Nieuwe uitgebreidere protocollen per 1 aug

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nairua
Berichten: 41
Geregistreerd: 22-08-20

Re: Nieuwe uitgebreidere protocollen per 1 aug

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-20 00:41

Is er ook een overzicht van concrete wijzigingen?

Nibbit

Berichten: 10424
Geregistreerd: 03-06-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-20 09:02

_Olaf schreef:
Is er ook een overzicht van concrete wijzigingen?

In de link op pagina 1, alle protocollen

manubres

Berichten: 2787
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:35

Ik bedacht me ineens waarom we niet de proef filmen en daarmee het commentaar gelijk vastleggen. Dan hoef je niet alles op te schrijven. Je levert je telefoon in bij de jury, die zet het op het statiefje in de auto en filmen maar. Je hebt dan je proef met het commentaar erbij. Geef de schrijfster een IPad en laat de cijfers invullen....het wordt automatisch opgeteld en gelijk in de computer gezet. Ik heb dit idee naar de KNHS gestuurd en als reactie terug gekregen dat ze bezig zijn met experimenten die hier op lijken. Ze noemen het paperless judging.

Ben benieuwd!

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Nieuwe uitgebreidere protocollen per 1 aug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 17:57

Dan moet je als jury constant opletten wat je zegt. Dat is best een opgave.

Janine1990

Berichten: 43847
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:03

PSvanLot schreef:
Dan moet je als jury constant opletten wat je zegt. Dat is best een opgave.


Daarnaast lijkt het me ook niet voor iedere combinatie aanmoedigend om te horen hoe moeilijk ze te beoordelen zijn...

Lijkt me echt enorm pittig voor beide partijen.

Voor mij persoonlijk levert dit een drempel door minder fijne ervaringen met een jury.

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 18:10

Janine1990 schreef:
PSvanLot schreef:
Dan moet je als jury constant opletten wat je zegt. Dat is best een opgave.


Daarnaast lijkt het me ook niet voor iedere combinatie aanmoedigend om te horen hoe moeilijk ze te beoordelen zijn...

Lijkt me echt enorm pittig voor beide partijen.

Voor mij persoonlijk levert dit een drempel door minder fijne ervaringen met een jury.


Ik moet ook echt weleens nadenken bij commentaar en een punt en het feit dat ik mijn schrijfster iets wil leren wat niet altijd als commentaar op de film zou hoeven.

manubres

Berichten: 2787
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Nieuwe uitgebreidere protocollen per 1 aug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 22:34

Tsja, je zal inderdaad een stukje bewuster moeten zijn met wat je zegt. Als je wat wil zeggen dan zeg je het voor of na de proef, als de camera uit is. En leren doe je als schrijver vind ik al door het commentaar dat de jury geeft op de proef zelf.

Anoeska27

Berichten: 5846
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Meerveld

Re: Nieuwe uitgebreidere protocollen per 1 aug

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-20 22:40

We hebben ook regelmatig stagiaires erbij en dan wordt het wel heel lastig met opnemen. Bij de andere keren zou ik dat helemaal prima vinden.

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 09:55

manubres schreef:
Tsja, je zal inderdaad een stukje bewuster moeten zijn met wat je zegt. Als je wat wil zeggen dan zeg je het voor of na de proef, als de camera uit is. En leren doe je als schrijver vind ik al door het commentaar dat de jury geeft op de proef zelf.


Dan valt het niet mee om schrijfsters wat bij te brengen, dat zal je toch op het moment zelf moeten doen.

Ik ben er zeker geen voorstander van.

MyWishMax

Berichten: 25473
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Nieuwe uitgebreidere protocollen per 1 aug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:20

Ik snap het nut nog niet helemaal. Je moet dus eigenlijk bij elk onderdeel waar je wat onderstreept commentaar opschrijven, om te laten zien of het onderstreepte positief is of juist een verbeterpunt. Want stel je hebt een onderdeel dat een 7,5 is, dus je onderstreept de dingen die beter moeten (mogen), maar wilt ook aangeven wat goed is, dan moet je eigenlijk meer commentaar opschrijven?

Ik ben benieuwd hoe duidelijk het is voor mij, eind van deze maand krijg ik ze voor het eerst zelf terug. Tot nu toe hoor ik ook een hoop mensen die het wat verwarrend vinden en schrijvers die het schrijver een stuk minder leuk vinden nu, haha.

Als je papierloos wilt jureren hoeft er geen video opgenomen te worden. Dan heb je genoeg aan een tablet of laptop waar je op typt. Ik gok dat de KNHS dat bedoelde en niet altijd een video opnemen met al het commentaar ingesproken, maar juist het gebruik maken van een laptop waarbij de punten en protocollen meteen doorgestuurd zouden kunnen worden naar het secretariaat.

Dieselpaard
Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:24

manubres schreef:
Tsja, je zal inderdaad een stukje bewuster moeten zijn met wat je zegt. Als je wat wil zeggen dan zeg je het voor of na de proef, als de camera uit is. En leren doe je als schrijver vind ik al door het commentaar dat de jury geeft op de proef zelf.


Inderdaad, eens. Daarbij komt dat als je netjes verwoord wat je ziet, de schrijfster of stagiaire prima wat kan leren. Je hoeft toch niet iemand af te branden? Je hoeft ook niets te vinden van het paard an sich, maar wel over de rijstijl en de wijze van lopen van het paard. Sommige juryleden kunnen inderdaad dan niet meer zeggen wat ze willen. Wat zou het paardenwereldje daar een stuk vriendelijker van worden en juryleden een stuk eerlijker...

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:40

Dieselpaard schreef:
manubres schreef:
Tsja, je zal inderdaad een stukje bewuster moeten zijn met wat je zegt. Als je wat wil zeggen dan zeg je het voor of na de proef, als de camera uit is. En leren doe je als schrijver vind ik al door het commentaar dat de jury geeft op de proef zelf.


Inderdaad, eens. Daarbij komt dat als je netjes verwoord wat je ziet, de schrijfster of stagiaire prima wat kan leren. Je hoeft toch niet iemand af te branden? Je hoeft ook niets te vinden van het paard an sich, maar wel over de rijstijl en de wijze van lopen van het paard. Sommige juryleden kunnen inderdaad dan niet meer zeggen wat ze willen. Wat zou het paardenwereldje daar een stuk vriendelijker van worden en juryleden een stuk eerlijker...


Wat heeft het met vriendelijker en eerlijker te maken?

MyWishMax

Berichten: 25473
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:45

Dat snap ik ook niet. De juryleden die ik ken/bij geschreven/gereden heb zijn gewoon eerlijk en vriendelijk, op een paar uitzonderingen na, wat ook echt uitzonderingen zijn.

manubres

Berichten: 2787
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:50

MyWishMax schreef:
Dat snap ik ook niet. De juryleden die ik ken/bij geschreven/gereden heb zijn gewoon eerlijk en vriendelijk, op een paar uitzonderingen na, wat ook echt uitzonderingen zijn.


Ik heb wel bij juryleden geschreven die hun persoonlijke mening over de combi gaven. Maar dat is prima achterwege te laten. Of voor en na de opname als een jury echt zijn ei kwijt wil :D

@MyWishMax Ik denk ook eerder dat het daarheen gaat hoor. Alles op een IPad invullen.

PSvanLot

Berichten: 10182
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 10:55

manubres schreef:
MyWishMax schreef:
Dat snap ik ook niet. De juryleden die ik ken/bij geschreven/gereden heb zijn gewoon eerlijk en vriendelijk, op een paar uitzonderingen na, wat ook echt uitzonderingen zijn.


Ik heb wel bij juryleden geschreven die hun persoonlijke mening over de combi gaven. Maar dat is prima achterwege te laten. Of voor en na de opname als een jury echt zijn ei kwijt wil :D

@MyWishMax Ik denk ook eerder dat het daarheen gaat hoor. Alles op een IPad invullen.


Hoe sie je dat voor je met een I-pad? Als een vereniging die zelf moet betalen zal dat een moeilijk verhaal worden en wanneer de KNHS ze moet verzorgen zal dat ook niet meevallen.
Idem aan laptop's.

orkaan
Berichten: 3038
Geregistreerd: 27-09-06
Woonplaats: Everywhere

Re: Nieuwe uitgebreidere protocollen per 1 aug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 11:20

alsjeblieft niet digitaal....

hier 2x gejureerd met nieuwe protocol (50 combinaties), 2de x ging zeker makkelijker maar het kost je zeker 8/9 min per combinatie.

Ik ben nog steeds pro mondeling commentaar zeker bij kinderen dus als het even kan roep ik ze graag bij mij. Veel leuker beter en positiever.



Want die voorbeelden video's van de knhs zijn altijd beter dan gemiddelde combinaties met dito paarden en ponies maar de realiteit is toch anders..

Suzanne F.

Berichten: 49415
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Nieuwe uitgebreidere protocollen per 1 aug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 12:55

Ik zou gesproken commentaar prima vinden. Als je geen schrijfster meer hebt dan heb je dat overige gesproken commentaar ook niet meer. Als er wel nog een schrijfster zit dan moet je goed opletten dat je alleen de relevante dingen vermeld en geen opmerkingen maakt die niet geschikt zijn voor de deelnemer om te horen.

CharleyT
Berichten: 4010
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:07

Dieselpaard schreef:
manubres schreef:
Tsja, je zal inderdaad een stukje bewuster moeten zijn met wat je zegt. Als je wat wil zeggen dan zeg je het voor of na de proef, als de camera uit is. En leren doe je als schrijver vind ik al door het commentaar dat de jury geeft op de proef zelf.


Inderdaad, eens. Daarbij komt dat als je netjes verwoord wat je ziet, de schrijfster of stagiaire prima wat kan leren. Je hoeft toch niet iemand af te branden? Je hoeft ook niets te vinden van het paard an sich, maar wel over de rijstijl en de wijze van lopen van het paard. Sommige juryleden kunnen inderdaad dan niet meer zeggen wat ze willen. Wat zou het paardenwereldje daar een stuk vriendelijker van worden en juryleden een stuk eerlijker...


Wat een bijzondere gedachtegang heb jij over jureren. Als sommige juryleden niet meer kunnen zeggen wat ze willen gaan ze eerlijker en vriendelijker jureren.............?
Als sla je me dood, ik snap het niet.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Nieuwe uitgebreidere protocollen per 1 aug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 18:18

Hoezo zou dat het vriendelijker en eerlijker maken?

Ik ben een enorme flapuit en dat zou voor mij echt een drama zijn als alles op video kwam en naar de combinatie toe gaat. Dat is voor een paar combinaties best vol te houden maar vroeg of laat zeg ik dan iets ongenuanceerd terwijl het helemaal niet slecht bedoeld is. Ik heb ook wel eens bij een jury zitten schrijven die echt vanuit zijn tenen "oh mijn god" zei en ik begrijp heel goed waarom want het was ook meer dan dramatisch en die combinatie kwam ook op verlies uit. Maar je moet er niet aan denken dat zoiets bij de deelnemer komt.

Ik ben afgelopen zondag gestart en beide juryleden hebben niets laten onderstrepen.

Dieselpaard
Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Nieuwe uitgebreidere protocollen per 1 aug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:30

Nou...bovenstaande reactie is een mooi voorbeeld. Tis toch niet nodig om al je gedachten te delen? Ik heb ook we geschreven bij juryleden die dan bijvoorbeeld zeiden dat ze het betreffende ras lelijk vinden en bij ieder dingetje wel commentaar hadden omdat diegene het geen mooi ras vond.
Dat kan dus niet meer als je het op film hebt staan.

Suzanne F.

Berichten: 49415
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:31

Dieselpaard schreef:
Nou...bovenstaande reactie is een mooi voorbeeld. Tis toch niet nodig om al je gedachten te delen? Ik heb ook we geschreven bij juryleden die dan bijvoorbeeld zeiden dat ze het betreffende ras lelijk vinden en bij ieder dingetje wel commentaar hadden omdat diegene het geen mooi ras vond.
Dat kan dus niet meer als je het op film hebt staan.


Maar dat maakt het niet eerlijker toch? Het wordt alleen niet meer gezegd op de film.

Dieselpaard
Berichten: 1761
Geregistreerd: 19-07-11

Re: Nieuwe uitgebreidere protocollen per 1 aug

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:33

Je hebt dan iig zelf in beeld wat er gebeurd en je kunt aan de jury om terugkoppeling vragen. Dat is iig leerzamer. Plus dat ik denk dat een jury niet zomaar meer onterecht lage punten geeft, want dat moet nog wel verantwoord worden.

Suzanne F.

Berichten: 49415
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:45

Dieselpaard schreef:
Je hebt dan iig zelf in beeld wat er gebeurd en je kunt aan de jury om terugkoppeling vragen. Dat is iig leerzamer. Plus dat ik denk dat een jury niet zomaar meer onterecht lage punten geeft, want dat moet nog wel verantwoord worden.


Je kan een jury altijd om terugkoppeling vragen? En als je je proeven filmt heb je zelf goed in beeld wat er gebeurt. Een goede jury kan altijd verantwoorden waar de punten vandaan komen. Onterecht lage punten?
Omdat het een ras is wat de jury niet aanstaat? Wat voor raar beeld heb jij van juryleden?

Het kan mij echt niet schelen wat er binnen komt qua ras, als het maar goed gereden is. En daar ontbreekt het vaak aan. En een Fjord of een Tinker hebben weinig te compenseren aan beweging of zelfhouding en daarom gaan de punten vaak nog wat verder naar beneden dan bij een goedlopend dressuurgefokt paard. Maar ook die worden afgestraft op het rijtechnische als het niet voor elkaar is.

MyWishMax

Berichten: 25473
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:50

Echt, zomaar onterecht lage punten? Dat gebeurt echt niet zo vaak. Wat heb jij een slecht beeld van juryleden???

Dat filmen en terugkoppeling vragen kan nu ook al. Filmen kan je zelf regelen vanaf de a bijvoorbeeld of bij een clinic. En je kan altijd naar de jury toe voor wat extra uitleg.

Maar jurys die zomaar onterecht lage punten geven zijn echt een uitzondering. Vaker is er gebrek aan zelfreflectie bij de combinatie n krijgt de jury de schuld. Die zit daar niet om maar zo laag mogelijk te punten. Die zouden ook iedereen 80% willen kunnen geven, dat is veel leuker om uit te delen en ook om te kijken.

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-20 19:53

Wat voor wedstrijdtrauma heb je Dieselpaard?
Onterecht lage punten geven? Denk je dat juryleden hun vrije zondag voor een paar tientje opofferen om ruiters te pesten?

Dieselpaard schreef:
Nou...bovenstaande reactie is een mooi voorbeeld. Tis toch niet nodig om al je gedachten te delen? Ik heb ook we geschreven bij juryleden die dan bijvoorbeeld zeiden dat ze het betreffende ras lelijk vinden en bij ieder dingetje wel commentaar hadden omdat diegene het geen mooi ras vond.
Dat kan dus niet meer als je het op film hebt staan.
Je verwacht het misschien niet maar juryleden zijn gewoon mensen en net als andere mensen hebben ze wel eens een momentje dat ze iets zeggen in een reflex. Dat gaat ook gebeuren als het op film staat alleen kwets je dan de ruiter daar enorm mee. In het geval wat ik gaf was het een ruiter die bij de andere jury zelfs op twee verliespunten uit kwam. Het was echt heel erg slecht want er gebeurde niet iets geks waardoor de punten zo dramatisch waren maar ieder onderdeel was dik onvoldoende omdat het paard niet nagevelijk liep.
Nu had de jury in ieder geval nog de mogelijkheid om rustig na te denken hoe hij het zo netjes mogelijk kon verwoorden dat die echt niet kon en het zo opgeschreven kon worden dat de ruiter zich niet gekwetst voelde. Geloof me, juryleden hebben ook liever een fijne combinatie in de ring.