Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veronica2
Berichten: 2661
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 15:52

manubres schreef:
Weet je...het hele topic gaat over mijn MENING.
Ik heb geen ORUN opleiding gedaan, ik heb geen topsport gereden, ik ben geen gefrustreerde wedstrijd ruiter (gestopt vanwege kinderen) en dat ik een paard dat in een reflex er vandoor schiet aan de teugels hang een rijtechnisch probleem noemen..prima...Ik zet mezelf niet op een voetstuk. Ik geef alleen mijn gevoel en een mening, mede gevormd door ervaring en kennis.

Dat is prima, maar je brengt in dit topic wel sterk je mening naar voren dat je vindt dat paarden beter lopen zonder bit en dat dit voor veel paarden zou gelden. Maar je weet dat natuurlijk helemaal niet en misschien is de wens wel een beetje de vader van de gedachte. Het is natuurlijk wel helemaal waar dat een paard dat bitloos wordt gereden in de mond geen last heeft van slecht paardrijden. Dan blijven gelukkig alleen nog de benen, rug, hals, hoofd, vacht en hoeven over +:)+ .

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:00

Jonges, zou het niet functioneler zijn als we er geen persoonlijke achtergronden bij halen en gewoon puur bij de discussie blijven?
Als je perse wil dicussiëren icm achtergrond lijkt het me ook wel zo fair om te zorgen dat iedereen beschikt over een achtergrond om te gebruiken.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:07

Ayasha schreef:
Jonges, zou het niet functioneler zijn als we er geen persoonlijke achtergronden bij halen en gewoon puur bij de discussie blijven?
Als je perse wil dicussiëren icm achtergrond lijkt het me ook wel zo fair om te zorgen dat iedereen beschikt over een achtergrond om te gebruiken.



Je kan alleen maar reageren op wat iemand schrijft toch? Of die achtergrond waar is of klopt, weet je sowieso niet, alleen als je iemand echt kent.

In dit topic stelt TS dat het slecht gesteld is met de paardensport. Zij geeft hier voorbeelden van.
Daar reageer ik op; of die genoemde voorbeelden kloppen, weet ik natuurlijk niet.
Ik heb niet de foto's van haar profiel erbij gehaald.
Mijn mening is puur gebaseerd op de berichten van TS in dit topic.

Verder heb ik weinig tijd voor Bokt, ik lees af en toe bij en dan reageer ik.

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:10

Bwa, je moet een mening natuurlijk ook niet in het extreme trekken, daar is een discussie ook niet mee gebaat. In de beginpost staat 'de paardensport kan mij minder bekoren' en niet 'de paardensport is slecht'.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:15

Dus dat. TS heeft nergens gezegd dat de sport slecht is, sommige anderen wel maar niet de persoon die je nu persoonlijk aan valt. :) Laten we er asjeblieft geen hypocriet topic van maken door nu de vermoorde onschuld uit te hangen. Reageer gewoon op de mening, niet op degene van wie die komt. Al zou ze alleen maar shetlanders van ver gezien hebben. Dan nog haalt ze absoluut interessante punten naar boven, ongeacht of je het er mee eens bent of niet.

Electra63

Berichten: 17838
Geregistreerd: 11-11-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:24

Ayasha schreef:
Dus dat. TS heeft nergens gezegd dat de sport slecht is, sommige anderen wel maar niet de persoon die je nu persoonlijk aan valt. :) Laten we er asjeblieft geen hypocriet topic van maken door nu de vermoorde onschuld uit te hangen. Reageer gewoon op de mening, niet op degene van wie die komt. Al zou ze alleen maar shetlanders van ver gezien hebben. Dan nog haalt ze absoluut interessante punten naar boven, ongeacht of je het er mee eens bent of niet.



Hoe kan je een mening hebt over wedstrijdsport, maar je al jaren geen wedstrijden meer bezoekt?
Als je de veranderde eisen niet weet, zoals bijv. geen verplichting meer S&T?
Dat je stelt, dat je veel kennis hebt, maar dat die kennis misschien niet volledig of juist is?

Ik ben al jaren niet meer bij een judowedstrijd geweest.
Dan kan ik toch niet stellen, dat het niveau tegenwoordig beter/slechter is?
Ook al heb ik veel boeken gelezen over de judosport :D

Zo bekijk ik een discussie.
Ik lees misschien maar vluchtig/haastig mee door tijdgebrek, dus misschien lees ik niet alle berichten goed?
Maar goed, ik moet weer verder, mijn korte pauze is weer voorbij :D

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:36

Omdat je wel gewoon de huidige sport volgt? Filmpjes ziet van de huidige subtop en top en waarschijnlijk ook occasioneel van de lagere klasses op de ITP forums hier. Of de S&T al dan niet verplicht is veranderd niets aan het feit dat deze talrijk aanwezig is en vaak in handen dat ik denk "was jij toch maar even op trens blijven rijden, dat was ook poedersuiker maar dit is letterlijk dubbel poedersuiker. "
Dat je de huidige reglementen niet kent betekent niet dat je niet veel kennis hebt? :? Ik ben het absoluut niet over de gehele lijn met haar eens maar je kan niet zeggen dat ze een noob is die niet weet waarover ze het heeft.

Als jij nu een gevecht ziet kan je toch wel vergelijken met de jaren dat je wel nog ging?

En als je niet de tijd kan of wil nemen om fatsoenlijk te lezen... Neem dan ook de tijd niet om te reageren... Dan draag je gewoon niks bij aan de discussie behalve ergernis.

Popstra
Berichten: 13729
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:38

Ik denk dat de mensen die zo een mening hebben eens goed in de spiegel moeten kijken. Is het soms een schuld gevoel over je eigen onkunde??

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:41

Je weet dat je een probleem hebt in een topic als ik "the voice of reason" ben... 8)7

Waarom zou haar mening te maken moeten hebben met onkunde?
Is het volgende argument dat ze jaloers/afgunstig is? Want als dat zo is, dan ontstip ik. Dan valt er nl. niet meer te discussiëren. Enige wat er dan nl. nog aan mankeert om de discussie dood te slaan is een manier om de oorlog er bij te halen.

Popstra
Berichten: 13729
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:46

Kun jij ook normaal reageren ipv ieder zijn reactie terecht te wijzen?

Seltje

Berichten: 3306
Geregistreerd: 25-05-10
Woonplaats: Antwerpen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:47

Spijtig, ik ben alleen meelezer, maar dit topic was echt interressant om te lezen. Tot nu...

Ayasha
Blogger

Berichten: 57933
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:53

Popstra schreef:
Kun jij ook normaal reageren ipv ieder zijn reactie terecht te wijzen?

Zou geen probleem moeten zijn zodra we weer op het onderwerp aan het in gaan zijn ipv op personen. :D

Dat gezegd zijnde.
xrobbiee heb jij meer ervaring met bitloos? De heftige reactie die jij om schrijft kan ik me idd voorstellen. Maar je haalt ook meteen aan dat wellicht niet alle paarden dat doen. Bij rijden met bit zie je het vaak ook aan de mondhoeken maar ook aan de lippen en neusgaten van het paard. Zou er bij protest tegen bitloos mogelijk een gelijkaardige reactie kunnen ontstaan door spanning in de gezichtsspieren?

Gini
Berichten: 17906
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 16:59

Electra63 schreef:
Ayasha schreef:
Dus dat. TS heeft nergens gezegd dat de sport slecht is, sommige anderen wel maar niet de persoon die je nu persoonlijk aan valt. :) Laten we er asjeblieft geen hypocriet topic van maken door nu de vermoorde onschuld uit te hangen. Reageer gewoon op de mening, niet op degene van wie die komt. Al zou ze alleen maar shetlanders van ver gezien hebben. Dan nog haalt ze absoluut interessante punten naar boven, ongeacht of je het er mee eens bent of niet.


Hoe kan je een mening hebt over wedstrijdsport, maar je al jaren geen wedstrijden meer bezoekt?
Als je de veranderde eisen niet weet, zoals bijv. geen verplichting meer S&T?
Dat je stelt, dat je veel kennis hebt, maar dat die kennis misschien niet volledig of juist is?


En dan is een topic als dit handig om die kennis bij te spijkeren. Een mens is nooit uitgeleerd en visies en meningen kunnen veranderen of hetzelfde blijven naargelang wat men weet en leert. Men moet stoppen met discussies als een wedstrijd te zien waarbij op het einde een verliezer en een winnaar moet zijn. Men kan toch ook gewoon praten met elkaar over een bepaald onderwerp?

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:05

manubres schreef:
Weet je...het hele topic gaat over mijn MENING.
Ik heb geen ORUN opleiding gedaan, ik heb geen topsport gereden, ik ben geen gefrustreerde wedstrijd ruiter (gestopt vanwege kinderen) en dat ik een paard dat in een reflex er vandoor schiet aan de teugels hang een rijtechnisch probleem noemen..prima...Ik zet mezelf niet op een voetstuk. Ik geef alleen mijn gevoel en een mening, mede gevormd door ervaring en kennis.


Een mening kan ook gefundeerd zijn, bijvoorbeeld 'Ik zie in de wedstrijdsport in de regio waar ik jureer een toename van rijtechnische problemen in de verschillende klassen.' Is nog steeds enigszins anekdotisch natuurlijk, maar in mijn ogen toch al wel een heel stuk beter onderbouwd dan 'Ik krijg er een knoop van in mijn maag en dat was vroeger niet zo.'

Ik vind dat je zeker in het begin van het topic hele generaliserende uitspraken doet voor iemand die al 7 jaar bijna geen wedstrijd heeft gezien. Voor mij is dat korter geleden, maar ik weet dat er ook de afgelopen 4 jaar qua wedstrijden al veel is veranderd in de regio waar ik vroeger startte. Als ik nu een wedstrijd bezoek waar ik geen leuke dingen zie zou het ook gewoon zo kunnen zijn dat per toeval het aantal mindere ruiters oververtegenwoordigd is. En filmpjes en/of bokttopics van wedstrijden op internet zijn ook geen representatieve steekproef mi (voordat we dat weer krijgen). Alleen wedstrijden waarbij je alle ruiters en ritten op beeld te zien krijgt zijn op die manier te beoordelen, wat bij de breedtesport zo goed als nooit het geval is. En die incidentele keer dat het misschien wel zo is kan op zichzelf ook weer niet representatief zijn.

Daarom vind ik jouw mening grotendeels met name in het begin van het topic, waar je veel algemeenheden verkondigt, ongefundeerd en dat heb ik mijn inziens voldoende onderbouwd. Ik speel hiermee mi op TS haar mening, niet op de man.

listiglistje

Berichten: 14403
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:09

Ik vind het voornamelijk een erg zuur topic, vingertje wijzend naar wedstrijdruiters, arme bekken flink trekken :o

Daarom haak ik hier af.... soort anti sekte lijkt het wel tegenwoordig op bokt :o
Terwijl ik toch duidelijk irl flinke stappen vooruit zie wbt de rijderij, paardenwelzijn en materiaal ed.
Ik ben al aardig op leeftijd en draai al vanaf mijn 4 jaar mee in het paardenwereldje (nu 45),
nou vroeger was echt niet alles beter, integendeel :')

xrobbiee

Berichten: 300
Geregistreerd: 16-12-14
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 17:32

Ayasha schreef:
Popstra schreef:
Kun jij ook normaal reageren ipv ieder zijn reactie terecht te wijzen?

Zou geen probleem moeten zijn zodra we weer op het onderwerp aan het in gaan zijn ipv op personen. :D

Dat gezegd zijnde.
xrobbiee heb jij meer ervaring met bitloos? De heftige reactie die jij om schrijft kan ik me idd voorstellen. Maar je haalt ook meteen aan dat wellicht niet alle paarden dat doen. Bij rijden met bit zie je het vaak ook aan de mondhoeken maar ook aan de lippen en neusgaten van het paard. Zou er bij protest tegen bitloos mogelijk een gelijkaardige reactie kunnen ontstaan door spanning in de gezichtsspieren?

Nee verder heb ik niet heel veel ervaring met bitloos. Ben er met mijn eigen paard heel snel mee gestopt na deze reactie, aangezien die zo heftig was dat ik er bijna naast lag. Dan vind ik een bitje vriendelijker. Vriendin van me rijdt wel vaker bitloos, en haar paardje vind ik er wel fijn op gaan, maar heb dat niet uitgebreid bestudeerd. Mijn reactie was meer om even een voorbeeld te geven vanuit mijn eigen ervaring.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-19 19:30

Nog even voor de verduidelijking. De sport is niet veranderd maar IK ben veranderd. Ik ben anders naar de sport gaan kijken. Niet alleen naar topsport, naar regionale sport, maar ook naar mijn eigen gevoelens om weer de sport in te gaan. Daar ben ik niet blij mee, maar vind het behoorlijk jammer en lastig. Ik sta voor mijn gevoel nog tussen "twee werelden in".

Ik geef trouwens geen les. Maar heb een paar pony combi's (bekenden) geholpen die volledig vastgelopen waren weer een beetje op de goede weg te helpen, door puur weer terug te gaan naar de basis. Van achteren naar voren rijden over de rug met een hand die toestaat. Klinkt zo simpel, maar dat is het blijkbaar niet.

Dat het lekker op de persoon gespeeld wordt en het een beetje een ongezellige discussie wordt is jammer, maar ik had het eigenlijk al eerder verwacht. Het verbaasde me eigenlijk meer dat het zo prettig verliep.

Dat deze discussie zuur is dat is misschien wel zo. Ik ben er ook wel zuur van dat ik niet meer zo onbevangen kan genieten. Dat de mensen hierover geïrriteerd raken snap ik niet. Want ik vroeg in dit topic naar mensen die hetzelfde gevoel hadden en niet die het niet hadden. En dat ik helemaal niet meer kan genieten van de sport is niet waar. Er zijn echt nog wel combi's waar ik erg van kan genieten.

Misschien moeten we het hierbij afsluiten. Alles is eigenlijk wel gezegd.
Degene die bijgedragen hebben aan een fijne discussie bedankt! Vooral degene die het van twee kanten konden bekijken chapeau!

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 19:45

manubres schreef:
Wat jullie zeggen is ook puur gissen. Het is jullie gevoel tegen mijn gevoel en daar komen we toch niet uit.

En hoezo zou de bitloze optoming heftig inwerken en accepteert een paard het beter? Beetje vreemd.
Ik ben zelf wel meer een voorstander van sidepull. Heb andere optomingen geprobeerd en vond ik minder fijn.

Een paard dat ontspannen is in zijn mond, hoofd en lichaam daar kijk ik naar. Als een bitloos hoofdstel niet werkt zal een paard dit duidelijk laten zien in gedrag. Maar er zullen heus paarden zijn die met bit blijer zijn.


Zowel bij onze vorige merrie als bij ons huidige paard hebben we beiden geprobeerd. Bitloos en met bit. Ik kon er geen merkbaar verschil in ontspanning bij merken eigenlijk. Hebben het destijds aangeschaft vanwege het trekken van kiezen maar het niet doorgezet.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-19 20:43

Pipodipo schreef:
manubres schreef:
Weet je...het hele topic gaat over mijn MENING.
Ik heb geen ORUN opleiding gedaan, ik heb geen topsport gereden, ik ben geen gefrustreerde wedstrijd ruiter (gestopt vanwege kinderen) en dat ik een paard dat in een reflex er vandoor schiet aan de teugels hang een rijtechnisch probleem noemen..prima...Ik zet mezelf niet op een voetstuk. Ik geef alleen mijn gevoel en een mening, mede gevormd door ervaring en kennis.

Dat is prima, maar je brengt in dit topic wel sterk je mening naar voren dat je vindt dat paarden beter lopen zonder bit en dat dit voor veel paarden zou gelden. Maar je weet dat natuurlijk helemaal niet en misschien is de wens wel een beetje de vader van de gedachte. Het is natuurlijk wel helemaal waar dat een paard dat bitloos wordt gereden in de mond geen last heeft van slecht paardrijden. Dan blijven gelukkig alleen nog de benen, rug, hals, hoofd, vacht en hoeven over +:)+ .


Meestal is het andersom dat mensen het bit de hemel in prijzen....
En bitloos niks vinden terwijl ze het gewoon niet weten.

Ik ben niet anti bit, mijn paard doet het er prima op en is zo licht ingereden dat denken al voldoende is.
En dat wil ik zelf zo houden.

Maar er zijn best wel veel paarden die het inderdaad veel beter doen op bitloos.
En mits goed gereden, is het vriendelijker, denk ik.

Maar van allebei de kanten, snap ik de halsstarrigheid niet.
Probeer het uit, kijk per paard en neem een besluit per paard.
En kijk naar jezelf als ruiter, zorg dat je goed leert rijden, bitloos of met bit.

Probeer het eens uit, en verkondig dan je mening.

Kendra

Berichten: 8729
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 00:48

manubres schreef:
.... Ik ben er ook wel zuur van dat ik niet meer zo onbevangen kan genieten. Dat de mensen hierover geïrriteerd raken snap ik niet. Want ik vroeg in dit topic naar mensen die hetzelfde gevoel hadden en niet die het niet hadden. En dat ik helemaal niet meer kan genieten van de sport is niet waar. Er zijn echt nog wel combi's waar ik erg van kan genieten.

Dit gevoel ontstaat volgens mij ook doordat alles maar dan ook alles wordt gefotografeerd, gefilmd en gedeeld. Daardoor is de onbevangenheid inderdaad weg. En dat heeft m.i. niets te maken met hoe er 'vroeger' of nu wordt gereden.

Morris

Berichten: 3445
Geregistreerd: 04-04-03

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 07:40

Ik geniet van mijn eigen paard(ensport), zo heb ik de trailer verkocht, rij geen wedstrijden meer. Mijn eigen paard vind ik super leuk, en wil hem nog echt niet missen.
Waar ik zelf invloed op heb is, om wel geen paardensport te volgen op tv/internet. Ik maak zelf de keuze, en meestal is dat, dat geen paardensport volg. Het ‘doorfokken’ van paarden met elastieken benen boeit me echt niet. Of Facebook berichten van ‘oude’ clubgenoten, trekken niet mijn aandacht.
Het zal misschien ook mijn leeftijd zijn, er zijn zoveel meer leuke dingen dan paarden en paardrijden.

Peetstap

Berichten: 2518
Geregistreerd: 10-12-11
Woonplaats: Noord Europa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 10:59

Jammer Ts , maar weer een nuttig topic op zijspoor gezet door ietwat bekende bokkers.
Niet openminded reargeren op het onderwerp maar op de persoon.
Komt bij mijn binnen als "ik doe alles perfect en duld geen andere ideeen"
Het zij zo, maar maakt inderdaad een bokt medium monddood, inspiratieloos en je laat het wel uit je hoofd een topic te beginnen of reactie te geven.

Vermoed dat een fiks aantal alweer tenenkrommend zitten mee te lezen, maar niet meer durven reargeren.


Voor mij Manubres praat je geen Arabisch, maar snap inhoudelijk volkomen je mening en je gevoelens, deel ze met je en heb er begrip voor.
Kan je alleen maar advies geven om te zoeken naar mensen om je heen die plezier hebben met hun paarden en wel respectvol met ze omgaan.
Die zijn er gelukkig nog, en van die blije en sierlijke paarden krijg je positieve energie van.

Popstra
Berichten: 13729
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-19 11:16

Als je het bitloos neemt in de western dan mag er geshowd worden op een Bosal.
Als men daar echt goed mee weet om te gaan is dat mooi om te zien. De hulpen zijn een heel kort signaal. Geen constante druk.
Zowiezo gebruiken ze neckreining als stuur.
Echter gaat voor dat het zo mooi er uit ziet ook best wat harde momentjes vooraf om het paard te laten leren maar als het dier dan broke is dan zijn ze zo licht als een veertje. Ook niet allemaal natuurlijk, dat is per paard verschillend. Sommige paarden zijn echt niet te doen bitloos.
Ik heb thuis 7 totaal verschillende reining paarden waarmee ik show. De een is snel en licht, de ander weer stug en sterk. De een loopt vlak, de ander met z’n neus over de grond. Geen een is hetzelfde. Ik rij overigens niet bitloos.
En dat is dus juist waar je zoveel van leert van veel verschillende paarden rijden en showen.
Je weet dan ook dat het echt niet voor iedereen even makkelijk is omdat het paard net even wat minder smooth z’n ding doet en z’n ruiter er de handen vol aan heeft alvorens het de showpen in gaat.
Ik heb met de jaren geleerd om niet snel meer te oordelen over hoe fout men bezig is omdat ik het paard niet ken waar ze op zitten.

Ik kan gelukkig nog steeds genieten van mijn sport. Vertrek maandag ook weer naar Italië om te showen. Maar ik geniet ook omdat ik mijn paarden paard kan laten zijn thuis en ze dus niet alleen maar hun hok uit komen om getraind te worden want dan zou de lol er voor mij ook snel af zijn.

pol013

Berichten: 8994
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 08:47

Kendra schreef:
@Electra63, eens.
Er is ook een vreemd idee dat iets NIET doen, haast per definitie beter en fijner voor het paard is.
Géén S&T
Géén wedstrijden
Géén sporen
Géén stress
Géén ... noem maar op.

Ik ben het er echter niet mee eens dat iets niet doen per definitie beter is voor een paard.
Ergens wordt het voorbeeld aangehaald van een gestrest paard dat liever niet meegaat op wedstrijd. Mijn ervaring is dat je bange paarden juist wel mee moet nemen. Wel gedoseerd en met alle begrip voor zijn gemoedsgesteldheid. Maar uiteindelijk krijg je vaak een paard dat meer durft en gelukkiger is met zichzelf.

Paarden die gefokt zijn om te presteren hebben afwisseling nodig en moeten worden uitgedaagd. Natuurlijk hoeft dat niet per definitie via de wedstrijdsport, maar dat algehele nietsdoen als ideaal is bezijden de werkelijkheid zoals ik die ervaar...


Die tekst viel mij ook op. Ik heb zo'n bang/onzeker ding. En soms sta ik er even bij stil wat ik hem 'aan doe' door hem mee te nemen. Maar ik ben er ook echt niet van overtuigd dat hem maar terug te laten kruipen in zijn cocon hem echt helpt om in onze wereld een fijn leven te hebben.
Ik denk dat het hem, in aangepaste vorm en tempo, juist helpt om uit zijn comfort zone te komen.
Ik kan namelijk niet garanderen dat hij 20 jaar bij mij achter het huis kan blijven wonen. En ik kan ook niet garanderen dat de buren nooit gaan verbouwen/ er vuurwerk afgestoken word/ er carnavalswagens voorbij komen/ mijn nu 23 jarige paard altijd zijn hand vast kan blijven houden etc etc etc.

En als ik dan zie wat een enorme voorruitgang hij daar mee boekt ben ik blij dat ik voorbij de grens van comfort geduwd heb.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2450
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-19 10:08

manubres schreef:
Pipodipo schreef:
@Ayasha, op de filmpjes die als voorbeeld werden gedeeld was te zien dat die paarden te diep gingen lopen en zich lastig naar de hand toe lieten rijden. Daardoor en door eigen ervaring vraag ik me af of het wel zo makkelijk is om een paard naar de hand toe te rijden met en bitloze optoming.


Die filmpjes had ik puur gedeeld om te laten zien dat je er net zo goed mee kan verzamelen en oefeningen mee kan rijden. Omdat de meeste mensen denken dat ruiters met bitloze optomingen alleen maar wat rondsloffen met het paard en je totaal geen controle hebt. Als een paard te diep gaat is dat idd een rijtechnisch probleem en zal je goed van achter naar voor moeten rijden met een hand die toestaat en niet terug werkt. Bij een bitloos hoofdstel zal dat probleem mss sneller te zien zijn.

Het is niet voor niks dat veel ruiters bitloos niet aandurven omdat ze het gevoel hebben de controle kwijt te raken. Met bit werken ze soms zo hard in dat ze op die manier een aanleuning afdwingen en een paard onder controle hebben. Met slof, dubbele teugel, martingaal etc er ook nog soms aan. Hoezo rijtechnische problemen verbloemen?

En mss was het bij mijn schrikkerige paard ook niet heel goed wat ik deed. Maar de schrikreacties kwamen soms zo onverwacht dat je als reactie gelijk in de teugels ging hangen.

En nog even over dat subjectieve gevoel. Ik ben een gevoelsmens en menig keer had mijn gevoel het bij het juiste eind tov verstand van professionele mensen. Dus gevoel is mss subjectief maar zeker niet minder belangrijk. Daarnaast vind ik rijden met een goed gevoel heel belangrijk. En dat zal per ruiter en paard verschillen.


Ik heb de discussie veelal niet gevolgd maar ik vind de dikgedrukte stukken toch wel ernstige aannames die je hier doet. En dat heeft er echt niets mee te maken of ik jouw mening wel of niet respecteer. Het zal mij namelijk een worst wezen of jij alleen bitloos rijd of niet. Compleet jouw keuze, toch?

Daarnaast ben ik het ook gewoon totaal niet met deze twee uitspraken eens. Een aantal jaar geleden was dit misschien opgegaan. Maar inmiddels is het 2019 en rijden er genoeg mensen bitloos die hetzelfde rijden als iemand met bit. Ik denk ook dat Bokt dit inmiddels wel gezien heeft en het grootste gedeelte dit ook wel weet. Ik vraag me dan ook af hoe je er dan op komt dat we allemaal denken dat jullie maar wat rondsloffen :o?

Overigens over de schrikreactie: het is volkomen begrijpelijk dat je zelf ook schrikt, en we zijn echt niet allemaal zo heilig dat we denken dat dit je meteen definieert. Zoiets overkomt iedere ruiter wel eens. Maar het blijft een rijtechnisch puntje. Dit zelfde probleem heb je ook gewoon als je bitloos rijd, alleen komt de ruk van de teugels dit keer niet in de mond terecht. Het is dus echt iets wat je als ruiter zou moeten oefenen.

Hulpteugels zijn ook gewoon dat: hulpmiddelen. Dit is weer dezelfde soort discussie as sporen en zweep, sommigen zullen er misbruik van maken, maar dit is simpelweg niet hoe ze bedoelt zijn. Het zijn hulpmiddelen voor tijdens de training. Je kunt een slof toch niet meenemen in je proef, dus daar heb je echt volkomen niets aan. Die mensen komen zichzelf vaak ook gewoon tegen.

De discussie was in mijn ogen interessant totdat er verschillende aannames werden gemaakt :\ Dat heeft helemaal niets met jouw gevoel te maken, die mag je best hebben. Het is maar net de manier waarop je het brengt. Overigens ben ik het ook niet volkomen oneens met jouw punten. En dat je de discussie zelf niet meer fijn vind, dat gevoel mag je ook prima hebben. Ik denk alleen niet dat de mensen dit zo bedoeld hadden en gewoon oprecht een discussie aan het voeren waren :)