[HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:23

Marietje35 schreef:
Jeetje joh, wat naar van je hond! :(:) Dat het zo hard kan gaan ...

Hoe loopt ze precies niet goed? (voor zover je dat kan uitleggen) Is het voor of achter?
En kon de osteo verder niets vinden?


Ja echt hoor, aan hem lag het totaal niet. Hij liep super fijn, alleen door de bodem wel echt anders als normaal. Ik hoop wel snel antwoord te krijgen over de bijschrijvingen, want als het niet meer kan, dan kan ik nog opzoek naar iets anders. Altijd zo irritant ....


Qua gevoel zou ik zeggen dat het achter is en dan hoog, geen onderbeen, maar meer bovenin en één kant(dat zou misschien positief zijn, want dan is het niet dat achterbeen waar die plek zit). Osteo vond sowieso achter niet goed. Ze loopt met ene been wat korter, maar als je erop zit voel je een soort slag in het wiel en geen echte duidelijke kreupelheid. Met omdraaien aan de hand had ze de ene kant ook wat meer moeite en deed dat niet soepel. Ze zat wel wat vast in SI en stukje rug eromheen, één of twee vrij pijnlijke plekken maar ook osteo weet niet of dat oorzaak is of juist gevolg. Het is wat vaag dus. Osteo kon dus wel wat dingen vinden, ik ga vrijdag ook nog even kijken hoe ze dan loopt. Het is dus niet echt te zien voor ons en haar waar het precies zit, vandaar naar de kliniek toe.

Dat SI is wel vaker wat strakker bij haar, haar probleemgebied om het zo te zeggen. Niet dat er echt een probleem zit, maar kantelen van het bekken en echt gaan zitten/ondertreden vindt ze lastig en rond hengstigheid zet ze zich daar snel heel vast. Met recuptex gaat dat een stuk beter. Het was ook weer niet heel extreem tijdens de behandeling, dus ze kon niet echt aanwijzen wat het precies is.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:27

Lastig hoor, zoals je het omschrijft klinkt het ook hoger moet ik zeggen.
Wanneer moet je precies naar de kliniek?

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:31

Volgende week donderdag.

En misschien zit het wel laag hoor en is ze gaan compenseren waardoor het hoog lijkt, maar ik ben echt een zeikerd als ik iets voel tijdens rijden of poetsen of wat zie en dat heb ik dus niet gehad hiervoor. Alleen de wat dikkere benen, maar die waren niet extreem dik en samen met instructie zagen we er echt helemaal niks aan. Ik ben namelijk eigenlijk niet van het aankijken := Als ze onregelmatig zijn en geen wondje of hoefzweer hebben laat ik ze het liefst nakijken.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 10:37

Op zich ook niet heel raar in het najaar, lopen ze over het algemeen minder buiten.
En ja, als ze er goed mee lopen ....

Meya_

Berichten: 1432
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 13:36

Marietje35 schreef:
@ Veertje; Oh ja, dat is een mooie locatie. Lang geleden dat ik daar ben geweest, is dat binnen losrijden en ook binnen de proef?
@ Meya; Vervelend dat ze niet zo fijn gaat. :(:) Maar dat zal ongetwijfeld met de dracht te maken hebben, zo van voren is het al een beste buik!
Waarom had je van voer gewisseld? Op zich klopt natuurlijk wel wat je zegt, maar aan de andere kant denk ik, je bent gewisseld en dat doe je niet als je zo tevreden bent toch?

Ja hoor, ik had nog ruim winst en zelfs nog prijs, maar ik vond het meer een kwestie van in het land der blinden is eenoog koning. 8)7
Ik heb nog 2 wedstrijden bij geschreven, hoop dat ik er nog bij kan.


Ja, kreeg tip van anderen. Om de scherpe randjes eraf te halen, kon ik wel cavalor proberen Pianissimo. Maar nee, ze ging wat raar in haar vacht zitten etc. Dus snel weer terug schakelen nu.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 14:11

Wat geef je haar nu Meya?

Meya_

Berichten: 1432
Geregistreerd: 16-07-06

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 15:48

Nu pabo condition en beetje cavalor nu om het op te maken. Voorheen was het beetje van natures best.
Ze at de cavalor ook niet eens op, was best veel nodig qua advies. Dacht vindt ze vast prima, maar ze kreeg het niet weg of vol oid.
Nu wat een blijer paard. En gewoon accepteren dat het vlotte/scherpe bij haar karakter hoort :) Ze is ip nooit verkeerd, maar ja er zit wel wat energie in. En ze spiegelt mezelf méga. (Of ik daar altijd blij mee moet zijn :+

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 16:06

Dat zal best wel gewoon bij haar horen dan. Als ze straks weer mama-af is zou je nog van Pavo de Energy control kunnen proberen

die voerschema's volg ik nooit, want dan kan je binnenkort met je paard meedoen aan Obese, en niet omdat ze drachtig is :+

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 17:43

Marietje35 schreef:
@ Veertje; Oh ja, dat is een mooie locatie. Lang geleden dat ik daar ben geweest, is dat binnen losrijden en ook binnen de proef?
@ Meya; Vervelend dat ze niet zo fijn gaat. :(:) Maar dat zal ongetwijfeld met de dracht te maken hebben, zo van voren is het al een beste buik!
Waarom had je van voer gewisseld? Op zich klopt natuurlijk wel wat je zegt, maar aan de andere kant denk ik, je bent gewisseld en dat doe je niet als je zo tevreden bent toch?

Ja hoor, ik had nog ruim winst en zelfs nog prijs, maar ik vond het meer een kwestie van in het land der blinden is eenoog koning. 8)7
Ik heb nog 2 wedstrijden bij geschreven, hoop dat ik er nog bij kan.


Ja binnen los rijden en binnen de proef.

Heb gisteren eindelijk een nieuw bit besteld. Morgen avond waarschijnlijk meteen testen en ben enorm benieuwd hoe hij erop gaat lopen. Bit is iets dunner en Sweet Iron. Hoop zo dat het een stillere aanleuning gaat geven

Meya_

Berichten: 1432
Geregistreerd: 16-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-19 20:01

Marietje35 schreef:
Dat zal best wel gewoon bij haar horen dan. Als ze straks weer mama-af is zou je nog van Pavo de Energy control kunnen proberen

die voerschema's volg ik nooit, want dan kan je binnenkort met je paard meedoen aan Obese, en niet omdat ze drachtig is :+



:') en zelf wat euries lichter :+
Ze lijkt nu weer de oude te worden, komt letterlijk en figuurlijk beter in der vel. :)

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 09:13

@ Veertje; Oh dat vind ik misschien ook wel eens leuk om een keer heen te gaan.
Hopelijk is je bit wat je ervan verwacht.

@ Meya; Gelukkig maar :)

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-19 23:47

Vanavond voor het eerst met het nieuwe bit gereden. Het is echt even wennen. Er zaten enorm fijne stukken bij, maar ook mindere (dat hij echt weer super sterk werd). Maar ik ben wel van plan dit bit te gebruiken op wedstrijd dit weekend. Ik weet dat hij daar in die bak geen spanning heeft en dan kunnen we er fijn aan rijden. Vanavond ook op de momenten dat hij spanning had werd hij sterk, daarna kon hij zelf ook weer goed loslaten. Aanleuning was al veel stiller en hij kroop niet meer achter de loodlijn. Nu een kwestie van wennen :)

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 10:39

Dat klinkt goed Veertje, hopelijk blijft het zo of wordt hij nog fijner.
Succes vast het weekend!

Ik heb eindelijk antwoord op mijn bijschrijvingen, ik kan er nog bij! :)

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 10:49

Ik had altijd begrepen dat je bit wat langer moet proberen. Ik ben overgestapt naar de Trust Innosense en de eerste dagen was het helemaal niet fijn maar nu ben ik er heel blij mee.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 10:53

Dat is ook zo, vaak kan je pas na 1-2 weken zeggen of het wat is.
Ik had vorig jaar een bitfitter langs laten komen, dan mag je het bit ook 2 weken testen.

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 11:49

Ja klopt. Sommige zeggen minimaal 8 dagen testen. Maar je merkt ook snel genoeg of het paard het helemaal niks vind.

Fijn dat je er nog bij kan Marietje! Waar ga je starten? :)

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 11:55

Ik vond dat toen met die bitfitter wel interessant voor de anatomie van de mond van je paard, maar verder heb ik er niets aan gehad. Ik had een bit van haar gehouden om 2 weken te testen, maar uiteindelijk heb ik het terug gestuurd en rij ik weer vrolijk met mijn oude simpele bitje. :+

veertje99

Berichten: 1183
Geregistreerd: 04-04-12
Woonplaats: Lichtenvoorde

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 11:58

Ja daarom ben ik zelf wat aan het testen. Donner zal altijd sterk blijven, maar de kunst is om dan niet naar een scherper bit te gaan aangezien dat makkelijk is. Maar ik hoop dat hij het hierop goed blijft doen. Doe hem dinsdag ook naar de les gewoon in

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:04

Het is een beetje wat ik zeg; ik vond het wel leerzaam voor de anatomie van de mond van je paard.
Zij kan je goed vertellen hoeveel ruimte er is, of een dik of dun bit wat zou zijn etc. etc.

Het sterk worden kan daar wel mee te maken hebben natuurlijk, als het bit niet lekker ligt of drukt op de verkeerde plaatsen dan kan hij daar best op reageren door sterk te worden.
Ik zou dit bit gewoon voorlopig lekker inhouden :) en dan kijken wat het doet.

Als hij sterk wordt; hand los, been en naar voren rijden, dan wachten tot hij je hand weer opzoekt.

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:10

Het verschilt ook gewoon enorm per paard. Ik heb bij allemaal verschillende bitten getest, sommige hadden weken nodig voordat ik echt kon zeggen of het geslaagd was of niet, maar ik had er ook 1 waarbij ik het na 1 keer rijden wist. Daarbij vinden mensen bepaalde bitten scherp, maar kan een paard dat juist prettiger vinden, omdat het beter in de mond past. Vroeger vonden mensen een dik bit vriendelijk en dun bit streng, maar ik reed met een heel dun bitje, want pony had gewoon geen ruimte voor dikker en dat was voor hem dus echt naar. Andere reed ik met een ongebroken trens, waar ook nog wel eens discussie over was, maar degene waar ik het bij gebruikte vond het juist prettiger. Die werd rustiger in het contact en nam het bit ook beter aan.
Ik heb ook een merrie gehad die erg sterk kon worden, maar met scherper bit werd zij nog sterker (ja, je luistert naar instructie/staleigenaren dan ;) ), daar ging ze vol gas tegenin. Ene bit was heel vriendelijk, maar vond ze verschrikkelijk en werd sterk en onrustig, andere dus scherper en nog sterker en er echt tegenin. Bit waar we uiteindelijk mee reden zat er tussenin, maar liep ze eigenlijk zo op weg. Rustig, stille aanleuning, ontspannen en ik had wat te vertellen tijdens de sterke momenten (meisje van 14 en 50 kilo op paard van 1.74 en formaat tank op wedstrijdterrein haha) zonder dat het te scherp was om hulpen te kunnen geven. Of paarden die dubbelgebroken te onstabiel vinden en zich dan vast gaan zetten of juist heel erg gaan rommelen ermee.

Merrie van nu loopt gewoon op een simpel bitje, maar ik zou wel eens een bitfitter willen laten komen. Niet dat ik iets te klagen heb, maar er zou misschien wel wat beters kunnen zijn. Dat had ik met hoofdstel ook, dus hoofdstel aan laten meten. Met oude hoofdstel dacht ik dat er niks aan de hand was, maar nieuwe hoofdstel doet ze het nog net iets beter op. Oude was goed, nieuwe is beter.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 12:18

Dat is ook absoluut zo Mywishmax, het verschilt zo per paard.

Wat heb je met je hoofdstel nu anders dan? En nog verandering bij je merrie, of kijk je niet meer?

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:20

Een ander kopstuk. Had wel een anatomische, maar die zat aan het hoofdstel toen ik het kocht. Niet speciaal voor haar gepast oid. Nu een compleet ander hoofdstel laten samenstellen en naar aanleiding van mijn verhaal voor een ander soort kopstuk gekozen en een grotere maat. Ze is een ouderwetser type, dus geen klein en fijn hoofdje, maar eigenlijk gewoon maat full, alleen met huidige hoofdstellen in de winkel zijn die maten toch weer anders. Full kon vaak niet dicht bij de neusriem zonder echt vast te moeten snoeren. Vergeleken met hoofdstel van 15 jaar geleden scheelde dat bij meerdere merken echt meerdere cm's. :=

Maar goed, groter kopstuk en net iets andere vorm. Ze deed heel af en toe, zo eens in de paar dagen of weken, wel eens schudden alsof er een vlieg op haar hoofd/oor zat. Zo minimaal dat ik niet verder gekeken had. Met nieuwe hoofdstel doet ze dat niet meer.

Ik ga straks even kijken hoe ze loopt. Maandag behandelt, dus dinsdag en woensdag sowieso rustdagen. Gisteren was het te donker en te slecht weer.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:24

Er is wel Extra Full te krijgen, maar dat is een hele zoektocht. Mijn vorige paard had dat ook.

Spannend, laat je het even weten?

MyWishMax

Berichten: 25302
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: [HK] M1-Debuut, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:31

Extra full is te groot bij alle andere dingen en het is geen extra full hoofd, haha. Dat had vorige merrie wel en die was echt veel groter. Het is echt alleen de neusriem en we hebben verschillende hoofdstellen gehad/gekocht en terug moeten brengen en die vergeleken met hoofdstellen die we nog hadden liggen van vorige paarden en dat scheelde echt best veel. Dat was dus het bizarre, dat de maat 'naam' hetzelfde was, maar de afmetingen niet.

Marietje35
Berichten: 222
Geregistreerd: 24-08-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-19 13:33

Och ja, maar dat is met dekens ook. De een valt klein uit, de ander weer net een tent.

Wat dat betreft ben ik erg merkvast, juist om die reden. :D :+