Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 14:59

Even zomaar een voorbeeld van iets wat mis kan gaan.
Bij veel stallen gooien ze het zelfde zadel op alle paarden. Want men zit zo graag op het eigen zadel en niet op een ander zadel.

Pantykous

Berichten: 10489
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 15:06

Als je dat heel belangrijk vind is dat iets wat je af kunt spreken toch?

Ik ken geeneen stal waar ze voor ieder paard een apart zadel hebben. Ja, de topsporters zullen dat wel afstemmen. Meestal een paar die dan op verschillende dieren passen, eventueel opgevuld met bijvoorbeeld een bontje.

Voor de rest, sorry, maar als je niet minstens maandelijks updates krijgt en overlegt met je trainer.. Dan ben je er zelf ook niet helemaal scherp bij. Wie betaalt die bepaald, en als de trainer iets niet aan staat kun je dat overleggen.

Sclimpre
Berichten: 4101
Geregistreerd: 01-06-15

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 15:07

Wat ik mis in dit verhaal is het doel waarvoor dit paard in training staat.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41642
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 15:11

Himyar schreef:
Even zomaar een voorbeeld van iets wat mis kan gaan.
Bij veel stallen gooien ze het zelfde zadel op alle paarden. Want men zit zo graag op het eigen zadel en niet op een ander zadel.

Daar kun je toch afspraken over maken? En als het eigen zadel goed ligt, wat is dan het probleem?

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 15:15

Ik heb een tijd gewerkt op een dressuurtrainingsstal, en daar hadden we standaard maandag namiddag een uurtje 'verslagtijd'. Dit wil zeggen dat alle ruiters even alles vertelden van de laatste week/wedstrijdweekend over de specifieke paarden, dit werd snel even opgeschreven en 's avonds uitgetipt + gemaild naar de eigenaars. Beeldmateriaal kregen ze bij de mail als er toevallig foto's waren, maar meestal was het gewoon een kort weekverslagje met wat opmerkingen of werkpunten.

Ook daar werden doelen gesteld, en dan werd bijvoorbeeld bovenaan het weekverslag gezet: Prix St George gestart: datum, locatie, punten. Zo wist de verkoper: ah dit doel is gehaald, even bedenken wat de volgende doelen zijn of dat het nu tijd is om over verkoop na te denken.

We hadden daar ook andere klanten met bijvoorbeeld dit doel: Ik betaal nu voor 3 jaar training voor paard X, na 3 jaar maakt het ons niet uit wat niveau het paard heeft, the sky is the limit, maar dan wordt dit paard verkocht voor wat het op dat moment waard is + zoveel % van de winst is voor de trainer.

Trainers weten ook graag waar ze aan toe zijn, gewoon stallen vullen om ze vol te hebben is vaak toch niet de bedoeling, een stal met een minder talentvol paard wil je toch snel genoeg terug leeg (op niveau die eigenaar wilt) om er daarna een paard met meer talent in te kunnen zetten.

Pantykous

Berichten: 10489
Geregistreerd: 08-02-03
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 15:17

Als je net zo vaag bent hier als tegen de trainer snap ik dat er misverstanden ontstaan.

M.i. spreek je af:
*Wat je doel is
*Hoelang het (ongeveer) gaat duren voordat dat doel bereikt is
*Welke randzaken voor jou belang hebben (Eigen zadel bijvoorbeeld) en of daar extra kosten aan verbonden zijn
*Wat je vaste maandelijkse lasten zijn, en wat er nog apart bij komt.

En daarnaast spreek je elkaar regelmatig om een vinger aan de pols te houden.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 16:48

Okay, ik moet dus om concrete uitspraken vragen. Heb ik zojuist gedaan, wacht nu op een reactie.
Ben benieuwd of ik ze nu wel ga krijgen.

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 16:58

Heb al jaren onze quarterhengst in training staan en hij wordt ook succesvol uitgebracht in de sport op Europees niveau. Tot nu toe geen enkele klacht. Ik word netjes van alles op de hoogte gehouden en ze houden zich aan alle afspraken.
Ze hebben een aantal zadels, zodat ze voor elk paard wel een passend exemplaar hebben. Onze dekens leveren we zelf, maar ze worden bij de trainer gewassen. Als er iets is wordt dat netjes gemeld en alle medische zaken (ostheopaat, tandarts,...) worden op voorhand met ons besproken.
Geen klachten, dus.
Afbeelding
Edit: we zijn er ook altijd welkom, ook onaangekondigd.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 17:12

Op zich is dit één van de betere stallen zover, volgens mij wordt hij hier ook echt niet met een slofteugel in elkaar getrokken. De stal hiervoor heeft mijn paard ondervoed laten raken (tweede keer dat dat is gebeurt de afgelopen jaren) en daarom moeten spieren en kracht worden opgebouwd (wéér). Het gaat behoorlijk traag, hij staat daar nu vijf maanden. Is wel vooruit gegaan, maar het dikker en gespierder worden gaan langzamer dan de vorige keer.
Vorig jaar heeft hij L gesprongen, maar ik besloot toch weer de eventing te proberen met hem, waarschijnlijk meer zijn ding. Op het moment is hij terug op de 90 cm.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 17:17

Lucky you Sevke!
Misschien moet die van mij ook maar een western paard worden :D.
Ik bedel geregeld om info en ga al jaren met enige regelmaat bij mijn paard kijken, maar het blijft veelal een beetje een vaag gebeuren. Heb meestal het gevoel dat men mij graag overal buiten houdt, mijn stem nauwelijks inspraak krijgt en men zelfs praktijken verbergt en mij voorliegt. Ook ben ik wel eens afgeblaft, omdat ik me ergens mee "bemoeide". Je kan veelal niet echt helemaal de vinger op dingen leggen.

Blussem
Berichten: 1707
Geregistreerd: 11-03-19

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 17:47

Ik zal nooit doen. Zou trouwens eerder mijn instructrice vragen om mijn paard paard te rijden. Is waarschijnlijk nog goedkoper ook.

Sannnn
Berichten: 4815
Geregistreerd: 23-10-07
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 18:13

Himyar schreef:
Lucky you Sevke!
Misschien moet die van mij ook maar een western paard worden :D.
Ik bedel geregeld om info en ga al jaren met enige regelmaat bij mijn paard kijken, maar het blijft veelal een beetje een vaag gebeuren. Heb meestal het gevoel dat men mij graag overal buiten houdt, mijn stem nauwelijks inspraak krijgt en men zelfs praktijken verbergt en mij voorliegt. Ook ben ik wel eens afgeblaft, omdat ik me ergens mee "bemoeide". Je kan veelal niet echt helemaal de vinger op dingen leggen.


Maar als je dit gevoel hebt dan is het toch ook niet fijn om je paard daar in training te zetten? Dan is de basis van vertrouwen er niet....

Ik denk dat je bij een professionele (eventing)stal niet echt gaat vinden wat jij hier omschrijft. Je schrijft dat het 1 van de betere stallen is, hier ga ik van uit dat dit een stal is waarbij een ruiter ook internationaal rijd. Dan zijn die ruiters veel van huis en worden de trainingspaarden vaak ook gereden door stal ruiters. De focus ligt vaak ook meer op (eigen) wedstrijd paarden dan op trainingspaarden. Die worden zeker wel gereden en getraind, maar je paard word bij een stal nooit zo behandeld als dat jij het zelf zal willen zien. Misschien is het een idee om een fijne ruiter te vinden die zelf al genoeg ervaring heeft maar die niet echt een stal heeft. Die zijn er in de eventing wel, wellicht dat je daar duidelijke afspraken mee kan maken en wie weet dat je dat een fijner gevoel geeft. :)

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 18:19

Het is naar mijn eigen ervaring voor zover een redelijke stal.
Dat van dat de eigen paarden voor gaan, heb ik zéker al eerder ervaren. En dat de hoofdruiter veel van stal is.

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 18:39

Maar dit niveau kun je toch bereiken wanneer je een ruiter zoekt die dat dier bij je thuis rijd?? r zijn genoeg fijne ruiters en wanneer je er voor wil betalen zeker. GP is een ander verhaal maar 90 cm, dat is echt B niveau, zou ik geen dure stal voor betalen en zeker niet na de ervaringen die je al hebt gehad.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 18:43

Himyar schreef:
Lucky you Sevke!
Misschien moet die van mij ook maar een western paard worden :D.
Ik bedel geregeld om info en ga al jaren met enige regelmaat bij mijn paard kijken, maar het blijft veelal een beetje een vaag gebeuren. Heb meestal het gevoel dat men mij graag overal buiten houdt, mijn stem nauwelijks inspraak krijgt en men zelfs praktijken verbergt en mij voorliegt. Ook ben ik wel eens afgeblaft, omdat ik me ergens mee "bemoeide". Je kan veelal niet echt helemaal de vinger op dingen leggen.

Wat is je lol om zo een paard te hebben?
Ik denk dat ik toch eens naar een andere stal zal kijken.Het verbaast me wel dat er zoveel mensen zijn die een paard hebben en die door een ander laten trainen.Ik zou dat enkel doen om die te laten beleren of met een doel op een kort termijn.Want ik neem aan dat je daar ook veel voor betaald?

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 18:52

Heel weinig lol helaas. Veel frustratie en slapeloze nachten.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:03

Himyar schreef:
Heel weinig lol helaas. Veel frustratie en slapeloze nachten.

Dan korte pijn,paard ophalen en een goede stal zoeken want zo te lezen zijn die er wel.Vraag aan de bokkers met welke stal zei een goede ervaring hebben.
Mijn man zegt altijd tegen mij als ik wat heb,het is een hobby,dat doe je voor je lol.Is die lol er niet kap er dan mee.

BigOne
Berichten: 38310
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:04

Himyar schreef:
Heel weinig lol helaas. Veel frustratie en slapeloze nachten.


Dan haal je dat dier naar huis, je betaald voor een dienst die niet geleverd word en nog erger, het gaat wel om een levend iets.

Kendra

Berichten: 8737
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:06

Ik heb vaker een paard in training gehad. Mijn ervaring: als je een gemiddeld paard hebt, ben je net zo goed af met een amateur. Duurt misschien iets langer, maar kost ook veel minder.
Voordeel van een goede trainingsstal is dat er wat meer kans is op verkoop (als dat je doel is).

Een ondergemiddeld paard breng ik nooit meer weg. Dat kan gewoon niet uit.

Een topper wil iedereen in training, dus dan moet je echt goede afspraken maken.
Zelf zeggen wat het doel is en vragen of dat haalbaar is en zo ja hoe lang dat duurt.
Wij zijn redelijk zakelijk ingesteld en ik breng mijn paard graag ergens heen waar die zakelijkheid ook is.
Ik wil maandelijks een update en worden geappt als het paard ergens start.
Als het niet goed meer gaat haal ik het paard op. Zonder ruzie te maken of zo, ik haal ze gewoon naar huis.

Om me heen zie ik vrij veel 'zwervende' paarden, met eigenaren die het allemaal ook niet meer weten, hun paarden half verkopen, trainers die voor half geld een paard rijden omdat ze het te druk hebben, enz. enz. Ik denk dat de achterliggende reden vaak is dat het paard te weinig kwaliteit heeft, maar dat de eigenaar nog geen afscheid wil nemen....

Oh ja, en ik moet een goed gevoel hebben bij de trainer en het moet óók leuk zijn!!! :D ....

leonie87

Berichten: 4467
Geregistreerd: 05-03-10
Woonplaats: regio Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:21

Ik wil hier toch even reageren hoewel het me allemaal beetje vreemd overkomt.
Ik heb me paard in training gehad en wij hadden hele duidelijke afspraken.

- 1x in de week een verslag van hoe het gaat.
- 2x in de maand kwam ik kijken (minimaal) tijdens de training om de voortgang te zien
- na 1 week rijden hebben we een verwachtingsplan gemaakt voor de 3 maanden dat hij zou blijven (dus geen jaren). Dit kon iedere 3 maanden worden bijgesteld op basis van het paard, mocht hij langer blijven.
- paard werd met mijn tuig dat passend was, gereden.

Super duidelijk. Overzichtelijk. En je houd grip op wat er gebeurd met je paard.

Bedoel als ie ondervoed is geraakt dan ga je dus nooit zelf langs? Waarom houd je hem dan aan? En waarom wil je hem proffesioneel laten trainen? Is hij dat waard?

Dit is niet negatief bedoeld maar oprechte vragen.

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 19:26

De tweede keer dat hij mager werd lag mijn moeder een tijd lang in het ziekenhuis en had ik daarom een tijdje geen tijd om te gaan kijken. Overigens kan het snel gaan met vermageren.

0000
Berichten: 5483
Geregistreerd: 04-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:29

Himyar schreef:
De tweede keer dat hij mager werd lag mijn moeder een tijd lang in het ziekenhuis en had ik daarom een tijdje geen tijd om te gaan kijken. Overigens kan het snel gaan met vermageren.


Eigenlijk moet dat er niet toe doen. Al kom je een jaar niet, je hoort een dier gewoon correct te verzorgen en al helemaal als dat je werk is. Ik snap dat het in de realiteit niet altijd zo gaat maar echt, er zijn nog plekken waar hij als eigen paard behandeld word en waar jij zonder zorgen alleen nog maar hoeft op te komen dagen voor de leuke dingen. Voor alles minder dan dat, verder zoeken...

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 19:38

Ja, zou wat zijn als ik op mijn werk alleen mijn best doe als mijn baas mij in de gaten houdt.
Wat ik zeg over geen lol gaat over de algehele ervaring over de tijd en niet zo zeer over de ervaring met de huidige stal.

beatje
Berichten: 5970
Geregistreerd: 05-02-12

Re: Ervaringen met paard bij een trainer voor meerdere jaren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-19 19:58

Wat is de reden dan dat je hem laat trainen?Heb je er niet meer plezier van als je hem onder je eigen hoede hebt?

Himyar

Berichten: 4539
Geregistreerd: 14-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-19 20:00

Hij heeft een deklicentie.
De erfenis van dit soort ellende ben je ook niet zomaar vanaf en als je zo een paar ruiters treft:
http://www.equirene.nl/slofteugel/
Niet waar je bij bent dat men dat doet, maar het is aan het paard te merken. Als een jong paard langere tijd op die manier is gereden, tel maar uit je winst.