Waarom stang en trens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:29

Hoe werkt dat dan?
Heb je dan 3 teugels ipv 2?
Zo ja hoe? ;)

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:35

little_king schreef:
Mag die 3 in 1 variant nog wel op wedstrijden eigenlijk?

Volgens mij is de teugelvoering vrij. Staat voor zover ik weet niks over in het reglement.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:41

listiglistje schreef:
Ik was vandaag geïnspireerd door dit topic, dus heb mijn teugelvoering ook eens anders geprobeerd :Y)

Normaal rijd ik (klassiek) gekruist, maar vandaag is de klassieke 3 in 1 teugelvoering toegepast :) Beviel best goed!


[ Afbeelding ] [ Afbeelding ]

Op deze foto staat het uitgelegd, de 3 in 1 teugelvoering

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:45

Don_Zhivago schreef:
uh? nee dan niet denk ik. haha

Ik heb mijn trens onder mijn ringvinger en dan terug over mijn wijsvinger.
en mn stang teugen onder mijn middelvinger en terug over mijn middelvinger.

Oh, ik had vandaag bij mn experiment beide teugels terug over mn wijsvinger. Maakt dat nog wat uit?

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:46

Don_Zhivago schreef:
uh? nee dan niet denk ik. haha

Ik heb mijn trens onder mijn ringvinger en dan terug over mijn wijsvinger.
en mn stang teugen onder mijn middelvinger en terug over mijn middelvinger.

Zo heb ik ze normaal gesproken ook vast!

Dat is de gekruiste manier (klassiek, al schijnt het modern te zijn :+ )

Maar zo zijn er nog wat manieren/technieken.

Eigenlijk wel eens fijn om bij stil te staan en over na te denken, over het nut en de inwerking :j toch wel een fijn topic....

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 21:54

Ok, dus jouw stangteugel komt ook over je middelvinger terug? Ga ik morgen ook proberen.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:00

@ starbreeze, waar liep je trens teugel dan?

@LL: heb weer met m'n ogen dicht zitten kijken :P
Zie nu pas op het 2e plaatje dat 1 Hand 3 teugels heeft en de ander 1.lijkt me best lastig ;)

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:04

Bij mij lopen ook beide teugels over m'n wijsvinger terug ik krijg echt enorm last wanneer ik mn stangteugel over m'n middelvinger terug laat lopen.
Schuif m wel opzij dat wanneer ik m'n trens er meer bij pak ik niet direct aan m'n stang zit

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:05

Ik deed altijd trens onder ringvinger, stang onder pink. Alles over de wijsvinger terug. Stangteugel ligt dan aan de bovenkant en dmv mn duim kan ik die heen en weer schuiven.

Vandaag dus nav dit topic gekruist gereden omdat ik dat ook moet kunnen vind ik.

Eerst trens onder pink en stang onder ringvinger, later alles 1 vinger opgeschoven. Teugels in alle gevallen terug over wijsvingers.

@suus, zo deed ik het ook, even opzij schuiven.

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:10

Je moet doen wat jij zelf het fijnste vind.
Bij mij is het echt een gewoonte om ze gekruist te hebben.

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-13 22:52

Idd alles mag ik vind onderlangs niet prettig omdat ik t gevoel heb dat ik er dan sneller aanzit

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 01:34

Lusitana schreef:
little_king schreef:
En dat deed je dan op die trens en dat zadel zonder diepe zit en en megawrongen.

Die gewoon op elk paard pastte. :D

En ja toen leerden we beter rijden ipv naar hulpmiddelen grijpen... vaak tranen wegslikken in de les, niks rijden voor de ontspanning en de lol. En het paard had altijd gelijk!

Idd off topic, maar wel grappig om even die memory lane in te kijken...


Mijn memory lane is niet per definitie paardvriendelijker maar wel anders. Niet gek want we zijn allemaal opgegroeid in onze eigen habitat.
Rijden voor de ontspanning stond hoog in het vaandel en het grijpen naar hulpmiddelen was de normaalste zaak van de wereld. Het paard had geen gelijk, de ruiter had gelijk en ik heb door schade en schande moeten leren dat het paard wel eens gelijk zou hebben en daar heb ik een hele waardevolle les uit geleerd. Een les die mij wel eens de wenkbrauwen doet fronsen bij sommige mensen maar een les die ik mijn dochter leer en die heeft het niet altijd gemakkelijk maar ze komt er daar door wel.

Hoe gemakkelijk geven we de omgeving tegenwoordig de schuld? Zadel past niet, lesgever is niet goed en noem het maar op. Mensen die beginnen met het maken van excuses, daar ben ik snel klaar mee. Mensen die nauwelijks in de b rondkomen maar zichzelf vele klassen hoger achten , veel succes! Niets mis mee maar haal mensen die het wel kunnen doen niet naar beneden

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 10:00

Ik had de trensteugel onder de ringvinger en de stangteugel onder de middelvinger en beiden over de wijsvinger terug. Dat beviel beter dan de stangteugel onder de pink wat ik ook geprobeerd heb.
Tzt als ik nog eens een paard voor mes en vork heb zal ik de methode van de stangteugel terug over de middelvinger ook eens proberen!

Iris82

Berichten: 39849
Geregistreerd: 04-10-02
Woonplaats: Tilburg

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 10:04

Hihi Riv. Dat lijkt me helemaal een crime bij op maat maken.

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 10:10

Percy schreef:
Mijn memory lane is niet per definitie paardvriendelijker maar wel anders. Niet gek want we zijn allemaal opgegroeid in onze eigen habitat.
Rijden voor de ontspanning stond hoog in het vaandel en het grijpen naar hulpmiddelen was de normaalste zaak van de wereld. Het paard had geen gelijk, de ruiter had gelijk en ik heb door schade en schande moeten leren dat het paard wel eens gelijk zou hebben en daar heb ik een hele waardevolle les uit geleerd. Een les die mij wel eens de wenkbrauwen doet fronsen bij sommige mensen maar een les die ik mijn dochter leer en die heeft het niet altijd gemakkelijk maar ze komt er daar door wel.

Hoe gemakkelijk geven we de omgeving tegenwoordig de schuld? Zadel past niet, lesgever is niet goed en noem het maar op. Mensen die beginnen met het maken van excuses, daar ben ik snel klaar mee. Mensen die nauwelijks in de b rondkomen maar zichzelf vele klassen hoger achten , veel succes! Niets mis mee maar haal mensen die het wel kunnen doen niet naar beneden

Hulpmiddelen was uit den boze en het paard had dus gelijk.
Deed het paard niet wat je wilde dan moest je beter leren rijden.

Zo heb ik het geleerd, dus echt anders als jou. :)

Starbreeze

Berichten: 4581
Geregistreerd: 16-08-03

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-13 16:24

Nou experiment deel II
Stangteugel over middelvinger terug: nope niet fijn.
Verder wel gekruisd gereden, gaat me een stuk beter af dan jaren geleden toen ik paard had wat ik met s en t reed. Wel beetje zere vingers ondanks dat er geen druk op zat, maar das wennen denk ik. Mn paard liep mooi en lekker erop, kreeg zelfs complimenten :)

J_Verlangen

Berichten: 262
Geregistreerd: 01-05-10
Woonplaats: Terborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 13:27

Ik train mijn paard. Ik wil nog wedstrijden gaan starten dit jaar, maar ik rij hem op ongeveer Z Niveau. 8 van de 10 keer rij ik hem op een dubbel gebroken aurigan trens. Maar soms als we echt even flink aan de bak gaan pak ik mijn stang en trens uit de kast. Ik rij m lekker los op alleen de trens en laat de teugels van de stang los, daarna pak ik de teugels van de stang erbij maar vraag er nog niks aan. Ik gebruik hem alleen bij mijn travers , pirouettes en appuyementen.

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:03

Waarom laat je je stang helemaal los?
Hij gaat dan klapperen, mij is geleerd dat je m nooit los moet laten hangen

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:19

ik vind het opvallend dat mensen het hier allemaal hebben over de teugelvoering (te straks te los) maar niemand hoor over de kinketting. Als je die te straks hebt krijg je ook heel veel druk op de stang ookal heb je je teugels niet heel strak. Zit deze te los dan klapt je stang heel makkelijk door en lijk het alsof je je teugels veel te strak hebt.

Suus___

Berichten: 9503
Geregistreerd: 20-06-04
Woonplaats: Heinenoord

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:32

Dat klopt.. Maar ik ga er eerlijk gezegd vanuit dat als je met s&t rijd je dat weet..

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:45

little_king schreef:
Percy schreef:
Mijn memory lane is niet per definitie paardvriendelijker maar wel anders. Niet gek want we zijn allemaal opgegroeid in onze eigen habitat.
Rijden voor de ontspanning stond hoog in het vaandel en het grijpen naar hulpmiddelen was de normaalste zaak van de wereld. Het paard had geen gelijk, de ruiter had gelijk en ik heb door schade en schande moeten leren dat het paard wel eens gelijk zou hebben en daar heb ik een hele waardevolle les uit geleerd. Een les die mij wel eens de wenkbrauwen doet fronsen bij sommige mensen maar een les die ik mijn dochter leer en die heeft het niet altijd gemakkelijk maar ze komt er daar door wel.

Hoe gemakkelijk geven we de omgeving tegenwoordig de schuld? Zadel past niet, lesgever is niet goed en noem het maar op. Mensen die beginnen met het maken van excuses, daar ben ik snel klaar mee. Mensen die nauwelijks in de b rondkomen maar zichzelf vele klassen hoger achten , veel succes! Niets mis mee maar haal mensen die het wel kunnen doen niet naar beneden

Hulpmiddelen was uit den boze en het paard had dus gelijk.

Dat kan heel goed. Was natuurlijk ook afhankelijk van je directe omgeving. Ik heb zelfs op een stal gestaan waar ze me voor gek verklaarden dat ik mijn paard niet met een slof aan inreed. En dat was zelfs begin jaren 90.
Maar in de jaren 70 was er waar ik reed echt weinig begrip voor het paard. Maar dit heeft natuurlijk weinig te maken met de stang en trens.


Deed het paard niet wat je wilde dan moest je beter leren rijden.

Zo heb ik het geleerd, dus echt anders als jou. :)

little_king

Berichten: 4091
Geregistreerd: 29-07-11
Woonplaats: the middle of nowhere

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 15:55

Je quote is nu erg onduidelijk geworden.
Ja dat zal zeker per stal verschillend zijn geweest.

Urielle

Berichten: 50072
Geregistreerd: 28-07-05
Woonplaats: Rilland

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:02

Suus___ schreef:
Waarom laat je je stang helemaal los?
Hij gaat dan klapperen, mij is geleerd dat je m nooit los moet laten hangen

is dat zo? nooit geweten

Don_Zhivago

Berichten: 6608
Geregistreerd: 23-02-04
Woonplaats: ridderkerk

Re: Waarom stang en trens?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:18

Ik heb hem ook vaak mijn stang teugel los, mijn ervaring is dat als je je kin ketting niet te los heb, dat je stang niet gaat klapperen.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-13 16:29

Urielle schreef:
Suus___ schreef:
Waarom laat je je stang helemaal los?
Hij gaat dan klapperen, mij is geleerd dat je m nooit los moet laten hangen

is dat zo? nooit geweten


Is indd zo als je je stang teugel te los laat. helemaal als je kinketting niet goed vastzit