[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 20:12

Ik rij mijn paard zo nu en dan op s&t, het maakt voor ons niet heel veel verschil. Mijn paard geeft wel duidelijk aan dat ze het vervelend vind bij het hoofdstel omdoen. Woensdag komt Paul Versluis de tandarts, die laat ik ook even naar de s&t kijken of het überhaupt past.
Vandaag voor de 3e keer Z1 gestart, eigenlijk alles heel relaxed gedaan vandaag, klaar maken, rustig erheen, daar hadden we nog wat tijd over. Heel rustig kwartiertje ingereden.. Beetje buigen en scherp maken.. Voelde goed.. Toen 2 rustige proefjes neergezet.. 219,5 en eerste prijs en 210 en tweede prijs.. Dus dik tevreden en dat met m'n Fries in het kwpn geweld.. Nu even 5 weken wedstrijd vrij..

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 21:01

Ik start vanaf de zomer al z maar ga niet zo vaak op wedstrijd.
De punten waar ik vaak tegen aanloop is verschillend soms is het de lengte buigen. En soms de eenvoudige wissel. En dan zeker die van de slangen volte. En die dat je van tussen letter naar de e moet en dan van de e weer terug naar de tussen letter.

Meestal start ik op stang en trens. Maar dat heeft er meer mee te maken dat ik vind dat hij dan net iets knapper oogt dan op trens. Kwa rijden merk ik namelijk geen verschil. En ik heb ook zeker geen stang nodig bij het rijden, en dat wil ik ook graag zo houden.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 22:12

Hoe zou je de stang "nodig" kunnen hebben dan? Want er kan een verschil zitten in het gevoel, balans e.d. maar ik kan niet bedenken waarvoor je een stang echt nodig kan hebben voor je Z oefeningen :+

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 22:15

Volgens mij heb je een stang in principe nooit echt nodig maar wordt hij behoorlijk vaak gebruikt. Voor welk doeleind dan ook!

Maar ik snap natuurlijk goed als je er wel mee rijd. Kan ook meerwaarde hebben.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 22:35

c_alsemgeest schreef:
Hoe zou je de stang "nodig" kunnen hebben dan? Want er kan een verschil zitten in het gevoel, balans e.d. maar ik kan niet bedenken waarvoor je een stang echt nodig kan hebben voor je Z oefeningen :+

Tja dat moet je niet aan mij vragen mijn stang teugel hangt altijd los. Maar ik zie er genoeg waarbij er wel druk op de stang staat.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-17 23:50

Oh ok, ja dan gebruik je hem niet voor waar die voor is en hoor je er imo niet eens mee te rijden.
Het verschil tussen S&T en trens is bij de mijne minimaal, op S&T ietsjes stabieler, maar dat geldt eigenlijk alleen voor de appuyementen en travers, verder weinig verschil. Maar kan nèt even dat beetje extra geven. Die van mij neemt hem ook fijn aan, vanaf het begin al eigenlijk. Doet altijd netjes vanzelf zijn mond open als het bit of de bitten er voor hangen... dat die ook af en toe de neusriem, keelriem of teugels erbij heeft mag van hem de pret niet drukken :+ Uni is sowieso een paard dat altijd van alles in zijn mond heeft trouwens... ik moet altijd erg opletten met de spullen die je in zijn buurt neer zet :')

Maar dan nog rij ik er max 1 a 2x per week mee... en soms ook weer weken helemaal niet. Ik wil ook op een gewoon trensje net zo kunnen en geen grote verschillen voelen. En tot nu toe blijft dat gelukkig zo. Ik heb wel het geluk denk ik dat Uni heel fijn in de hand is. Hij wordt eerder te licht dan te zwaar. Zeker als hij heet wordt, dan verandert hij in een piafferend propje :')

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 00:07

Mag ik ook meepraten? Nu een paar keer z1 gestart. Steeds net niet. Onderdelen waar hij tot en met de m2 zevens en achten op kreeg, zijn nu opeens vijven. Waar het verschil in zit, ik weet het niet.

De proeven rij ik wel en of twee keer door, maar dat is omdat ik dat fijner vind en ze uit het hoofd rijd

MyWup

Berichten: 2522
Geregistreerd: 24-03-06
Woonplaats: dorpie in Grunn

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 00:35

Welkom!
Heb je er geen commentaar bij staan?

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:11

Welkom, tuurlijk mag je meepraten! ja ook ik ben benieuwd naar je commentaar..

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 10:29

Mag ik ook meepraten :) ?

Ik hoop dit jaar met beide paarden Z1 te starten. Heb ze nu beide in de M2 lopen. Moet nog 5 winst met de één en met de ander heb ik binnenkort M2 debuut.

Dit zijn mijn paarden :)

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:12

liss schreef:
Welkom!
Heb je er geen commentaar bij staan?


Sympathiek gereden, succes. Af en toe iets tegen de hand.

Kady1
Berichten: 2505
Geregistreerd: 03-06-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 12:28

Ik lees hier al een paar dagen mee meld me ook maar even. Wij hebben een 13 merrie sinds de kerst mooi papier (springen gefokt) ster merrie en we hebben het plan gevat om haar zowel dressuur als springen een sport predicaat te gaan behalen. Met rijden Kent ze alle oefeningen van het Z1 al. Het mag alleen allemaal iets gedragener en flitsender. Dus ik hoop per april met haar Z1 te gaan starten. Mijn 7 jarige merrie hoop ik ook dit jaar ergens Z te starten maar daar zit nog veel meer werk aan dus dat zal wel einde 2017 gaan worden.

Beide nog niet op s&t geprobeerd miss de oudere merrie binnekort eens proberen om te kijken of er verschil is.

luffwinny
Berichten: 1544
Geregistreerd: 14-08-06

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 13:06

Leuk topic, wij willen voor de zomer de overstap maken naar het Z1. Hier ook geen z bak maar kan wel op de club oefenen.

Larissaabc

Berichten: 119
Geregistreerd: 06-05-14
Woonplaats: Made

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:41

Hoi welkom!

Even terug te komen op dat commentaar.. Dat is niet echt aanvullend.. Dat maak inderdaad niet duidelijk waarom je 5 ipv 7/8e krijgt.. Vervelend. en je merk ook niet dat je paard die oefeningen minder goed uitvoert?

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 17:44

Welkom nieuwe mensen :)

Vervelend Lithya, ik zou als ik jou was dan echt achteraf naar de jury toelopen om dit te bespreken. Zo lang je de waarom niet weet kun je er ook niet aan gaan werken..

Janine1990

Berichten: 43805
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:14

Lithya schreef:
liss schreef:
Welkom!
Heb je er geen commentaar bij staan?


Sympathiek gereden, succes. Af en toe iets tegen de hand.


Het is een beetje een gokje, maar als je paard af en toe tegen de hand komt, loopt hij dan voor de rest wel volledig lekker van achter naar voren door het lijf? Dikke kans dat je daar heel wat mee kan winnen.

Is in ieder geval mijn eerste ingeving.

Zelf momenteel bezig mijn paard minder hoog in te stellen. Hij heeft een hele mooie aanleuning, mooie halswelving, maar is wel wat lang en op de voorhand gebouwd. Wanneer ik hem te veel in de wedstrijdhouding train (die hij gewoon kent) verlies ik het contact met en de controle over de rest van het lichaam. Dan komt hij in de zijgangen veel meer tegen de hand etc. Dus ik train hem nu een fractie lager, waarbij hij mooi in verbinding tussen voor en achter blijft lopen en er achter meer aan gaat trekken. En ik merk dat de zijgangen veel beter gaan, minder tegen de hand.
Gewoon weer een stukje back to basic.

c_alsemgeest

Berichten: 20667
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 18:20

Als er soms tdh op staat kan het zijn dat er sowieso wat strakheid in zit? Vanaf het Z horen ze ook meer te kijken naar echte souplesse en gedragenheid. In de M wordt wat strakheid hier en daar wel wat vergeven. Maar in het Z moet het gewoon netter en soepeler.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:46

Lithya schreef:
liss schreef:
Welkom!
Heb je er geen commentaar bij staan?


Sympathiek gereden, succes. Af en toe iets tegen de hand.


Naar mijn mening mag af en toe tegen de hand in het Z behoorlijk afgestraft worden. Wanneer je dat een paar keer overkomt dan moet je echt heel veel punten gaan rijden in de andere onderdelen wil je nog aan een winstpunt komen.

Hoe komt het dat je paard dat doet?

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:52

Omdat hij een broertje dood aan halthouden en achterwaarts heeft. Dat zijn de enige momenten. En ja, het mag afgestraft worden. Dan verwacht ik echter geen 5,5 of 5.

Daarnaast wanneer het in de m2 ook wel afgestraft zou worden, zou hij geen 200+ punten kunnen redden. Lastige is. Het is een groot paard, dat geeft toch sneller een traag beeld.

Loopt hij de oefeningen anders? Ja, hij komt meer tot dragen. Mag nog net iets meer voor mijn gevoel, maar 3 punten verschil?
Laatst bijgewerkt door Lithya op 20-02-17 20:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 20:56

Onhandig dat hij dat doet.

Wanneer het mogelijk is achteraf om advies vragen. Overigens heb ik een hekel aan juryleden die geen commentaar er op zetten. Mijn schrijfsters hebben zere vingers wanneer ze klaar zijn ;)

Spenk
Berichten: 21776
Geregistreerd: 30-08-05

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:02

Dat is ook het meest fijne :j , ik had gisteren ook bij zowat alle onderdelen wel wat staan niet alleen bij lagere punten maar ook bij de hoge cijfers.

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:07

Ik doe eigenlijk bij iedere 5,6,7 commentaar. Daarboven en onder weten ze het meestal wel.

Lithya

Berichten: 2505
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:15

Dat soort juryleden tref ik graag!! Daar kun je tenminste wat mee!! Het lijkt wel of er een aantal juryleden zijn die vinden dat je zelf maar moet weten wat er fout ging. Soms is dat zo, maar niet altijd.

Eerlijk gezegd heb ik maar 2x commentaar gevraagd aan een jury. De ene wist mijn proef niet meer te herinneren, terwijl ik wel echt ruimschoots de laagste punten had. De ander begon alleen maar dit moet je niet doen en dat niet. Had niets met de proef te maken. Daarna vond ik het wel goed.

Anoniem

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:20

Dat is echt niet te doen...

Ik schrijf op de deelnemerslijst meestal een kort commentaar bij de deelnemer zodat ik later nog weet wat er was.


In december was ik op een wedstrijd. Liep echt 2 topproeven, beide zo goed als foutloos, sprong enkel een keer weg van een vogel.
Ben ik klaar kom ik in de kantine komt de jury naar me toe zegt ze: Ik heb direct wat tips voor je.
Heel verhaal wat ik allemaal anders moest doen, allemaal dingen waarvan ik dacht.. mmm oke... Vraagt ze later wat ik normaal rijd, ik dus verteld dat hij eigenlijk altijd boven de 65% loopt de laatste maanden. Krijg ik mijn punten. Gewonnen met 58%... Had ik gewoon een alleen maar 5e en 6en. Beetje om en om. Nergens commentaar bij.
We hebben er maar heel hard om gelachen.

nicky_rilana

Berichten: 6110
Geregistreerd: 26-07-10
Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Re: Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-17 21:30

Ik had laatst 2 proeven gereden. De 1e proef ging gewoon niey goed genoeg. En de andere proef ging echt veel beter geen fouten. Kwamen mensen nog speciaal naar mij toe om te zeggen dat die 2e proef echt goed was. En het scheelde uiteindelijk 1 punt. Ik wilde toen eigenlijk ook wel eens weten hoe en wat, maar het duurde nog meer dan 1 uur voor dat ik de jury kon spreken. En het was al laat en koud, voor mijn paard. Dus heb ik niet gewacht. Maar soms kun je gewoon geen hoogte krijgen van jurys.