Hoe gaan jullie selectiewedstrijden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Elise_K

Berichten: 3802
Geregistreerd: 27-07-05
Woonplaats: Nijkerkerveen

Re: Hoe gaan jullie selectiewedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 00:03

Ik rij nu in regio Gelderland, maar woon aangrenzend aan regio Utrecht. Vrij frustrerend als je dan inderdaad 4 of 5 selectie wedstrijden moet rijden (waar vaak maar 1 proef voor punten te starten is) waarvan de beste 3 tellen, zeker als je hoort dat Utrecht dan veel gemakkelijker werkt met een selectie in de ochtend en overkampen in de middag (of zoiets).
Ik heb eigenlijk nooit selecties gereden, alleen in het M2 heb ik het eens gedaan, en inderdaad waren het dan maar 7 a 8 combinaties die naar meerdere wedstrijden kwamen en meededen voor de 3 selectie plekken.

Overigens is het kampioenschap voor ons vaak ruim een uur rijden omdat de provincie zo groot is. Een aantal clubgenoten starten dan ook voor een Utrechtse papieren vereniging omdat dit gemakkelijker selecteren is en bovendien het regio kampioenschap op een half uurtje rijden is.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 00:25

NadjaNadja schreef:
Dee_Es schreef:

Zo'n ruiter ben ik dus. Kan me best voorstellen dat mensen dat oneerlijk vinden hoor. Zelf vind ik mijn eigen paard die nog nooit gestart was en nog geen rondje over de hoefslag kon galopperen toen ik met hem begon 10x makkelijker dan de ZZL merrie maar feit blijft dat ze al ZZL geklasseerd is.


Maar is dat alleen voor de selecties? Of zijn jullie gewoon voor langere tijd een combinatie?

Want dat eerste zie ik dus wel geregeld voorbij komen en dat vind ik wel... bijzonder, zeg maar.


We rijden alleen de selecties maar zijn voor langere tijd een combinatie, nu 2e winter, outdoor rijden we niet want het is een fokmerrie. Ik vind de selectiewedstrijden het leukst en het is natuurlijk helemaal leuk om naar de regio te mogen.

Hier zie je vooral de jonge talentvolle paarden met hele handige ruiters. De startlijst staat vol met K-tjes.

LadyFiesta
Berichten: 685
Geregistreerd: 07-12-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 00:50

Met 'regio' kampioenschap bedoelen jullie de provinciale toch?
Selecties > Gelders/Brabants etc. > NK
Zit niks tussen toch?

Yom
Berichten: 3780
Geregistreerd: 01-01-11
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 08:44

Nee daar zit dan niks meer tussen

Fleury

Berichten: 5460
Geregistreerd: 29-05-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-19 08:52

NadjaNadja schreef:
Maar is dat alleen voor de selecties? Of zijn jullie gewoon voor langere tijd een combinatie?

Want dat eerste zie ik dus wel geregeld voorbij komen en dat vind ik wel... bijzonder, zeg maar.


Maar heel gek is dat niet als je al 6 selectiewedstrijden hebt dan word je al behoorlijk bezig gehouden.

Daancha: Inderdaad. Je hebt de selectiewedstrijden (daar komt ook de kringkampioen uit voort) en de beste zoveel gaan naar de Brabantse en dan naar het NK.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:17

Dee_Es schreef:
Dennis schreef:
Wij menners hebben in West vrije inschrijving, alleen voor de dressuur. Voor ons district mag ik 2 uur rijden, tot zo ver lekker in je eigen regio starten :') .

Vaardigheid geen indoor kampioenschap. En we mogen ook niet naar Ermelo.....


Mennen is denk ik nog wel weer een veel kleiner wereldje dan de dressuur. Wel heel zonde dat jullie niet naar Ermelo kunnen.


Klopt, west is ook niet voor niets Noord Holland, Zuid Holland, Zeeland en Utrecht, district kampioenschap is voor mij soms verder dan Ermelo.
Ik woon in de kop van Noord-Holland, ik heb het mee gemaakt dat het kampioenschap van Noord of Oost dichterbij was(ook op minimaal een uur rijden) dan die van West.
Indoor 1 dag pony's, 1 dag paarden. Outdoor alles op 1 dag (pony's, paarden, dressuur en vaardigheid), in 1 vaardigheid ring en meestal 6 dressuur ringen.

yakari123

Berichten: 502
Geregistreerd: 08-11-13

Re: Hoe gaan jullie selectiewedstrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 10:56

In kring Salland (Overijssel) heb je maar 1 selectiewedstrijd. Dacht in de dressuur rond de 15/20 combinaties per klasse en dan worden er 5 of minder combinaties afgevaardigd. Bij het springen ligt het heel erg aan de locatie. Afgelopen jaren indoor bij een manege gehouden met hele slechte bak, hierdoor gaan gewoon heel weinig mensen heen. Dan zijn er echt minder dan 20 combinaties en 8 afgevaardigden ofso :+ . Dan ligt het niveau dus naar mijn mening ook erg laag. Dit jaar gelukkig in een hele fijne bak, waarschijnlijk ook veel meer deelname dan.

Change3x

Berichten: 6581
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 11:09

In Kring Twente (Overijssel) heb je 3 selectie wedstrijden met dressuur. Je bent verplicht er 2 te rijden als je kans wil maken op een plek op de regio.

Met springen geen selectiewedstrijden; maar het niveau ligt met springen gemiddeld zo hoog in deze kring en het deelnemersveld gemiddeld zo groot, (80/90% is prof ruiter), dat je het heel knap gedaan hebt als amateur ruiter als je door bent naar de regio. :j

x_Milou

Berichten: 2699
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:07

Fleury schreef:
Wat ik vooral lees is dat het echt verschilt hoeveel wedstrijden je moet rijden. Hier moet je eigenlijk echt wel de 6 wedstrijden rijden zodat je 2 wedstrijden kunt afstrepen. Dus je bent echt veel op pad (en voor mij dus onmogelijk om mee te doen als ik wel voldoende niveau had gehad).

En wanneer ben je prof? Dat is volgens mij nog best moeilijk te bepalen die grens. Maar nu rijden er ruiters in de L2 mee die al eerder grand prix hebben gereden, dat is best intimiderend ;)



Van de ene kant misschien intimiderend en de KNHS moet daar wellicht eens kritisch naar kijken, maar van de andere kant laat desbetreffende amazone wel mooi zien wat er mogelijk is. Het is nog niet zo heel lang geleden, dat zij ook L2 reed, met haar huidige GP-paard. Toen had vast niet iedereen verwacht dat ze zo ver zou komen, maar ze heeft het wel gedaan. Die ervaring die ze opgedaan heeft, daar plukt ze nu de vruchten van. Er is niemand die de rest van het deelnemersveld tegenhoudt om de komende jaren net zo veel tijd, moeite en inspanning te leveren in het trainen en ontwikkelen van jezelf als zij heeft gedaan. Uiteraard heeft niet iedereen het gevoel en het paard om GP te gaan rijden, maar als je er een paar jaar kei- en keihard voor knokt dan kun je je in het L2 aan haar meten. Dat zulke amazones dezelfde proeven rijden als jij is ook een kans om te leren, kijk eens kritisch naar zo'n proef en je kunt wat opsteken. Dat je je voorlopig nog niet aan haar kunt meten, daar is natuurlijk helemaal niks mis mee.
Dat lijkt mij een heel mooi doel, maar er is ook niks mis mee als dat je doel niet is. Heel eerlijk, zou ik dan de selecties lekker laten voor wat ze zijn. Soms zijn het leuke wedstrijden en is het leuk om mee te rijden. Maar als ik weet dat het allemaal even niet zo voor elkaar is dat ik bij de selecties in de prijzen kan rijden, dan is het ook wel eens leuk om bij een klein wedstrijdje wél een prijsje op te gaan halen.

Sjaco
Berichten: 375
Geregistreerd: 31-10-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-19 13:24

yakari123 schreef:
In kring Salland (Overijssel) heb je maar 1 selectiewedstrijd. Dacht in de dressuur rond de 15/20 combinaties per klasse en dan worden er 5 of minder combinaties afgevaardigd. Bij het springen ligt het heel erg aan de locatie. Afgelopen jaren indoor bij een manege gehouden met hele slechte bak, hierdoor gaan gewoon heel weinig mensen heen. Dan zijn er echt minder dan 20 combinaties en 8 afgevaardigden ofso :+ . Dan ligt het niveau dus naar mijn mening ook erg laag. Dit jaar gelukkig in een hele fijne bak, waarschijnlijk ook veel meer deelname dan.


Deze info klopt niet. In Kring Salland zijn er per discipline 2 selectiewedstrijden waarvan de beste telt (rij je er maar een dan heb je dus gen streepresultaat). In het verleden waren er 3 selectiewedstrijden waarvan je er minstens 2 moest rijden (dit is nog niet zo lang geleden aangepast). Kringkampioenschap moet je verplicht starten en klassement wordt opgemaakt over de beste selectiewedstrijd en het kringkampioenschap.
Aantal afvaardigingen hangt helemaal van de klasse af en is gebaseerd op het aantal actieve startpassen die geklasseerd zijn in betreffende klasse t.o.v. de andere kringen in Overijssel (peildatum 1 december).

De opmerking over de slechte bak kan ik niet plaatsen in 2020 zal het kringkampioenschap springen namelijk op dezelfde locatie plaatsvinden als in 2019.