Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 14 [ 350 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

 
Profiel   

Misschien ligt het aan mijn leeftijd. Misschien ligt het aan mijn toenemende kennis van oa biomechanica van het paard. Maar de paardensport kan mij steeds minder bekoren. Vroeger genoot ik van alles wat ik zag. Maar tegenwoordig vind ik het steeds vaker tenenkrommend om er naar te kijken. Ik mis het wel, dat ik onbezorgd kon genieten van alles wat ik zag. Maar helaas kan ik de tijd en mijn kennis niet terug draaien. Ik vroeg me af of ik zeldzaam of alleen hierin ben of dat er meer mensen zijn die het herkennen.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 11:46 



 
Profiel   

Nee, dat heb ik niet. Ik heb een positieve levenshouding, dus ik probeer me niet te focussen op dingen die negatief zijn. Ik vind juist dat er de laatste jaren steeds meer aandacht is voor het paard. Waar mijn moeder 50 jaar geleden haar paard nog in een stand had staan, omdat ze niet beter wist, staat mijn paard nu de hele dag op het land. Ik zie ook steeds meer topsporters die hun best doen om paarden zo veel mogelijk paard te laten, en niet alleen dressuurmachines. Ik denk dat deze trend aanhoudt.

Het heeft geen zin om te blijven focussen op dingen die ik niet mooi vind. Misschien heb ik het wel fout, en zo niet, dan kan ik er ook niets aan doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 11:50 



 
Profiel   

Ik herken het zeker, ik zie vaak zaken voorbij komen waarbij ik denk..man, moet dat nou zo? Of, lees je eens in, in hoe een paard in elkaar zit.
Wat me echt wel tegen de borst kan stoten soms is de vermenselijking van de afgelopen 10/15 jaar.
De andere kant is, is dat ik ook een hoop lol beleef in het mezelf verdiepen en mijn kennis verbreden.
Ik heb een aantal onderwerpen gevonden waar ik me in interesseer en hier haal ik veel voldoening en bevrediging uit.
Ik mis het ''onbezorgde'' dus niet echt, ik irriteer me alleen regelmatig aan de onzin van anderen maargoed dan trek ik me terug en doe mijn eigen ding. Ik kom daardoor bijvoorbeeld wel veel minder graag op keuringen, wedstrijden en andere paardenevenementen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 11:51 



 
Profiel   

Jup, 1 van de reden dat ik gestopt ben met jureren, de hele mentaliteit, het niet willen leren en begrijpen wat paardrijden echt inhoudt :n Keer op keer dezelfde combi's in de ring die precies helemaal niks met hun volgeschreven protocol doen :n Het ligt nooit aan de ruiter zelf, maar aan alles behalve de ruiter :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 11:58 



 
Profiel   

Wildgirl schreef
Ik herken het zeker, ik zie vaak zaken voorbij komen waarbij ik denk..man, moet dat nou zo? Of, lees je eens in, in hoe een paard in elkaar zit.
Wat me echt wel tegen de borst kan stoten soms is de vermenselijking van de afgelopen 10/15 jaar.
De andere kant is, is dat ik ook een hoop lol beleef in het mezelf verdiepen en mijn kennis verbreden.
Ik heb een aantal onderwerpen gevonden waar ik me in interesseer en hier haal ik veel voldoening en bevrediging uit.
Ik mis het ''onbezorgde'' dus niet echt, ik irriteer me alleen regelmatig aan de onzin van anderen maargoed dan trek ik me terug en doe mijn eigen ding. Ik kom daardoor bijvoorbeeld wel veel minder graag op keuringen, wedstrijden en andere paardenevenementen.


Precies...ik ook...Maar hield altijd zo van die evenementen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 12:22 



 
Profiel   

Relaxed schreef
Jup, 1 van de reden dat ik gestopt ben met jureren, de hele mentaliteit, het niet willen leren en begrijpen wat paardrijden echt inhoudt :n Keer op keer dezelfde combi's in de ring die precies helemaal niks met hun volgeschreven protocol doen :n Het ligt nooit aan de ruiter zelf, maar aan alles behalve de ruiter :+


Kan me er alles bij voorstellen. Ben zelf geen jury, maar zou ook die protocollen vol kalken...maar als het niet helpt...is dat inderdaad frustrerend. Er is een andere mindset voor nodig en dat bereik je niet zomaar helaas.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 12:24 



 
Profiel   

nou met name de wedstrijd sport.. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 12:36 



 
Profiel   

kwita schreef
nou met name de wedstrijd sport.. :o


Nou de gemiddelde "amateur" vind ik juist schrikbarend slecht met hun paarden omgaan. En maar rukken en plukken, want het hoofd moet en zal naar beneden. Pony komt vervolgens omhoog, wat ik niet gek vindt, en dan krijgt die op zijn lazer want he dat mag niet. Of paarden die totaal niet vaak eruit komen, barsten van de energie. Dan gaan ze er een keer mee naar buiten, paard wordt vrolijk en begint te bokken. Ruiter eraf en geblesseerd en het paard heeft het gedaan. Zo kan ik nog wel even doorgaan en dat zijn geen wedstrijdruiters hoor.... ;-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 12:41 



 
Profiel   

Wat vind je precies tenenkrommend? Ik merk juist dat er op evenementen veel aandacht is voor meer rust en ontspanning en harmonie bij de paarden en het rijden. Vooral bij clinics en dergelijke. Misschien meer dat soort evenementen opzoeken, in plaats van de grote wedstrijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 12:42 



 
Profiel   

Ik denk juist dat het om de lokale wedstrijden gaat, ten minste, daar zie je best wel een boel gedoe..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 12:46 



 
Profiel   

Ik had en heb dat ook, vooral nadat ik veganistisch ben gaan eten, daarna zijn mijn ogen aan alle kanten open gegaan. Als ik eerder veganist was had ik waarschijnlijk niet eens mijn paard gekocht.

Ik ben wel eens met mn zussen naar Indoor Brabant geweest, en vroeger als tiener ook naar een ander spring evenement in een hal. Dat zou ik nu niet meer graag doen. Ik zie vaak ook gewone ‘amateur’ situaties waar ik vaak verdrietig van wordt. Maar gelukkig zijn er ook veel dingen aan het veranderen in paardenland!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 12:49 



 
Profiel   

Klopt Relaxed op lokale wedstrijden heb ik het idee dat 70% of misschien meer van de paarden niet gelukkig is in het lichaam en de manier van rijden/bewegen. Bij de topsport mis ik regelmatig ook de losgelatenheid, paarden die niet op de derde halswervel gereden worden en het paard dat meer het achterbeen dan het voorbeen gebruikt.
Als het zou kunnen zou er van mij iemand met verstand van biomechanica aan de jury toegevoegd mogen worden.

https://www.paardenfeest.com/valse-knik-bij-paarden/

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 12:59 



 
Profiel   

Ik heb er heel lang echt niet met plezier naar kunnen kijken. Maar gelukkig zie ik echt meer en meer combinaties die wél prettig zijn. Ik geef ook les en heb vaak genoeg combinaties in de baan - van 7 jaar jong tot 50+ - waar de ruiters zeggen 'gewoon streng voor mij zijn hoor, want mijn paard moet er béter van worden en als ik in de weg zit, gaat dat niet'.

Natuurlijk zijn er nog genoeg combinaties voor wie dat niet geldt, maar Rome is ook niet in een dag gebouwd, en er is in mijn ogen wel degelijk progressie te zien in kennis van biomechanica en kennis van 'hoe houd ik een paard zó, dat hij ook echt paard is de 23 uur per dag dat ik er niet op zit'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 13:02 



 

Ik snap het ook wel. En vind het enerzijds jammer dat ik er nu minder van kan genieten, maar aan de andere kant misschien wel beter.
Denk er ook steeds vaker over na dat ik rijden in het algemeen misschien helemaal niet zo oké vind.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 13:02 



 
Profiel   

Pistasche schreef
Wat vind je precies tenenkrommend? Ik merk juist dat er op evenementen veel aandacht is voor meer rust en ontspanning en harmonie bij de paarden en het rijden. Vooral bij clinics en dergelijke. Misschien meer dat soort evenementen opzoeken, in plaats van de grote wedstrijden?


Er komen idd langzaam wel wat verbeteringen aan. Maar mijn kennis haalt die verbeteringen in lijkt het :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 13:08 



 
Profiel   

brokjes schreef
Ik snap het ook wel. En vind het enerzijds jammer dat ik er nu minder van kan genieten, maar aan de andere kant misschien wel beter.
Denk er ook steeds vaker over na dat ik rijden in het algemeen misschien helemaal niet zo oké vind.


Hier hetzelfde. Ik doe het heel graag wanneer ik erop zit, maar toch vind ik het steeds moeilijker om het te verantwoorden naar mezelf toe.
En jammer genoeg zorgt de wedstrijdsport niet echt voor een beter beeld van wat paardrijden zou kunnen zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 13:08 



 
Profiel   

brokjes schreef
Ik snap het ook wel. En vind het enerzijds jammer dat ik er nu minder van kan genieten, maar aan de andere kant misschien wel beter.
Denk er ook steeds vaker over na dat ik rijden in het algemeen misschien helemaal niet zo oké vind.


Nou, precies...in die fase ben ik langzaam ook aan het belanden. Heb een nieuw paard, groen...en aan het beleren. Het paard is enorm sensitief en laat merken als ze ergens niet mee eens is. Vroeger dacht ik aanpakken en niet zeuren, nu denk ik...jee, waarom zou ik dit willen. Eigenlijk best irritant...voor mezelf..haha...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 13:12 



 
Profiel   

Ik herken het gedeeltelijk. Het rijden zoals veel Nederlandse dressuur top ruiters het doen daar kan ik me niet in vinden. Daarnaast zijn er ook een hoop amateurs die zich niet verdiepen in biomechanica en welzijn van hun paard, is mijn mening.

Maar ik zie ook een hele mooie positieve verandering de laatste tijd in de paardenwereld. Mensen die zich wel interesseren voor hoe ze hun paard op een zo gezond mogelijke manier kunnen rijden en verzorgen. Stromingen die bekender worden en waar op bokt nu veel meer aandacht voor is dan vroeger. Waar ook veel meer mensen dan eerder hetzelfde denken en doen over de paardensport. Op een manier die ik positief vind.
Kijk eens naar een horses at work topic tegenwoordig. Daar wordt nu duidelijk commentaar gegeven als je een filmpje plaatst met alleen geschop en getrek. De feedback in die topics is ook veel vaker in de richting van die ik positief vind.
Er zijn evenementen en workshops die je kunt volgen tegenwoordig vanuit andere hoeken in de paardenwereld.

Al met al vind ik de positieve tendens wel in gezet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 13:19 



 
Profiel   

manubres schreef
Pistasche schreef
Wat vind je precies tenenkrommend? Ik merk juist dat er op evenementen veel aandacht is voor meer rust en ontspanning en harmonie bij de paarden en het rijden. Vooral bij clinics en dergelijke. Misschien meer dat soort evenementen opzoeken, in plaats van de grote wedstrijden?


Er komen idd langzaam wel wat verbeteringen aan. Maar mijn kennis haalt die verbeteringen in lijkt het :D


Haha, nu begrijp ik je volkomen ja. Nou ja, het enige wat je hieraan waarschijnlijk kan doen is vooral je kennis delen! Daar wordt iedereen blij van.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 13:30 



 
Profiel   

Hier idem. Het besef dat bijna elke rijhulp aangeleerd wordt met dreiging met pijn valt me steeds zwaarder.
Geen reacte op been = 'tikje"
Tegen je hand komen is even met je tandvlees tegen een ijzeren staaf aanbotsen.

AU.

Maar als ze goed lopen en het gaat lekker is het juist zo leuk en dan kan de harmonie zo enorm zijn.

Ik blijf het lastig vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 13:55 



 
Profiel   

Waar ik mij echt aan erger is de mensen met een bekendere naam ontzettend veel fouten etc kunnen veroorloven en nog 1e prijzen met torenhoge punten mee naar huis nemen...
Paarden die volledig in de staking gaan. Omdraaien, wegrennen, steigeren, tot 3x aan toe met een oefening moeten starten. Dan lijkt mij toch ook dat je steeds -2 krijgt vanwege een extra volte of de lijn opnieuw rijden en uiteindelijk uitsluiting?
Het valt mij gewoon steeds meer op. Nog voorbeeldje. Paard wat de halve proef galoppeert oid en nog boven de 200 punten krijgen.. hoe dan?!

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 14:02 



 
Profiel   

Hoe vaak ik langs een wedstrijdring zit en denk "Hoooooeeee daaraan!?" Deze mensen met winst naar huis gaan.

Mensen vaak denken dat ik kan toveren en het toveren eigenlijk verwarren met positief naar het paard luisteren en reageren.

Hoe vaak ik iemand van zijn.paard af zou willen trekken en met mijn sporen, zweep en bit ongeveer zou willen doen wat er op hun paard gebeurd.


Ja ik heb aan vele dingen een hekel, maar heb ook geleerd oogkleppen op te doen en me er geen zorgen meer over te maken.


Ik heb een x een prachtige b proef gereden, netjes safe en binnen de lijnen, maar hij was keurig.

Mijn paard moest hoger ingesteld worden en compacter en ik vertrok zonder winst. Degene met winst had niks begrepen van rust en regelmaat in het hele lichaam van het paard.

Nekharen gaan ervan overeind. Bah bah bah. Ik haat het oprecht.

Nu na jaren ga ik starten omdat ik mijn Orun wil gaan doen. Nou geloof me dat wordt nog wat

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 14:10 



 
Profiel   

Idem. Voornamelijk sinds ik gestopt ben met paardrijden (na 13 jaar, mijn paard de deur uit). Ook toen ik eens een vriendin meenam en ik mezelf hoorde praten... Ik mis het zeker, maar eigenlijk vind ik dat je het niet liefhebbend kan noemen. Voor mij is het dus ook wel echt gedaan met de paardensport. Ik kan er inderdaad ook niet meer vrolijk van worden, zie meer dingen fout dan goed gaan. En fouten maken is ‘menselijk’, maar als die fouten ten koste gaan van een dier is het een kwalijke zaak imo.

Veel mensen met paarden lijken controle issues te hebben. Maar echt, als je zo graag iets onder je controle wilt houden, koop een brommer en ga daarmee crossen... Paard moet dit, paard mag niet dat, paard is ...

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 14:21 



 
Profiel   

Waar ik me vooral over verbaas is hoeveel "klein leed" we als normaal zijn gaan beschouwen. Je kan ze heel vaak herkennen aan bewoordingen zoals 'verfijning van de hulpen' of 'in een ervaren ruiterhand is hier niets mis mee'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 14:35 



 
Profiel   

Gini schreef
Waar ik me vooral over verbaas is hoeveel "klein leed" we als normaal zijn gaan beschouwen. Je kan ze heel vaak herkennen aan bewoordingen zoals 'verfijning van de hulpen' of 'in een ervaren ruiterhand is hier niets mis mee'.


Tja wat is klein leed? Mag een spoortje niet meer, of een wat strenger bit? Maar wat is dan een strenger bit? Want dat heeft inderdaad ook met de ruiterhand te maken, en hoe je paard op een bit reageert in een bepaalde situatie.

Mijn paard spring ik op een baby pelham, hier is zij simpelweg fijner op te rijden tijdens het springen. Is allemaal in goed overleg gegaan met mijn instructeurs. Ja als ik een flinke ophouding maak dan doe ik haar pijn. Maar juist nu kan ik met een kleine ophouding daarna weer ontspannen, waar ik eerder echt niet relaxed een rondje rond kwam hoor. :=

Ik vind juist dat er steeds meer bewustwording is, en er meer naar dierenwelzijn wordt gekeken. Paarden naar buiten (ja ook bij de topsporters), grotere stallen, meer ruwvoer etc. etc.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-10-19 14:54 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 14 [ 350 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 14  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen