Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 32 van de 34 [ 845 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

 
Profiel   

noukie12 schreef
Schop dit topic even omhoog.
Ik heb op een knhs wedstrijd iemand gezien van zeker 120 kilo of meer, ik ben hiervan geschrokken.
Kan een jury of knhs official hier niks mee?


Nee, die mogen hier niks van zeggen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 20:15 



 
Profiel   

144?

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 20:33 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
noukie12 schreef
Schop dit topic even omhoog.
Ik heb op een knhs wedstrijd iemand gezien van zeker 120 kilo of meer, ik ben hiervan geschrokken.
Kan een jury of knhs official hier niks mee?


Nee, die mogen hier niks van zeggen.


Maar op de website hebben ze wel een heel artikel over ruiterfitheid en dierenwelzijn.
Waarom kan hier niks van gezegd worden vraag ik mij dan af. Waarom worden er punten gereden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-07-21 20:34 



 
Profiel   

noukie12 schreef
Maar op de website hebben ze wel een heel artikel over ruiterfitheid en dierenwelzijn.
Waarom kan hier niks van gezegd worden vraag ik mij dan af. Waarom worden er punten gereden.

De KNHS is er voor ruiters, instructeurs en officials. Dat er iets op de website staat wil niet zeggen dat het dan dus alleen maar voor de juryleden is. Ruiterfitheid lijkt me nou bij uitstek iets wat bedoeld is voor de ruiter.

Waarom er niets van gezegd kan worden? Onder meer omdat er geen voorschriften/regels zijn m.b.t. het gewicht/BMI van de ruiter. Bovendien kan het kwetsend zijn. En de meeste juryleden zijn geen arts of dierenarts, en die kunnen en mogen dus ook geen oordeel geven over of iemand overgewicht heeft en/of te zwaar is voor het paard. Een jury heeft geen andere taak dan zo objectief mogelijk beoordelen wat er in de ring getoond wordt en dit te wegen aan het "ideaal". Zonder aanziens des persoons, of de kleur, ras of aftekeningen van het paard. Het is aan de ruiter en instructeur om de oorzaak onder ogen te nemen.

In het reglement staat duidelijk aangegeven wanneer een jury een deelnemer mag uitsluiten of diskwalificeren. Gewicht van de ruiter staat niet in dat rijtje. Als er geen reden is om de beoordeling te staken zal de jury voor elk onderdeel een cijfer geven en rolt er een score (punten) uit en zal de deelnemer voorkomen op de uitslagenlijst. Ik snap niet waarom je daar verbaasd over bent.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 16:32 



 
Profiel   

Eens met Roodvos. En het ontbreekt vaak aan zelfreflectie bij ruiters. Qua rijkunst maar ook qua gewicht. De instructeur heeft hier ook een rol in maar degene die hier echt over gaat is de ruiter. Die kiest ervoor om toch op het paard te gaan zitten. In de meesten gevallen zal de score niet al te hoog zijn omdat er veel rijtechnische zaken zijn die hiermee samenhangen o.a. het ruggebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 17:09 



 
Profiel   

mickydo schreef
het blijft altijd moelijk..
Ik zelf was een ruiter met zwaar overgewicht, ik heb hier 1 keer commentaar op gehad van een jury , niet op de leukste manier. Hard maar wel duidelijk. Of dat mijn eye opener is geweest dat weet ik niet , heeft er zeker aan bij gedragen. Inmiddels heb ik een normaal gewicht en merk dat het met rijden vele malen beter gaat. Er zit niets meer in de weg . Commentaar van de jury is ook veel leuker geworden. Krijg nu veel complimenten op mijn protocol over ons hoe we zijn als team. Toen ik dik was kreeg ik dit niet terwijl we nog steeds hetzelfde team zijn.
Ik vind eigenlijk wel dat een jury daar commentaar op mag geven , misschien iets milder als het commentaar wat ik kreeg ;) . Ik ben zeker wel even van slag geweest maar het heeft me ook goed geholpen met het afvallen . Ik had het nodig dat er eens mensen wel durfde te zeggen dat ik way to big was


Fijne post. Eens horen hoe iemand het ervaart.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 17:58 



 
Profiel   

Anomien schreef
mickydo schreef
het blijft altijd moelijk..
Ik zelf was een ruiter met zwaar overgewicht, ik heb hier 1 keer commentaar op gehad van een jury , niet op de leukste manier. Hard maar wel duidelijk. Of dat mijn eye opener is geweest dat weet ik niet , heeft er zeker aan bij gedragen. Inmiddels heb ik een normaal gewicht en merk dat het met rijden vele malen beter gaat. Er zit niets meer in de weg . Commentaar van de jury is ook veel leuker geworden. Krijg nu veel complimenten op mijn protocol over ons hoe we zijn als team. Toen ik dik was kreeg ik dit niet terwijl we nog steeds hetzelfde team zijn.
Ik vind eigenlijk wel dat een jury daar commentaar op mag geven , misschien iets milder als het commentaar wat ik kreeg ;) . Ik ben zeker wel even van slag geweest maar het heeft me ook goed geholpen met het afvallen . Ik had het nodig dat er eens mensen wel durfde te zeggen dat ik way to big was


Fijne post. Eens horen hoe iemand het ervaart.


Inderdaad. Wat dapper dat je dit deelt.
Kom beetje laat in dit topic, maar zocht toevallig hier antwoord op. Ik organiseer op een vereniging ook wedstrijden samen met 5 anderen, en we zaten allemaal een beetje met 1 ruiter die echt heel zwaar is en wat je dan doet. Jury hoor je er dan achteraf wel over, maar grijpen niet in. Ik ga dit topic even doorlezen, kijken wat ik er mee kan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 18:58 



 
Profiel   

Anomien schreef
mickydo schreef
het blijft altijd moelijk..
Ik zelf was een ruiter met zwaar overgewicht, ik heb hier 1 keer commentaar op gehad van een jury , niet op de leukste manier. Hard maar wel duidelijk. Of dat mijn eye opener is geweest dat weet ik niet , heeft er zeker aan bij gedragen. Inmiddels heb ik een normaal gewicht en merk dat het met rijden vele malen beter gaat. Er zit niets meer in de weg . Commentaar van de jury is ook veel leuker geworden. Krijg nu veel complimenten op mijn protocol over ons hoe we zijn als team. Toen ik dik was kreeg ik dit niet terwijl we nog steeds hetzelfde team zijn.
Ik vind eigenlijk wel dat een jury daar commentaar op mag geven , misschien iets milder als het commentaar wat ik kreeg ;) . Ik ben zeker wel even van slag geweest maar het heeft me ook goed geholpen met het afvallen . Ik had het nodig dat er eens mensen wel durfde te zeggen dat ik way to big was


Fijne post. Eens horen hoe iemand het ervaart.



Absoluut. En top dat je het zo opgepakt hebt!!
Echter, ik zeg er zelf als jury nooit wat van, omdat je maar net de verkeerde zal treffen en dan heb je dus zo een klacht aan je broek hangen bij de KNHS.
Eigenlijk belachelijk, want je staat er als jury ook voor paardenwelzijn en dat komt gewoon in het geding op het moment dat iemand echt veel te zwaar is.
Ik zet bij iemand die (te) zwaar is vaak iets op het protocol als 'probeer meer mee te gaan in de bewegingen van het paard'. Je moet zo voorzichtig zijn in hoe je dingen formuleert.
Gelukkig heb ik nog nooit meegemaakt dat ik een echt heel veel te zware amazone in de ring heb gehad, en ik heb al heel wat proeven gejureerd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 19:40 



 
Profiel   

Aranel schreef
mickydo schreef
het blijft altijd moelijk..
Ik zelf was een ruiter met zwaar overgewicht, ik heb hier 1 keer commentaar op gehad van een jury , niet op de leukste manier. Hard maar wel duidelijk. Of dat mijn eye opener is geweest dat weet ik niet , heeft er zeker aan bij gedragen. Inmiddels heb ik een normaal gewicht en merk dat het met rijden vele malen beter gaat. Er zit niets meer in de weg . Commentaar van de jury is ook veel leuker geworden. Krijg nu veel complimenten op mijn protocol over ons hoe we zijn als team. Toen ik dik was kreeg ik dit niet terwijl we nog steeds hetzelfde team zijn.
Ik vind eigenlijk wel dat een jury daar commentaar op mag geven , misschien iets milder als het commentaar wat ik kreeg ;) . Ik ben zeker wel even van slag geweest maar het heeft me ook goed geholpen met het afvallen . Ik had het nodig dat er eens mensen wel durfde te zeggen dat ik way to big was



Absoluut. En top dat je het zo opgepakt hebt!!
Echter, ik zeg er zelf als jury nooit wat van, omdat je maar net de verkeerde zal treffen en dan heb je dus zo een klacht aan je broek hangen bij de KNHS.
Eigenlijk belachelijk, want je staat er als jury ook voor paardenwelzijn en dat komt gewoon in het geding op het moment dat iemand echt veel te zwaar is.
Ik zet bij iemand die (te) zwaar is vaak iets op het protocol als 'probeer meer mee te gaan in de bewegingen van het paard'. Je moet zo voorzichtig zijn in hoe je dingen formuleert.
Gelukkig heb ik nog nooit meegemaakt dat ik een echt heel veel te zware amazone in de ring heb gehad, en ik heb al heel wat proeven gejureerd.


Ik heb het 1x meegemaakt in mijn "jureercarriere" en vond het écht heel moeilijk hoe dit netjes te formuleren.
"Meer meegaan in de bewegingen" is een goede, ik heb iets in de trant van "paard heeft moeite met balans" o.i.d laten schrijven.
Paard had er ook echt moeite mee, erg zonde.
Tegen lesklanten zeg ik het overigens wel wanneer het paard moeite met het gewicht vd ruiter krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 06-07-21 19:50 



 
Profiel   

Kan je niet gewoon, naast het rijtechnische verhaal een slecht punt geven voor de combinatie in het geheel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 13:59 



 
Profiel   

Dinopino schreef
Kan je niet gewoon, naast het rijtechnische verhaal een slecht punt geven voor de combinatie in het geheel?


Welk onderdeel? Op houding en zit worden ze vaak al bestraft. Verder op Rijvaardigheid en harmonie maar er is geen algemeen onderdeel verder.


Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 07-07-21 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 18:53 



 
Profiel   

Als je die 2 onderdelen een 4 geeft gaat het toch hard naar beneden in het eind resultaat

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 19:08 



 
Profiel   

Ik heb nog nooit een onvoldoende op houding en zit ontvangen.....terwijl ik toch echt heel zwaar was. Dat slaat ook helemaal nergens op om iemand daar maar een dikke onvoldoende te geven omdat ze te zwaar zijn. Nee, die geef je als iemand zijn paard in de weg zit maar dat kunnen twee heel verschillende dingen zijn.

Ik blijf dit een heel lastige discussie vinden want jullie hebben het over te zwaar maar daarvoor hoeft iemand niet perse dik te zijn he, een kind van 1.70 op een te kleine pony is ook te zwaar, een man van bijna twee meter op een paard is eigenlijk altijd te zwaar. Dit soort dingen moet je je niet mee bemoeien. Een jury beoordeelt wat er getoond wordt in een proef, niet meer en niet minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 19:13 



 
Profiel   

Een te groot kind of te lange man mag toch ook best een minder punt krijgen?
Ik heb heel lang met een spring zadel gereden. Naar mijn idee kon ik de hulpen prima geven. Toch zijn er enkele juryleden geweest die dat niet vonden staan in de dressuursport.
Tja... En daar deed ik mijn paard echt geen slecht aan.

En ik ga er vanuit dat men hier spreekt van mensen boven 20% van gezond gewicht paard? Dat is toch wat knhs als maatstaf heeft?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 19:19 



 
Profiel   

Mindere punten op basis van hoe iemand rijdt en zijn paard door de ring heen krijgt wel ja, maar niet puur op basis van te zwaar. Nogmaals het een hoeft niet met het ander te maken te hebben.

Een jury zit er niet om iemand af te rekenen op uiterlijke kenmerken maar om het rijden in de ring te beoordelen. Dat je naast de baan er een oordeel over hebt, moet jij weten maar degene waar het omgaat moet je er niet mee lastig vallen. Diegene zijn/haar verantwoordelijkheid, niet de jouwe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 19:32 



 
Profiel   

Als je ziet dat een paard niet de rug los kan laten door vermoedelijk het gewicht of uit balans loopt mag dat zeker wel.

Maar is een ruiter voor het oog te dik maar loopt het paard prima dan niet. Want dan zal het paard het wel kunnen.

Maar naar wat ik begreep ging het hier om een paard dat moeite met de ruiter had toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 19:35 



 
Profiel   

We gingen geen individuele gevallen bespreken en al helemaal niet van iemand die iemand op wedstrijd heeft gezien. Dat is toch raar. De vraag is mag een jury er wat van zeggen, nou nee dat mag dus niet. Daar zijn hele duidelijke richtlijnen voor vanuit de KNHS.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 19:37 



 
Profiel   

Het gaat mij ook niet om DE persoon. Algemeen als een paard duidelijk moeite heeft? Ook van de jonge lange tiener op een B pony hoor.
Het paard loopt dan niet fijn en dat mag bestraft worden.

En ja ben zelf ook te kort voor mijn gewicht _O-
Maar mijn paard type brede tank heeft daar geen last van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-07-21 19:40 



 
Profiel   

Ik vind het lastig...het is het zelfde als bij de dokter komen wat dus waar gebeurd is
Dokter ik voel me zo slecht, zo moe en futloos en bewegen gaat zo lastig.Zorg eerst maar eens dat je afvalt. Eenmaal bij de dieetiste ik val zo slecht af, het lukt me niet.Dan moet je minder gaan eten maar ik leef op 2 stukjesfruit en 3 krackers en maaltijd verangers al een maand lang...
Dat geloof ik niet, je bedriegt de boel.....
Bij de reumatoloog was het ook mijn gewicht...

Maar na 6 jaar getobd te hebben blijk ik ineens toch reuma te hebben dus ja dan kun je lastig bewegen en sporten, na serieus lichamelijk onderzoek had ik dus ook iets zeldzaams ziekte van derkum, daarna werden de bultjes serieus bekeken en had ik dus borstkanker....

Nu terug on topic... als je steviger/dikker bent dan anderen ben je een vreetzak en is het je eigen schuld dat je veroordeeld word en dat je niet mag paardrijden dan moet je maar je best doen om mager te worden....
Pas op met iemand veroordelen op zijn gewicht en uiterlijk want jij hebt geen weet van de strijd die elke dag word gevoerd!.
Misschien is juist die maat meer 46 of 48 wel veroorzaakt door iets waar heel weinig aan te doen is en dat doet echt zeer....

Daarom reageer ik toch want zelfs met koolhydraat loos dieet zal ik gezien de kwalen en de bijbehorende medicatie zeer ,zeer weinig afvallen. O ja ik kan gaan mennen dat is ook leuk , maar dat is altijd zo een dooddoener. Want te rug van een paard dat is onvervangbaar goed en dat begrip zou je van mede paardenmensen toch verwachten. Op het trekpaard wat mij met gemak kan dragen misstaat het niet .Maar als al die bevooroordeelde mede ruiters eens wisten wat die momenten voor me betekende...misschien zouden ze dan toch hun mening eens bijstellen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 10:25 



 
Profiel   

Maar Kwita, de oorzaak in deze doet er niet toe. Als je te zwaar bent voor de rug van een paard dan ben je te zwaar. Of dat komt door veel eten of door lengte of door een ziekte maakt eigenlijk niet uit.
Ik begrijp dat er leed achter kan zitten en dat vind ik heel triest maar dat doet er in weze niks toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 10:32 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Maar Kwita, de oorzaak in deze doet er niet toe. Als je te zwaar bent voor de rug van een paard dan ben je te zwaar. Of dat komt door veel eten of door lengte of door een ziekte maakt eigenlijk niet uit.
Ik begrijp dat er leed achter kan zitten en dat vind ik heel triest maar dat doet er in weze niks toe.


Precies dat!

Snap ook dat het altijd iets anders kan zijn.
Maar merk wel dat vollere mensen dan alsnog vinden dat ze groen licht hebben om te rijden.
En dan maar aangeven dat de rest van de wereld ongevoelige meningen geeft.


Ja onwijs zuur dat ze wellicht iets zeldzaams hebben.. maar te dik is te dik voor je paard.
Zou zeggen, ga mennen of Vrijheidsdressuur. Dan krijg je van mij een bijgestelde mening die je dan ook verdient!

Bovendien is het aantal zeldzame gevallen minder dan het aantal te volle ruiters te paard veel lager.


Laatst bijgewerkt door Anomien op 08-07-21 10:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 10:42 



 
Profiel   

Precies. Dat de oorzaak van overgewicht niet helemaal aan jou te wijten valt maakt je niet ineens lichter te dragen voor het paard. Ik veroordeel mensen niet om ernstig overgewicht (want daar hebben we het hier over) ik veroordeel het pas als ze met dat gewicht op een ander levend wezen gaan zitten. En daar dan ook nog een sportieve prestatie (wedstrijd) van gaan vragen.
En dat mennen het zitten op de rug niet kan vervangen is heel vervelend. Maar dan willens en wetens een rug zo belasten vind ik zeer egoistisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 10:44 



 
Profiel   

Ik ben zelf ook te zwaar maar geen haar op mijn hoofd die erover denkt om nog op een paard te stappen. Niet eerder voordat ik 20 kilo kwijt ben.
Ik vond het heerlijk altijd. Had alleen meer baat bij een privélesje dan elke week een uur rijden.
Nu vind ik het zielig voor het paard omdat mensen zo nodig hun pleziertje op de eerste plaats moeten zetten.

Ik vind dat er bij wedstrijden ook meer naar het paardenwelzijn gekeken moet worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 10:47 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Maar Kwita, de oorzaak in deze doet er niet toe. Als je te zwaar bent voor de rug van een paard dan ben je te zwaar. Of dat komt door veel eten of door lengte of door een ziekte maakt eigenlijk niet uit.
Ik begrijp dat er leed achter kan zitten en dat vind ik heel triest maar dat doet er in weze niks toe.


Hier ga ik in mee.

Lang geleden bij de pony’s was er een vrij fors meisje op een B- of C-pony. Over haar postuur an sich had ik geen oordeel, wel over het feit dat ze toch steeds weer op de pony stapte terwijl deze duidelijke moeite had om zich onder haar voort te bewegen. Ze was, voor de pony!, te zwaar maar eigenlijk ook wat te lang. Gezien haar leeftijd ben ik van mening dat haar ouders/instructeur hier ook een rol in hadden moeten spelen. Zij hadden het dierenwelzijn meer op de voorgrond moeten zetten. Ik zat als schrijver bij een jury die moeite had om te verwoorden dat de combinatie eigenlijk niet langer passend was. Uiteindelijk is door de jury op het protocol geschreven “Leuke pony, jammer dat ze niet met je mee groeien”. Of iets in die trant. Ik vond dit indirect een nette manier om aan te geven dat de combinatie inderdaad niet meer passend was. Bij de paarden is een dergelijke opmerking lastiger te formuleren. Wanneer een paard duidelijk moeite heeft met de ruiter kom je toch uit op de genoemde balans/meegaan met beweging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 10:47 



 
Profiel   

Bij mij komt het ook door te weinig kunnen bewegen door mijn ziekte, dan daarbij nog een trage schildklier, medicijnen waarvan je aankomt voor migraine. Dus ja een heel waslijstje dat buiten wilskracht om toch extra gewicht geeft. Maar dat maakt voor mijn paarden niets uit, die kilo gegeten of die kilo door medicijnen is net zo zwaar.

Ik denk wel dat we op moeten passen met ieder met een maatje meer te veroordelen in kan niet meer op het paard.
Vooral op bokt merk ik dat als je niet super slank bent je al snel te zwaar bent voor de bokt maatstaven. En dat is natuurlijk ook onzin. Met de meest idiote lompe uitspraken erbij gehaald die alleen maar zijn om te kwetsen, niet om feiten weer te geven.
Daar moeten we ook streng in zijn dat niet te accepteren.
Net zo min als accepteren dat een paard geen hinder mag hebben.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 11:02 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 32 van de 34 [ 845 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 29, 30, 31, 32, 33, 34  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen