Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 13:35

Afgelopen weekend ben ik bij een wedstrijd geweest waar ik echt geschrokken ben van het grote aantal deelnemers met overgewicht. Ik heb echt met verbazing zitten kijken hoe men zich op hun paarden/pony's lieten hijsen.
Ik heb het hier echt niet over wat stevigere dames, maar echt meer dan dat.

Ik vraag me af of je hier als jury iemand op aan mag spreken of dat hier in de punten iets mee gedaan wordt?

Ik wil hier niemand mee aanvallen, maar wel eventueel een gezonde discussie voeren.

unihorses

Berichten: 7308
Geregistreerd: 23-08-12
Woonplaats: bennekom

Re: Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:37

het is zelfs illegaal volgens de dierenpolitie :P als het een te zware last is :+

Wennii

Berichten: 2310
Geregistreerd: 29-04-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:41

Ik heb eigenlijk geen idee of dat zou mogen... Mag je als jurylid iemand aanspreken op het welzijn van het paard in het algemeen? Onterecht straffen oid? Of overgewicht van het paard? Logisch gezien zou je dan ook iemand op overgewicht mogen aanspreken, maar dat ligt denk ik wel een stuk gevoeliger...

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:42

het blijft altijd moelijk..
Ik zelf was een ruiter met zwaar overgewicht, ik heb hier 1 keer commentaar op gehad van een jury , niet op de leukste manier. Hard maar wel duidelijk. Of dat mijn eye opener is geweest dat weet ik niet , heeft er zeker aan bij gedragen. Inmiddels heb ik een normaal gewicht en merk dat het met rijden vele malen beter gaat. Er zit niets meer in de weg . Commentaar van de jury is ook veel leuker geworden. Krijg nu veel complimenten op mijn protocol over ons hoe we zijn als team. Toen ik dik was kreeg ik dit niet terwijl we nog steeds hetzelfde team zijn.
Ik vind eigenlijk wel dat een jury daar commentaar op mag geven , misschien iets milder als het commentaar wat ik kreeg ;) . Ik ben zeker wel even van slag geweest maar het heeft me ook goed geholpen met het afvallen . Ik had het nodig dat er eens mensen wel durfde te zeggen dat ik way to big was

Lau

Berichten: 16669
Geregistreerd: 03-11-09
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:43

Ik zeg niet dat ik super slank ben, maar laatst op een wedstrijd toen ik mee was om voor te lezen ben ik best geschrokken.
Ik heb er niks op tegen maar het moet wel fair blijven voor het paard.

xTweetyx

Berichten: 1313
Geregistreerd: 15-02-10
Woonplaats: Oosterhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:43

Ik merk dit ook soms hoor, echt dikke(sorry maar ja echt dik!!) mensen op een KWPN paardje(in de dressuur) zal best in het springen ook voorkomen hoor.
ik zeg nu natuurlijk niet dat stevigere/dikke mensen niet op kwpn paarden mogen rijden maar denk wel dat een tinker of een stevig paard een stevige ruiter beter kan dragen.

Ik vind het er 1. niet fijn uitzien
2. niet echt fijn voor het paard zelf.

Volgens mij mag een jury er zelf niets over zeggen. denk wel dat er sommige juryleden zijn die daar ook hun beoordeling op aanpassen hoor.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:45

Het is een enorm gevoelig en beladen onderwerp. Als jury moet je daar ontzettend mee uitkijken. Ik zou niet snel ingrijpen eerlijk gezegd. Wel geef ik dan bij houding en zit een lager cijfer omdat deze amazones meestal niet in balans op hun paard zitten. Het is meestal hutsen en butsen en het paard in de weg zitten. Maar ik zet nooit onderaan dat de amazone te zwaar is, dan heb je het echt gedaan hoor.
Ik vind eigenlijk dat er vanuit de KNHS wel een regelgeving mag komen wat lengte en gewicht betreft.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:46

Ik was laatst ook op een wedstrijd (2 dagen), en allebei de dagen was er dezelfde persoon met hetzelfde paard dat startte. Nou sorry hoor, dat dat paard nog netjes z'n rondje loopt & nog geen last heeft van zijn rug..

Vind eigenlijk wel dat de jury wat op het briefje mag zetten (en dan netjes) wat ze er van vinden (bij mensen die écht te zwaar zijn. Niet van die stevige mensen).
Minpunten of iets vind ik nog wel twijfelachtig.. Het gaat er om, of je netjes je proef door komt. Als het alleen dat was, vind ik puntenaftrek niet eerlijk. Maar het gaat ook om het totaalplaatje. Dan vind ik en minpuntje ofzo nog wel kunnen..

Maargoed. Wie is de jury om daar iets over te zeggen..? Veel mensen trekken zich er daar niks van aan.

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:46

Ik vind het niet kunnen dat mensen die heel veel overgewicht hebben boven op een paard gaan zitten, degene die zich hierdoor aangesproken voelen; sorry maar dit is mijn mening ik wil niemand beledigen.
Ik wil niemand zijn hobby of sport afkeuren maar ga dan fokken, lange teugelen of mennen. Er zou best een limiet mogen komen als je het mij vraagt. Ras type of bouw wil nog niet zeggen dat een paard teveel ''overgewicht'' kan dragen.
Helaas zie je het nog vaker bij recreatieruiters dan op wedstrijden en dan is er helemaal geen jury die er iets over zou kunnen zeggen,dat zou trouwens wel persoonlijk moeten gebeuren en niet publiekelijk om degene waar het over gaat wel respect te tonen.

Trouwens vorige week bij een springwedstrijd zag ik een veel te grote man op een klein rijpaard een Z parcours springen . Het zag er niet uit, het diertje piepte bij elke sprong en deze man had niet eens overgewicht. Dat zou ook niet mogen ! Ik heb letterlijk met kromme tenen staan kijken, niemand die er wat van zei.....ik ook niet trouwens en daar schaam ik me wel een beetje voor :(
Laatst bijgewerkt door Carantona op 07-07-14 13:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 13:46

mickydo schreef:
het blijft altijd moelijk..
Ik zelf was een ruiter met zwaar overgewicht, ik heb hier 1 keer commentaar op gehad van een jury , niet op de leukste manier. Hard maar wel duidelijk. Of dat mijn eye opener is geweest dat weet ik niet , heeft er zeker aan bij gedragen. Inmiddels heb ik een normaal gewicht en merk dat het met rijden vele malen beter gaat. Er zit niets meer in de weg . Commentaar van de jury is ook veel leuker geworden. Krijg nu veel complimenten op mijn protocol over ons hoe we zijn als team. Toen ik dik was kreeg ik dit niet terwijl we nog steeds hetzelfde team zijn.
Ik vind eigenlijk wel dat een jury daar commentaar op mag geven , misschien iets milder als het commentaar wat ik kreeg ;) . Ik ben zeker wel even van slag geweest maar het heeft me ook goed geholpen met het afvallen . Ik had het nodig dat er eens mensen wel durfde te zeggen dat ik way to big was


Fijn dat het bij heeft gedragen aan het afvallen en je nu duidelijk verschil merkt +:)+ .
Jammer dat dat op een onaardige manier moest.

Ik verbaas me er over dat niemand in de directe omgeving van zo'n ruiter daar iemand op aanspreekt. Het meest vervelende lijkt me dat je daar door een jury op aan wordt gesproken. Maar misschien dat het wel nodig is om te realiseren dat het wel menens is..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:48

xPearl schreef:
Ik was laatst ook op een wedstrijd (2 dagen), en allebei de dagen was er dezelfde persoon met hetzelfde paard dat startte. Nou sorry hoor, dat dat paard nog netjes z'n rondje loopt & nog geen last heeft van zijn rug..

Vind eigenlijk wel dat de jury wat op het briefje mag zetten (en dan netjes) wat ze er van vinden (bij mensen die écht te zwaar zijn. Niet van die stevige mensen).
Minpunten of iets vind ik nog wel twijfelachtig.. Het gaat er om, of je netjes je proef door komt. Als het alleen dat was, vind ik puntenaftrek niet eerlijk. Maar het gaat ook om het totaalplaatje. Dan vind ik en minpuntje ofzo nog wel kunnen..

Maargoed. Wie is de jury om daar iets over te zeggen..? Veel mensen trekken zich er daar niks van aan.

Of dan is het ineens een rotjury en moet die 'opnieuw op cursus'.. Zullen er ook genoeg zijn die zich wel aangesproken zullen voelen maar het dan op de 'blinde' jury afschuiven..

Ik zelf vind ook wel dat er wel een milde op of aanmerking bij geschreven mag worden. Tuurlijk, je hoeft niet iemand af te branden op z'n protocol maar ik denk dat het best verwoord mag worden.

De vraag is dan alleen, hoe verwoord je zoiets netjes.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:48

Wennii schreef:
Ik heb eigenlijk geen idee of dat zou mogen... Mag je als jurylid iemand aanspreken op het welzijn van het paard in het algemeen? Onterecht straffen oid? Of overgewicht van het paard? Logisch gezien zou je dan ook iemand op overgewicht mogen aanspreken, maar dat ligt denk ik wel een stuk gevoeliger...

Strikt genomen mag het allemal wat je je nu afvraagt. Of het gevoelig ligt is nog een ding; het is, naar mijn idee, nog veel lastiger om aan te geven waar die grens dan, ongeveer, moet liggen.

Anders gezegd: op basis van welke feiten/gegevens wil als jurylid iemand erop aanspreken?

Wat wij allemaal vinden is nog een ding, er iets aan doen is een hele stap verder........

MarChak

Berichten: 2553
Geregistreerd: 27-01-08
Woonplaats: op mijn eerste Chakra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:49

Suzanne F. schreef:
Ik vind eigenlijk dat er vanuit de KNHS wel een regelgeving mag komen wat lengte en gewicht betreft.

En dan bij elke wedstrijd een meetlat aan de muur met een weegschaal ernaast? Dat zie ik niet snel gebeuren.

Fredt

Berichten: 7984
Geregistreerd: 24-08-03
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-14 13:50

Suzanne F. schreef:
Het is een enorm gevoelig en beladen onderwerp. Als jury moet je daar ontzettend mee uitkijken. Ik zou niet snel ingrijpen eerlijk gezegd. Wel geef ik dan bij houding en zit een lager cijfer omdat deze amazones meestal niet in balans op hun paard zitten. Het is meestal hutsen en butsen en het paard in de weg zitten. Maar ik zet nooit onderaan dat de amazone te zwaar is, dan heb je het echt gedaan hoor.
Ik vind eigenlijk dat er vanuit de KNHS wel een regelgeving mag komen wat lengte en gewicht betreft.


Ik snap dat het voor deze ruiters ontzettend gevoelig is om er op aangesproken te worden. Maar de jury is er in mijn ogen om de ruiter ook verder te helpen (dmv commentaar op protocol). Als het gewicht van de ruiter het paard belemmerd zou ik graag willen dat jury's daar iets over kwijt kunnen.
Wanneer een ruiter te lang is wordt dat geloof ik wel vaker op het protocol vermeld.
Interessante discussie voor de KNHS wellicht. Al is het moeilijk om met richtlijnen te komen.

xPearl

Berichten: 3277
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Een klein dorpje onderin Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:53

chelle_dora schreef:
xPearl schreef:
Ik was laatst ook op een wedstrijd (2 dagen), en allebei de dagen was er dezelfde persoon met hetzelfde paard dat startte. Nou sorry hoor, dat dat paard nog netjes z'n rondje loopt & nog geen last heeft van zijn rug..

Vind eigenlijk wel dat de jury wat op het briefje mag zetten (en dan netjes) wat ze er van vinden (bij mensen die écht te zwaar zijn. Niet van die stevige mensen).
Minpunten of iets vind ik nog wel twijfelachtig.. Het gaat er om, of je netjes je proef door komt. Als het alleen dat was, vind ik puntenaftrek niet eerlijk. Maar het gaat ook om het totaalplaatje. Dan vind ik en minpuntje ofzo nog wel kunnen..

Maargoed. Wie is de jury om daar iets over te zeggen..? Veel mensen trekken zich er daar niks van aan.

Of dan is het ineens een rotjury en moet die 'opnieuw op cursus'.. Zullen er ook genoeg zijn die zich wel aangesproken zullen voelen maar het dan op de 'blinde' jury afschuiven..

Ik zelf vind ook wel dat er wel een milde op of aanmerking bij geschreven mag worden. Tuurlijk, je hoeft niet iemand af te branden op z'n protocol maar ik denk dat het best verwoord mag worden.

De vraag is dan alleen, hoe verwoord je zoiets netjes.


Jepp. Je moet het van de jury hebben (de punten in ieder geval), en als je dan commentaar krijgt van die jury.. Nouu. Dan komen er toch woorden uit bij sommige mensen, over die 'rotjury'.. Tja. Dan heb je het er als ruiter toch naar gemaakt? :').

Inderdaad. Ik vind dat de jury er best wat van mag zeggen. Maar niet zo van; 'Je bent te dik. Stap niet meer op een paard, want dat is slecht voor zijn rug.' Dat klikt wel heel hard.
Maar inderdaad. Hoe zeg je t netjes? :')
Laatst bijgewerkt door xPearl op 07-07-14 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

tamary

Berichten: 29166
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:53

xTweetyx schreef:
Ik merk dit ook soms hoor, echt dikke(sorry maar ja echt dik!!) mensen op een KWPN paardje(in de dressuur) zal best in het springen ook voorkomen hoor.
ik zeg nu natuurlijk niet dat stevigere/dikke mensen niet op kwpn paarden mogen rijden maar denk wel dat een tinker of een stevig paard een stevige ruiter beter kan dragen.

Korte ruggen kunnen meer dragen, maar daar past geen zadel op waar die ruiter in past. Jury kan daar echter niet veel mee, want of tuig past en ruiter er in past is niet iets waar direct op gejureerd mag worden. Enkel het kritisch punten van de proef of bij onregelmatig lopen uitbellen behoort tot de mogelijkheden.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:53

MarChak schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik vind eigenlijk dat er vanuit de KNHS wel een regelgeving mag komen wat lengte en gewicht betreft.

En dan bij elke wedstrijd een meetlat aan de muur met een weegschaal ernaast? Dat zie ik niet snel gebeuren.


Er is ook niet elke wedstrijd een controleur aanwezig om zwepen op te meten en bitten na te kijken maar toch zijn er regels voor.
Het zou al een hele hoop schelen als er een gewichtsgrens kwam.

jorretje

Berichten: 3992
Geregistreerd: 30-08-05
Woonplaats: Blaricum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:54

Als je een wedstrijd gaat rijden WEET je dat je beoordeeld gaat worden, als de ruiter dan qua gewicht overduidelijk niet bij het paard past, vind ik het niet meer logisch dat daar wat over gezegd kan worden. Niet volledig de grond in boren, al zou al iedere opmerking over dit onderwerp vrij hard aankomen. Natuurlijk kan je best met een maatje meer op een sterk breed paard / pony, maar als t echt duidelijk niet kan, moet dat gewoon gezegd kunnen worden.

Carantona

Berichten: 1264
Geregistreerd: 24-04-07
Woonplaats: Zeeland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:54

Als BMI uit te rekenen is zal draag en gewichtsnorm ook niet zo moeilijk zijn. (zegt iemand met discalculie :o )

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:56

MarChak schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik vind eigenlijk dat er vanuit de KNHS wel een regelgeving mag komen wat lengte en gewicht betreft.

En dan bij elke wedstrijd een meetlat aan de muur met een weegschaal ernaast? Dat zie ik niet snel gebeuren.

In de draf- en rensport is het een standaardprocedure, al is dat juist gericht op de andere kant van dit "probleem"

@Fredt: de jury is er om de combinatie vooruit te helpen, al merk ik toch dat die kwaliteit vaak wat magertjes overkomt bij sommige protocollen. Dit in schril contrast tot sommige andere juryleden, die met open vizier met je in conclaaf durven gaan en het lef hebben om opgenomen proeven met je te bespreken.

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:56

xTweetyx schreef:
Ik merk dit ook soms hoor, echt dikke(sorry maar ja echt dik!!) mensen op een KWPN paardje(in de dressuur) zal best in het springen ook voorkomen hoor.
ik zeg nu natuurlijk niet dat stevigere/dikke mensen niet op kwpn paarden mogen rijden maar denk wel dat een tinker of een stevig paard een stevige ruiter beter kan dragen.

.


Ik zelf heb een tinker en niet een kleintje ook. Maar meer als 90 kilo komt er echt niet op.. Dat het koudbloeden zijn en dus steviger gebouwd wil niet zeggen dat ze meer gewicht kunnen dragen..

kleinvosje
Blogger

Berichten: 19457
Geregistreerd: 16-03-07
Woonplaats: Cochrane, Alberta, CANADA

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:57

Ik heb hier tijdens een jury-cursus eens naar gevraagd. Wat Suzanne F. zegt, klopt, het is erg beladen. Want wat de ene nog wel vindt kunnen, is voor de andere overduidelijk te zwaar. En hoe zet je het dusdanig netjes op het protocol zonder de amazone of ruiter te kwetsen, maar wel de boodschap duidelijk over te laten komen? Niet ieder mens is even tactvol...

Als ik iemand tegenkom in de ring die echt overduidelijk te zwaar is, dan maak ik eerder een opmerking richting het paard, zoals bijvoorbeeld "Paard heeft moeite met het uitvoeren van de gevraagde oefeningen", daarmee kan de ruiter zelf gaan nadenken waarom dat dan zo is, en eventueel naar mij toekomen om uitleg. Heb ik overigens nog maar 1 keer gedaan, en de ruiter kwam na afloop naar me toe om te zeggen dat ze het volledig begreep maar dat ze al veel was afgevallen en daar nog even mee doorging!

Maar zolang de ruiter het paard niet hindert in de bewegingen en nog redelijk mee kan gaan/mee kan zitten, zet ik er niks op.

Bingelding

Berichten: 2935
Geregistreerd: 10-10-05
Woonplaats: Oostzaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:57

Dit is idd een moeilijke discussie.
Er zijn natuurlijk ook grote verschillen in het rijden van mensen. Ben je flink maar zit je het paard niet in de weg hoeft het van mij niet echt een belemmering te zijn. Maar ben je flink en zit je te stuiteren dan is het al een heel ander verhaal.

bliver
Berichten: 3043
Geregistreerd: 23-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:58

Weet je wat ik erg vind? Dat mensen uit de omgeving nooit zeggen van joh jij ben t te zwaar voor je paard. Ik snap dat het voor een jury niet altijd prettig is als je zoiets op een protocol zet aangezien er weleens heftige reacties komen op negatieve opmerkingen op een protocol.

mickydo

Berichten: 3881
Geregistreerd: 20-09-03
Woonplaats: Zaanstad

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-14 13:59

Dat is zeker zo Bingelding,
ik heb totaal geen moeite met stevige mensen , ik vind dat juist ik daar helemaal niets over mag zeggen.
Maar heb voor mijn paard bv wel een grens getrokken wat betreft de hoeveelheid kilo's die er op zijn rug mogen komen.