Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Dispensatie paard

 
Profiel   

Hier ook een krampentrekker gereden, maar deze kon met veel oefenen en geduld prima achterwaarts gaan. En anders gewoon een 0 of 1, en die moet je dan maar compenseren met hogere cijfers in de rest.

Het is niet te doen om paarden dispensatie voor iets te geven. Hoe zie je dat eigenlijk voor je? "we hebben in deze wedstrijd ook een klasse die moeite hebben voor paarden die achterwaarts gaan."
Of moet je maar gewoon een 6 krijgen voor iets wat je niet toont?

Wanneer jij als ruiter ambities hebt die het kunnen van je paard overstijgen, dan moet je gaan denken of dit wel zo eerlijk is voor het paard en jezelf. En wellicht een keuze gaan maken, om dit paard niet met zulke klasses te pesten als je er niet doorheen komt. Dat betekent niet dat je hem moet verkopen, dat betekent wel dat je realistisch moet kijken naar de situatie.
Ga ik door en incasseer ik die slechte punten op dat onderdeel, of ga ik verder met een ander paard die deze bemerking niet heeft?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 16:32 



 
Profiel   

Zamba schreef
niet voor een onderdeel op zich maar wel voor een hele proef. Denk aan lichtrijden in het Z, bepaalde beugels of elastieken. Ik denk dat er meer ruiters zijn die graag zouden blijven lichtrijden, zeker in het uitstrekken. Maar ja hun mogen dat ook niet omdat ze geen aandoening hebben.

Wellicht zouden die ruiters dan het ruggebruik gewoon beter moeten krijgen. Op een uitzondering na is een probleem van doorzitten in een verruiming te wijten aan een paard dat niet fijn los in de rug blijft gedurende die verruiming. En dat horen ze nooit graag maar in de meerderheid van de gevallen is het echt gewoon een rijtechnisch iets. Ik moet nu één proef doorzitten en één proef lichtrijden in de verruiming en het doorzitten is gewoon veel fijner. Je voelt veel meer wat er onder je gebeurt. En nee, ik heb echt geen paard dat zo lekker zit in zijn "natuurlijke" gang. Maar eens hij die rug fijn gebruikt wordt het een heel ander verhaal.

Hoe zie jij het voor je dat jij die oefening zou mogen over slaan tov al die andere ruiters die hem wel moeten doen? :) Hoe kunnen ze dat eerlijk maken? Die ruiter moet gewoon nog steeds dezelfde proef met dezelfde oefeningen rijden. Er valt geen oefening weg door hun beperking. Er valt dus ook geen punt weg.

Als er oefeningen weg moeten vallen dan worden hun mogelijkheden ook ineens een stuk beperkter om wedstrijd te rijden. In België bv doen we niet aan dispensaties zoals lichtrijden enz. Als je hier dispensaties wil moet je nationaal starten op para-wedstrijden. En dan worden je mogelijkheden tot rijden dus zowel financieel als kwa organisatie ook ineens een stuk beperkter kwa niveau. (want dat begint ook pas vanaf nationaal niveau.)

Gezien voor jouw paard een oefening geheel weg zou moeten vallen is het dus ook logisch dat, als je graag wil vergelijken, zijn mogelijkheden tot deelnemen ook beperkter worden. Hij kan dus maar "mee" tot wanneer de achterwaarts gevraagd wordt. :)

Niemand zegt dat jij jouw paard weg moet doen. Alleen dat je moet accepteren dat hij wellicht minder goed mee zal kunnen vanaf een bepaalt niveau. Net zoals die ruiters met een beperking moeten accepteren dat zij vanaf een bepaalt niveau veel moeilijker mee kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 16:42 



 
Profiel   

Citaat
De eeuwige discussie, mijn tinker krijgt een 5 voor veruimen in draf omdat het een tinker is vind ik onzin. Ook een tinker kan laten zien dat hij zijn pas groter kan maken. Misschien kan hij niet die knieën om zn oren gooien zoals een Kwpn maar veruimen kan hij zeker (lijkt mij)


Dat kunnen ze inderdaad wel, maar gemiddeld gezien zijn ze wel wat beperkter dan een KWPN'er.
Eigenlijk hetzelfde als met jouw paard: hij kan waarschijnlijk wel wat passen achterwaarts zetten, maar de uitvoering is minder fraai dan bij de meeste andere paarden waardoor je wat lager dan gemiddeld zult scoren en dat zult moeten compenseren op onderdelen waar je paard wel goed in is. Dan is het cirkeltje toch weer rond? :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 16:46 



 
Profiel   

Zamba schreef
niet voor een onderdeel op zich maar wel voor een hele proef. Denk aan lichtrijden in het Z, bepaalde beugels of elastieken. Ik denk dat er meer ruiters zijn die graag zouden blijven lichtrijden, zeker in het uitstrekken. Maar ja hun mogen dat ook niet omdat ze geen aandoening hebben.


Van mij mag je, maar dan ook de hele proef lichtrijden natuurlijk! :D
Zo makkelijk is een nette verzameling niet als je niet kan doorzitten en voor houding en zit scoor ik ook echt geen hoge cijfers dankzij mijn aandoening, waarmee ik dispensatie heb gekregen. Ook ik moet dus mijn beperking in de proef compenseren en dat moet jij met jouw paard ook.
Of vind jij dat mensen met dispensatie ook het cijfer voor houding en zit weg mogen strepen? Standaard een 6 voor mensen met dispensatie of zo? Dat klinkt dan wel weer interessant. :Y)

Maar wat ik eigenlijk wil zeggen: Jij hebt de keuze om een ander paard te kopen die beter past bij jouw ambities, en een goeie plek te zoeken voor jouw paard waar minder van hem/haar gevraagd wordt. Ik heb niet de keus om een ander lichaam te kopen passend bij mijn ambities.
Daarom vind ik deze reactie van jou waar ik op reageer eigenlijk best kortzichtig, ongepast en egoïstisch.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 16:53 



 
Profiel   

Klinkt een beetje hetzelfde als de amazone die met haar paard in het Z1 een verliespunt reed en achteraf heel boos op mij werd want hij had OCD en het was al zo knap dat hij dit gehaald had en dat hij dit deed en ze was heel trots op hem.
Eh ja, prima. Maar ik zit daar om een objectief oordeel te geven over de verrichting. Niet om rekening te houden met alle gebreken en onmogelijkheden van ieder paard en iedere ruiter.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 16:54 



 
Profiel   

Goed idee, ik ga ook dispensatie aanvragen, mijn paard heeft haar bouw niet mee en kan geen uitgestrekte gangen :D :+ :Y)
(grapje... sarcasme modus weer uit)

Overigens ben ik ook terecht trots op mijn kleine propje, maar als onze proef bagger is, dan is ie bagger, ongeacht of ze die dag super liep terwijl ik niet weet hoe ik moet zitten en sturen van de pijn, dat weet ik, de jury niet en zal dat terecht ook niet mee nemen in een beoordeling en daarom ben ik blij met mijn paard en trots op haar.

Ik incasseer gewoon de onvoldoendes voor de onderdelen waar we blijkbaar het talent niet voor hebben en hoop andere onderdelen dusdanig te rijden dat we daar compensatie vandaan kunnen halen.
Bij jou gaat het om 1 punt.. soms nog een gecombineerde ook, die kan je makkelijk compenseren.
Verder is wat al eerder gezegd is compensatie vanwege manco's aan het paard natuurlijk van de zotte, paard dient gezond te zijn om proeven te kunnen rijden. Die van jou doet het blijkbaar verder prima, dus ach.. die ene onvoldoende?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 17:05 



 
Profiel   

Maar even... is het een kramperig paard, of is het hanetred?

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 17:08 



 
Profiel   

c_alsemgeest schreef
Maar even... is het een kramperig paard, of is het hanetred?


zoals al eerder benoemd kramp geen hanetred (dit zie je in de vooruitgaande gangen)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 17:30 



 
Profiel   

Ik ben van mening dat wanneer je aan wedstrijden deel neemt je je paard voor elkaar hebt. "ongeacht het ras. Jury beoordeelt wat ie op het moment ziet dus niet vloeiend achterwaarts gaan levert standaard een een onvoldoende op. Als het achterwaarts onder het zadel moeilijk gaat probeer het dan aan de hand en elke pas belonen dat ie een pasje achterwaarts gaat. Succes!

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 22:06 



 
Profiel   

Dispensatie lijkt me hier ook niet direct op zijn plaats. Wat je kan doen zoals eerder aangeven, gewoon halthouden in de proef en geen achterwaarts. Dit levert dan enkel een laag cijfer op.

Daarnaast, als ik het zo mag opmaken uit de reacties, heb je maar 1 startpas denk ik?
In dat geval hoef je namelijk niet te promoveren naar een hogere klasse bij het bereiken van je max. Winstpunten. Je kan dus ook lekker in de proeven blijven hangen zonder achterwaarts.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 22:23 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Klinkt een beetje hetzelfde als de amazone die met haar paard in het Z1 een verliespunt reed en achteraf heel boos op mij werd want hij had OCD en het was al zo knap dat hij dit gehaald had en dat hij dit deed en ze was heel trots op hem.
Eh ja, prima. Maar ik zit daar om een objectief oordeel te geven over de verrichting. Niet om rekening te houden met alle gebreken en onmogelijkheden van ieder paard en iedere ruiter.


Een jurylid dient gewoon te beoordelen wat getoond wordt, niets meer en niets minder.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 22:28 



 
Profiel   

rozebadeend schreef
Dispensatie lijkt me hier ook niet direct op zijn plaats. Wat je kan doen zoals eerder aangeven, gewoon halthouden in de proef en geen achterwaarts. Dit levert dan enkel een laag cijfer op.

Daarnaast, als ik het zo mag opmaken uit de reacties, heb je maar 1 startpas denk ik?
In dat geval hoef je namelijk niet te promoveren naar een hogere klasse bij het bereiken van je max. Winstpunten. Je kan dus ook lekker in de proeven blijven hangen zonder achterwaarts.


Voor zover ik weet geldt dit alleen voor springen en eventing en niet voor dressuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 22:29 



 
Profiel   

Ik heb trouwens ook een handicap waar ik als ruiter geen dispensatie voor krijg.
Mijn handicap is "gebrek aan talent"

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 22:31 



 
Profiel   

Sjaco schreef
Ik heb trouwens ook een handicap waar ik als ruiter geen dispensatie voor krijg.
Mijn handicap is "gebrek aan talent"


:+ Lijdt ik ook aan... -O- Maar helaas...

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 22:43 



 
Profiel   

rozebadeend schreef
Dispensatie lijkt me hier ook niet direct op zijn plaats. Wat je kan doen zoals eerder aangeven, gewoon halthouden in de proef en geen achterwaarts. Dit levert dan enkel een laag cijfer op.

Daarnaast, als ik het zo mag opmaken uit de reacties, heb je maar 1 startpas denk ik?
In dat geval hoef je namelijk niet te promoveren naar een hogere klasse bij het bereiken van je max. Winstpunten. Je kan dus ook lekker in de proeven blijven hangen zonder achterwaarts.


Hierbij een laatste post. Nee ik kan niet in de lagere klasse blijven hangen gezien ik al hoger heb gestart en dit dus niet meer mogelijk is. Ik kan zelf geen slotjes oid plaatsen maar bij deze; we lossen het hier in het team wel op. Mensen om ons heen weten het hele verhaal en kunnen hierover beter oordelen wat te doen. Succes nog op bokt allemaal :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 22:46 



 
Profiel   

Sjaco schreef
Ik heb trouwens ook een handicap waar ik als ruiter geen dispensatie voor krijg.
Mijn handicap is "gebrek aan talent"


:')
Die zijn er genoeg, daar worden hele klassen voor uitgeschreven in de basissport (lucky me, veel keus := ).

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 22:48 



 
Profiel   

Zamba schreef
rozebadeend schreef
Dispensatie lijkt me hier ook niet direct op zijn plaats. Wat je kan doen zoals eerder aangeven, gewoon halthouden in de proef en geen achterwaarts. Dit levert dan enkel een laag cijfer op.

Daarnaast, als ik het zo mag opmaken uit de reacties, heb je maar 1 startpas denk ik?
In dat geval hoef je namelijk niet te promoveren naar een hogere klasse bij het bereiken van je max. Winstpunten. Je kan dus ook lekker in de proeven blijven hangen zonder achterwaarts.


Hierbij een laatste post. Nee ik kan niet in de lagere klasse blijven hangen gezien ik al hoger heb gestart en dit dus niet meer mogelijk is. Ik kan zelf geen slotjes oid plaatsen maar bij deze; we lossen het hier in het team wel op. Mensen om ons heen weten het hele verhaal en kunnen hierover beter oordelen wat te doen. Succes nog op bokt allemaal :)


En geen excuses voor je ongepaste opmerkingen?

Nou, succes dan maar met je team.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 22:50 



 
Profiel   

Met een heel team moet het haast wel goed komen. :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 23:00 



 
Profiel   

Zamba schreef
Sussie85 schreef
Dat ga je niet krijgen. Voor medische problemen bij het paard krijg je geen dispensatie. Wat je wel kan doen is het achterwaarts in de proef gewoon over slaan. Sommige juryleden zullen het niet eens opmerken waardoor je een 6 krijgt, maar in de meeste gevallen zal het je een 0 of een 1 opleveren. Deze punten zal je dan wel moeten compenseren op de andere onderdelen om nog een winstpunt te rijden.


eigenlijk is dat raar toch? of zie ik dat anders? begrijp me niet verkeerd, ben totaal 100 % sport ruiter en geen ik rij 5 dagen in het bos ruiter :')
Het paard kan er niks aan doen dat hij dit probleem heeft. wij willen dat hij dat doet, maar als er iets is wat wij als ruiter niet kunnen krijgen we daar wel vrijstelling voor... :(:)

even een extra vraag:
Hoe word er door juryleden gekeken naar een paard wat achterwaarts gaat met krampbenen? die kan natuurlijk nooit normaal achterwaarts zoals ieder ander paard

Ik wil dan dispensatie op lengte buiging. Op nageeflijkheid. Op achterwaarts. Op uitgestrekte draf.
Een paard wat een oefening niet laat zien krijgt een 1 voor de oefening.
Nee. Het kan niet

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-10-19 23:32 



 
Profiel   

Zou wat zijn als dit kon. Ieder paard heeft zijn tekortkomingen. De 1 kan heel goed strekken, de ander weer niet. De 1 heeft een hele goede galop, de ander niet. En ga zo maar door. Dan wordt een jury helemaal gek, als er ook voor paarden dispensaties komen. Gewoon zorgen dat je paard op de andere onderdelen heel goed scoort, dan kun je het slechte cijfer voor achterwaarts wegpoetsen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-10-19 09:18 



 
Profiel   

Zelfreflectie.......een groot goed wat een hoop ruiters missen. Blijf in de realiteit, verwacht niet het onmogelijke en doe jezelf en je paard een plezier in plaats van de lat zo hoog leggen dat het onhaalbaar wordt.

Ik wens je alle geluk toe maar vooral wijsheid met je paard.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 11-10-19 10:01 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 46 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen