Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 14:47

Dat is ook mijn ervaring. En vooral dat er veel onkunde en onwetendheid is.
En volgens mij willen de meeste mensen best wel leren, maar is het ook wel een jungle...hoe vind je een goede lesgever?? Ik zie op Bokt veel mensen die lesgeven, coachen (OMG wat wordt er wat afgecoacht :( ) waarvan ik denk: moet je het daar van leren? Weinig theoretische basis, zelf weinig ervaring en weinig gepresteerd (zowel in het rijden als in het lesgeven). Maar met een goede website en een goed verhaal...

De beste instructeurs zijn in mijn ogen de mensen die zelf hebben gepresenteerd in de sport, weten waar ze het over hebben, methodisch te werk gaan en wiens pupillen resultaten behalen.
En natuurlijk komen instructeurs uit verschillende 'scholen', dus het moet aansluiten bij je eigen manier van denken en doen. In mijn geval is dat 'al het goede komt langzaam'. Ik neem de tijd en vind het prima als een 5-jarige nog B springt.
Ik ben gezegend met 2 goede instructeurs voor onze ruiters. Eén voor de dressuur en één voor het springen. Het zijn geen mensen die je hier op Bokt zult vinden, ze gaan hun eigen weg en mengen zich vrijwel nooit in wat voor discussie dan ooit... Wijze mensen dus :) .

En terugkomende op de startvraag van dit topic: er is weinig waar ik zo van kan genieten als van een echte goede dressuur- of springles...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 14:57

listiglistje schreef:
Ik vind dat er veel teveel gebashed en gekeken wordt naar de topsport als maatstaaf en voorbeeld, vanuit amateurruiters.

Topsport is maar 2% denk ik van alle actieve ruiters, internationaal op FEI niveau schat ik maar 0,2 %.
Waarom dit krampachtig veroordelen, het is voor alle amateurruiters/paardenbezitters de ver van mijn bed show.

Landelijke wedstrijdruiters daalt enorm. Volgens mij was het percentage
actieve wedstrijdpaarden (dus nog minder ruiters, dat was rond de 8000) in Nederland 15%, en dit is flink gedaald de laatste jaren naar 12%.
Het gros is toch actieve recreant ruiters. Volgens mij was dit rond de 500.000. (88%)

Ik denk dat je "niet meer genieten van paardensport" beter in de achtertuin kan opsporen gezien de percentages
Mijn vriendin is paardenfysio en heet meeste leed/blessures komt door slechte rijderij thuis en slecht management.
Veelal door onkunde/onwetendheid, is niet erg... maar om dan vingertje te gaan wijzen naar de sport
is mi niet fair en ook niet representatief voor alle actieve ruiters gezien de cijfers.


Dat bashen valt wel mee toch? Je hoeft niet perse op top-niveau te rijden om te zien wat er fijn uitziet en wat er minder fijn uitziet. De Duitsers rijden wat mij betreft een stuk beter dan de Nederlanders, heb ik altijd al gevonden. Ook als je daar naar de jeugd kijkt, zit je dat er veel meer naar de hand toegereden wordt dan in Nederland. Ik vind ze gewoon met meer gevoel rijden dan de Nederlanders. En dat commentaar gegeven wordt vanuit de achtertuin-rijders is ook een beetje kort door de bocht: de meesten van ons rijden gewoon les en gaan op concours.

Persoonlijk ging dit topic voor mij over dat ik er regelmatig bij stilsta of het normaal en goed te praten is, wat we met z'n allen vragen van onze paarden. Als je het van een afstandje bekijkt is het soms heel grappig; hoeveel druk we ons en daarmee onze paarden opleggen door ze mee te slepen op concours, hun kunstjes te laten vertonen in de ring/parcours en dat allemaal omdat we zo graag in de spotlights staan en onze prijzen willen rijden. En is dat erg? Nee waarschijnlijk niet, maar ik nam het vroeger als vanzelfsprekend aan, en nu denk ik vaak: het is zo belangrijk niet... de wereld vergaat niet als we een minder goede proef rijden of er 3 balken afknallen. Het zij zo, er zijn ergere dingen. En als ik het van nog grotere afstand bekijk vind ik het soms helemaal lachwekkend hoe belangrijk sommige ruiters zichzelf vinden... Ik heb een haat-liefde verhouding met de sport en het rijden an sich. Ben te verslaafd om het op te geven, maar dat botst dus weleens in mijn hoofd. :+

En ik geniet best van een fijne rit van een fijne ruiter: Steve Guerdat vind ik bijna altijd prettig om te zien rijden! En ook een Christopher Burton in de Eventing, zie ik graag zijn rondje sturen. Wat mij betreft zijn dat ruiters met enorm veel gevoel. Zou willen dat ik een kwart van dat talent had!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 15:09

Pipodipo schreef:
Of je je ogen sluit, mag je zelf weten. Maar ik denk niet dat het veronderstelde probleem van de paardensport ligt bij mijn stalgenootje die haar paard niet lekker nageeflijk heeft of een andere bij wie het appuyeren niet zo makkelijk gaat. Maar als er ergens in onze sport een verbeterslag gemaakt kan worden dan is dat bij de instructie. De manier waarop instructeurs opgeleid worden kan beter en gelukkig zet de KNHS (bij ons in NL dus) goede stappen in de juiste richting. Maar er is ook een kanttekening op z'n plaats, want er zoveel kennis in de wereld omtrent paardrijden dat niemand dat allemaal kan weten.

Maar dan heb je het over dingen die ook door de fase van de training kunnen komen. Niet over geruk en gepluk, puur op stang rijden "omdat hij zo sterk is", dat tot niets leidt behalve een paard met pijn in z'n bakkes.

Veronica2
Berichten: 2668
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-19 16:34

Ayasha schreef:
Pipodipo schreef:
Of je je ogen sluit, mag je zelf weten. Maar ik denk niet dat het veronderstelde probleem van de paardensport ligt bij mijn stalgenootje die haar paard niet lekker nageeflijk heeft of een andere bij wie het appuyeren niet zo makkelijk gaat. Maar als er ergens in onze sport een verbeterslag gemaakt kan worden dan is dat bij de instructie. De manier waarop instructeurs opgeleid worden kan beter en gelukkig zet de KNHS (bij ons in NL dus) goede stappen in de juiste richting. Maar er is ook een kanttekening op z'n plaats, want er zoveel kennis in de wereld omtrent paardrijden dat niemand dat allemaal kan weten.

Maar dan heb je het over dingen die ook door de fase van de training kunnen komen. Niet over geruk en gepluk, puur op stang rijden "omdat hij zo sterk is", dat tot niets leidt behalve een paard met pijn in z'n bakkes.

Het interesseert mij dus niet zo en als ik er iets van wil vinden dan ga ik er maar van uit dat iedereen zijn best doet en niemand met opzet slecht rijdt. Zoals ik al eerder zei denk ik dat de instructie beter moet bij ons in Nederland omdat er maar weinige deskundige instructeurs rond lopen. Bovendien denk ik dat het handjevol dat echt verstand heeft van goed paardrijden die kennis te weinig deelt. Rien is de uitzondering, het zou gaaf zijn als meer mensen dat zouden doen en er niet meer zo exclusief over wordt gedaan.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-19 19:07

Adelaide71 schreef:
listiglistje schreef:
Ik vind dat er veel teveel gebashed en gekeken wordt naar de topsport als maatstaaf en voorbeeld, vanuit amateurruiters.

Topsport is maar 2% denk ik van alle actieve ruiters, internationaal op FEI niveau schat ik maar 0,2 %.
Waarom dit krampachtig veroordelen, het is voor alle amateurruiters/paardenbezitters de ver van mijn bed show.

Landelijke wedstrijdruiters daalt enorm. Volgens mij was het percentage
actieve wedstrijdpaarden (dus nog minder ruiters, dat was rond de 8000) in Nederland 15%, en dit is flink gedaald de laatste jaren naar 12%.
Het gros is toch actieve recreant ruiters. Volgens mij was dit rond de 500.000. (88%)

Ik denk dat je "niet meer genieten van paardensport" beter in de achtertuin kan opsporen gezien de percentages
Mijn vriendin is paardenfysio en heet meeste leed/blessures komt door slechte rijderij thuis en slecht management.
Veelal door onkunde/onwetendheid, is niet erg... maar om dan vingertje te gaan wijzen naar de sport
is mi niet fair en ook niet representatief voor alle actieve ruiters gezien de cijfers.


Dat bashen valt wel mee toch? Je hoeft niet perse op top-niveau te rijden om te zien wat er fijn uitziet en wat er minder fijn uitziet. De Duitsers rijden wat mij betreft een stuk beter dan de Nederlanders, heb ik altijd al gevonden. Ook als je daar naar de jeugd kijkt, zit je dat er veel meer naar de hand toegereden wordt dan in Nederland. Ik vind ze gewoon met meer gevoel rijden dan de Nederlanders. En dat commentaar gegeven wordt vanuit de achtertuin-rijders is ook een beetje kort door de bocht: de meesten van ons rijden gewoon les en gaan op concours.

Persoonlijk ging dit topic voor mij over dat ik er regelmatig bij stilsta of het normaal en goed te praten is, wat we met z'n allen vragen van onze paarden. Als je het van een afstandje bekijkt is het soms heel grappig; hoeveel druk we ons en daarmee onze paarden opleggen door ze mee te slepen op concours, hun kunstjes te laten vertonen in de ring/parcours en dat allemaal omdat we zo graag in de spotlights staan en onze prijzen willen rijden. En is dat erg? Nee waarschijnlijk niet, maar ik nam het vroeger als vanzelfsprekend aan, en nu denk ik vaak: het is zo belangrijk niet... de wereld vergaat niet als we een minder goede proef rijden of er 3 balken afknallen. Het zij zo, er zijn ergere dingen. En als ik het van nog grotere afstand bekijk vind ik het soms helemaal lachwekkend hoe belangrijk sommige ruiters zichzelf vinden... Ik heb een haat-liefde verhouding met de sport en het rijden an sich. Ben te verslaafd om het op te geven, maar dat botst dus weleens in mijn hoofd. :+

En ik geniet best van een fijne rit van een fijne ruiter: Steve Guerdat vind ik bijna altijd prettig om te zien rijden! En ook een Christopher Burton in de Eventing, zie ik graag zijn rondje sturen. Wat mij betreft zijn dat ruiters met enorm veel gevoel. Zou willen dat ik een kwart van dat talent had!


Precies zo voel ik het helemaal! _/-\o_

Wat ik een heel leuk initiatief vind is "We all ride". Paarden lekker in hun eigen omgeving hun proefje laten doen. Geen gedoe met reizen, lang op de trailer staan, stress op vreemd terrein. Het staat nog in de kinderschoenen, maar is een mooi initiatief. Ook al is het mss meer bedoeld voor ruiters die geen vervoer hebben etc. Voor de paarden lijkt me het ook een stuk beter.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 09:11

Citaat:
Precies zo voel ik het helemaal! _/-\o_

Wat ik een heel leuk initiatief vind is "We all ride". Paarden lekker in hun eigen omgeving hun proefje laten doen. Geen gedoe met reizen, lang op de trailer staan, stress op vreemd terrein. Het staat nog in de kinderschoenen, maar is een mooi initiatief. Ook al is het mss meer bedoeld voor ruiters die geen vervoer hebben etc. Voor de paarden lijkt me het ook een stuk beter.



Ik zie daar behalve dat het een leuk initiatief is voor mensen zonder trailer en startkaart nou niet perse een andere kijk op de wedstrijdsport. Dan zou je eerder eens naar 4dimension Challenge moeten kijken.

Elisa2

Berichten: 37315
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 09:49

Eigenlijk is hele proefjes rijden maar stom, er komt zoveel druk op te staan. Ik zie veel liever een ruiter die een paard fijn traint en het beste uit het paard haalt. Voor mij zou de wedstrijdsport echt veel meer die kant op mogen gaan wbt de dressuur.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 20:12

DatBenIkNou schreef:
Citaat:
Precies zo voel ik het helemaal! _/-\o_

Wat ik een heel leuk initiatief vind is "We all ride". Paarden lekker in hun eigen omgeving hun proefje laten doen. Geen gedoe met reizen, lang op de trailer staan, stress op vreemd terrein. Het staat nog in de kinderschoenen, maar is een mooi initiatief. Ook al is het mss meer bedoeld voor ruiters die geen vervoer hebben etc. Voor de paarden lijkt me het ook een stuk beter.



Ik zie daar behalve dat het een leuk initiatief is voor mensen zonder trailer en startkaart nou niet perse een andere kijk op de wedstrijdsport. Dan zou je eerder eens naar 4dimension Challenge moeten kijken.


Misschien niet zozeer op de sport, maar wel op het welzijn van het paard.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-19 20:14

Elisa2 schreef:
Eigenlijk is hele proefjes rijden maar stom, er komt zoveel druk op te staan. Ik zie veel liever een ruiter die een paard fijn traint en het beste uit het paard haalt. Voor mij zou de wedstrijdsport echt veel meer die kant op mogen gaan wbt de dressuur.


Ben het helemaal met je eens!

BaileyMix

Berichten: 7918
Geregistreerd: 03-01-11
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-19 23:25

Bij mij is de liefde ook verdwenen ja... Hoewel ik het soms ook verschrikkelijk mis. Dat gevoel als het dan zó lekker gaat, heerlijk. Ik droom er 's nachts nog wel eens over.

Maar als we andere dieren zouden aandoen wat we paarden aandoen zou het regelrechte mishandeling zijn. Voor paarden is het normaal.

Paardensport kan eigenlijk niet meer en het zou me dan ook niet verbazen als dit de komende jaren onder vuur komt.

Kendra

Berichten: 8739
Geregistreerd: 08-12-01
Woonplaats: Drenthe

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 00:55

Mijn 1e wedstrijdpaard sprong vroeger de vrachtauto op. Eenmaal op concours kon ze bijna niet wachten en rende het liefst bokkend het inrijterrein op.
Ik was daar nooit blij mee - maar het idee dat het dierenmishandeling is als je op concours gaat is flauwekul.
Toen ze drachtig was en niet meer mee mocht brak ze de 1e keer de stal zowat af.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57970
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 00:57

Tja ik moet zeggen dzt ik er wel moeite mee heb dat ik dus blijkbaar mijn dieren mishandel... misschien ben ik dom en/of blind. Maar ik heb niet het ide dat ik mijn paarden wat ‘aan doe’ of dat zij dat zo ervaren.

Niobe

Berichten: 7988
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 01:15

Ayasha schreef:
Tja ik moet zeggen dzt ik er wel moeite mee heb dat ik dus blijkbaar mijn dieren mishandel... misschien ben ik dom en/of blind. Maar ik heb niet het ide dat ik mijn paarden wat ‘aan doe’ of dat zij dat zo ervaren.


Neeh, ik denk niet dat het zo’n ernst is. Ik bedoel het blijft een krachtig dier waar je niet zomaar tegen op bokst. Het is ook een vluchtdier die of op de ren gaat als er iets kwaads gebeurt of juist opgeeft.
Het mooie van de paardensport is juist dat je door rust en vertrouwen een stuk verder komt. Ik geloof dat een paard niet zomaar meewerkt.
Ja, ik weet heus dat er rare dingen gebeuren in deze wereld, om het maar zacht te zeggen, maar ik geloof ook dat het gros van die mensen niet heel ver komen uiteindelijk.

Waar ik zelf moeite mee heb is eigenlijk juist bij de thuiswerkers, die niet beter weten dan “paard moet luisteren, ik ben baas”, waar ik de paarden bij in de staak zie gaan. (Medische dingen daar buiten gelaten natuurlijk).
Daarom vind ik het bij mezelf wel lastig of ik mijn paard wel een plezier doe als ik fanatiek ga trainen. Omdat ik niet handig genoeg ben en zij heel sensibel. Dat is geen goede combinatie.

Maar ik denk dat mishandeling wel heel ver gezocht is...

Rakkie123
Berichten: 1158
Geregistreerd: 28-07-19
Woonplaats: Nabij Emmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 02:00

Elisa2 schreef:
Eigenlijk is hele proefjes rijden maar stom, er komt zoveel druk op te staan. Ik zie veel liever een ruiter die een paard fijn traint en het beste uit het paard haalt. Voor mij zou de wedstrijdsport echt veel meer die kant op mogen gaan wbt de dressuur.


Het ligt er aan hoe je tegen de proefjes aankijkt.
Voor mij is het heel lang een methode geweest om naar een haalbaar doel toe te werken en de uitvoering was om te kijken waar ik stond als ruiter, met dat vleugje zenuwen en zelfstandig rijdend.

Het heeft me door de loop der jaren zelfvertrouwen gegeven wat ik nodig had om een eigen paard te gaan kopen en te weten dat ik daar mee naar buiten kon.
En nu weet ik wat mijn sterke en zwakke plekken zijn als ik onder druk sta en waar ik dus rekening mee moet houden.

Coentjuh

Berichten: 9849
Geregistreerd: 07-03-04
Woonplaats: Ardennen + Werkendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 08:05

Ja hier nog 1 die er door de jaren heen heel anders tegen aan is gaan kijken.

Toen ik een jaar of 16 - 20 was, ging ik altijd dolgraag naar bijv. de Hengstenshow bij Van Uytert. Prachtig vond ik het met die muziek en showende paarden. Kippenvel.. natuurlijk droomde ik dat ik ook zo goed kon rijden in de toekomst. Ik reed geen wedstrijden maar was wel fanatiek.

Na een paar jaar gingen mijn ogen open. Wat vreselijk moet dat zijn voor die paarden. Harde muziek, bendes met mensen. Bah bah.. alles voor het plezier van de mens.

Niet om dat hengstenstation af te kraken maar dit is een voorbeeld hoe ik het eerst ervaarde en hoe ik dat tegenwoordig bijna verafschuw.

DatBenIkNou
Berichten: 4722
Geregistreerd: 27-01-07
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 09:06

Citaat:
Wat ik een heel leuk initiatief vind is "We all ride".

Misschien niet zozeer op de sport, maar wel op het welzijn van het paard


Dat vind ik echt krom. Alleen omdat het op eigen terrein is? Je zou denken als je zo naar de paardensport kijkt, je dan toch zou willen dat er in de proeven zélf en hoe de jury dat beoordeeld iets veranderd.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 10:20

BaileyMix schreef:
Bij mij is de liefde ook verdwenen ja... Hoewel ik het soms ook verschrikkelijk mis. Dat gevoel als het dan zó lekker gaat, heerlijk. Ik droom er 's nachts nog wel eens over.

Maar als we andere dieren zouden aandoen wat we paarden aandoen zou het regelrechte mishandeling zijn. Voor paarden is het normaal.

Paardensport kan eigenlijk niet meer en het zou me dan ook niet verbazen als dit de komende jaren onder vuur komt.


Inderdaad...je zegt voor paarden is het normaal...maar je bedoelt denk ik...wij vinden het bij paarden normaal? En dat is het "probleem". Het is zo gewoon geworden en vanzelfsprekend dat je er niet over nadenkt....uhh...dacht. Tenminste ik en ik lees hier ook veel meer mensen met mij. Want is het wel zo normaal?

En ik denk ook zeker dat de sport steeds meer onder druk zal komen te staan. Ik hoop ook dat het niet zover gaat komen dat we helemaal geen paarden meer mogen berijden, maar denk en hoop dat er toch in de (top) sport het een en ander gaat veranderen.

Niobe

Berichten: 7988
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:23

Als paardrijden verboden gaat worden, dan gebeuren er veel zieligere dingen met paarden vrees ik. Er moet gewoon meer bewustzijn komen in waar we mee bezig zijn, dan is er niet zoveel aan de hand.

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 10:23

Kendra schreef:
Mijn 1e wedstrijdpaard sprong vroeger de vrachtauto op. Eenmaal op concours kon ze bijna niet wachten en rende het liefst bokkend het inrijterrein op.
Ik was daar nooit blij mee - maar het idee dat het dierenmishandeling is als je op concours gaat is flauwekul.
Toen ze drachtig was en niet meer mee mocht brak ze de 1e keer de stal zowat af.


Paarden zijn wel gewoonte dieren, als dat paard nooit op wedstrijd was geweest dan was ze echt nooit die vrachtwagen opgesprongen...
Maar ik vind dat je goed naar je paard moet kijken. Heb je er eentje die zich niet zo druk maakt en super relaxt mee de vrachtwagen op gaat en zijn rondje springt of heb je een paard die van de stress al staat te poepen bij het invlechten, bezweet van de trailer komt en gespannen zijn ding doet op een wedstrijd terrein. Zo eentje had ik. En als je dan zegt het moet wennen. Oké...maar de mijne was zo'n stress kip dat het elke keer hetzelfde was. Mijn ego ging voor de hare, maar nu denk ik; jee, wat heb ik dat paard aangedaan...

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 10:27

DatBenIkNou schreef:
Citaat:
Wat ik een heel leuk initiatief vind is "We all ride".

Misschien niet zozeer op de sport, maar wel op het welzijn van het paard


Dat vind ik echt krom. Alleen omdat het op eigen terrein is? Je zou denken als je zo naar de paardensport kijkt, je dan toch zou willen dat er in de proeven zélf en hoe de jury dat beoordeeld iets veranderd.


Waarom krom? De discussie gaat hier inderdaad over de sport. Maar daarnaast is het op wedstrijd gaan ook heel stressvol voor veel paarden. Dus thuis je proefje rijden scheelt een paard veel stress. Daarnaast is het mooi dat het laagdrempeliger is en meer thuisruiters "in het zicht komen". Als deze ruiters zinvolle kritiek krijgen kan daardoor het rijden ook verbeterd worden.

Veronica2
Berichten: 2668
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 10:28

manubres schreef:
, maar denk en hoop dat er toch in de (top) sport het een en ander gaat veranderen.

Stel nou dat jij het voor het zeggen had, wat zou je dan specifiek veranderd willen zien worden in de sport?? Welke angel zou jij eruit halen waardoor het probleem opgelost zou zijn?

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 10:35

Ayasha schreef:
Tja ik moet zeggen dzt ik er wel moeite mee heb dat ik dus blijkbaar mijn dieren mishandel... misschien ben ik dom en/of blind. Maar ik heb niet het ide dat ik mijn paarden wat ‘aan doe’ of dat zij dat zo ervaren.


Het heeft met een stuk bewustwording te maken. Zit je nog in het gevoel van...paarden zijn er voor ons en ze moeten doen wat wij zeggen...of zit je meer in het gevoel van paarden zijn er voor ons en ze moeten doen wat wij willen maar ik kijk wel of het goed is voor het paard...of paarden zijn er niet om onze wil op te dringen maar een samenwerking aan te gaan en te blijven kijken wat goed is voor het paard en te blijven voelen of je dingen in belang van je paard doet of uit eigen belang en egoïsme. Ik hang een beetje tussen het tweede en derde in...

manubres

Berichten: 2779
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-10-19 10:54

Pipodipo schreef:
manubres schreef:
, maar denk en hoop dat er toch in de (top) sport het een en ander gaat veranderen.

Stel nou dat jij het voor het zeggen had, wat zou je dan specifiek veranderd willen zien worden in de sport?? Welke angel zou jij eruit halen waardoor het probleem opgelost zou zijn?


Wat een leuke vraag :o
Als eerste haalbare zou ik zeggen geen stang en trens meer verplichten in de hogere klassen. Als het dan (hopelijk) door meerdere ruiters gedaan wordt, op den duur de stang en trens verbieden.
Als tweede zou ik in de jurering meer waardering willen zien voor de lossigheid en ontspanning. Het liefst zou ik iemand bij de jury willen die verstand heeft van biomechanica. Waarbij het paard, dat van achter net zo actief is als van voor, de hogere punten krijgt. De KNHS zou dit meer moeten uitdragen en dit ook in de punten duidelijker naar voren laten komen. Als ze zo soft blijven dan zal niemand willen veranderen. Als je een 4 krijgt voor lossigheid en een 4 voor ontspanning dan ga je wel eens achter je oor krabben. Op regionale wedstrijden zou halsstrekken bijv, dubbel willen laten tellen. Het liefst dan wel op het einde van de proef. Maar als ik op wedstrijden kijk strekt maar 1 of 2 op de 10 paarden zoals het hoort en het is geen kunstje op zich, maar het zegt veel over de manier waarop een paard getraind wordt/is. Een paard moet zo getraind zijn dat hij op elk moment wil uitschuiven en halsstrekken (dus niet opkrullen, maar neus eruit).

Ik denk zelf dat de lat in de sport naar beneden moet. Het moet nu steeds extremer in de bewegingen. Van mij mag het allemaal weer wat normaler en meer op ontspanning. Het publiek is natuurlijk wel enorm verwend geraakt met bijv. Totilas...maar ik weet niet of dit de norm moet worden. Ik kan enorm genieten van een harmonisch beeld tussen ruiter en paard die met veel plezier en ontspanning de proef loopt.

En als ik dan nog wel wat extremer mag denken.
Bitloos toestaan in alle klassen.
Niet meer met paarden de wereld over reizen. Maar competities ieder in eigen land en laat eventueel de jury maar overal heen reizen. En nee, de omstandigheden zijn dat niet allemaal gelijk maar dat is dan niet anders. Als de een in de regen rijdt en de ander heeft een zonnetje op dezelfde dag is het ook niet gelijk.
Verder eventueel punten geven voor het losrijden.
En sporen verbieden. Of kwastjes eraan...ik denk dat een paard sneller op een kietel reageert :D

ingvdh

Berichten: 6374
Geregistreerd: 28-09-02
Woonplaats: uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 11:43

Citaat:
Als eerste haalbare zou ik zeggen geen stang en trens meer verplichten in de hogere klassen.


Ik denk dat je al heel lang niet meer op een wedstrijdterrein bent geweest, want de st&t is al een tijdje niet meer verplicht in alle klassen

Popstra
Berichten: 13782
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Kan jij ook steeds minder genieten van de paardensport?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-19 12:01

Plus er wel meer bestaat dan enkel dressuur....