Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 33 van de 34 [ 845 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Maar Kwita, de oorzaak in deze doet er niet toe. Als je te zwaar bent voor de rug van een paard dan ben je te zwaar. Of dat komt door veel eten of door lengte of door een ziekte maakt eigenlijk niet uit.
Ik begrijp dat er leed achter kan zitten en dat vind ik heel triest maar dat doet er in weze niks toe.


precies!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 11:08 



 
Profiel   

Ik neem mij altijd zo voor om niet op dit soort gewicht-discussies in te gaan. En toch voel ik mijzelf, als stevigere amazone, altijd weer geroepen om het toch te doen.... Want waar het allemaal mee begint; WAT is TÉ zwaar?! En wanneer zit je een paard echt in de weg?
Ik heb geen maatje 36, ik weeg geen 100 kilo maar ook zeker geen 50 meer, ik heb een koudbloed, maar die is niet groter dan 1,40m. Waar ik overigens nog nooit opmerkingen heb gehoord over mijn lengte (ik ben niet zo groot maar mijn pony ook niet) of gewicht, vind ik het altijd een gevoelig onderwerp.

De ene vind 10% van het lichaamsgewicht van het paard al te zwaar, het andere onderzoek hanteert 20% en waar de ene een goed passend zadel ook vind meetellen, of de rijkunsten van een ruiter, vind de ander dat volledig los staan van het gewicht....

Hele moeilijke en bijna onmogelijke discussie......

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 11:53 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Bij mij komt het ook door te weinig kunnen bewegen door mijn ziekte, dan daarbij nog een trage schildklier, medicijnen waarvan je aankomt voor migraine. Dus ja een heel waslijstje dat buiten wilskracht om toch extra gewicht geeft. Maar dat maakt voor mijn paarden niets uit, die kilo gegeten of die kilo door medicijnen is net zo zwaar.

Ik denk wel dat we op moeten passen met ieder met een maatje meer te veroordelen in kan niet meer op het paard.
Vooral op bokt merk ik dat als je niet super slank bent je al snel te zwaar bent voor de bokt maatstaven. En dat is natuurlijk ook onzin. Met de meest idiote lompe uitspraken erbij gehaald die alleen maar zijn om te kwetsen, niet om feiten weer te geven.
Daar moeten we ook streng in zijn dat niet te accepteren.
Net zo min als accepteren dat een paard geen hinder mag hebben.



linda2008 schreef
Ik neem mij altijd zo voor om niet op dit soort gewicht-discussies in te gaan. En toch voel ik mijzelf, als stevigere amazone, altijd weer geroepen om het toch te doen.... Want waar het allemaal mee begint; WAT is TÉ zwaar?! En wanneer zit je een paard echt in de weg?
Ik heb geen maatje 36, ik weeg geen 100 kilo maar ook zeker geen 50 meer, ik heb een koudbloed, maar die is niet groter dan 1,40m. Waar ik overigens nog nooit opmerkingen heb gehoord over mijn lengte (ik ben niet zo groot maar mijn pony ook niet) of gewicht, vind ik het altijd een gevoelig onderwerp.

De ene vind 10% van het lichaamsgewicht van het paard al te zwaar, het andere onderzoek hanteert 20% en waar de ene een goed passend zadel ook vind meetellen, of de rijkunsten van een ruiter, vind de ander dat volledig los staan van het gewicht....

Hele moeilijke en bijna onmogelijke discussie......


Nou zeker het gaat mij in persoon niet om het gewicht van eten of ziekte, maar wel om de vele lompe ,stomme kwetsende opmerkingen er om heen.
Als je te dik bent weetje dat en dat is niet leuk dat neemt niet weg om dan rationeel te zijn en te besluiten niet meer te rijden.
Maar zoals hier boven beschreven er wordt tegenwoordig erg gemakkelijk geoordeeld en ondoordachte kwetsende dingen gezegd en geschreven en juist dat moeten we niet accepteren als vollere medemens.

En nu komt het ik zie regelmatig te zware menwagens met A- pony in enkelspan en dan 2 grote stevige volwassenen...en dan ook gezellig met passagiers. Die dan even moeten helpen om de zeedijk op te duwen. dat setje rijd ook aangespannen wedstrijden...dat klopt echt niet in verhouding!
Dat mag wel want het zit niet op zijn rug....kijk naar het totaalplaatje en de activiteiten dat is mijn advies. En ja, daar mag op een nette manier wat van gezegd worden en ik doe dat zeker als ik het zie. Maar gewoon direct en op passende wijze ,zonder iemand te kwetsen want daar bereik je niets mee!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 12:22 



 
Profiel   

Het hangt van de persoon af. Denkt de persoon in het welzijn van zichzelf en van het paard dan zal hij of zij sneller stoppen.
Mensen die te zwaar zijn en die wel blijven rijden vind ik om het zo maar hard te zeggen vrij egoïstisch ingesteld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 12:42 



 
Profiel   

purny schreef
Het hangt van de persoon af. Denkt de persoon in het welzijn van zichzelf en van het paard dan zal hij of zij sneller stoppen.
Mensen die te zwaar zijn voor het betreffende paard en die wel blijven rijden vind ik om het zo maar hard te zeggen vrij egoïstisch ingesteld.

nuance

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 12:42 



 
Profiel   

Purny, nogmaals mijn vraag; WAT is TÉ zwaar?! En wanneer zit je een paard echt in de weg?
Jij veroordeelt mensen die te zwaar zijn al direct dat ze egoïstisch zijn, maar die mensen kunnen goed een andere definitie van te zwaar hebben....

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 13:10 



 
Profiel   

linda2008 schreef
Purny, nogmaals mijn vraag; WAT is TÉ zwaar?! En wanneer zit je een paard echt in de weg?
Jij veroordeelt mensen die te zwaar zijn al direct dat ze egoïstisch zijn, maar die mensen kunnen goed een andere definitie van te zwaar hebben....


Te zwaar is denk ik wanneer je ook echt jezelf kunt classificeren als iemand met overgewicht.
Dat gaat voorbij mollig, wat gevuld is maar toch tegelijkertijd sportief kan zijn.

Serieus overgewicht gaat over het algemeen ook gepaard met een wat slechtere fysieke conditie, en dat is denk waar em de schoen wringt.
Paardrijden is een sport, en het vraagt van een ruiter met een gezond gewicht al enorm veel om correct te rijden. Een paard is niet echt ontworpen om op te zitten, en dus wil je dat jouw impact zo minimaal mogelijk is om zolang mogelijk van je paard te genieten.

Ik zeg overigens niet dat het makkelijk is gewicht te verliezen, ik zie heus die struggle.
Ook ik heb mijn uitdagingen op fysiek vlak en moet daar hard aan werken.

Paard moet altijd het belangrijkste zijn in de overweging, die heeft er immers niet om gevraagd en heeft geen stem.

Te zwaar worden/ zijn is wel echt iets dat enorm toegenomen is en bijna pandemisch te noemen is. Ook erg veel dikke kinderen.
Dat is toch een teken aan de wand dat er iets grondig mis gaat met onze samenleving, dat kun je dus niet alleen maar op het individu schuiven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 13:32 



 
Profiel   

linda2008 schreef
Purny, nogmaals mijn vraag; WAT is TÉ zwaar?! En wanneer zit je een paard echt in de weg?
Jij veroordeelt mensen die te zwaar zijn al direct dat ze egoïstisch zijn, maar die mensen kunnen goed een andere definitie van te zwaar hebben....

Ik veroordeel ze niet. Maar ik ben zelf ook te zwaar maar ga toch echt niet op een paard zitten. Te zwaar is als je een te hoog BMI hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 13:47 



 
Profiel   

ja als je een te hoog bmi hebt ben je te zwaar voor jezelf (even mensen met flinke spiertraining uitgesloten), maar dat staat niet gelijk aan te zwaar voor een bepaald paard.
Met een goed bmi kun je ook te zwaar zijn voor een bepaald type paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 13:49 



 
Profiel   

Mensen met gezond verstand weten zelf ook wanneer ze te zwaar zijn, en uit respect naar het paard/pony/ezel , ga je daar niet op rijden. Punt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 13:51 



 
Profiel   

Ninx schreef
linda2008 schreef
Purny, nogmaals mijn vraag; WAT is TÉ zwaar?! En wanneer zit je een paard echt in de weg?
Jij veroordeelt mensen die te zwaar zijn al direct dat ze egoïstisch zijn, maar die mensen kunnen goed een andere definitie van te zwaar hebben....


Te zwaar is denk ik wanneer je ook echt jezelf kunt classificeren als iemand met overgewicht.
Dat gaat voorbij mollig, wat gevuld is maar toch tegelijkertijd sportief kan zijn.


En hier ben ik het dus niet mee eens... :o
Ik vind je hele uitleg erg netjes hoor dus begrijp me niet verkeerd ;) maar iemand van 1,50m die 65kg weegt heeft absoluut overgewicht, maar 65kg vind ik nog lang niet te zwaar voor een (gemiddeld) paard....

Ik heb ook overgewicht, dat maakt mij echter nog niet extreem zwaar, ik ben namelijk ook niet zo lang.
Ik hanteer zelf de 20% regeling INCLUSIEF tuigage (goed passend zadel vind ik ALTIJD van belang dus dat reken ik niet mee). Oordeel gerust, neem mij maar als voorbeeld (ik kan het hebben ;) :P ) ben ik dan te zwaar?

[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 13:53 



 
Profiel   

Persoonlijk vind ik 20% echt teveel en hou ik maximaal 15% aan. 20% betekend dat bij een rank paard van 500 kg je er alsnog dus 100 kg op gaat zetten :n . Dat zou ik nooit doen maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 14:09 



 
Profiel   

Linda ik ga volledig met je mee. Dat is dus ook waar ik me aan stoor dat geroep ja als je overgewicht hebt, mag je niet op een paard.....dat slaat echt nergens op. En ik vind jullie een mooie combi!

Een rekenvoorbeeldje: Mijn paard woog 750 kilo (ja echt, gemeten en wel) en zou dus met de rekenmethode 150 kilo mogen dragen incl zadel. Das dus wel echt heel heel veel. Maar als er iemand op zou stappen die overduidelijk te zwaar is, gaat iedereen gillen dat die persoon te zwaar is. En dat is dus niet zo. Kijk, voor het zicht wellicht wel maar niet voor de berekening. Dit paard heb ik 17 jaar gehad, heeft nooit iets gemankeerd, slikte geen supplementen, kwam nooit in een kliniek. Heeft het tot Z2 dressuur geschopt, gesprongen, gedressuurd, 13 jaar de eper paardenvierdaagse gereden met dus echt, jawel iemand die veel en veel te zwaar was......

Ik voel me ook nog altijd een soort aangesproken omdat ik de veroordeling die vaak plaatsvindt, niet eerlijk vind. Er wordt dus niet gekeken naar het rekensommetje maar naar het plaatje. En op basis van het plaatje kan er simpelweg niet geoordeeld worden door iemand zonder kennis van zaken. En dat maakt dus ook dat een jury dat niet kan, behalve als iemand een paard in de weg zit maar ook dat hoeft weer niets met gewicht te maken te hebben!

Mijn paard leeft inmiddels helaas niet meer maar ik ben overgestapt naar een koudbloed waar ik met mijn 1.82 gewoon op rondkachel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 14:10 



 
Profiel   

Ik ben maar 1.62 en momenteel schommel ik rond de 70kg. Ik ben te zwaar. Lange tijd heb ik paarden gereden (nu nog steeds) maar op termijn wil ik heel graag weer een pony (grote D/kleine E). Op een pony ga ik nu echter niet zitten. Dan moet er echt weer 10kg af. Het is vooral de combinatie die je maakt. En ik denk dat als je gewoon eerlijk tegen jezelf bent, iedereen wel weet “wat kan en wat niet”. En vergeet vooral niet naar het paard te kijken.

Linda op basis van de foto denk ik; prima maar het houdt niet veel over.


Laatst bijgewerkt door Snorlex op 08-07-21 14:23, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 14:13 



 
Profiel   

Spenk schreef
Persoonlijk vind ik 20% echt teveel en hou ik maximaal 15% aan. 20% betekend dat bij een rank paard van 500 kg je er alsnog dus 100 kg op gaat zetten :n . Dat zou ik nooit doen maar dat is een keuze die ieder voor zich moet maken.


Sorry dat had ik er misschien bij moeten zeggen; ik beredeneer vanuit mijn eigen pony :j die nu 490 kilo weegt. Als ik 450 kilo neem (want ze mag wel iets afvallen ;) ) zou ze 90 kilo mogen dragen. Dat is dus een ruiter van ongeveer max 80/85 kilo en een goed passend zadel. Persoonlijk vind ik dat netjes... Bij haar zou ik een hele lange ruiter meer storend vinden omdat ze niet zo hoog is.
Ook word er vaak nog gezegd dat een koudbloed iets meer kan dragen dan een warmbloed. Ik heb geen idee of daar iets van klopt maar wellicht wel... Want een ranke arabier van 450 kilo zou ik persoonlijk niet opstappen terwijl ik het op mijn fjord prima vind staan. Maar oordeel gerust wat jullie vinden ;) ik gooi de foto er niet voor niets op :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 14:16 



 
Profiel   

Dat een koudbloed meer kan dragen is wel achterhaald ik heb al wel meerdere onderzoeken gezien waarin gezegd wordt dat dat niet waar is.

Ik hield op mijn haflinger van 1,43 destijds max 60 kg aan. Met zwaardere ruiters kon je ook zien ze zichbaar meer moeite had daarmee. Maar iedereen kent zn eigen paard natuurlijk het beste.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 14:20 



 

En dit maakt de hele discussie iedere keer weer lastig, want iemand van 160 met fors overgewicht is voor een paard nog steeds niet te zwaar, echter oogt die wel gauw te zwaar. Net als Daffodil ben ik lang, 180 en heb altijd overgewicht gehad, volgens veel berichten hier zou ik ook altijd te zwaar voor mijn paard zijn geweest, terwijl ik misschien verhoudingsgewijs wel minder overgewicht had dan iemand van 160 met een hoger BMI.. Echter in absolute kilo's was ik te zwaar om op een paard te zitten, volgens vele hier. Maar zonder een weegschaal bij het secretariaat is dat gewoon niet te beoordelen..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 14:21 



 
Profiel   

Dat he Relaxed....en dan zijn wij vanwege ons lengte nog in het voordeel want die kilo's extra zijn bij ons minder snel te zien dan bij iemand van 1.60. Maar het gewicht is er wel.....

En omdat ik ook echt niet bang ben dat te laten zien, een plaatje erbij:
[ img ]

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 14:26 



 

Zie het filmpje in mijn onderschrift :')

Ik kwam van de week Albert Zoer nog tegen in de winkel, die is ook niet de slankste, schat ik ook echt wel op een 90 kilo en draait nog steeds flink mee in de sport..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 14:31 



 
Profiel   

Relaxed, dat is precies wat ik bedoel :j het is zo lastig te beoordelen...

Snorlex, helemaal met je eens hoor :) het houd ook niet over en ik doe dan ook mijn best momenteel om iets meer marge te creëren ;)

Daffodil, nou precies! Hele moeilijke discussie blijft dit... ik vind jullie ook geen verkeerd plaatje hoor :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 14:32 



 
Profiel   

Ik snap niet zo waarom hier foto's worden geplaatst. Op zicht is toch niet goed te beoordelen hoeveel kg iemand weegt, hoeveel een zadel weegt en hoeveel een paard zou mogen dragen? Hoogstens schatten of een mening over hebben. Ik vind je te zwaar ogen. En dan? Geen idee hoeveel je weegt en wat je paard zou mogen dragen, dus nergens op gebaseerd toch?

15% aanhouden ga ik vanuit, 20% vind ik echt te ruim.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 14:35 



 
Profiel   

Ik denk dat “het plaatje” een redelijke richtlijn geeft. Maar eigenlijk moet je het in beweging zien. Hoe “draagt” het paard de ruiter.

Met een beetje ruitergevoel kom je er ook wel uit ;) Ik vergelijk het maar even met rijden in een te zware bak. Dat voel je.


Laatst bijgewerkt door Snorlex op 08-07-21 14:42, in het totaal 3 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 14:39 



 

BaileyMix schreef
Ik snap niet zo waarom hier foto's worden geplaatst. Op zicht is toch niet goed te beoordelen hoeveel kg iemand weegt, hoeveel een zadel weegt en hoeveel een paard zou mogen dragen? Hoogstens schatten of een mening over hebben. Ik vind je te zwaar ogen. En dan? Geen idee hoeveel je weegt en wat je paard zou mogen dragen, dus nergens op gebaseerd toch?

15% aanhouden ga ik vanuit, 20% vind ik echt te ruim.


Dat is toch precies de hele clou van dit topic, of een jury mag ingrijpen, maar kan die dat? Nee, want hij mag een ruiter niet verplichten op een weegschaal te gaan staan :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 14:40 



 

Snorlex schreef
Ik denk dat “het plaatje” een redelijke richtlijn geeft. Maar eigenlijk moet je het in beweging zien. Hoe “draagt” het paard de ruiter.


Idd, want ook iemand van 40 kilo kan een paard enorm in de weg zitten :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 14:41 



 
Profiel   

Relaxed schreef
Dat is toch precies de hele clou van dit topic, of een jury mag ingrijpen, maar kan die dat? Nee, want hij mag een ruiter niet verplichten op een weegschaal te gaan staan :+



En dat is natuurlijk heel raar, eigenlijk. Ze zouden moeten kunnen ingrijpen, maar dan moet je natuurlijk wel kunnen onderbouwen dat iemand daadwerkelijk te zwaar is. Dus wegen.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 14:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 33 van de 34 [ 845 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen