Morgen concours met 38 graden!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:16

Janine1990 schreef:
Ik deel Shenavallie haar persoonlijke ervaring met nat haar al niet... En ik heb donker haar... Juist lekker koel in de zon bij warme dagen.

Tevens zie ik weinig kwaad in water in die luchtlaag, omgevingstemperatuur is zelden hoger dan de lichaamstemperatuur, daarbij werkt verdamping hier heel anders dan in een pan met kokend water. Mij te scheikundig om uit te leggen.

Hierin ga ik mee.

Daarnaast ga ik een hond bv niet als voorbeeld nemen. Andere vachtstructuur als een paard. Evenals dat honden onderling al een andere vacht kunnen hebben. Mijn labradors mogen dus ook rustig als afkoeling in het water springen (wel let ik op waar ivm oa blauwalg). Nooit geen plekken etc gezien, ook niet bij onze oude labrador. Noch dat ze het daarna warmer hebben. Maar gaan we honden erbij halen dan word het echt off topic :)

arabofriezen
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 13:53

Maak je niet druk. Jij ziet er ook goed uit na je vakantie hoor. Beetje gebruind, ontspannen vriendelijke lach... je weet wel.
De paarden dus werkwillig, oortjes erop enz..............

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:05

arabofriezen schreef:
Maak je niet druk. Jij ziet er ook goed uit na je vakantie hoor. Beetje gebruind, ontspannen vriendelijke lach... je weet wel.
De paarden dus werkwillig, oortjes erop enz..............


Hier zijn ze het hele jaar werkwillig en de oortjes erop.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 14:06

Wij hebben onze eb en vloed bodem ook weer op 'normaal' in plaats van 'blank' gezet. Teleurgesteld dat sommige paarden waren! Renden naar de bak voor de dagelijkse soppret...is het laagje water verdwenen :+

arabofriezen
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-07-19

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:21

benzz....geweldig! Een jaar lang dag in dag uit op topniveau?! Op welk niveau rijden ze? En als jullie eens weg zijn wordt er door een ander getraind?Want een pauze tijdens jullie vakantie zou ze zelfs niets meer bieden?
Maar ik snap het al.... nog even schrijven met elkaar en mijn paarden worden een 11 maanden lang haast fysiek mishandeld, komen voeding tekort ondanks deskundige berekeningen van een voedingdeskundige (inclusief analyses voedingswarden etc) maar... godsdank, na een maand rust komen ze gelukkig weer helemaal bij?!! Tenminste, dat is wat jij lijkt te denken.

Laten we het er dan maar op houden dat na de maand pauze en weidegang hier, de ruiters zo uitgerust zijn dat de paarden beter tonen dan. Nu tevreden?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:45

Jeetje niet zo aangebrand... Ik vind het niet zo'n rare vraag als je in Frankrijk zit met ander klimaat en mogelijk andere samenstelling ruwvoer ten opzichte van de vraag van het lichaam in training.

arabofriezen
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-07-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 15:52

Kijk zie je, t is bijna augustus en de ruiter is dus aan vakantie toe zullen we maar zeggen....

Ik ben van mening dat er dus meer gebeurd tijdens zo'n rustperiode. Bij de net ingereden dieren lijkt soms alles op zn plekje te vallen in die 3 weken /maand. Ik had het dus over wat t in de koppies doet, zo'n rustmoment.
Dus nee, ik heb niet een probleem in voeding of training die weer vereffend wordt in augustus, maar t 'sociaal samen als kudde leven' zonder vraag door de ruiter, draagt positief bij aan het trainingsschema is mijn mening. Al is er een piepklein beetje bespiering minder. Dat heb je er zo weer op. En een iets minder gecontroleerd dieet door de vele weidegang. Echt kleine nadeeltjes, en de pauze weegt daar prima tegenop.
En de 40 graden is hier dus ook geen probleem geweest. Wat meer hydrolyten toevoegen eventueel bij veel inspanning/zweten zoals de nationale kampioenschappen in de 40 graden. En Benzzz ik denk dat we in alle opzichten het verder eens zijn over wat je wel/niet van een paard kan vragen onder welke omstandigheden. Welke voorzieningen er moeten zijn etc. Sorry voor mijn uitval. Ik nam het als een kortzichtige reactie op t feit van mijn maandje pauze in ons schema.

IsabelleN
Berichten: 623
Geregistreerd: 05-10-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 17:04

Hoewel het buiten alweer lekker is afgekoeld blijft dit topic oververhit :(

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 17:08

IsabelleN schreef:
Hoewel het buiten alweer lekker is afgekoeld blijft dit topic oververhit :(


_O-
Dat zat ik vandaag ook al een keer te bedenken... :=

Hier inmiddels de paarden weer lekker aan het werk en in het normale binnen-buitenschema.
Nu nog wachten op de regen die van de week komt en dan is het stof ook weer even weg en kan het gras weer een beetje bijkomen...

Isapaardje

Berichten: 6028
Geregistreerd: 14-11-04
Woonplaats: un plekske in Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:30

Nouvel schreef:
_O-
Dat zat ik vandaag ook al een keer te bedenken... :=

En dat door iemand die zich 3 dagen geleden heeft geregistreerd en 8 posts heeft geplaatst :')

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 18:58

Isapaardje schreef:
Nouvel schreef:
_O-
Dat zat ik vandaag ook al een keer te bedenken... :=

En dat door iemand die zich 3 dagen geleden heeft geregistreerd en 8 posts heeft geplaatst :')

Wat heeft dat laatste er nu weer mee te maken?

Maar ik hoop dat dit topic weer onverhit verder kan gaan :+

arabofriezen
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-07-19

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:27

Ik ben al lang afgekoeld hoor.....ik zei toch al sorry tegen benzzzz??!! Ik had die vraag van Benzzz over voeding en training hier thuis, even verkeerd opgevat, en dus als een kritiek terwijl ik gewoon aan wilde geven wat hier zo mooi werkt.

In mijn laatste bericht schreef ik "Ik nam het als een kortzichtige reactie op t feit van mijn maandje pauze in ons schema.' Dat is een zin die goed bedoeld is hoor!! Ik bedoelde dus in iedergeval te schrijven; 'Ik vatte het op als....ons schema' In het Frans zeg je 'Je l'avais pris.....' snap je, gewoon te 'makkelijk' vertaald naar het Nederlands...
Maar grappig dat 4 mensen blijkbaar denken dat er iets 'verhits' is, terwijl ik dus juist zeg dat ik t in vele opzichten eens ben met deze persoon en zelfs zei dat het me speet het verkeerd opgevat te hebben.

Eerlijk gezegd was het thema van de topic vooral erg oververhit voor ik kwam meepraten hoor?!!! Kijk maar eens hoe mensen toen tegen elkaar praatten en het vooral niet eens waren!

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 20:47

Hoho arabofriezen ik heb niet gezegd/bedoelt dat je verhit reageerde :D
Ik probeerde een grapje te maken omdat ik wat zei van dat het naar mijn idee er niets mee te maken heeft hoe lang je lid bent :)

Shenavallie
Berichten: 11575
Geregistreerd: 12-08-06
Woonplaats: Waar ik dacht dat het nog groen en rustig is

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 21:49

arabofriezen schreef:
ElviraKelan, ik bedoelde ook niet dat water in de vacht isolerend werkt al schreef ik t wel zo ja, sorry. Het neemt in ieder geval de plek van de luchtlaag tussen de vacht, en dit water warmt zeer snel op in de zon. En tja, lucht in de vacht is de natuurlijke werking, hoe dan ook... Shenavallie snapt gelukkig wat ik bedoel. En je hoeft t maar met 2 paarden naast elkaar te testen om het met ons eens te zijn zonder theorie er op los te laten als bewijs dat t prettiger voor de dieren is zo. Als paarden uit zichzelf het water ingaan is het meer om zich van insecten te ontdoen dan om af te koelen volgens mij. Of heeft iemand een andere ervaring?

Over hondenvacht. Wellicht ook gedeeltelijk geldig voor paarden? https://www.wellopet.be/blog/hoe-werkt- ... -onze-hond

En daarbij: paarden in het wild en een enkeling gedomesticeerd schudt zich ook niet voor niets uit na het nemen van een 'duik' in het water. Net als honden overigens. Zal toch een reden voor zijn, lijkt mij. :D

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 22:09

arabofriezen schreef:
Ik ben al lang afgekoeld hoor.....ik zei toch al sorry tegen benzzzz??!! Ik had die vraag van Benzzz over voeding en training hier thuis, even verkeerd opgevat, en dus als een kritiek terwijl ik gewoon aan wilde geven wat hier zo mooi werkt.

In mijn laatste bericht schreef ik "Ik nam het als een kortzichtige reactie op t feit van mijn maandje pauze in ons schema.' Dat is een zin die goed bedoeld is hoor!! Ik bedoelde dus in iedergeval te schrijven; 'Ik vatte het op als....ons schema' In het Frans zeg je 'Je l'avais pris.....' snap je, gewoon te 'makkelijk' vertaald naar het Nederlands...
Maar grappig dat 4 mensen blijkbaar denken dat er iets 'verhits' is, terwijl ik dus juist zeg dat ik t in vele opzichten eens ben met deze persoon en zelfs zei dat het me speet het verkeerd opgevat te hebben.

Eerlijk gezegd was het thema van de topic vooral erg oververhit voor ik kwam meepraten hoor?!!! Kijk maar eens hoe mensen toen tegen elkaar praatten en het vooral niet eens waren!

No hard/hot feelings hoor :D

Vanitas
Berichten: 207
Geregistreerd: 14-05-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-19 23:22

IsabelleN schreef:
Hoewel het buiten alweer lekker is afgekoeld blijft dit topic oververhit :(

Tot je in beweging komt dan. Vies plakkerig zweet weer. Paarden hebben er in het werk ook meer last van.

arabofriezen
Berichten: 29
Geregistreerd: 26-07-19

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 00:07

Elvirakelan, dank je in dat geval. Nee nog maar net lid maar mijn mening mag dan toch wel tellen? Hier trouwens ook buiten afgekoeld. Maar 26 - 28 graden overdag heerlijk dus nu !!

Nouvel

Berichten: 28563
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 06:45

Vandaag nog weer even een warme dag, 27 graden hier aan de kust, en dan morgen 22 en... regen!
Zo op naar strand dus en even de zee in!

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 07:22

arabofriezen schreef:
Elvirakelan, dank je in dat geval. Nee nog maar net lid maar mijn mening mag dan toch wel tellen? Hier trouwens ook buiten afgekoeld. Maar 26 - 28 graden overdag heerlijk dus nu !!

Ja zeker telt jouw mening net zo goed med

Blazy
Berichten: 1527
Geregistreerd: 10-08-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 07:23

Shenavallie schreef:
arabofriezen schreef:
ElviraKelan, ik bedoelde ook niet dat water in de vacht isolerend werkt al schreef ik t wel zo ja, sorry. Het neemt in ieder geval de plek van de luchtlaag tussen de vacht, en dit water warmt zeer snel op in de zon. En tja, lucht in de vacht is de natuurlijke werking, hoe dan ook... Shenavallie snapt gelukkig wat ik bedoel. En je hoeft t maar met 2 paarden naast elkaar te testen om het met ons eens te zijn zonder theorie er op los te laten als bewijs dat t prettiger voor de dieren is zo. Als paarden uit zichzelf het water ingaan is het meer om zich van insecten te ontdoen dan om af te koelen volgens mij. Of heeft iemand een andere ervaring?

Over hondenvacht. Wellicht ook gedeeltelijk geldig voor paarden? https://www.wellopet.be/blog/hoe-werkt- ... -onze-hond

En daarbij: paarden in het wild en een enkeling gedomesticeerd schudt zich ook niet voor niets uit na het nemen van een 'duik' in het water. Net als honden overigens. Zal toch een reden voor zijn, lijkt mij. :D

Maar die duik is ook niet voor niets

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 07:38

Nouvel schreef:
Vandaag nog weer even een warme dag, 27 graden hier aan de kust, en dan morgen 22 en... regen!
Zo op naar strand dus en even de zee in!


Ik hoor alleen maar rare dingen over lagere temperaturen maar hoge luchtvochtigheid. Dus niet zo fijn... Of hoor ik andere berichten?

Wie o wie?

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 09:00

Hier nu 20 graden met 76% luchtvochtigheid. Vorige week luchtvochtigheid 45%, dus dat is wel een verschil.

Eight

Berichten: 4067
Geregistreerd: 11-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 09:06

Nouvel schreef:
Vandaag nog weer even een warme dag, 27 graden hier aan de kust, en dan morgen 22 en... regen!
Zo op naar strand dus en even de zee in!

Lekker zeg! Geniet ervan :D
Gisteren vond ik het in de ochtend perfect weer om te rijden, maar ik train recreatief op B niveau dus met het extreme weer heeft Zara vakantie gehad. Hoe is het met de hitte in een binnenbak? Is dat koeler dan buiten of juist niet?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:41

Viennanova schreef:
Hier nu 20 graden met 76% luchtvochtigheid. Vorige week luchtvochtigheid 45%, dus dat is wel een verschil.


Hmmm :/
Dat is vrij ruk... Maar ff in de gaten houden dus...

Gisteravond even gereden. Toen was het wel echt lekker. Donderdag pas weer, hoop dat de regen morgen niet zorgt voor nog hogere luchtvochtigheid.

Viennanova

Berichten: 1605
Geregistreerd: 08-06-04
Woonplaats: Friesland

Re: Morgen concours met 38 graden!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:33

Gisteravond was heerlijk! Vandaag laat ik m weer staan, morgenochtend weer. Zometeen tuigpaarden kijken in Norg- nu heb ik bijna meer medelijden met de rijders in hun wollen pakken....