Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 34 van de 34 [ 845 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34
Plaats een nieuw onderwerp

Overgewicht ruiter, mag jury ingrijpen?

 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Als je ziet dat een paard niet de rug los kan laten door vermoedelijk het gewicht of uit balans loopt mag dat zeker wel.

Maar is een ruiter voor het oog te dik maar loopt het paard prima dan niet. Want dan zal het paard het wel kunnen.

Maar naar wat ik begreep ging het hier om een paard dat moeite met de ruiter had toch?

daarom schreef ik dit eerder. En sta ik ook achter.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 14:48 



 
Profiel   

BaileyMix schreef
Relaxed schreef
Dat is toch precies de hele clou van dit topic, of een jury mag ingrijpen, maar kan die dat? Nee, want hij mag een ruiter niet verplichten op een weegschaal te gaan staan :+



En dat is natuurlijk heel raar, eigenlijk. Ze zouden moeten kunnen ingrijpen, maar dan moet je natuurlijk wel kunnen onderbouwen dat iemand daadwerkelijk te zwaar is. Dus wegen.


Zou “ruiter zit paard in de weg”, dan niet een goede grond zijn om in te grijpen? In het algemeen? Dat hoeft dan niet met “te zwaar” te maken te hebben maar bijvoorbeeld ook een ruiter die voor het houden van balans enorm in de mond hangt. Alleen… daar is geen rechte lijn in te trekken. Niet exact meetbaar (objectief). Vooral in de randgevallen is “ruiter zit paard in de weg” subjectief.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 14:48 



 
Profiel   

Relaxed schreef
BaileyMix schreef
Ik snap niet zo waarom hier foto's worden geplaatst. Op zicht is toch niet goed te beoordelen hoeveel kg iemand weegt, hoeveel een zadel weegt en hoeveel een paard zou mogen dragen? Hoogstens schatten of een mening over hebben. Ik vind je te zwaar ogen. En dan? Geen idee hoeveel je weegt en wat je paard zou mogen dragen, dus nergens op gebaseerd toch?

15% aanhouden ga ik vanuit, 20% vind ik echt te ruim.


Dat is toch precies de hele clou van dit topic, of een jury mag ingrijpen, maar kan die dat? Nee, want hij mag een ruiter niet verplichten op een weegschaal te gaan staan :+


Nou dit is dus precies mijn punt! _/-\o_
Een jury kan toch bijna niet ingrijpen, want waar is het op gebaseerd ?

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 14:51 



 
Profiel   

Nou dat weeschaal verhaal...de jockeys doen dat toch ook?.Waarom niet!

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 15:01 



 

KNHS heeft er sowieso geen richtlijnen oid voor. Dus het enige wat je kan doen is het meenemen in houding en zit en daarbij idd beschrijven wat je ziet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 15:02 



 
Profiel   

Baileymix, juist om aan te tonen dat er niet zo makkelijk een oordeel geveld kan worden. Precies daarom..... dus dat er ook niet door een jury zomaar gezegk kan worden, die is te zwaar.

En te zwaar ben ik daar zeker, je hoort mij ook niet zeggen dat het niet zo is maar....ook volgens je 15% berekening kom ik nog aardig in de buurt. En dat het te zwaar is, nou dat hoef je mij niet te vertellen maar is dat aan mij om daar iets van te vinden of aan iedereen om mij heen? En dat is wat mij stoort.

Overigens heb ik bijzonder makkelijk praten want ik heb dat gewicht niet meer maar dat neemt niet weg dat ik deze discussie nog altijd een lastige vind. Vooral ook vanwege het oordelen zonder correcte gegevens. Want zo'n man zoals Albert Zoer, ja dat klopt maar dat geldt voor de meeste mannen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 15:03 



 
Profiel   

Snorlex schreef
Zou “ruiter zit paard in de weg”, dan niet een goede grond zijn om in te grijpen? In het algemeen? Dat hoeft dan niet met “te zwaar” te maken te hebben maar bijvoorbeeld ook een ruiter die voor het houden van balans enorm in de mond hangt. Alleen… daar is geen rechte lijn in te trekken. Niet exact meetbaar (objectief). Vooral in de randgevallen is “ruiter zit paard in de weg” subjectief.


Helemaal met je eens hoor, dat dat allemaal reden tot ingrijpen zijn of toch minstens dat het benoemd wordt. Maar gewicht is dus wel iets heel exact meetbaars. Verplicht je teugeldrukmeters wordt zoiets ook meetbaar. Dus dan moet je eigenlijk komen met: hoe maken we exact meetbaar dat een ruiter (in welke vorm dan ook) een paard in de weg zit? Super lastig natuurlijk.

En jammer, dat het nodig is en mensen niet uit zichzelf gewoon niet op een paard stappen. Want zelf weten ze natuurlijk wel hun gewicht en draagkracht van het paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 15:03 



 
Profiel   

Ik vind het een lastige discussie. Want waar de een te zwaar is voor een paard, is de ander met hetzelfde gewicht niet.

Sterker nog, ik ben ook niet de lichtste, maar heb wel veel geïnvesteerd (tijd, geld, energie) in zowel afvallen als goed rijden. Een juiste houding, passend zadel voor allebei, correcte training, enz. En waar een volslagen vreemde oordeelde dat ik niet op mijn paard paste, heb ik met mijn instructeurs hard gewerkt en zij beweerden het tegendeel toen ze ons leerden kennen. En durf ik te zeggen dat mijn paard er geen last van heeft gehad. Dat werd bevestigd door onderzoek in de kliniek afgelopen december, waar de scan en echo's geen slijtage aan benen en rug liet zien, niet aan pezen en niet aan bot/gewrichten. Conclusie van de arts: hij heeft de conditie en het lichaam van een 5-jarige. En dat op 16-jarige leeftijd :)
Hij heeft ook nooit enige moeite getoond met mij. Maar wel met een andere ruiter, die een tijd niet gereden had en minder in balans was. Zij was net iets lichter in gewicht, maar hij was echt aan het worstelen met zijn (en haar) balans.

Nu is dit 1 paard, maar voor mij wel een bevestiging dat wij als combinatie dus wel okee zijn, maar hij met een andere ruiter met hetzelfde gewicht en postuur niet per sé okee is. Het is een combinatie van factoren en niet zwart wit.

Wel vind ik dat je het als jury op een protocol kan aangeven wanneer er sprake is van onbalans, te weinig impuls (want ook daar zie je effect), houding en zit van de ruiter wanneer dit niet goed is. En eventueel dat de combinatie voor het oog niet helemaal passend lijkt. Nee, ook niet leuk om te horen, maar het mag echt wel gezegd worden als het paard er zichtbaar last van heeft. En ja, dat is echt wel te zien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 15:15 



 
Profiel   

Relaxed schreef
KNHS heeft er sowieso geen richtlijnen oid voor. Dus het enige wat je kan doen is het meenemen in houding en zit en daarbij idd beschrijven wat je ziet.

https://www.knhs.nl/content-nieuwsbriev ... rnachement)%20is%2095%20kilo%20dragen.

Citaat
Over het algemeen ondervinden paarden weinig problemen met tussen de 15 en 20% van hun eigen gewicht. Dit is inclusief tien kilo voor het harnachement. Een voorbeeld: een paard met een gewicht van 600 kilo kan bij gemiddeld 17,5% van zijn eigen gewicht dan 105 minus 10 kilo (harnachement) is 95 kilo dragen. Dit is de richtlijn die de FNRS en de KNHS aanhouden

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 15:26 



 

DuoPenotti schreef
Relaxed schreef
KNHS heeft er sowieso geen richtlijnen oid voor. Dus het enige wat je kan doen is het meenemen in houding en zit en daarbij idd beschrijven wat je ziet.

https://www.knhs.nl/content-nieuwsbriev ... rnachement)%20is%2095%20kilo%20dragen.

Citaat
Over het algemeen ondervinden paarden weinig problemen met tussen de 15 en 20% van hun eigen gewicht. Dit is inclusief tien kilo voor het harnachement. Een voorbeeld: een paard met een gewicht van 600 kilo kan bij gemiddeld 17,5% van zijn eigen gewicht dan 105 minus 10 kilo (harnachement) is 95 kilo dragen. Dit is de richtlijn die de FNRS en de KNHS aanhouden


Ja top, maar je kunt er precies helemaal niks mee omdat het niet is toegestaan een ruiter op de weegschaal te zetten. Dus obv je eigen inschatting zou je dan iets? moeten doen? Maar niemand weet wat, want daar is geen duidelijk over..

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 15:31 



 
Profiel   

Daar heb je gelijk in, maar KNHS heeft wel richtlijnen.

Dus als je ziet dat een paard moeite heeft kun je er wel iets mee.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 15:33 



 

DuoPenotti schreef
Daar heb je gelijk in, maar KNHS heeft wel richtlijnen.

Dus als je ziet dat een paard moeite heeft kun je er wel iets mee.


Het enige wat je ermee kan is een opmerking op het protocol over houding en zit en verder helemaal niks. Je mag iemand er niet om uitsluiten of diskwalificeren bijvoorbeeld en je mag ook niet erop zetten "Je bent te zwaar"

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 15:35 



 
Profiel   

Dan eindig je dus met paard op de weegschaal, ruiter op de weegschaal (inclusief tuig) en dan kijken of je onder de 20% blijft.

Ik vraag me af of je als jury wellicht nog iets zou kunnen doen met ruiters die duidelijk niet in hun zadel passen. Daar kun je wellicht nog een opmerking over maken bij houding en zit.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 15:37 



 
Profiel   

@apple dat wordt ook al lastig, want er zijn genoeg mensen die een 18 inch zadel op een korte pony smijten. Dan passen ze wel in het zadel, alleen is het veel te lang voor de pony :=

Ben echt super blij dat ik die strijd niet meer heb na mijn gbp.
Ik was ook te zwaar, ook door ziekte en medicijnen, en toch was er dus wel wat aan te doen! En nee geen haar op mn hoofd die er over dacht op mn pony's te gaan zitten toen ik nog te zwaar was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 16:32 



 
Profiel   

ThreeFingers schreef
Mensen met gezond verstand weten zelf ook wanneer ze te zwaar zijn, en uit respect naar het paard/pony/ezel , ga je daar niet op rijden. Punt

Helaas zijn er bij die dit dus wel doen

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 18:00 



 
Profiel   

Maar dat is natuurlijk met alles.
Mensen met goed verstand gooien er ook een passend zadel op ipv een zelf gekozen wintec onder het mom past altijd.
Mensen met verstand trekken ook de neusriem niet aan...
Mensen met verstand.... vul maar in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-07-21 18:04 



 
Profiel   

Apple schreef
Ik vraag me af of je als jury wellicht nog iets zou kunnen doen met ruiters die duidelijk niet in hun zadel passen. Daar kun je wellicht nog een opmerking over maken bij houding en zit.

Ja, daar kan je zeker iets mee. In deze gevallen zie je vaak ook dat het bovenbeen zodanig rond is dat de hele stabiliteit van de zit erdoor verstoord wordt. Denk aan opmerkingen als:
-zit teveel achterop het zadel
-bovenbeen ligt onvoldoende aan
-onrustig onderbeen
-moet rekken naar de beugels

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 10:44 



 
Profiel   

Maar wat doe je dan met een slanke amazone waar je wel duidelijk zit dat het zadel naar voren kiept bijvoorbeeld? Dus ook niet passend?

Kijk ik zeg ook er met een vlakke hand achter je kont kunnen, makkelijk om te beoordelen.
Maar als je hier op bokt al zegt dat zadel lijkt niet te passen krijg je direct al commentaar want je bent geen zadelpasser :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 10:54 



 
Profiel   

Maar dat is een andere vraag hè. Een voor het paard passend zadel kan te klein te zijn voor de ruiter. Maar dat staat los van het gewicht/BMI van de ruiter. Ik ben niet zo groot en ook niet te zwaar maar ik pas ook niet meer een 16 inch. "Zadel lijkt te klein voor de ruiter" zou dan ook nog kunnen.

Bij een duidelijk niet goed liggend zadel mag je daar, ongeacht het postuur van de ruiter, ook zeker een opmerking over maken. Maar niet als "zadel past niet" want je bent jury en geen zadelpasser. Maar "zadel lijkt naar voren te kiepen", "zadel lijkt niet in balans te liggen" of "zadel ligt te ver naar voren/op het schouderblad" kan en mag zeker. "Ligging van het zadel" stond in "mijn tijd" zelfs bij de beoordelingscriteria in het jurycursusboek. Geen idee hoe dat nu is.

Maar daar een opmerking over maken kan leiden tot hele vervelende discussies. Want "het is een aangemeten (en heel duur) zadel", "zadelpasser is er 2 weken nog bij geweest" enz enz.
Ik koos er daarom liever voor mijn commentaar te richten op datgene waar ik wel verstand van heb en objectief kan waarnemen en kan onderbouwen.

Ik vind trouwens al die "maten" met handen en vingers helemaal niet duidelijk. Is het een horizontale hand, verticale hand, met of zonder duim, op welke hoogte, mijn smalle hand of de slagersknuist van een kerel van 2 m. Je hebt al discussie nog voordat je begonnen bent. De enige objectieve maat is een meetlat.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 13:53 



 
Profiel   

Klopt dat de enige juiste maat de meetlat is, maar mensen met een te grote bips daar past geen enkele vlakke hand niet eens een vinger. Overigens ook zo bij mensen met erg lange benen die achter op de lepel zitten.
Toch heb ik vaak het gevoel dat de discussie eerder gevoerd word bij die te zwaar is dan bij die te lang is.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-07-21 14:31 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 34 van de 34 [ 845 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 30, 31, 32, 33, 34
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen