Zomertenue?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Zomertenue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 06:17

Ik snap het aan de ene kant wel, maar afgelopen vrijdag ben ik ook int M toch maar zonder jasje gestart. En je krijgt geen punt minder. Heel veel hadden wel een jasje aan, toch gewonnen met 2 wp id proef dus nee, je krijgt geen punt minder :=

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 08:04

Dat zou ook eigenlijk gewoon niet mogen, want het is toegestaan...

Myca

Berichten: 6265
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Re: Zomertenue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 08:09

Je krijgt vanaf de L2 al geen punten meer voor uiterlijk & verzoring dus het zou echt niet uit moeten maken. Of je nou in jasje of in zomertenue start, je probeert natuurlijk wel netjes voor de dag te komen, maar als je gevallen bent dan kan het gebeuren dat je vlekken op je kleding hebt gekregen.

Vanaf de subtop mag je niet meer in zomertenue, pas dan begint het serieus te worden. Van mij zou de subtop ook in zomertenue mogen, maar zo zijn de regels niet.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 08:16

Uhh? In de subtop niet in zomertenue? Wie zegt dat? Ik heb vorig jaar gewoon in zomertenue gereden? Waarom moet ik dan ineens afzien. Die proeven zijn veel langer en zwaarder dan een basis proef..

KNHS reglement zegt:

"10. Het dragen van een zomertenue is tijdens outdoorwedstrijden toegestaan. Dit betekent dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten. In plaats van de rij-jas mag dan ook met gilet of bodywarmer worden gereden."

Nix over welke klasses wel en niet..

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 08:39

Wel zo netjes als iedereen het mag inderdaad.
Ik zou het op zich niet raar vinden als ze zeggen vanaf een bepaalde temp is het toegestaan.
Onder de 20 graden is het niet nodig om je jasje uit te laten lijkt me.

In de L1 krijg je al geen punten meer voor verzorging.

Myca

Berichten: 6265
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 08:44

Sanet schreef:
Uhh? In de subtop niet in zomertenue? Wie zegt dat? Ik heb vorig jaar gewoon in zomertenue gereden? Waarom moet ik dan ineens afzien. Die proeven zijn veel langer en zwaarder dan een basis proef..

KNHS reglement zegt:

"10. Het dragen van een zomertenue is tijdens outdoorwedstrijden toegestaan. Dit betekent dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten. In plaats van de rij-jas mag dan ook met gilet of bodywarmer worden gereden."

Nix over welke klasses wel en niet..


Ik heb een paar Fb vrienden die twee weken geleden in de subtop moesten starten in vol ornaat ondanks de hitte (Subtop Soest - Johan Lasseur). Het stoom kwam zo ongeveer uit hun oren. Ik begreep van hun dat de subtop niet meer in zomertenue mocht starten.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Zomertenue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 08:58

Ja ik heb dat ook gehoord. Maar dat hadden die jury's zelf besloten. Volgens mij is dat niet volgens de KNHS richtlijnen en volgens mij mogen juryleden dat ook niet zomaar verplichten. Maar goed er staat dus niets over in het reglement.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-17 09:01

Als iets in de reglementen staat mag een jury dat toch niet zomaar zelf veranderen...

vur

Berichten: 3982
Geregistreerd: 16-11-08
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:56

Sanet schreef:
Ja ik heb dat ook gehoord. Maar dat hadden die jury's zelf besloten. Volgens mij is dat niet volgens de KNHS richtlijnen en volgens mij mogen juryleden dat ook niet zomaar verplichten. Maar goed er staat dus niets over in het reglement.

Gisteren van twee subtopjuryleden gehoord op een wedstrijd, zomertenue mag ook in de subtop! Maar die twee vonden het niks. Die 8 minuten kon je best een jasje aan.

suikermeisje

Berichten: 8351
Geregistreerd: 19-05-08
Woonplaats: Tiel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 13:59

Zonder plastron. Korte mouwen en zonder jasje op het moment dat ik dat het prettigst vind.
Afbeelding

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 17:58

vur schreef:
Sanet schreef:
Ja ik heb dat ook gehoord. Maar dat hadden die jury's zelf besloten. Volgens mij is dat niet volgens de KNHS richtlijnen en volgens mij mogen juryleden dat ook niet zomaar verplichten. Maar goed er staat dus niets over in het reglement.

Gisteren van twee subtopjuryleden gehoord op een wedstrijd, zomertenue mag ook in de subtop! Maar die twee vonden het niks. Die 8 minuten kon je best een jasje aan.


Ik kan echt niet meer logisch nadenken als ik het zo warm krijg.

c_alsemgeest

Berichten: 20689
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 18:55

Myca schreef:
Sanet schreef:
Uhh? In de subtop niet in zomertenue? Wie zegt dat? Ik heb vorig jaar gewoon in zomertenue gereden? Waarom moet ik dan ineens afzien. Die proeven zijn veel langer en zwaarder dan een basis proef..

KNHS reglement zegt:

"10. Het dragen van een zomertenue is tijdens outdoorwedstrijden toegestaan. Dit betekent dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten. In plaats van de rij-jas mag dan ook met gilet of bodywarmer worden gereden."

Nix over welke klasses wel en niet..


Ik heb een paar Fb vrienden die twee weken geleden in de subtop moesten starten in vol ornaat ondanks de hitte (Subtop Soest - Johan Lasseur). Het stoom kwam zo ongeveer uit hun oren. Ik begreep van hun dat de subtop niet meer in zomertenue mocht starten.


Nee hoor, ook subtop mag je gewoon in zomer tenue, het is alleen niet zo dat mensen dat snel doen. Vriendin van me heeft vorige week nog inter 1 gestart in zomer tenue.

cobiie

Berichten: 7310
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Re: Zomertenue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 18:59

Internationaal mag je niet in zomertenue starten, dat is volgens mij de enige uitzondering.

c_alsemgeest

Berichten: 20689
Geregistreerd: 18-01-04
Woonplaats: Ergens tussen Den Haag en Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 19:01

cobiie schreef:
Internationaal mag je niet in zomertenue starten, dat is volgens mij de enige uitzondering.

Intermediair... niet internationaal.
Internationaal valt het sowieso niet onder knhs regels.

Myca

Berichten: 6265
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:47

Myca schreef:
Ik heb een paar Fb vrienden die twee weken geleden in de subtop moesten starten in vol ornaat ondanks de hitte (Subtop Soest - Johan Lasseur). Het stoom kwam zo ongeveer uit hun oren. Ik begreep van hun dat de subtop niet meer in zomertenue mocht starten.


C_alsemgeest: Nee hoor, ook subtop mag je gewoon in zomer tenue, het is alleen niet zo dat mensen dat snel doen. Vriendin van me heeft vorige week nog inter 1 gestart in zomer tenue.


Tja, blijkbaar staat het niet in het KNHS reglement, maar als de jury er op staat...
Dat was hier dus wel het geval.
Dan kan je op je strepen gaan staan en in zomertenue gaan starten, maar het blijft een jury-sport en als je die passeert dan zal dat in de puntenscore wellicht niet in je voordeel zijn.

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Re: Zomertenue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 21:51

Ja, maar dat is wel heel gek natuurlijk. Mag een jury dan ook ineens bedenken dat je met 60% geen winstpunt rijdt...?
Zo werkt het toch niet?

ambre

Berichten: 7148
Geregistreerd: 19-04-09

Re: Zomertenue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:35

In zo'n geval zou ik uit principe helemaal niet starten en een officiele klacht indien bij het secretariaat.

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:36

Ik ook niet, maar geloof dat dat tegen je gaat werken met een jurysport :=

Myca

Berichten: 6265
Geregistreerd: 10-08-08
Woonplaats: Midwoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-17 22:37

Ik vind het ook een vreemde zaak. In het nadeel van de jurysport.
Hopelijk komt hier iets duidelijks uit, waar iedereen zich gewoon aan kan (vast)houden.

KatooG
Berichten: 169
Geregistreerd: 18-09-16
Woonplaats: Vlaams-Brabant, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-17 10:59

Ik denk persoonlijk dat het niet zo lang zal duren voor zomertenue toegestaan wordt overal in Europa. Het is eigenlijk ontzettend ouderwets om te moeten starten in een warme jas als het +30° is, daar kan geen mens toch op pieken? Het is misschien overleefbaar maar om nu te zeggen dat zo'n situatie je een topprestatie kan garranderen...

NL is er in ieder geval al voor mee, dus dan zie je toch dat het een onderwerp is dat leeft. Er zijn altijd een hele hoop mensen die er tegen zullen zijn maar die heb je bij alles, de anti-verandering club moet dan gewoon een tijdje wennen. Alleen is het wel erg onterecht als je daardoor minder punten zou krijgen.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 12:37

Warm vandaag, binnen losrijden, heel erg benauwd...
Buiten starten, niemand met een jasje, iedereen in zomertenue.

Ik heb toch maar een riem gekocht en vandaag en om gedaan en shirt in broek, helaas geen foto's om te vergelijken wat ik nu zelf beter vind staan...

Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 13:37

Nouvel schreef:
Warm vandaag, binnen losrijden, heel erg benauwd...
Buiten starten, niemand met een jasje, iedereen in zomertenue.

Ik heb toch maar een riem gekocht en vandaag en om gedaan en shirt in broek, helaas geen foto's om te vergelijken wat ik nu zelf beter vind staan...

Die foto's komen wel, maar hoe beviel het met rijden? Heb je verschil gemerkt? Jij moet doen wat jij fijn vind, ongeacht wat anderen hier vinden

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-17 15:51

Ik had een elastische riem gevonden en dat leek me wel ideaal, want die voel je nauwelijks.
Helaas bleek 'ie om mijn rijbroek wat te groot vanmorgen, maar op kunnen lossen.
Prima gereden zo, zat goed allemaal.
Of het beter staat, geen idee...

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Re: Zomertenue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:04

Hier vandaag ook gewoon in zomertenue gestart. Boven de 200 punten dus prima zonder jasje!

Cowgirl

Berichten: 23751
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-17 16:14

KatooG schreef:
Ik denk persoonlijk dat het niet zo lang zal duren voor zomertenue toegestaan wordt overal in Europa. Het is eigenlijk ontzettend ouderwets om te moeten starten in een warme jas als het +30° is, daar kan geen mens toch op pieken? Het is misschien overleefbaar maar om nu te zeggen dat zo'n situatie je een topprestatie kan garranderen...

NL is er in ieder geval al voor mee, dus dan zie je toch dat het een onderwerp is dat leeft. Er zijn altijd een hele hoop mensen die er tegen zullen zijn maar die heb je bij alles, de anti-verandering club moet dan gewoon een tijdje wennen. Alleen is het wel erg onterecht als je daardoor minder punten zou krijgen.



Idd wat dat betreft is de paardensport achterlijk. Bij alle andere sporten voetbal, tennis, hardlopen etc heeft iedereen zo min mogelijk kleding aan aan maar als we op een paard gaan zitten moeten we nog net niet onze winterjas aan.

Ik was onlangs op de opendag van de Kossack stud...daar reed iemand in een hele mooie klassieke outfit. Beige broek, bruine rijlaarzen, donkerblauw jasje (iets van stof) paard een net hoofdstel in, ik ik dacht een donkerblauw sjabrak en niks geen bling.. die viel pas op :D

Ik kom tegenwoordig weer wat meer op het wedstrijdterrein maar soms vraa ik mij af of ik naar een modeshow kijk of paardensport.