Zomertenue?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Wiskey1
Berichten: 1675
Geregistreerd: 15-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 20:50

odilekk schreef:
Ik heb vandaag bij de eventing dressuur in zomertenue gereden. Doe het eigenlijk nooit, aangezien ik vind dat het best kan voor een paar minuten. Had geen plastron om, dat stoort dan alleen maar. Met springen vanaf de L wordt het zeer regelmatig gedaan, aangezien je dan niet meer op stijl wordt beoordeeld.
Let wel op dat je een shirt hebt, die je schouders goed bedekt, anders kan je daarop uitgesloten worden.

Ik vind met jasje inderdaad wel netter, alleen als je B(B) rijdt voor ervaring maken die stijlpunten ook even niet zoveel uit, in mijn geval dan straks. En inderdaad met bedekte schouders

roxiie

Berichten: 7831
Geregistreerd: 22-09-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-17 22:24

Bunn schreef:
Onder je jasje doe je toch ook niet je shirt over je broek? Dan steekt er een stuk shirt onder je jasje uit.

Traditiegetrouw had iedereen tijdens het rijden altijd een blouse aan, die steek je ook in je broek. Je kunt me niet zeggen dat een shirt/blouse in je broek met een riem 'onverzorgd' is. Daar is meer over nagedacht dan een kruipend shirt dat zomaar slordig op een broek is aangetrokken. ;)

Of het mooi is of niet staat daar geheel los van, dát is wel een kwestie van smaak.



Dan zal ik wel een rare zijn, ook met jasje en blouse heb ik hem altijd over mn broek heen. Piept niks onderuit.

Zodra je een weloverwogen besluit maakt om t shirtje/blousje over je broek heen te doen, is daar imo net zo goed over nagedacht dan wanneer het bij een broek in is "gepropt".
Wat verzorgd en onverzorgd is blijft daarbij dus ook een mening, waar beide keren door de ruiter/amazone in kwestie over na gedacht is ;)

Overigens is mijn blouse of shirtje nog nooit opgekropen. Dus nee ik vind dat niet onverzorgd :)

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 10:53

:D

Ik had bij mij ook niet het idee dat het onverzorgd eruit zag, maar helaas geen foto's om het te controleren...
Zal het verschil in of uit broek eens voor de spiegel bekijken 8-)

Change3x

Berichten: 6584
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:55

FCSA schreef:
Change3x schreef:
Ik vind het shirtje over de broek zó slordig staan. Ken mensen die daardoor echt punten aftrek hebben gekregen.

[ [url=m/geX9uH.jpg]Afbeelding[/url] ]
[ [url=m/5fqeY7.png]Afbeelding[/url] ]

Dit heb ik aan als ik met een zomer tenue rijdt.


Mooi shirtje! Welke is dit?


Thanks! Van Pikeur :)

vilheide

Berichten: 1481
Geregistreerd: 20-01-06
Woonplaats: Veenendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 10:59

Wat fijn dat ze bij de KNHS zo soepel zijn wbt starten in een zomertenue. Wij hebben afgelopen zaterdag moeten zeuren bij de jury of we zonder jasje mochten rijden. Bij hoge uitzondering mocht het bij onze wedstrijd maar op eenzelfde soort wedstrijd bij onze zuiderburen moesten ze gewoon in een wedstrijdjasje rijden. Dit is bij het NSIJP!

paljaslaura

Berichten: 2745
Geregistreerd: 23-06-10
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:01

Ik had afgelopen donderdag mijn jasje niet eens meegenomen :P
Afbeelding

Heb ook nog een donkerblauwe maar daar zitten van die aftandse steentjes op de schouders dus die doe ik vooral aan met jasje haha.

annelieke92

Berichten: 1978
Geregistreerd: 11-04-10
Woonplaats: Twente

Re: Zomertenue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 11:05

Ik heb dit weekend mijn jasje inderdaad ook gewoon thuis gelaten. Ik rij eigenlijk alleen dressuur en heb wel wedstrijdshirts waar al een plastron-achtig iets op zit.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:29

Bij een zomertenue vind ik een blouse in één kleur (met of zonder steepje, stipje) nog altijd netter dan een shirt. Ik vind het helemaal geen porem als dat shirt dan ook nog over de broek, of in de broek en zonder riem gedragen wordt. Als je niet de slankste bent, dan moet je gewoon niet een te klein shirt dragen. Bij het passen even op een zadel gaan zitten (ze hebben in een ruitersportzaak meestal wel zo'n bok staan) en zo in de spiegel kijken, je figuur veranderd namelijk als je op een zadel gaat zitten (geldt ook voor de korte stretchjasjes).
Bij een hele belangrijke wedstrijd, waar ik waarde hecht aan de foto's of video, doe ik meestal gewoon mijn jasje aan, dat blijft toch het mooiste en is door de rijwind die paar minuten goed te doen. In een dressuurproef lijkt het me lastiger, door de langere proef en het lagere tempo.

Over dat shirt/blouse in of uit de broek: kijk even naar de ruiters en amazones in de top en de ruiters/amazones die erg veel waarde hechten aan hoe alles eruit ziet. Hoeveel zie je er daarvan met het shirt/de blouse uit de broek rijden? In mijn ogen kan dat echt niet, sorry. Als ik als gastjury het B moet jureren, zorgt dat ook echt voor een punt aftrek in de algemene indruk.

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Zomertenue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:31

Dan hoop ik jou niet tegen te komen :D Ik draag hem wel in mijn broek met riem maar bij sommigen is dat ook geen gezicht. En dan mag iedereen imo zelf weten. Het is niet helemaal meer de elite sport die het geweest is gelukkig

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Zomertenue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:34

De meeste jury's die ik spreek delen daarin mijn mening. Dus bij echte twijfel over je figuur, doe dan dat jasje maar aan. Iedereen mag ook zelf weten of hij/zij zijn paard invlecht, poetst, toiletteert, tuig poetst, tuig vast doet, schone rijkleren aantrekt, laarzen poetst, et cetera. Maar dat zijn toch echt de dingen die het geheel netter, of dus juist minder netje maken en dus punten kunnen schelen.

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:39

En de jurys die ik spreek geven vaak iedereen hetzelfde cijfer. Hoogstens als je met gaten in je laarzen of niet ingevlochten met een vieze broek een punt minder geven

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Re: Zomertenue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 14:43

Tja, er zijn ook jury's die sowieso niet kijken en iedereen een 6 of een 7 geven voor alles. Maar dat is natuurlijk niet de bedoeling, ook niet standaard en aan zulke juryleden heb je niks.
Wat mij betreft laat men lekker het shirt over de broek plapperen, een losse wilde staart op de rug en de ongevlochten manen twee kanten op waaien, maar ik vind het geen gezicht. Ook al is paardrijden geen elitesport meer, er hangt nog steeds een bepaalde etiquette aanvast, wat onze sport juist zo mooi en elegant maakt.

droversrun

Berichten: 1027
Geregistreerd: 23-02-07

Re: Zomertenue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-17 15:00

Ik vraag mij echt af wat voor shirts jullie dan zien die flubberen of wapperen wanneer mensen deze over hun broek aan hebben? Tegenwoordig zijn toch bijna alle wedstrijdshirts zo netjes dat je bijna geen verschil ziet tussen in of uit de broek?!

Mee eens dat het gewoon netjes moet zijn, is ook gewoon een stukje respect. Maar er zijn denk ik ook mensen die het netter vinden als een shirt erover heen zit.

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-17 15:08

dan heb je wel 3 maten te groot aan volgens mij als je shirt wappert en flappert... :+
en dat ziet er ook niet uit als je zo'n ballon in je broek frommelt...

ik ga er vanuit dat iedereen die serieus wedstrijd rijdt er ook serieus netjes uit wil zien en of dat dan met of zonder riem is en met shirt in of uit je broek ligt denk ik helemaal aan de persoon en je hoe je lijf eruit ziet en wat het mooiste/netste bij je past.

Nymeria
Helen Langehanenberg fan

Berichten: 5656
Geregistreerd: 10-02-05

Re: Zomertenue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:29

Ik draag momenteel toch ook echt het shirt over de broek, want de broek gaat niet meer dicht... Het jasje is ook niet meer zo comfortabel, dus zomertenue is voor mij nu de goede oplossing. Aangezien het een tijdelijk probleem betreft (ik ben zwanger) ga ik niet vanalles in grotere maten aanschaffen. Met een broek sowieso lastig, want op de benen past hij nog prima, maar op de buik niet.
Nu krijg ik gelukkig geen cijfer meer voor de verzorging, maar volgens mij rijden wij prima netjes rond zo toch:
http://i.imgur.com/nxTuAQU.jpg
Of zou men hier ook puntenaftrek voor geven in de lagere klasses?

Jester_

Berichten: 12279
Geregistreerd: 16-12-07
Woonplaats: Eerbeek

Re: Zomertenue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:35

Ziet er keurig uit!

Poosje81
Berichten: 21212
Geregistreerd: 13-08-02
Woonplaats: La Douce France

Re: Zomertenue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 15:41

Vind ik er ook keurig uit zien Nymeria! Ik had in mijn zwangerschap geluk dat mijn jasje lang nog paste (was indoor).
Hier inmiddels ook 'om' qua zomertenue, afgelopen week om 1700 moeten starten in de warmte. Paard had nergens last van, maar ik wel:+
Shirt in broek en met riem om, maar ik draag wel bewust onder mijn shirt nog een corrigerend hemd, zorgt er net voor dat alle overtollige huid/spek (vul naar wens in) iets meer op zijn plek gehouden wordt. Kost geen ruk (8 euro ofzo bij de Zeeman etc). Ik zweer er inmiddels bij :j

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 19:28

Ziet er inderdaad keurig uit hoor!

Sanet

Berichten: 7982
Geregistreerd: 10-10-04
Woonplaats: Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 19:38

Ik rij thuis ook zodra het kan zonder jas/vest. Dus op wedstrijd ook. Waarom moet ik dan ineens op wedstrijd oncomfortabel zijn?

Ik was vorig jaar in de ZZZ de enige zonder jasje. Werd nog aangesproken door een jury ook. Dat dat niet mocht en dan moet je voor je proef een welles-nietus gaan doen met een jury, echt super leuk. :(:)

Ik heb een prachtig wit shirtje, mooie riem, hoge broek. Shirtje bij mijn broek in. Kan prima!

Afbeelding

Lante

Berichten: 11385
Geregistreerd: 18-06-04
Woonplaats: Frl

Re: Zomertenue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:06

Schoentje; als een jurylid iemand een punt aftrek geeft op welk onderdeel dan ook, omdat zij het shirt over de broek draagt zoals bij Nymeria, dan vind ik dat een waardeloze jury.
En de gedachte dat iemand met een iets minder strak figuur maar een jasje aan moet trekken: absurd.

tienus63

Berichten: 12122
Geregistreerd: 09-08-05

Re: Zomertenue?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:27

Ik zat laatst te schrijven bij het ZZL, daar was één iemand die startte in zomertunue.
Die outfit was geen porem.
Broek leek niet schoon, het witte wedstrijdshirt evenmin.
Het leek één grauwe bende. Jury was er niet van gecharmeerd.
Die zei inderdaad ook trek dan een fris shirt aan of een gilet.

Zo bloedje warm was het die dag niet, overige deelnemers reden gewoon in volledig tenue.
Dit was een grauwe verwassen outfit.

vibabu

Berichten: 3417
Geregistreerd: 25-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:31

Dan vraag ik me ook af hoe het kan bij het springen in de B iemand met een paardenstaart met loswapperende plukken onder de cap uit hoe die een 9 krijgt.

Ik heb mijn shirt over de broek met een hele hoge band waardoor je geen een rolletje ziet. Als ik hem in m'n broek zou doen dan zou ik een heel gek kort bovenlijf krijgen :')

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 21:38

tienus63 schreef:
Ik zat laatst te schrijven bij het ZZL, daar was één iemand die startte in zomertunue.
Die outfit was geen porem.
Broek leek niet schoon, het witte wedstrijdshirt evenmin.
Het leek één grauwe bende. Jury was er niet van gecharmeerd.
Die zei inderdaad ook trek dan een fris shirt aan of een gilet.

Zo bloedje warm was het die dag niet, overige deelnemers reden gewoon in volledig tenue.
Dit was een grauwe verwassen outfit.


Eigenlijk heeft dit niet direct iets met een zomer outfit te maken maar gewoon met onverzorgd op een wedstrijd verschijnen...
Ga dan niet... :+
Ik vind dat je er in wat voor outfit dan ook op een wedstrijd schoon en netjes uit moet (kunnen) zien inderdaad.

Kasty

Berichten: 642
Geregistreerd: 15-04-06
Woonplaats: Drogeham

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-17 21:39

Dit was vorig jaar in de zomer, ik ben nu eenmaal niet 1 van de dunsten en heb dan ook het shirt over mn broek heen.. Al die vetrollen zichtbaar omdat je het shirt in de broek doet vind ik veel onverzorgder..
Ik heb nu een net gilletje gekocht die ik er overheen ga doen in de zomer..
Afbeelding

Nouvel

Berichten: 28566
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-17 21:40

Dat ziet er zo toch keurig uit!