Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:04

Pipodipo schreef:
brokjes schreef:
Maar dat dressuur nodig om het mogelijk te maken dat een paard een ruiter kan dragen zegt eigenlijk al dat ze hier niet voor bedoeld zijn.

En wat draagt een opmerking als deze nu precies bij aan dit topic en de achterliggende ervaringen waarmee dit topic is gestart?

Kanaries horen ook niet in een kooitje te zitten, maar wat heb je aan die gedachte?

aan die gedachte heb je zeker weten wel iets :j helpt namelijk om het dagelijks handelen in perspectief te plaatsen en af te vragen wat we doen en waarom, vind ik toch zeer waardevol.

en je afvragen wat mijn opmerking bijdraagt vind ik wel een beetje bot. ik heb op de eerste pagina ook al geregeerd (toen het nog meer algemeen was en minder over dressuur). is misschien geen leuke opmerking die je wilt lezen, maar mijn mening mag er toch ook zijn?

MamAppelsap
Berichten: 272
Geregistreerd: 15-09-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:09

Pipodipo schreef:
MamAppelsap schreef:
Roze? Open een willekeurig topic op bokt dat in zijn algemeenheid over de sport gaat en je verdrinkt in de hoeveelheid azijn... 'De sport' lijkt hier de favoriete stok om mee te slaan te zijn.

edit: En om vervolgens ondertussen lekker veren in de eigen reet te steken, want zelf zijn ze natuurlijk wel hartstikke woke. :D

Ik zou zeggen, kom vaker je visie uiten :). Het is hier een voortdurende herhaling van platgetreden paden nog platter treden. De sport heeft het gedaan en we juichen voor mensen die steeds minder met hun paarden gaan doen onder een soort wollige bladiebla van schattige voorbeelden van niks.


Ik ben al een aantal jaren niet meer actief in de paardenwereld in het algemeen, dus heb daar verder geen visie op. Maar ik kom nog weleens op bokt en dan valt mij hetzelfde op als wat jij nu zegt.

Alleen toch is het schijnbaar oh zo belangrijk om die pijlen maar op de sport te blijven richten. Onder het mom van hart hebben voor de sport, omdat er teveel mensen met een roze bril zouden en dan lekker gezamenlijk hetzelfde riedeltje herhalen. Ik maak me er nu net zo goed schuldig aan hoor, daar niet van.

Popstra
Berichten: 13833
Geregistreerd: 21-06-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 13:13

MamAppelsap schreef:
Roze? Open een willekeurig topic op bokt dat in zijn algemeenheid over de sport gaat en je verdrinkt in de hoeveelheid azijn... 'De sport' lijkt hier de favoriete stok om mee te slaan te zijn.

edit: En om vervolgens ondertussen lekker veren in de eigen reet te steken, want zelf zijn ze natuurlijk wel hartstikke woke. :D

Ben het hier geheel mee eens.

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 14:51

MamAppelsap schreef:
Alleen toch is het schijnbaar oh zo belangrijk om die pijlen maar op de sport te blijven richten. Onder het mom van hart hebben voor de sport, omdat er teveel mensen met een roze bril zouden en dan lekker gezamenlijk hetzelfde riedeltje herhalen. Ik maak me er nu net zo goed schuldig aan hoor, daar niet van.


Omdat de sport datgene is wat zichtbaar is. Niet alleen voor paardenliefhebbers, maar juist ook voor de leken. Dus als je als paardenliefhebber-community predikt voor paardenwelzijn, zal dit vooral in de sport naar buiten moeten komen. Wat een ruiter -sport of recreatie- in zijn eigen bak doet, is minder zichtbaar.

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:21

manubres schreef:
Ik zoek een instructie die verstand heeft van biomechanica. Die luistert en kijkt naar het paard. Die ontspanning, durchlassigheid hoog in het vaandel heeft staan. Die ziet dat je verzameling alleen kunt krijgen door ontspanning en lossigheid. En die daarnaast ook luistert naar de ruiter en kijkt wat die nodig heeft. Ipv les geven van "zo moet het" meer coachen en samen de juiste weg vinden.


Dan kom je bv bij Marion Alblas uit.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:44

Elisa2 schreef:
Ik snap de vergelijking met de dressuur niet, de dressuur is in principe ontwikkeld om het een paard mogelijk te maken een mens te dragen zonder dat het schade aanbrengt aan het dier. Door correct ruggebruik en een verdeling van het horizontale evenwicht. De dressuur hoort er voor het paard te zijn en de basis van alle andere (paardensporten) mits correct uitgevoerd.

Maar dat dressuur nodig om het mogelijk te maken dat een paard een ruiter kan dragen zegt eigenlijk al dat ze hier niet voor bedoeld zijn.

Maar wel uitermate geschikt.

Ik ben van mening dat er een grote verbetering gaande is, maar dat er nu nog een middenmoot ontbreekt, vooral aan instructeurs. Aan de ene kant de geitenwollensokken en aan de andere kant de 'ouderwetse'. Er mist nog een groep die de nieuwe opgedane kennis omzet als instructeurs aan de nieuwe generatie.

Er zijn er wel wat. Maar heel weinig en vaak in bepaalde delen van het land niet.


Mee eens, overigens wordt ik van veel recreatieruiters nog minder vrolijk hoe die hun paard "gebruiken", maar gelukkig rijden die vaak niet zo intensief dat een paard er lichamelijk kapot aan gaat. (even gechargeerd gezegd, ik bedoel de groep die op een scheef paard rijden die lekker sterren aan het kijken is)

Ik heb ookal eerder aangegeven dat ik het te makkelijk vind om van de zijlijn vanalles te roepen en zelf geen actie te ondernemen. Een instructeursdiploma halen is zo moeilijk niet..dan kun je zelf een verschil maken.

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 16:53

Gini schreef:
MamAppelsap schreef:
Alleen toch is het schijnbaar oh zo belangrijk om die pijlen maar op de sport te blijven richten. Onder het mom van hart hebben voor de sport, omdat er teveel mensen met een roze bril zouden en dan lekker gezamenlijk hetzelfde riedeltje herhalen. Ik maak me er nu net zo goed schuldig aan hoor, daar niet van.


Omdat de sport datgene is wat zichtbaar is. Niet alleen voor paardenliefhebbers, maar juist ook voor de leken. Dus als je als paardenliefhebber-community predikt voor paardenwelzijn, zal dit vooral in de sport naar buiten moeten komen. Wat een ruiter -sport of recreatie- in zijn eigen bak doet, is minder zichtbaar.


Ik denk dat topsport niet zo slecht is... paarden die op GP nivo lopen (Springen. Dresssuur)
lopen daar vaak pas op hogere leeftijd (Vanaf 9) tot 18 jaar (max leeftijd FEI)
en worden inde meeste gevallen ook prachtig oud (goed pensioen en rond de 30).
Als men echt zo ruk zou rijden, dan trekken die paarden dat echt niet jarenlang, ook kan er geen sprake van dwang zijn, zo werkwillig alles doen terwijl het retemoeilijk is wat ze jarenlang moeten doen, zowel fysiek als mentaal.
Goed management rondom zo'n paard is sowieso een vereiste.
Ik denk dat het meeste leed juist zit bij de recreatieve ruiter in de eigen achtertuin :o vaak door onkunde en onwetendheid.

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 16:55

@ Elisa2 Wat ik al eerder zei als ik ruiters kan overtuigen dat een andere manier van rijden beter is en ze op de wedstrijden veel minder gewaardeerd worden dan hun collega's die op een vastgetrokken paard rijden dan blijf je nergens...ook niet met een instructeursdiploma. Want het gaat uiteindelijk bij de meeste wedstrijdruiters toch om winstpunten, prijzen en prestaties...

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 16:56

Rakkie123 schreef:
manubres schreef:
Ik zoek een instructie die verstand heeft van biomechanica. Die luistert en kijkt naar het paard. Die ontspanning, durchlassigheid hoog in het vaandel heeft staan. Die ziet dat je verzameling alleen kunt krijgen door ontspanning en lossigheid. En die daarnaast ook luistert naar de ruiter en kijkt wat die nodig heeft. Ipv les geven van "zo moet het" meer coachen en samen de juiste weg vinden.


Dan kom je bv bij Marion Alblas uit.


Zit helaas niet bij me in de buurt...

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-19 17:00

@Listiglistje Ik zal je hierin niet tegen spreken, wat er allemaal recreatief gebeurt. Ook op regionale wedstrijden is het vreselijk om te zien hoeveel van de paarden daadwerkelijk goed lopen. Maar of de paarden nu oud worden of niet in de topssport...ik vind het gewoon niet fijn om te zien...Wat mij al zou schelen is om de stang en trens te verbieden en dan eens kijken welke ruiters hun paarden kunnen verzamelen zonder teveel in te werken met de hand...

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 17:02

Wat lekker zwart wit is het leven toch :D

( Nee, ik vind niet dat veel mensen in de sport het geweldig doen.
Nee, ik vind niet dat alle recreatieruiters het goed doen.

Maar er zijn er wel bij die het wel doen. )

" manubres, kijk eens op haar site, ze heeft een aantal instructeurs opgeleid die zitten door het hele land.
En je zou eens contact met haar op kunnen nemen, ze gaat regelmatig een dag naar een plaats wat verder in het land en geeft dan les op lokatie of komt naar je toe.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 17:07

manubres schreef:
@ Elisa2 Wat ik al eerder zei als ik ruiters kan overtuigen dat een andere manier van rijden beter is en ze op de wedstrijden veel minder gewaardeerd worden dan hun collega's die op een vastgetrokken paard rijden dan blijf je nergens...ook niet met een instructeursdiploma. Want het gaat uiteindelijk bij de meeste wedstrijdruiters toch om winstpunten, prijzen en prestaties...


Ben ik het niet helemaal mee eens, bij sommige gaat het daar om. Maar mijn ervaring als instructeur is dat als je mensen weet te overtuigen dat als de basis goed is de winstpunten en prijzen vanzelf wel volgen. En je leert ze echt "fijn" te rijden dat ze ook met een fijn gevoel van het paard af komen zonder frustratie, dat ze weten waar ze mee bezig zijn. En dat ze progressie merken in hun rijden, trainen en de wedstrijden. (want ja, als je echt je paard goed voor elkaar hebt kunnen juryleden niet meer om je heen) Dat er dan juist heel veel mensen zijn die graag op zo'n manier bezig willen zijn met hun paard.

Canon
Berichten: 950
Geregistreerd: 09-10-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-19 23:53

manubres schreef:
Canon schreef:
Ik hou de sport altijd heel erg bij mijzelf.. Ik sta op een grote pensionstal, met zo'n 75 paarden en iedereen doet iets anders.
Een tijd mende veel mensen, die vertrokken en toen was het western tijdperk, daarna dressuur-wedstrijddames. En nu is het merendeel hobbymatig buitenruiter en ben ik begonnen met springen met twee anderen.. Je leert elkaars stijlen kennen en wisselt goeie dingen uit. Maar ik zie ook veel negatieve gekte en daarvan houd ik mij bewust afzijdig, tot het paarden schaad. Dan sta ik bij de eigenaar of stalhouder.

Wat ik ook doe met mijn paard, wij maken samen plezier. Onze overtuigingskracht met elkaar zit het hem in kleine stapjes. Is dat zeil op de grond eng? Dan blijven we gewoon even staan. Kan ze dat? Dan zetten we één stapje, enz.. Kan ze haar hoofd niet buigen, dan gaan we eerst ontspannen, stap ik even af. Stretchen we voorzichtig met een snoepje en pakken we dat stapje voor stapje op. Dat duurt soms wat langer, maar je leert naar elkaar luisteren. En zij leert zich op een bepaalde manier te gedragen naar mensen. En ik weet meteen wanneer iets echt mis is, door hoe ze reageert. Eigenlijk zijn wij nooit aan het werk, maar spelen de hele tijd. En dat verbind gek genoeg de hele stal wel. Ook mensen die ik niet ken gaan eventjes staan kijken en lopen weer glimlachend door.. Ik laat altijd de klok thuis. Ik plan twee uur in, waar ik denk aan één uur genoeg te hebben. Maar ga haar niet dwingen of overhaasten

En natuurlijk zie ik ook veel wat echt niet kan of klopt, maar dan ben je nooit de enige en zien gaandeweg op stal meer mensen het, totdat je individueel wordt duidelijk gemaakt dat wat je doet niet kan.. Mijn stal is echt een community waarbij we elkaar normen en waarden aanleren, ook binnen de paardensport. En dat is best fijn. Wij zullen de hoogste wedstrijdsport niet kunnen veranderen met ons clubje ben ik bang, maar wij veranderen wel wat er in onze omgeving gebeurd.

Daarnaast zoek ik zelf altijd uitdagingen om te blijven genieten. In de zomer vorig jaar leerden wij springen en dit jaar bereidden wij dat uit tot een 90cm oxer. :D Gedaan in diezelfde kleine stapjes als net beschreven. Dan weegt de voldoening bij mij meer dan hoe een stalgenootje haar paard niet fatsoenlijk door de bochten kan rijden. Dan komt er vanzelf een lesgevend stalgenootje langs met de vraag of zij haar mag helpen.. Het lijkt soms ook maar net met watvoor instelling mensen naar hun paard gaan en van watvoor stal je komt..


Dat klinkt echt superfijn! Jouw paard zal blij zijn met jou als baasje! _/-\o_


Dat is echt superlief van je! <3 Dankjewel!!
Ik zie haar echt als mijn vriendinnetje. Ze praat dan alleen niet zoals wij dat doen, en daarom moet ik beter luisteren naar haar en duidelijker zijn vanuit mijzelf.. Ik ben 25 en misschien klinkt dat heel kinderlijk. Maar het helpt mij wel te beseffen hoe we samen werken. En zo leren we elke dag van elkaar. :D
We hebben het enorm getroffen met onze stalling.. Dat dingt wel enorm mee bij ons, die sfeer is lang niet overal en daar werken vooral mijn stalhouders echt keihard aan. Maar het is wel een bewijs dat het kan.

Ik denk dat het voor de rest betreft de sport maar net een beetje is hoe je ernaar kijkt.. Voorbeeldje: Als ik nu kijk naar de wereld en wat mensen doen wat het milieu aantast, dan wil ik eigenlijk niets liever dan in mijn bed wegkruipen en niks meer doen van ellende.. Of ik kijk naar wat ík kan doen voor mezelf en mijn omgeving om die situatie te verbeteren en zo anderen te inspireren mee te doen. Zelf stoppen omdat een ander zich misdraagt in een omgeving (in dit geval de paardensport) is voor mij jezelf tekort doen.. Want als het je zo raakt, dan weet je dat wat er gebeurd niet goed is, en kun je naast stoppen, ook voor die verbetering gaan, beginnend bij jezelf..
Ik zal nooit kunstschilder worden, maar dat betekend niet dat ik dan nooit meer een penseel zal vasthouden.. Het is die nare gedachte omvormen naar veerkracht om het zelf beter te doen. En als je vanuit die instelling met elkaar praat, zouden we nog best een hoop mensen kunnen inspireren naar beter.. (hoop ik) :j

pol013

Berichten: 9018
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 10:16

manubres schreef:
@ Elisa2 Wat ik al eerder zei als ik ruiters kan overtuigen dat een andere manier van rijden beter is en ze op de wedstrijden veel minder gewaardeerd worden dan hun collega's die op een vastgetrokken paard rijden dan blijf je nergens...ook niet met een instructeursdiploma. Want het gaat uiteindelijk bij de meeste wedstrijdruiters toch om winstpunten, prijzen en prestaties...


Dat lijkt mij een beetje overdreven.

ten eerste zijn er meer dan genoeg mensen die met een softere instelling op wedstrijd gaan.
En daarbij als jouw manier daadwerkelijk goed is leidt dat uiteindelijk toch ook tot het gewenste beeld? Kan hooguit wat langer duren.

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 10:53

@Elisa2 en pol013 Jullie hebben wel gelijk hoor. Maar ik geef ook niet structureel en fanatiek les. Meestal wat er op mijn pad komt. Het zijn vooral jonge meiden en die blijken niet zo geduldig. En ook meer prestatiegericht. Tuurlijk niet alle jonge meiden, maar toch meer dan wat oudere denk ik. Maar ook met oudere ruiters die ik wel eens advies probeer te geven, merk ik dat ze zoiets hebben van...het gaat toch goed zoals ik het doe? Ik haal elke keer winst. Dus ja, er zullen echt ruiters zijn die er wel voor open staan....maar ongeduld en resultaat staan toch bij veel ruiters hoog in het vaandel. En dan kom ik weer op het punt dat er tegenwoordig vaak winst worden gegeven waar ik mijn vraagtekens bij zet.

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 11:01

@canon Ik ben erg slecht in mijn ogen dicht te doen voor dingen die ik zie. Onbezorgd genieten is er dan niet bij. Ik zeg niet dat de wereld vergaat voor mij, maar wel mijn plezier om naar paardensport te kijken. En zeker probeer ik het zelf anders te doen. Maar ik voel ook nog steeds tegenstrijdigheden in mezelf en dat is lastig. Ene kant ben ik wat wollig aan het worden en de andere kant zit nog een sporthart...het is soms moeilijk combineren. Ik probeer te kijken naar Tristan Tucker en Feather Light Horsemanship, die combineren het wollige ook met de sport en daar word ik blij van. Ik ben zelf nog steeds zoekend en lerende wat nu het best bij mij en mijn paard past. Maar dat is op zich een mooi proces.

Veronica2
Berichten: 2696
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:08

manubres schreef:
@Elisa2 en pol013 Jullie hebben wel gelijk hoor. Maar ik geef ook niet structureel en fanatiek les. Meestal wat er op mijn pad komt. Het zijn vooral jonge meiden en die blijken niet zo geduldig. En ook meer prestatiegericht. Tuurlijk niet alle jonge meiden, maar toch meer dan wat oudere denk ik. Maar ook met oudere ruiters die ik wel eens advies probeer te geven, merk ik dat ze zoiets hebben van...het gaat toch goed zoals ik het doe? Ik haal elke keer winst. Dus ja, er zullen echt ruiters zijn die er wel voor open staan....maar ongeduld en resultaat staan toch bij veel ruiters hoog in het vaandel. En dan kom ik weer op het punt dat er tegenwoordig vaak winst worden gegeven waar ik mijn vraagtekens bij zet.

Als ik wel eens les had gehad van jou en zou lezen wat je over je leerlingen schrijft op internet, dan zou ik subiet een andere instructeur gaan zoeken. Ongevraagd advies geven is trouwens redelijk ongepast en meestal niet eens relevant. Het is ook best een beetje gek om ervoor te pleiten dat resultaat niet hoog in het vaandel mag staan?

Gini
Berichten: 17956
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:10

listiglistje schreef:
Ik denk dat topsport niet zo slecht is... paarden die op GP nivo lopen (Springen. Dresssuur)
lopen daar vaak pas op hogere leeftijd (Vanaf 9) tot 18 jaar (max leeftijd FEI)
en worden inde meeste gevallen ook prachtig oud (goed pensioen en rond de 30).
Als men echt zo ruk zou rijden, dan trekken die paarden dat echt niet jarenlang, ook kan er geen sprake van dwang zijn, zo werkwillig alles doen terwijl het retemoeilijk is wat ze jarenlang moeten doen, zowel fysiek als mentaal.
Goed management rondom zo'n paard is sowieso een vereiste.
Ik denk dat het meeste leed juist zit bij de recreatieve ruiter in de eigen achtertuin :o vaak door onkunde en onwetendheid.


Op zich klopt het wel wat je zegt, maar als ik het dan even in het extreme trek: als we pas kritisch gaan nadenken op het moment dat ons rijden de levensverwachting van paarden aantast, dan zijn we daar volgens mij aardig te laat mee.

manubres

Berichten: 2786
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 11:16

Pipodipo schreef:
manubres schreef:
@Elisa2 en pol013 Jullie hebben wel gelijk hoor. Maar ik geef ook niet structureel en fanatiek les. Meestal wat er op mijn pad komt. Het zijn vooral jonge meiden en die blijken niet zo geduldig. En ook meer prestatiegericht. Tuurlijk niet alle jonge meiden, maar toch meer dan wat oudere denk ik. Maar ook met oudere ruiters die ik wel eens advies probeer te geven, merk ik dat ze zoiets hebben van...het gaat toch goed zoals ik het doe? Ik haal elke keer winst. Dus ja, er zullen echt ruiters zijn die er wel voor open staan....maar ongeduld en resultaat staan toch bij veel ruiters hoog in het vaandel. En dan kom ik weer op het punt dat er tegenwoordig vaak winst worden gegeven waar ik mijn vraagtekens bij zet.

Als ik wel eens les had gehad van jou en zou lezen wat je over je leerlingen schrijft op internet, dan zou ik subiet een andere instructeur gaan zoeken. Ongevraagd advies geven is trouwens redelijk ongepast en meestal niet eens relevant. Het is ook best een beetje gek om ervoor te pleiten dat resultaat niet hoog in het vaandel mag staan?


Is ook helemaal niet erg...wij zouden denk ik toch geen klik hebben. Ik help puur als iemand mij hier naar vraagt en doe dat dan geheel gratis. Ongevraagd advies geven doe ik alleen bij goede bekenden.

Veronica2
Berichten: 2696
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 11:31

manubres schreef:
Is ook helemaal niet erg...wij zouden denk ik toch geen klik hebben. Ik help puur als iemand mij hier naar vraagt en doe dat dan geheel gratis. Ongevraagd advies geven doe ik alleen bij goede bekenden.

Haha, geen idee daarover, ik ken je niet. Maar mijn tip aan jou zou zijn om wat minder op anderen te letten. Tuurlijk is het zo dat je wel eens iets ziet waar je nare kriebels bij voelt, maat het is niet jouw pakkie-an. Ik sta op een grote stal en daar doet iedereen het op zijn eigen manier en dat is prima. Het is veel leuker om complimenten te geven aan mensen die lekker bezig zijn en resultaat boeken in hun rijden (dus niet in de prijzenkanst of wplijstje op mijnknhs); dan om je te ergeren aan dingen die je liever niet ziet. Daarom let ik dus vrij weinig op anderen en concentreer ik me op mijn eigen dingen. PRaten over hoe slecht jantje, pietje en klaasje bezig zijn is helemaal al niet aan de orde, want dat vind ik zo nutteloos.

Elisa2

Berichten: 37551
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:05

manubres schreef:
@canon Ik ben erg slecht in mijn ogen dicht te doen voor dingen die ik zie. Onbezorgd genieten is er dan niet bij. Ik zeg niet dat de wereld vergaat voor mij, maar wel mijn plezier om naar paardensport te kijken. En zeker probeer ik het zelf anders te doen. Maar ik voel ook nog steeds tegenstrijdigheden in mezelf en dat is lastig. Ene kant ben ik wat wollig aan het worden en de andere kant zit nog een sporthart...het is soms moeilijk combineren. Ik probeer te kijken naar Tristan Tucker en Feather Light Horsemanship, die combineren het wollige ook met de sport en daar word ik blij van. Ik ben zelf nog steeds zoekend en lerende wat nu het best bij mij en mijn paard past. Maar dat is op zich een mooi proces.


Misschien sla je hier de spijker op de kop? je bent zelf zoekende en ervaart tegenstrijdigheden? misschien is het goed om te onderzoeken waar dit vandaan komt? Het is inderdaad een mooi proces en ik ben er van overtuigd dat de sport an sich niet schadelijk hoeft te zijn voor een paard mits de juiste weg bewandeld wordt.

Ayasha
Blogger

Berichten: 58021
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 12:08

Pipodipo schreef:
manubres schreef:
Is ook helemaal niet erg...wij zouden denk ik toch geen klik hebben. Ik help puur als iemand mij hier naar vraagt en doe dat dan geheel gratis. Ongevraagd advies geven doe ik alleen bij goede bekenden.

Haha, geen idee daarover, ik ken je niet. Maar mijn tip aan jou zou zijn om wat minder op anderen te letten. Tuurlijk is het zo dat je wel eens iets ziet waar je nare kriebels bij voelt, maat het is niet jouw pakkie-an. Ik sta op een grote stal en daar doet iedereen het op zijn eigen manier en dat is prima. Het is veel leuker om complimenten te geven aan mensen die lekker bezig zijn en resultaat boeken in hun rijden (dus niet in de prijzenkanst of wplijstje op mijnknhs); dan om je te ergeren aan dingen die je liever niet ziet. Daarom let ik dus vrij weinig op anderen en concentreer ik me op mijn eigen dingen. PRaten over hoe slecht jantje, pietje en klaasje bezig zijn is helemaal al niet aan de orde, want dat vind ik zo nutteloos.

Lopen we dan niet het risico dat we met z'n allen de ogen sluiten voor wat er gebeurt in de paardenwereld?
En is dat risico eentje dat we ons kunnen permitteren met het huidige gerommel tov de paardensport?

denisesilver

Berichten: 2930
Geregistreerd: 27-08-11
Woonplaats: Zwerf ergens door het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 13:29

Even alleen de begin post gelezen.

Bij mij is het genieten van, voor een groot deel gedaald juist doordat er zo'n druk van anderen op komt te liggen. Ik krijg het gevoel, als ik op wedstrijd ga, dat je als (bijvoorbeeld) B/L ruiter net zo zou moeten rijden als een Z ruiter, omdat je anders je paard kapot zou rijden.

Dit overigens niet vanuit de juryleden, maar van toeschouwers en van wat ik bijvoorbeeld zie op bokt. Hoe er af en toe gereageerd wordt op het rijden van een beginnende manegeruiter. Dat vind ik juist tenenkrommend.

Dit is dus ook de reden dat ik voorlopig ben gestopt met rijden, naast dat ik ook met mijn studie zit. Mijn zusje rijdt nu die van mij, en ook al is het nog niet zoals het hoort, ze gaan met sprongen vooruit. Daar geniet ik van!

We moeten het allemaal zelf ook leren hè. Ik heb al heel lang het gevoel dat daar te vaak aan voorbij wordt gegaan. En soms stagneert iemands groei ook voor een tijdje. Dat soort dingen gebeuren.

Daar komt nog eens bij dat mi juist meer naar de happy athlete wordt gekeken dan ooit tevoren. Kijk is naar Daniel Bachmann Andersen met Zack of onze eigen Diederik van Silfhout met Arlando, dat is toch genieten!

listiglistje

Berichten: 14409
Geregistreerd: 03-02-05
Woonplaats: Ittervoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 14:16

Ik vind dat er veel teveel gebashed en gekeken wordt naar de topsport als maatstaaf en voorbeeld, vanuit amateurruiters.

Topsport is maar 2% denk ik van alle actieve ruiters, internationaal op FEI niveau schat ik maar 0,2 %.
Waarom dit krampachtig veroordelen, het is voor alle amateurruiters/paardenbezitters de ver van mijn bed show.

Landelijke wedstrijdruiters daalt enorm. Volgens mij was het percentage
actieve wedstrijdpaarden (dus nog minder ruiters, dat was rond de 8000) in Nederland 15%, en dit is flink gedaald de laatste jaren naar 12%.
Het gros is toch actieve recreant ruiters. Volgens mij was dit rond de 500.000. (88%)

Ik denk dat je "niet meer genieten van paardensport" beter in de achtertuin kan opsporen gezien de percentages.

Mijn vriendin is paardenfysio en heet meeste leed/blessures komt door slechte rijderij thuis en slecht management.
Veelal door onkunde/onwetendheid, is niet erg... maar om dan vingertje te gaan wijzen naar de sport
is mi niet fair en ook niet representatief voor alle actieve ruiters gezien de cijfers.

Veronica2
Berichten: 2696
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 14:32

Ayasha schreef:
Pipodipo schreef:
Haha, geen idee daarover, ik ken je niet. Maar mijn tip aan jou zou zijn om wat minder op anderen te letten. Tuurlijk is het zo dat je wel eens iets ziet waar je nare kriebels bij voelt, maat het is niet jouw pakkie-an. Ik sta op een grote stal en daar doet iedereen het op zijn eigen manier en dat is prima. Het is veel leuker om complimenten te geven aan mensen die lekker bezig zijn en resultaat boeken in hun rijden (dus niet in de prijzenkanst of wplijstje op mijnknhs); dan om je te ergeren aan dingen die je liever niet ziet. Daarom let ik dus vrij weinig op anderen en concentreer ik me op mijn eigen dingen. PRaten over hoe slecht jantje, pietje en klaasje bezig zijn is helemaal al niet aan de orde, want dat vind ik zo nutteloos.

Lopen we dan niet het risico dat we met z'n allen de ogen sluiten voor wat er gebeurt in de paardenwereld?
En is dat risico eentje dat we ons kunnen permitteren met het huidige gerommel tov de paardensport?

Of je je ogen sluit, mag je zelf weten. Maar ik denk niet dat het veronderstelde probleem van de paardensport ligt bij mijn stalgenootje die haar paard niet lekker nageeflijk heeft of een andere bij wie het appuyeren niet zo makkelijk gaat. Maar als er ergens in onze sport een verbeterslag gemaakt kan worden dan is dat bij de instructie. De manier waarop instructeurs opgeleid worden kan beter en gelukkig zet de KNHS (bij ons in NL dus) goede stappen in de juiste richting. Maar er is ook een kanttekening op z'n plaats, want er zoveel kennis in de wereld omtrent paardrijden dat niemand dat allemaal kan weten.