Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
suffie
Berichten: 5711
Geregistreerd: 06-04-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:17

Wegen de kosten van het in training zetten op tegen het dekgeld dat hij binnen haalt?
Ik heb je hengst opgezocht op Facebook ( de vos neem ik aan) en ik vind op elke foto die je plaatst zijn conditie/bespiering achteruit gaan....
Zo te zien aan de locaties waar gestart wordt een trainer hier in de buurt, herken hem alleen niet. Van de rijstijl ben ik niet onder de indruk.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 20:21

Zeker niet, want hij staat al een paar jaar niet ter dekking. Maar dat wist ik van tevoren dat ik er niets aan zou verdienen.
Het gaat mij er gewoon om dat ik waar voor mijn geld krijg wat de training betreft.

Thioro

Berichten: 3986
Geregistreerd: 10-05-09
Woonplaats: France

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 20:42

Dan is het toch vrij simpel.
Je hebt geen goed gevoel bij deze (of meerdere) trainers, je steekt er geld in en je haalt er niets uit.

Dan heeft die trainer geen enkel nut en kan je hem net zo goed thuis zetten.

Dekt hij niet omdat hij ziek geweest is of omdat er weinig vraag naar is omdat hij niet goed in de kijker gezet wordt?
Bij het laatste moet je dus een andere trainer zoeken.

Een goede eventer is wel vraag naar. Als jouw paard de kwaliteiten heeft om een goede eventer te worden dan heeft een trainer geen jaren nodig om op redelijk niveau te geraken.
Indien het paard niet voldoende kwaliteit heeft zou een goede trainer dat ook gewoon openlijk moeten zeggen en jou geldverspilling besparen.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 21:01

Ik vind het niet handig om dekken en sport te combineren en er zijn niet veel ruiters die het dekgebeuren er bij willen hebben. Plus hij moet voor vraag meer in de sport hebben gedaan.
Hij heeft twee tweejarige kids, maar die twee dekkingen heb ik cadeau gegeven.

KyaraMyBest
Berichten: 475
Geregistreerd: 05-03-11

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 21:08

Geen ervaring mee helaas. Maar ik ben gewoon even heel benieuwd wat voor jou persoonlijk de lol/het doel is om op deze manier een paard te hebben?

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 21:41

Ik weet niet of je volfonic kent? Ook een volbloed hengst. De eigenaresse heeft een aantal nakomelingen van hem gefokt en bij oa eventingruiters ondergebracht. Misschien kun je haar eens benaderen voor tips?

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 21:43

Diddykong schreef:
Ik weet niet of je volfonic kent? Ook een volbloed hengst. De eigenaresse heeft een aantal nakomelingen van hem gefokt en bij oa eventingruiters ondergebracht. Misschien kun je haar eens benaderen voor tips?


Zover ik weet gaat dat via een hele andere constructie.

Diddykong

Berichten: 1470
Geregistreerd: 09-05-12

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 21:47

Dat klopt, bedoelde meer dat als himyar niet tevreden is, zij misschien contact heeft met trainers die volbloeden uitbrengen. Misschien dat een volbloed hengst toch een iets andere benadering vraagt of zo. Of misschien ook niet hoor :+

gomir

Berichten: 25533
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 22:51

Ik laat mijn paarden al een aantal jaar uitbrengen in de sport. In eerste instantie door ruiters die bij mij op locatie komen, waarbij ik zelf een deel van de dressuurtraining doe en het management in eigen hand heb. Door diverse omstandigheden heb ik nu twee paarden 'onderweg' in training staan, de ene nu sinds een kleine 1,5 jaar, merrie is 6 en heeft twee weken geleden haar eerste internationale concours gelopen en vandaag haar Z-debuut gemaakt (springen). In eerste instantie met de amazone overeengekomen om 3 maanden te kijken of ze een combinatie met het paard kon worden, toen het gevoel goed was afgesproken dat ze haar minimaal een jaar mocht rijden zonder verkoop en dat we dan zouden evalueren. Inmiddels hebben we dit o.b.v. gevoel en actuele prestaties bijgesteld en heeft ze het paard tot minimaal 1.40m niveau tot haar beschikking. Stiekem dromen we alletwee van een 2* grote prijs als einddoel. Daarna zal een keer verkoop volgen, maar alleen aan een geschikte partij.

Training en management zijn voor de amazone, we spreken elkaar niet standaard elke week, maar ik probeer te gaan kijken op concours en zo nodig appen we even tussendoor. Als het vertrouwen er is (en anders laat ik mijn paard nergens achter :+ ) moet de ruiter ook gewoon zijn gang kunnen gaan.

Andere paard vorig jaar in training gezet, ook met oog op internationale sport. Dit paard was al op Z-niveau gekwalificeerd en ging naar een professional voor verdere training en mogelijkheid voor grotere concoursen. Ook hier zeer tevreden over de stal, paard nu helaas ivm kleine blessure even thuis, maar breng hem er straks met alle liefde weer als hij volledig hersteld is en weer op niveau!
Maar ook hier geldt dat ik me niet bemoei met dagelijkse training en management, dat er zo nodig overleg is en dat ik op de hoogte werd gehouden van concoursen en dan indien mogelijk ging kijken.

Jarenlang in training en dan maximaal op L-niveau lopen betekent of dat de ruiter niet geschikt is of dat het paard niet gezond is of te weinig capaciteiten heeft. Een professionele ruiter moet een gezond paard, dat voldoende is uitgegroeid en in goede conditie is, in 1 a 2 jaar tot Z-niveau kunnen hebben opgeleid in dressuur- of springsport.

Edit: als ik jouw paard opzoek is hij in september 2018 voor het laatst gestart in het springen (max stand L+5, huidige stand L+4), in de eventing zijn er helemaal geen geregistreerde resultaten. Wat is er in het laatste jaar dan wel met het paard gedaan? Als het paard in training staat voor de sport ga je als eigenaar toch niet akkoord met een wedstrijdvrije periode van zo'n lange tijd als het paard niet geblesseerd is? Een keer een pauze of rustige periode is goed voor ze, maar niet één van een jaar als je wel door mag betalen....:=

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 06:33

Er is alleen maar oefenspringen gedaan sindsdien. Hij is in het verleden een paar maal in de eventing gestart.
Dit is de laatste stal. Ik ga geen andere meer proberen.

Linnie050

Berichten: 11797
Geregistreerd: 20-04-11
Woonplaats: Putten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 06:47

Is er geen ruiter met wedstrijd ambities maar die zelf geen eigen paard tot beschikking heeft?
Of dat eigen paard lichamelijk niet oké is?
Die zoeken vaak dit soort paarden.

Helaas op oude stal waar ik liep was ook 1 paard graat mager terug gekomen.
Ongelooflijk hoe kan het.
Je gelooft je ogen niet.

Hoop dat je een geschikte ruiter vind.

Yom
Berichten: 3780
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 07:43

Als ik dit zo lees denk ik dat je beter af bent met het paard in eigen beheer houden en een enthousiaste ruiter met wedstrijdambitie zoeken die met het paard aan de slag wil.

Die zijn er vast te vinden die ook nog zelf goede lessen willen nemen en graag willen leren. Zeker als he paard nu op L niveau loopt moeten die wel te vinden zijn

Is dat geen optie?

Elisa2

Berichten: 37051
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:13

Als ik dit lees dan denk ik: zelf ben je niet assertief..er wordt over je heen gelopen. (no offence) En paard is jarenlang verkeerd met slof gereden (verreden) en is wellicht meer een project geworden? Zit niet goed in zn vel qua bespiering en voeding.

Ik denk dat ik hem ook naar huis zou halen als ik jou was en in eigen beheer zou houden opknappen en er dan een jonge talentvolle amazone voor zou zoeken die samen met het paard kan groeien in de eventing. Het geld investeren in een goede instructeur en longeertraining voor je paard om hem te leren z'n lijf weer goed te gebruiken en het rijtechnische gedeelte te verbeteren.

NatasjavE

Berichten: 30864
Geregistreerd: 21-04-04
Woonplaats: De Bilt

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:18

Mee eens Elisa2

Dan heb je er zelf ook veel meer plezier van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:27

Ik ben nu wel heel benieuwd hoe het paard er dan uit ziet? Is het daadwerkelijk zo slecht of is het heel goed verklaarbaar omdat hij dus compleet verreden is (als in bovenstaande moet geloven)?

Ik heb mijn huidige merrie ook van verreden (verkeerd passend zadel, rug wegdrukken, op proberen te lossen met slof door vorige ruiters) terug moeten brengen naar een normaal basisniveau, ze loopt nu L/M in training, maar ik merk nog regelmatig dat ze 'last' heeft van haar verleden, dat uit zich in fantoompijn, ze is psychisch nog niet 100% zo ver dat ze heeft geleerd dat aandraven geen pijn meer doet. Lichamelijk is ze in topconditie.

Bovenstaande heeft toch 2 jaar geduurd. En veel geduld. Dus is de huidige trainer echt zo verkeerd? Of geef je hier niet alle info? Een verreden paard terug brengen naar normaal kan echt heel veel werk zijn.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:33

Hij heeft een deklicentie maar dekt niet , laat genoeg sperma invriezen en castreer dat dier en geef hem een fijne ruiter bij je thuis die hem gaat rijden, heeft hij ook wat plezier in zijn leven i.p.v. op verschillende stallen te staan.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 09:41

Klopt Elisa2! Ik denk/hoop deze ruiter/stal nu ook te hebben gevonden en heb ook nergens gezegd dat ik deze stal verkeerd vind. Alleen het feit dat ik niets concreet krijg, blijft mij ook hier weer achtervolgen. Ik vind niet zo zeer dat de training te traag gaat, alleen de opbouw van vlees en spier gaat langzamer dan de vorige keer. Wat meer houvast voor mijzelf zou wel fijn zijn. En inderdaad heb ik snel de neiging om me een lastpak te voelen en ben dan niet assertief genoeg. Het helpt ook niet dat ik door wat er allemaal is gebeurt, ik licht neurotisch ben geworden met betrekking tot mijn paard. Overigens is mijn paard psychisch altijd behoorlijk stabiel geweest, nooit uitspattingen of neurotisch gedrag ofzo.
Laatst bijgewerkt door Himyar op 09-08-19 09:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 09:42

bigone schreef:
Hij heeft een deklicentie maar dekt niet , laat genoeg sperma invriezen en castreer dat dier en geef hem een fijne ruiter bij je thuis die hem gaat rijden, heeft hij ook wat plezier in zijn leven i.p.v. op verschillende stallen te staan.


Daar ben ik heel serieus over aan het nadenken op het moment.

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:53

Kan ik me goed voorstellen. Het is geen paard dat honderden dekkingen per jaar gaat krijgen dus voldoende invriezen kan de eventuele vraag in de komende jaren wel aan. Door hem thuis te halen en te castreren en een leuke ruiter te zoeken die hem in de eventing gaat rijden is win/win. Kost je waarschijnlijk minder geld en je hebt er veel meer plezier van.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 09:57

Himyar schreef:
Klopt Elisa2! Ik denk/hoop deze ruiter/stal nu ook te hebben gevonden en heb ook nergens gezegd dat ik deze stal verkeerd vind. Alleen het feit dat ik niets concreet krijg, blijft mij ook hier weer achtervolgen. Ik vind niet zo zeer dat de training te traag gaat, alleen de opbouw van vlees en spier gaat langzamer dan de vorige keer. Wat meer houvast voor mijzelf zou wel fijn zijn. En inderdaad heb ik snel de neiging om me een lastpak te voelen en ben dan niet assertief genoeg. Het helpt ook niet dat ik door wat er allemaal is gebeurt, ik licht neurotisch ben geworden met betrekking tot mijn paard. Overigens is mijn paard psychisch altijd behoorlijk stabiel geweest, nooit uitspattingen of neurotisch gedrag ofzo.

Op zich is dat niet gek, het lichaam heeft weer een klap gehad.

Waarom heb je hem niet zelf eerst terug naar goed gewicht gebracht?

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 11:25

Ik heb geen eigen stallen, ben afhankelijk van pensionstallen. En bij de meeste pensionstallen is een hengst niet welkom.

Nouvel

Berichten: 28559
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:28

Dan zou ik in jouw geval zeker over castreren nadenken.
Dat maakt zijn leven fijner en je hebt meer kansen op een goede pensionstal of trainingsplek.
Misschien kun je een fijne pensionstal met veel buiten in je buurt vinden en dan een passende ruiter zoeken?
Dan houd je zelf de controle, kun je er elke dag heen en weet je wat er met het paard gebeurt.

poes

Berichten: 25723
Geregistreerd: 23-01-04
Woonplaats: Gent

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:40

Als je wat dingen bij elkaar optelt:

* paard met deklicentie die 2 keer gratis gedekt heeft/ weinig vraag naar
* al op verschillende stallen gestaan zonder noemenswaardig resultaat en 2 keer zelfs afgezien
* paard is inmiddels in verminderde conditie, waarschijnlijk deels verreden, en het klinkt niet alsof hij bovengemiddeld is qua talent/kunnen (kan verkeerd zijn)

Ik vraag me dan echt af wat je doel is. Dit klinkt voor beide toch heel ongelukkig zo?

Iemand postte: je moet eigenlijk enkel de goede paarden naar een prof sturen en ik denk dat dat heel erg waar is. De profs willen niet buitenkomen met paarden waar nog te veel werk aan is en geen talent op zit, dat plaatje willen ze gewoon niet neerzetten. En dan komt er nog bij dat ze er veel harder aan moeten werken om beperkt resultaat te krijgen. Plus dat jij dan geen duidelijke doelen stelt.
Weet ook niet voor welke prijsklasse je hem stalt, maar op veel plekken betaal jevoor zadelmak maken al 800 euro voor en dan is dat meer 4-5 keer per week kort werk. Eentje doorrijden/klasseren vraagt toch meer werk.

Op basis van de info hier zou ik hem asap castreren, op een fijne plek zetten en hem zelf rijden of goede bijrijder/betaalde amateur voor hem zoeken. Denk dat dat voor beide veel fijner is.

Askja

Berichten: 5263
Geregistreerd: 13-11-01
Woonplaats: De Punt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-19 11:57

Het zal aan mij liggen, maar ik snap helemaal niets van dit verhaal. Deze situatie kost je alleen maar veel geld en frustratie. Waar dat aan ligt (gebrek aan assertiviteit, slechte communicatie) maakt niet uit. Wat heb jij hieraan, wat heeft jouw paard hieraan?

Eerlijk gezegd zou ik als ik jou was eens goed bij mezelf te rade gaan. En overwegen om je paard te laten castreren en vervolgens te verkopen aan een fijne ruiter die hem verder kan ontwikkelen conform zijn mogelijkheden maar zonder prestatiedruk. Gewoon omdat hij/zij het een leuk paard vindt. Dan ben jij van het gezeur en de frustratie af en je paard heeft ook een fijner leven.

Je zou hem uiteraard ook zelf kunnen gaan rijden, maar ik krijg tussen de regels door de indruk dat je dat niet kunt/wilt.

Himyar

Berichten: 4538
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-19 12:16

Askja, ook daarover ben ik hard aan het nadenken.