[HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-22 16:04

Nimber schreef:
Het zal mij als jury echt worst wezen met welk bit iemand rijd. Zolang het is toegestaan door de KNHS vind ik het prima. Ik heb ook echt niet meer of minder waardering voor een trens of stang en trens. Wel waardering voor een correcte stille aanleuning.

Ik heb nu een tiental paarden Z1 en hoger gestart wisselend op stang en trens en ik heb de afgelopen 20 jaar nooit gemerkt dat ik bevooroordeeld of benadeeld zou zijn door t bit waarmee ik rijd.
Kijk naar je paard waar hij t fijnste mee loopt en waar je de meest stille constante aanleuning mee bereikt.

_/-\o_
Dit is ook mijn ervaring, ik jureer dan niet maar schrijf wel veel en heb dat ook nog nooit bij een jury gemerkt.

Karel was icm mijn beperking eerst heel lastig op trens dus terug veranderen durf ik (nog) niet maar wel leuk dat door het correct kunnen trainen met s&t hij nu wel zo super fijn een proefje op trens doorloopt.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 09:13

Ik was de laatste wedstrijd idd ook de enige op trens - we gaan nu even trainen op stang en we zien wel.

miicchhellee

Berichten: 1341
Geregistreerd: 06-09-11
Woonplaats: Kerkrade, Zuid Limburg

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-22 13:48

Nog even een berichtje van mij na onze blessure periode!
Met de Equitron echt het gewenste resultaat gehaald en echt super super tevreden.
We zijn 2x geweest en ze loopt weer top! We zijn wel nog terug aan het opbouwen in intensiteit en duur van de training na 5 weken niet veel buiten veel stappen en een beetje draf te hebben gedaan.
Afgelopen week met de kou wel lekker een weekje gelongeerd wegens mijn eigen beperkingen met de kou maar daar is niks van te merken, de lossisheid die ze na de behandeling in haar lijf had is er nog steeds!
Ik ben dus echt tevreden en ik durf ook wel te zeggen dat ik erin geloof

Laura1982

Berichten: 4073
Geregistreerd: 23-01-04

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-23 20:05

De beste wensen allemaal op maar een mooi sportief 2023!

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 18:41

Happy New Year! *D

Ik train Roz dressuurmatig 1x pw met S&T, maar merk wel dat ze vooral in de PSG oefeningen toch net iets makkelijker is. Als ze het niet nodig hebben dan start ik zelf liever met een trens, maar dat is vooral omdat ik toch graag met maar 1 teugel rijd.
Ik ben wel al eens aangesproken op de manier dat ik mijn teugels vasthoudt, maar Roz vindt de Fillis manier fijner en het is legaal.. :+

Beetje kromme foto maar het geeft een idee haha
Afbeelding

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 22:51

Kan je wat meer uitleg geven?

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-01-23 23:23

Afbeelding

Deze manier was mij aangeraden in een clinic omdat Roz erg gevoelig is en ik zo iets preciezer kan zijn in wat ik wil bereiken met de trens vs stang.
Je hebt meer controle over de individuele teugel, maar je moet uiteraard wel de handen goed stil kunnen houden. Cindy reed toevallig ook wel eens met deze methode toen zij zelf bij Schultheis werkte, dus ik kon het onder goede begeleiding leren. Het duurde even voordat ik er volledig handig mee was en kwam er ook meteen achter dat de Tuschinsky ruin het helemaal niks vond, maar met Roz werkt het top.

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 08:52

Oh interessant! Ik doe ze steeds gekruist, omdat mij verteld is dat je dan meer controle hebt over de trens ivm je fijne motoriek in je vuist.

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 20:10

Ik kruis ze ook, mij is juist weer geleerd dat je door t kruisen juist minder op je stang rijd.
Ik heb toen alle 3 de toegestane manieren geprobeerd maar vond dit zelf het prettigste

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-23 23:30

Het is inderdaad wel makkelijker om de stang verkeerd te gebruiken in de fillis manier, maar ik heb hem meestal toch relatief lost vast dus dan valt dat wel mee. Het is voor Roz vooral fijn omdat ik een betere ophouding kan maken met de trens zonder de stang te beinvloeden en ze makkelijker voor de loodlijn te houden is.
Een van de pensionpaarden op stal rijd ik tegenwoordig ook qua gewoon trensje met de teugels "verkeerd" vast. Zij krult zich graag op als ze iets niet snapt/bakkabouters ziet en dit werkt top, al voelt het wel nog steeds raar aan :+

Ik spring Roz trouwens wel met een pelham & de teugels gekruist (hunters moeten verplicht 2 teugels gebruiken...) want met springen raak ik anders waarschijnlijk toch echt in de knoop als ik in de lucht zit :')

urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 15:15

SW, grappig zeg zo'n andere manier van vasthouden dan je normaal ziet. Ik kan me voorstellen dat het misschien voor mij wel makkelijker is, ga het ook eens proberen, mag dit bij de KNHS ook? Ik heb ze nu ook gekruist maar het blijft nu zo door mijn handen glijden. Met trainen alla, maar in een proef haalt dat toch mijn focus best weg. Zat ook al te kijken naar lussenteugels, heb ik dispensatie voor, en mag ook de stang en trensteugel aan elkaar verbinden.

Michelle, wat fijn dat ze weer top loopt!

Laura1982 schreef:
De beste wensen allemaal op maar een mooi sportief 2023!

Dankjewel, jij ook Laura!

Wij zijn inmiddels ZZzwaar startgerechtigd! Heb de dispensatie voor de subtop aangevraagd bij de KNHS. Eind deze maand is er een wedstrijd in de buurt dus hoop daar mijn ZZzwaar debuut te maken, puur voor de ervaring.

Kristall ben ik nog mee aan het stappen vanwege de herstellende blessure maar het been blijft nu wel beter dus voorzichtig positief over.

urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 16:04

Deze foto overgehouden aan onze laatste ZZL wedstrijd <3
Afbeelding

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-23 18:01

Top foto! <3

Ik weet dat de Fillis/Franse manier bij de FEI & in Noord-Amerika is toegestaan, maar ik ben helaas niet meer zo up to date met de Nederlandse regels.
Het is voor mij op de koude dagen (als mijn reuma het ergste is) inderdaad wel makkelijker dan de traditionele manier.

Sussie85

Berichten: 1528
Geregistreerd: 10-01-08

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-23 13:45

Hier even een toevallige meelezer: de Fillis manier van rijden met stang&trens is ook in Nederland gewoon toegestaan. Jaren op deze manier gereden en nooit commentaar op gehad.

Elitedeux

Berichten: 690
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:51

Hoi allemaal,

Ik kom ook gezellig meepraten als dat mag :D
Dit zijn Jacco en ik, inmiddels zijn we Z1+7 en zijn we druk met oefenen voor het Z2. Jacco is springgefokt (Jacorde x Voltaire), daarom hebben we volgende week ook onze eerste springewedstrijd :)

Afbeelding

Optiwolk

Berichten: 4783
Geregistreerd: 22-02-11

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-23 12:55

Wat interessant Snow White!
Ik ga bij gekruist blijven denk ik. We hebben deze week nog eventjes gesleuteld met hoogte van de stang/ trens in de mond en tov elkaar, maar zo lijkt het nu goed.
Mijn raar peerd heeft alleen zo'n raar hoofd, hij heeft nu de frontriem en de neusriem van een full, maar wel de bakstukken en kopstuk van een cob aan.

Mooie foto Urosa!

Welkom Elitedeux!

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 07:59

Urosa prachtige foto! En super stoer dat je je debuut gaat maken.

Welkom elitedeux

Ik heb eind februari weer PsG opgegeven. Duurt nog wel even voor dat de eners erop zitten en ik wil wel regelmatig blijven gaan

urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-23 21:16

Groot gelijk Nimber dat je ritme wilt houden, anders zitten je eners er straks op en dan moet Ice eerst weer wennen.

Optiwolk, fijn dat je nu een passende set hebt, een hoofdstel kan idd even puzzelen zijn.

Welkom Elitedeux!

Hier de dispensatie voor de subtop binnen vanwege Karels stokmaat, fijn dat het rond is :D

Elitedeux

Berichten: 690
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 08:45

urosa schreef:
Groot gelijk Nimber dat je ritme wilt houden, anders zitten je eners er straks op en dan moet Ice eerst weer wennen.

Optiwolk, fijn dat je nu een passende set hebt, een hoofdstel kan idd even puzzelen zijn.

Welkom Elitedeux!

Hier de dispensatie voor de subtop binnen vanwege Karels stokmaat, fijn dat het rond is :D


Heb je die dispensatie nodig als het bijv een D-pony is?

urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Re: [HK] Z1 debuut binnenkort wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-23 15:34

Klopt! Het is een D pony qua maat maar we zeggen altijd wel paard omdat het een paardenras is. Dispensatie heb je nodig als je paard/pony kleiner is dan 1m48.1

_Snow_White

Berichten: 3191
Geregistreerd: 16-07-08
Woonplaats: Canada

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 19:02

Welkom Elitedeux! Wat ga je springen?
Goed nieuws Urosa, ga je nu deze maand het debuut maken?

Ik zit inmiddels in het koude Noorden tot de 27e, maar gelukkig kan mijn bijrijdster & coach Roz wel door blijven trainen. Vind het wel lastig om in een hotel te "wonen", voel me net een hond die een paar keer per dag moet gaan wandelen zodat ik niet gek wordt :+

Mijn moeder is trouwens ook weer even naar Nederland om een leuk paketje op te halen :D

https://www.eurodressage.com/2023/01/12/kwpn-stallion-ferdeaux-sold-mj-proulx-canadream-farm

Nimber

Berichten: 26552
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-23 21:13

Das wel weer een heel tof nieuw pakketje zeg!

urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 14:26

SW, was ik wel van plan maar subtop de 22ste is afgelast. Nu staat hij voor zondag 5 februari. Denk dat het allemaal nog te moeilijk is maar ga gewoon lekker starten en genieten van de mijlpaal. Lijkt me ook lastig in een hotel voor langere tijd! Gelukkig wordt er wel goed voor Roz gezorgd! Bij jullie dus koud, hier echt belachelijk veel water. Klaar mee. Vandaag beide gereden in de regen. Was niet goed voor m'n humeur :+ maar Kristall zit in opbouwschema dus dat 'moet' door en Karel gaat maandag mee naar les dus die moest ook even wat doen anders vind ik dat oneerlijk.

En gaaf, ik zag het al langskomen! Gaat hij bij jullie ook nog de sport in?

Elitedeux

Berichten: 690
Geregistreerd: 25-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-23 22:37

We beginnen met de 70 cm haha. Heb een paar jaar geleden een spring ongeluk gehad met hem dus vindt het wel heel spannend.

urosa

Berichten: 2453
Geregistreerd: 23-05-06
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-23 21:38

Elitedeux, 70 cm is mooie start weer toch? Hoe is het gegaan?

Hoe gaat het verder met iedereen?

Afgelopen maandag een hele fijne les gehad met Karel, bezig geweest met de pirouettes en galopwissels. Kristall is nog steeds saai aan het opbouwen, zondag mag ik weer 3 min draven. Kijk er echt naar uit!