Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nine1987

Berichten: 8322
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:20

Zonder oordelen en noem mij gerust gestoord..

Maar ik ben oprecht benieuwd.. Waarom zou je een paard kopen en deze voor veel geld bij een ander neerzetten, zodat die ander kan rijden en kan uitbrengen? Wat heb je dan aan je paard?

BigOne
Berichten: 38225
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:21

nine1987 schreef:
Zonder oordelen en noem mij gerust gestoord..

Maar ik ben oprecht benieuwd.. Waarom zou je een paard kopen en deze voor veel geld bij een ander neerzetten, zodat die ander kan rijden en kan uitbrengen? Wat heb je dan aan je paard?

In het geval van een ggk hengst is daar iets voor te zeggen maar in dit geval zet het geen zoden aan de dijk.

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 15:22

Himyar schreef:
Daar heb ik het nog niet over gehad Elisa2...
Balen dat het eventing seizoen nu weer aardig opschiet. Mijn paard vindt het heel leuk om lekker door het terrein te galopperen en eens wat anders te zien.


Misschien kun je aan de hand van dit topic wat concrete vragen opschrijven die je ze stelt aan de telefoon of per e-mail. Maar die hele duidelijke antwoorden vereisen.
En wellicht ook wat eisen stellen. O:)

Ik wil je daar best bij helpen mocht je daar behoefte aan hebben. Maar denk er eens over na, op welke vragen wil je antwoord hebben?

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 15:29

Dank je wel Elisa2.
Ik heb nu twee nachten niet optimaal geslapen door alles wat door mijn hoofd maalt. Even van het weekend wat tot rust komen en overdenken hoe of wat.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 16:34

Ze houden je gewoon aan het lijntje en jij geeft ze daar de ruimte voor.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 16:40

nine1987 schreef:
Zonder oordelen en noem mij gerust gestoord..

Maar ik ben oprecht benieuwd.. Waarom zou je een paard kopen en deze voor veel geld bij een ander neerzetten, zodat die ander kan rijden en kan uitbrengen? Wat heb je dan aan je paard?
Dat vroeg ik me ook af.
Niet dat ik het op zich per definitie een raar idee vind, wij hebben ook een tijd een paard extern in training gehad, was in gedeeld eigendom, en was een paard dat echt de moeite van deze investering waard was. Toen zich dat uitbetaalde met een klinkend keuringsresultaat waar wij live bij aanwezig waren was dat echt gaaf en de moeite van alle overleg en gedoe meer dan waard (inmiddels rijd en start ik dit paard zelf, met heel veel plezier). Bij de ts begrijp ik niet wat zij hier voor voldoening en plezier uit haalt voor zichzelf. Ook wordt het paard er blijkbaar niet echt beter van, dus in die zin is het ook geen investering.

Thioro

Berichten: 3989
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 17:15

Binnen een maand is het eventingseizoen afgelopen.
Gaan ze hem dan in het indoorspringen starten om hem in vorm te houden?
Of een winter weer wat aanmodderen en jou leuk laten betalen?

Ik snap niet dat je er niet klaar mee bent eigenlijk.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 17:23

Ik zou me ook wel aan het lijntje gehouden voelen op deze manier denk...
Op het moment dat je met vragen komt gaat hij ineens wel weer veel vooruit en kan hij ook gestart worden, dat vind ik wel bijzonder eigenlijk...

Ik zou vragen om beeldmateriaal en hoe het kan dat hij nu ineens zoveel vooruitgang boekt.

En ik zou er zelf denk klaar mee zijn op deze manier, dit is voor niemand leuk, niet voor het paard, niet voor jou.
Lekker dichter bij huis zetten, zelf mee aan de slag gaan en er een ruiter bij zoeken naar je zin.

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 17:58

Wat een vervelende situatie zo zeg. :(

Ik begrijp dat het paard al 5 maanden op die eventing stal staat? Waarom hebben ze het paard dan niet eerder meegenomen naar een cross terrein? Het is in mijn ogen onzin dat die nu pas genoeg spierkracht en balans heeft om dit te kunnen. Als ze 40- 50 cm kunnen springen kunnen ze ook boompjes springen. Juist in de eventing neem je ze snel mee naar cross terreinen om ze veel te kunnen laten zien en leren. Het is een onderdeel van de training en opleiding.
Zeker als het doel van jou voor je paard eventing is..... In 5 maanden tijd zou je makkelijk een B/ L cross moeten kunnen rijden. Zeker als het dier al wat kent en geen streken of lichamelijke klachten heeft.
Het seizoen zit er met 2.5 maand al op... Als het dier nu nog niet veel doet en nu ineens veel moet gaan doen zit je ook nog met piek belastingen en een vergroot risico op blessures.
Persoonlijk vind ik het niet zo netjes naar jou als eigenaar... Je zet een paard daar in training met een reden en nu komen ze pas daar een klein beetje aan toe. Als het seizoen bijna klaar is... Kan me je slapeloze nachten voorstellen. :j

Jennyj01
Berichten: 5375
Geregistreerd: 25-02-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 18:29

Ts ik zou gewoon even tijd vrij maken en er naar toe rijden en het paard bekijken, ook onder het zadel. En excuses van we hebben al getraind vandaag. Die 20 minuten kunnen echt nog wel. Als je een koper was geweest met heeeel veel geld hadden ze het ook gedaan.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 20:10

Een BB of B cross moet een paard zo kunnen springen hoor. Het paard is van 2012, dus inmiddels 7 jaar. Dan had het al M of Z kunnen zijn.
Op de foto's op facebook wordt er wel redelijk hoog met hem gesprongen, is hij wel in het springen hoger uitgebracht? Ik vind een uitslag van Ruurlo van 22 juli met een eerste plaats in het L? Dit is het hoogste? Hoe lang is over het bereiken van de L met winst gedaan? Want daaruit kun je progressie meten, stel hij is nooit uitgebracht, maar de afgelopen 2 maanden wel, dan is het L niet slecht. Doen ze daar al 3 jaar over, dan wel.
Wat wordt er gezegd over de talenten van het paard? Een AES hengst dekt minder dan een kwpn hengst. Terwijl de kosten gelijk zijn. Dus neem zeker het castreren eens mee.

Wil je een pure eventingruiter die wel uitbrengt: http://www.wienekehadderingh.nl/
Ik heb hier zelf ook les van gehad en zij is fanatiek.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 10:35

Himyar schreef:
Ik vind het niet handig om dekken en sport te combineren en er zijn niet veel ruiters die het dekgebeuren er bij willen hebben. Plus hij moet voor vraag meer in de sport hebben gedaan.
Hij heeft twee tweejarige kids, maar die twee dekkingen heb ik cadeau gegeven.

Niet handig, maar wel perfect te doen. De onze doet gewoon dekdienst + sport, geen enkel probleem. In januari-februari gaat hij naar het dekstation op s*ksvakantie. :') Daar worden de dosissen ingevroren. In maart komt hij terug bij de trainer om aan het werk te gaan. Geen enkel probleem.

Diddykong

Berichten: 1471
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 12:52

Beste vakantie ever :') *\%/* _O-. Het Ibiza voor hengsten ;)

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-19 17:53

:j mis de like knop :D

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 00:45

nine1987 schreef:
Zonder oordelen en noem mij gerust gestoord..

Maar ik ben oprecht benieuwd.. Waarom zou je een paard kopen en deze voor veel geld bij een ander neerzetten, zodat die ander kan rijden en kan uitbrengen? Wat heb je dan aan je paard?

Helemaal niks. En als beetje pech hebt krijg je hem misschien zelfs kapot terug.

De ander doe je wel veel plezier met zo gratis paard en zelfs geld toe.

germie

Berichten: 25934
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-19 06:40

Blussem schreef:
nine1987 schreef:
Zonder oordelen en noem mij gerust gestoord..

Maar ik ben oprecht benieuwd.. Waarom zou je een paard kopen en deze voor veel geld bij een ander neerzetten, zodat die ander kan rijden en kan uitbrengen? Wat heb je dan aan je paard?

Helemaal niks. En als beetje pech hebt krijg je hem misschien zelfs kapot terug.

De ander doe je wel veel plezier met zo gratis paard en zelfs geld toe.

Ja en nee, ik rij zelf ook niet heel fanatiek meer. Als een bijrijder zo ver zou komen dat ik even niet moet rijden, of als de bijrijder wedstrijden plant als ik normaal zou rijden, dan vind ik het niet erg om niet te rijden. Ik kan ook van mijn paard genieten als deze met een ander in de sport loopt. Maar er moet wel vooruitgang in zitten. Een B proefje is natuurlijk niet motiverend, en zeker niet als 2 jaar later de stand 'al' B+2 is.