Val van paard tijdens proef.

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lauwtjuhh
Berichten: 940
Geregistreerd: 12-04-05

Val van paard tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 11:32

Hallo,

Laatst had ik een wedstrijd met mijn jonge paard. Hij zwaait nog wel eens uit in de bocht en dit keer ging hij dwars door mijn buitenbeen heen.
We raakte in die lage ring hekjes en hij struikelde/viel daardoor. Hij weet zichzelf te redden met als gevolg dat ik er af lag.

Nu heb ik 2 verliespunten. Helaas.
Maar vroeg me af hoe dat met de uitzonderingen zit.
Bij val paard (schouder/heup raakt de grond) heb je geen verlies.
Bevind ik me in deze situatie nu in grijs gebied of...

Lara_Silver

Berichten: 9117
Geregistreerd: 03-01-07
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:36

Je geeft eigenlijk zelf al antwoord op je vraag; bij raken van de grond schouder/heup van het paard geen verlies en anders wel.

San_Adios
Berichten: 106
Geregistreerd: 27-07-12

Re: Val van paard tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:38

Had je niet meer kunnen afgroeten om de verliespunten te kunnen voorkomen?

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:39

Ik vind dit zo zuur om te horen dat je er van af bent gevallen en dan nog een trap na krijgt door twee verliespunten te krijgen. Ik weet dat dit uiteraard voor elke combinatie geldt. Ik zou contact opnemen met de organisatie of de KNHS, maar ik denk dat je verliespunten blijven staan helaas.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:45

Het staat gewoon in het disciplineregelement dressuur:

Citaat:
Artikel 129 – Vallen
1. Er is sprake van een val van de deelnemer, wanneer zonder dat het paard gevallen is, deelnemer en paard gescheiden worden, de deelnemer de grond heeft geraakt of dat hij genoodzaakt is, teneinde weer in het zadel te komen zijn toevlucht te nemen tot enige ondersteuning van welke aard dan ook.
2. Het paard wordt beschouwd te zijn gevallen, wanneer schouder en heup van het paard de grond hebben geraakt.
3. Indien er sprake is van een val van het paard en/of van de deelnemer volgt er uitsluiting van de combinatie.


Je schrijft het zelf al: jij bent er af gevallen. Afgezien van hoe jouw paard (al dan niet) is gevallen, er is dus sprake van val van de deelnemer en dus van uitsluiting. En dus van verliespunten.
Helaas :(:)

Dispar_Vulgo

Berichten: 2997
Geregistreerd: 23-12-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:46

In welke klasse was je gestart?
In klasse B worden geen verliespunten geregistreerd.
In klasse L1 wel, maar niet lager dan L1+0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 11:57

Dispar_Vulgo schreef:
In welke klasse was je gestart?
In klasse B worden geen verliespunten geregistreerd.
In klasse L1 wel, maar niet lager dan L1+0


Nou dit.. Als ik lees jong paard verwacht ik een B proef, dan heb je dus geen verliespunten..

lauwtjuhh
Berichten: 940
Geregistreerd: 12-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 11:59

San_Adios schreef:
Had je niet meer kunnen afgroeten om de verliespunten te kunnen voorkomen?


Nee dat gaat zo snel! Of je moet mijn zwaaiende armen zien als afgroeting

lauwtjuhh
Berichten: 940
Geregistreerd: 12-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 12:00

Relaxed schreef:
Dispar_Vulgo schreef:
In welke klasse was je gestart?
In klasse B worden geen verliespunten geregistreerd.
In klasse L1 wel, maar niet lager dan L1+0


Nou dit.. Als ik lees jong paard verwacht ik een B proef, dan heb je dus geen verliespunten..


Nee L2 was dit. Hij is nog erg zoekende met zijn grote logge lijf.

xx_Irisje

Berichten: 12346
Geregistreerd: 08-12-03
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:01

Regels zijn regels.
Gewoon even thuis goed dooroefenen en dan heb je die punten ee vast zo weer bij.

Welke klasse ben je gestart?

lauwtjuhh
Berichten: 940
Geregistreerd: 12-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 12:04

Anoniemk2 schreef:
Ik vind dit zo zuur om te horen dat je er van af bent gevallen en dan nog een trap na krijgt door twee verliespunten te krijgen. Ik weet dat dit uiteraard voor elke combinatie geldt. Ik zou contact opnemen met de organisatie of de KNHS, maar ik denk dat je verliespunten blijven staan helaas.


Ja dit doe je niet voor je lol inderdaad. En 2 is ook best veel.
De 2e proef ben ik weer gestart en heb toen winstgereden en 1e geworden

lauwtjuhh
Berichten: 940
Geregistreerd: 12-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 12:05

xx_Irisje schreef:
Regels zijn regels.
Gewoon even thuis goed dooroefenen en dan heb je die punten ee vast zo weer bij.

Welke klasse ben je gestart?


Ja thuis sterker maken en fijner.
L2 was ik gestart

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:09

Ik vind dit ook een kl*** regel die wat mij betreft zo snel mogelijk afgeschrapt mag worden. Want hoe je het ook went of keert iedereen doet zijn beste op een wedstrijd. Alsnog gefeliciteerd met je behaalde eerste plaats +:)+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:42

Anoniemk2 schreef:
Ik vind dit ook een kl*** regel die wat mij betreft zo snel mogelijk afgeschrapt mag worden. Want hoe je het ook went of keert iedereen doet zijn beste op een wedstrijd. Alsnog gefeliciteerd met je behaalde eerste plaats +:)+


Maar waarom dan? Het is de bedoeling dat je een proefje uitrijdt op/met je paard.. Als je eraf valt gaat er iets niet goed.. En als het op die 2 verliespunten aankomt om over te kunnen naar de volgende klasse, dan zou ik sowieso nog even dooroefenen :+

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Val van paard tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:44

Een paard dat nog zoveel moeite heeft en door de baan zwabbert hoort in de eerste plaats al niet thuis in de L2 , misschien dat jij niet lager mag starten maar houd hem thuis tot hij wel sterk genoeg is, je kunt nu wel winnen en daverende punten rijden maar wanneer je hiermee de M in gaat hoef je niet te vallen om minpunten te krijgen,succes er mee.

Anoniem

Re: Val van paard tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:46

Ben ik niet met je eens, niks mis met kilometers maken en ervaring opdoen :n

BloemBloem

Berichten: 16583
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:47

bigone schreef:
Een paard dat nog zoveel moeite heeft en door de baan zwabbert hoort in de eerste plaats al niet thuis in de L2 , misschien dat jij niet lager mag starten maar houd hem thuis tot hij wel sterk genoeg is, je kunt nu wel winnen en daverende punten rijden maar wanneer je hiermee de M in gaat hoef je niet te vallen om minpunten te krijgen,succes er mee.


Daarom neemt ze hem toch mee, tenminste dat lijkt mij wel met een
jong paard. Rustig laten wennen aan een wedstrijdterrein en kilometers maken :)

BigOne
Berichten: 38252
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Val van paard tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 12:59

Jong paard maar wel L2, je kunt natuurlijk een paard prima meenemen op wedstrijd maar een paard dat nog zo slap is zou ik B hooguit L1 starten, ieder zijn ding natuurlijk en de punten zullen ook zeker komen alleen moet je je afvragen hoe lang je nog L2 kunt starten. Want aan de M beginnen vereist toch wel een paard dat redelijk weet waar zijn lichaam voor dient. En het zou zonde zijn om over te moeten en elke keer op wedstrijd te gaan terwijl je dan net een wp rijd en vaker net niet.

Denise_Storm

Berichten: 2370
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Re: Val van paard tijdens proef.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:14

Huh? Wat? Lees ik dit goed? Als je tijdens je proef van je paard valt, levert dat uitsluiting EN 2 verliespunten op?

Wauw. Nooit geweten. En wat een onzin... Als jouw paard dus schrikt van een hond die opeens blaft naast de ring en jij valt van je paard dan heb je dus ook 2 verliespunten te pakken?! Uitsluiting snap ik: acceptabel. Maar ook verliespunten... Wat een onzin! :wow:

Weer wat geleerd... 8)7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:16

Denise_Storm schreef:
Huh? Wat? Lees ik dit goed? Als je tijdens je proef van je paard valt, levert dat uitsluiting EN 2 verliespunten op?

Wauw. Nooit geweten. En wat een onzin... Als jouw paard dus schrikt van een hond die opeens blaft naast de ring en jij valt van je paard dan heb je dus ook 2 verliespunten te pakken?! Uitsluiting snap ik: acceptabel. Maar ook verliespunten... Wat een onzin! :wow:

Weer wat geleerd... 8)7


Dan kan ik nu heel flauw gaan doen.. Maar jij hoort je paard onder controle te hebben, stukje gehoorzaamheid en als ie eens wegspringt zou je moeten kunnen blijven zitten. Vanuit die gedachte is de regel echt niet heel raar :n

Anoniemk2
Berichten: 1487
Geregistreerd: 14-01-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:19

paarden zijn levende dieren geen robots :n Zelfs de profs hebben er nog moeite mee om soms langs enge decoraties te rijden in de ring.

lauwtjuhh
Berichten: 940
Geregistreerd: 12-04-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-09-19 13:23

Het betreffende paard is nu 6 jaar en 183cm hoog. Het is een slagschip wat je de baan door moet rijden. Het is kilometers maken met hem.
En een L2 proef verschilt helemaal niet veel met wat je in de dagelijkse training standaard al doet. Je gaat mij niet vertellen dat je nooit een pasje opzij zet, passen verruimt volte sluit, halt houd etc.
Dat je niet meteen de M start om kilometers te maken dat is inderdaad net ff te veel gevraagd en daar heb je aanzienlijk meer oprichting, balans en controle nodig.

Maar het gaat niet om het niveau wat is start maar met mijn vraag of het grijs gebied is. De discussie gaat nu meer over een ander onderwerp

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:36

Relaxed schreef:
Ben ik niet met je eens, niks mis met kilometers maken en ervaring opdoen :n

Prima, maar dan weet je dat de kans op verlies reëel is. Accepteer dat dan gewoon.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:40

Ayasha schreef:
Relaxed schreef:
Ben ik niet met je eens, niks mis met kilometers maken en ervaring opdoen :n

Prima, maar dan weet je dat de kans op verlies reëel is. Accepteer dat dan gewoon.


Ik ben niet de TS he ;) En ja, kilometers maken betekent soms pech en mindere punten..

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41589
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-19 13:44

lauwtjuhh schreef:
Het betreffende paard is nu 6 jaar en 183cm hoog. Het is een slagschip wat je de baan door moet rijden. Het is kilometers maken met hem.
En een L2 proef verschilt helemaal niet veel met wat je in de dagelijkse training standaard al doet. Je gaat mij niet vertellen dat je nooit een pasje opzij zet, passen verruimt volte sluit, halt houd etc.
Dat je niet meteen de M start om kilometers te maken dat is inderdaad net ff te veel gevraagd en daar heb je aanzienlijk meer oprichting, balans en controle nodig.

Maar het gaat niet om het niveau wat is start maar met mijn vraag of het grijs gebied is. De discussie gaat nu meer over een ander onderwerp

Maar er is geen grijs gebied. Jij bent gevallen en dus uitsluitsel met verliespunten.