Wat gebeurt er na het Z2? Ponysport

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
WaldemarB
Berichten: 25
Geregistreerd: 19-07-20

Wat gebeurt er na het Z2? Ponysport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 20:52

Als een gek gaan mijn pony en zijn bijrijdster in de breedtesport. Dit doet me afvragen; wat gebeurt er na het Z2? Bij de paarden is het duidelijk; ZZLicht en ZZZwaar, et cetera. Maar hoe zit dat bij de pony-sport? Nu weten we waar we aan toe zijn; iedere tien winstpunten mogen we promoveren. Maar hoe zit dat als we straks voldoende punten hebben in het Z2? Ik heb zelf nooit op dat niveau gestart, en wat ik weet, weet ik uit de paardensport. Kortom; help!

Suzanne F.

Berichten: 49415
Geregistreerd: 03-03-01

Re: Wat gebeurt er na het Z2? Ponysport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:55

Vroeger was je na het Z2 klaar, maar tegenwoordig mag je ook met een pony nationale rubrieken in. De reglementen kan je lezen op de website van de KNHS.

Sky_As

Berichten: 4778
Geregistreerd: 12-05-10
Woonplaats: naast de buren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:56

Eventueel internationaal. Maar hoger dan z2 gaat niet. (afhankelijk van leeftijd) Hooguit thuis verder opleiden zodat ze daarna bij de paarden verder kunnen.

WaldemarB
Berichten: 25
Geregistreerd: 19-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 20:56

Suzanne F. schreef:
Vroeger was je na het Z2 klaar, maar tegenwoordig mag je ook met een pony nationale rubrieken in. De reglementen kan je lezen op de website van de KNHS.


Zou je mij een link kunnen sturen? Ik vind het een gevalletje 'door de bomen het bos niet meer zien'...

Suzanne F.

Berichten: 49415
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 20:59

WaldemarB schreef:
Suzanne F. schreef:
Vroeger was je na het Z2 klaar, maar tegenwoordig mag je ook met een pony nationale rubrieken in. De reglementen kan je lezen op de website van de KNHS.


Zou je mij een link kunnen sturen? Ik vind het een gevalletje 'door de bomen het bos niet meer zien'...


https://www.knhs.nl/media/17772/wedstri ... r-2020.pdf

De minimum schofthoogte van een paard moet voor de klasse ZZ-Zwaar en hoger, zonder hoefijzers gemeten, 148,1 cm zijn.
Ligt er dus aan hoe groot de pony is. En anders bel je de KNHS even en dan vraag je het.

WaldemarB
Berichten: 25
Geregistreerd: 19-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 21:02

Suzanne F. schreef:
De minimum schofthoogte van een paard moet voor de klasse ZZ-Zwaar en hoger, zonder hoefijzers gemeten, 148,1 cm zijn.
Ligt er dus aan hoe groot de pony is. En anders bel je de KNHS even en dan vraag je het.


Kleiner dan dat :-)

BigOne
Berichten: 38449
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:03

Wat rijd ze op dit moment? Want gaan als een speer met een goede pony is niet zo moeilijk wanneer de ruiter ook aardig rijd .Met goed plannen kun je soms in een weekend door de B zijn bvb.

Suzanne F.

Berichten: 49415
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:07

WaldemarB schreef:
Suzanne F. schreef:
De minimum schofthoogte van een paard moet voor de klasse ZZ-Zwaar en hoger, zonder hoefijzers gemeten, 148,1 cm zijn.
Ligt er dus aan hoe groot de pony is. En anders bel je de KNHS even en dan vraag je het.


Kleiner dan dat :-)


Dan houdt het na het ZZ-licht op zover ik kan lezen.
Maar als het een D is dan kan hij nog internationaal eventueel. Is sowieso veel vraag naar fijne Z2 pony’s in die maat.
Laatst bijgewerkt door Suzanne F. op 19-07-20 21:08, in het totaal 1 keer bewerkt

WaldemarB
Berichten: 25
Geregistreerd: 19-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 21:08

bigone schreef:
Wat rijd ze op dit moment? Want gaan als een speer met een goede pony is niet zo moeilijk wanneer de ruiter ook aardig rijd .Met goed plannen kun je soms in een weekend door de B zijn bvb.


We gaan nu naar het L2. Het is geen kwestie van dat het haalbaar is met dit dier of deze amazone, maar meer dat ik denk; "goh, hoe zit dat eigenlijk". Ik denk persoonlijk dat veel meer dan Z1 er uiteindelijk niet in zit, niet vóór de 18e verjaardag van de amazone. Het ieder weekend op wedstrijd zijn zette me alleen aan het denken. Het deed me beseffen dat ik eigenlijk geen idee heb van het verloop van de klasses in de ponysport. En ik ben nieuwsgierig, dus wil ik het weten. En hier zit veel kennis :-).

BigOne
Berichten: 38449
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat gebeurt er na het Z2? Ponysport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:13

Dan zou ik gewoon rustig doorrijden en eerst eens aankijken hoe het verder gaat. Tot Z1 zijn pony/paardenproeven gelijk. En je mag tot en met ZZL. Dus hebben ze nog wel even te gaan.

WaldemarB
Berichten: 25
Geregistreerd: 19-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 21:16

bigone schreef:
Dan zou ik gewoon rustig doorrijden en eerst eens aankijken hoe het verder gaat. Tot Z1 zijn pony/paardenproeven gelijk. En je mag tot en met ZZL. Dus hebben ze nog wel even te gaan.


Klopt, ik wil gewoon weten hoe het zit. Niet persé voor deze combinatie, alleen deze combinatie zette me wel aan het denken, omdat ik nu weer ieder weekend (soms twee keer) op wedstrijdterrein sta. Het is informatie die niet tot mijn standaard kennis behoort, dus wil ik het uitzoeken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:16

Je kunt internationaal z2 starten bij de pony’s, maar dat kan maar tot een leeftijd van 16 jaar van de Amazone

BigOne
Berichten: 38449
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat gebeurt er na het Z2? Ponysport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:20

Hoe oud is de pony.

WaldemarB
Berichten: 25
Geregistreerd: 19-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 21:26

bigone schreef:
Hoe oud is de pony.


Een zeer ervaren pony :j . Pony is net 18 jaar, al gedraagt ie zich niet zo... :D

WaldemarB
Berichten: 25
Geregistreerd: 19-07-20

Re: Wat gebeurt er na het Z2? Ponysport

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 21:27

Als ik het goed begrijp:
B - L1 - L2 - M1 - M2 - Z1 - Z2 - Z2 Nationaal en/of Internationaal? En dan stopt het?

BigOne
Berichten: 38449
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:33

Ruiter 16 en ervaren Z2 combinatie in de juiste D maat kun je inderdaad proberen om je in het kader te rijden of gewoon fei wedstrijden in het buitenland. Maar dat kost je klauwen met geld.
Alhoewel ze in de kaders liever talentvolle combi’s hebben met een ruiter van 13,14 . Die kunnen wat langer voor Nederland uitkomen .

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:40

WaldemarB schreef:
Als ik het goed begrijp:
B - L1 - L2 - M1 - M2 - Z1 - Z2 - Z2 Nationaal en/of Internationaal? En dan stopt het?

Dan kan je nog met een E pony children gaan rijden.
En met alle pony's Z2 en ZZ licht bij de paarden vanaf 12 jarige leeftijd amazone. En pony's groter dan 1.48 kunnen dus ZZ Zwaar en hoger gaan lopen tussen de paarden.

WaldemarB
Berichten: 25
Geregistreerd: 19-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 21:46

bigone schreef:
Ruiter 16 en ervaren Z2 combinatie in de juiste D maat kun je inderdaad proberen om je in het kader te rijden of gewoon fei wedstrijden in het buitenland. Maar dat kost je klauwen met geld.
Alhoewel ze in de kaders liever talentvolle combi’s hebben met een ruiter van 13,14 . Die kunnen wat langer voor Nederland uitkomen .


Is dat op uitnodiging? Of gewoon simpelweg inschrijven?

WaldemarB
Berichten: 25
Geregistreerd: 19-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 21:46

bigone schreef:
Maar dat kost je klauwen met geld.


Dat boeit niet, zolang we lol hebben.

BigOne
Berichten: 38449
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:51

WaldemarB schreef:
bigone schreef:
Maar dat kost je klauwen met geld.


Dat boeit niet, zolang we lol hebben.

Nou veel plezier dan.

Gwenvd

Berichten: 1736
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:53

Maar dan ben ik benieuwd, klauwen met geld, hoeveel moet je dan aan denken?

cobiie

Berichten: 7315
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 21:55


WaldemarB
Berichten: 25
Geregistreerd: 19-07-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-20 21:56

Gwenvd schreef:
Maar dan ben ik benieuwd, klauwen met geld, hoeveel moet je dan aan denken?


Voor internationale wedstrijden, buiten je FEI-paspoort, reispapieren etc, moet je denken aan je startgeld, maar ook je eigen verblijf, brandstof (of vliegreis) ernaartoe, overnachtingen en eten en drinken aldaar, meer materiaalkosten, dus dat dat heel veel geld is, dat geloof ik meteen.

BigOne
Berichten: 38449
Geregistreerd: 03-08-09

Re: Wat gebeurt er na het Z2? Ponysport

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:03

Voor je op een fei wedstrijd start ben je de eerste paar honderd euro aan speciaal paspoort en andere zaken al kwijt aan knhs. Dan komt er nog inschrijvingsgeld van buitenlandse wedstrijd bij en vooral stallingskosten want pony moet op terrein blijven staan.

Boedha_1981

Berichten: 458
Geregistreerd: 26-05-15
Woonplaats: Ergens in het mooie Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-20 22:04

Gwenvd schreef:
Maar dan ben ik benieuwd, klauwen met geld, hoeveel moet je dan aan denken?


Nou denk dan maar aan een zeker 1500€ per internationaal concour. En dan is het echt aan de magere kant.
Je inschrijf geld bedraagt alleen al +/- 500€, meestal zijn er 2 baaltjes stro of een baaltje zaagsel inbegrepen maar hier doe je absoluut geen 4 dagen mee, dan heb je nog een hotel nodig voor zeker 4 dagen (3 dagen starten, 1 dag eerder zowiezo aankomen vanwege vet check), en dan moet je al die dagen nog eten, je vervoer erheen ect.
Mocht je over een grote vrachtwagen met living beschikken dan kun je een hoop besparen op hotel kosten.

Vergeet ook niet dat je hiervoor een FEI paspoort nodig hebt (behoorlijke kosten plaatje), verplicht 2 maal per jaar enten, intekenen door erkende dierenarts, pony’s moeten tegenwoordig geloof ik onder de laser gemeten worden of op gelaserde ondergrond.

En dan zijn dit alleen nog maar de dingen in grote lijnen, wat elke internationale wedstrijd weer terug komt.