Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:06

Janneke2 schreef:
Ik heb meerdere keren geschreven bij juries.
Ik vind het interessant, je ziet het weer eens van een andere hoek - maar de raadsels als 'het gevoel was hetzelfde, maar jury 1 geeft andere punten dan jury 2' los je er niet mee op.

Het kan idd zijn dan ivm vermoeidheid het uitgestrekken in draf ('middendraf', verruimen) er niet zo uitkomt - en een jury die daar veel waarde aan hecht zal dan de hele proef in een ander perspectief zien.

(Zo vind ik halsstrekken de belangrijkste oefening. Graag een redelijk prompte reactie, neus voor de loodlijn en ter hoogte van de polsen - aka voorknie of handwortel. Mislukt die oefening, stel ik voor dat de hele proef rond de 50% wordt gewaardeerd.)


Nou, interessante visie. Gelukkig is het bij schrijven gebleven mag ik hopen? Het woord 'polsen'lees ik ook voor het eerst in deze context. Niet te oud om wat te leren :o
De proef uitslag is een optelsom van onderdelen, dus na 1 minder gelukt onderdeel(waar jij persoonlijk grote waarde aan hecht) kom je niet zomaar op 50% uit.
Gelukkig maar, want alle onderdelen(op een paar na, die tellen dubbel) tellen gelijkwaardig mee.

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:11

Sita_xx schreef:
@SuzanneF ik snap Sweet Vanille wel. Tuurlijk is niet elke proef winstpunt waardig. En de ene jury is misschien te lief, en de ander te streng en de juiste punten zullen dan ergens in het midden liggen.

Maar mag je een jury wel te streng vinden en bestaan er dan ook te strenge jury's? Soms krijg ik namelijk het idee dat hier gevonden wordt dat er nooit te strenge jury's bestaan en dat als je zelf het gevoel hebt echt een winstpuntwaardige proef te hebben gereden en de jury vind van niet dat het dan ook wel een slechte proef moet zijn. :+ Tuurlijk kun je bij een echt te strenge jury wat met het commentaar wat er bij staat, want dat is vaak commentaar van een wat hoger niveau en kan jou dus helpen om je paard nog beter te krijgen. Maar de punten moeten in dat geval daar niet al naar gepunt zijn, maar passen bij de proef die gereden is. In dat geval is de jury misschien dus juist wel te kundig voor de klasse waar hij/zij in jureert.

Sommige jury's verwachten nou eenmaal echt houding-, balans en gedragenheid van een m1/m2 paard in het L1 en daar streef je natuurlijk ook naar, maar wordt in die klasse nog niet vereist. Andere jury's zijn misschien weer veel te snel tevreden en daar compenseer je dan de punten van de te strenge jurys weer mee. Het is zoeken naar een middenweg.

Maar volgens mij mogen we hier niks negatiefs zeggen over een jury die echt te streng is geweest }:0


Leef je uit zou ik zeggen. Je mag van mij van alles zeggen over mijn collega's en ik. Kan er niet wakker van liggen.
Het is maar een hobby, die ik wel serieus neem, maar niet dat ik me druk maak over te streng, te makkelijk, zesjes jury(zesjes proeven bestaan echt en komen soms voorbij in de ring).

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:14

Tuurlijk los je dat gevoel er niet mee op. Maar je leert wel snappen waarom het zo kan verschillen en waar er nu opgelet wordt. En je ziet dat er echr 6jes proeven bestaan en dat de jury daar weinig anders mee kan.

Verder ben ik het niet met je eens. Of paard de hand goed volgt kan je ook in alle onderdelen zien. En ik zie liever rustig laten halsstrekken ipv in 1 keer losgooien. In verbinding de hand volgen naar beneden, in balans blijven en ook weer netjes op maat maken.
Maat er zijn 100 redenen waarom die oefening kan mislukken. Niet alleen vanwege slecht gereden. Dubbel tellen zou misschien best mogen, maar dat zou uit eigen belang zijn. Mijn mega simpele paard scoort daar wel heel dik op. :+

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:15

Janneke2 schreef:
carika schreef:
@sita_ xx ik begrijp je opmerking wel maar vindt het lastig om dat aan online starten te linken. Dit weekend nog 30 punten verschil gehad, 1ste ring 30punten meer dan in de 2de ring. Direct achter elkaar gereden, geen opmerklijke verschillen in de proeven en beide ringen 1ste geworden.
Ik ga dan echt niet naar de jury om uitleg vragen maar misschien zou iemand anders dat wel doen.


Naar de letter van de wet zou het het beste zijn als je beide proeven op film hebt en dan beide juryleden beide proeven liet zien.
... en daarna een ontspannen gesprek over 'wat zie je - en wat vind je er van?'


Ha ha, naar de letter van de wet(welke)? En dan zit je daar met 2 juryleden die elk een andere proef beoordeelden? Moeten ze elkaars beoordeling controleren?
Snap niet wat je wil bereiken.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10422
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:38

Suzanne F. schreef:
Ik zie het al bij het rondje om de baan (of in de bak). En ik zit er bijna nooit naast. Je ziet dan al hoe een paard rijtechnisch voor elkaar is. En dan kan het soms nog meevallen als er supernetjes op de letter wordt gereden. Of juist tegenvallen als hij ineens gaat staken of zijn kop in de lucht steekt. Maar doorgaans weet ik al precies wat voor een proef het is bij het eerste rondje om de baan en het binnenkomen.


Dit merk ik ook echt wel. Vaak heb je al een gevoel bij de eerste rondjes. Af en toe verrast iemand je een keer (positief of negatief) Maar meestal klopt het eerste gevoel wel :j

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 10:53

CharleyT schreef:
Het woord 'polsen'lees ik ook voor het eerst in deze context. Niet te oud om wat te leren :o

Handwortel vind ik 'geen taal', :o dus gebruik ik maar de gewone term die mensen kennen.
Citaat:
De proef uitslag is een optelsom van onderdelen, dus na 1 minder gelukt onderdeel(waar jij persoonlijk grote waarde aan hecht) kom je niet zomaar op 50% uit.

Dat weet ik.
En ik vind dat niet echt terecht.

We kunnen debatteren over andere 'toetsstenen', maar correct halsstrekken (ik noemde mijn criteria) laat zien of het dier echt netjes over de rug wordt gereden.

Uiteraard zullen de echte vaklui dat 'zo ook wel zien'. Maar een bewijs is nooit weg.

En als het dier niet netjes over de rug wordt gereden, hoort niet zozeer het onderdeel halsstrekken een 5 of lager te krijgen (officieel was 'niet getoond' een 1) - dan hoort de 5 het "basiscijfer" voor alle onderdelen te zijn.
Citaat:
Gelukkig maar, want alle onderdelen(op een paar na, die tellen dubbel) tellen gelijkwaardig mee.

Dat de volte naar links en rechts gelijkwaardig zijn, heb ik geen moeite mee.
Ooit telde in de GP de uitgestrekte stap dubbel, want bij te veel spanning in de rug wordt het telgang. (Die oefening, oma vertelt, is nu een soort vrije stap. Ik vind het prima als het nog steeds dubbel telt.)!


En vwb je andere vraag:
Ik schreef:
"Naar de letter van de wet zou het het beste zijn als je beide proeven op film hebt en dan beide juryleden beide proeven liet zien.
... en daarna een ontspannen gesprek over 'wat zie je - en wat vind je er van?'"

Tja, naar welke wet ik verwijs? Ach, ten eerste verwijs ik naar een bijbelse uitdrukking die mij dierbaar is. (Dat de letter van de wet kan doden, maar de geest van de wet leven geeft.)
Want wat ik beschrijf is 'leuk verzonnen', het is in principe ook HET recept voor leersituaties (hetzij deelnemer, hetzij jury en waarschijnlijk allebei) - maar in de dagelijkse gang van zaken gaat het niet zo.
Wat jammer is.
Want ik denk wel dat het zinvol kan zijn als juries elkaars beoordelingen zien. (Schijnt ook onderdeel van de bijscholing te zijn.)

CharleyT
Berichten: 3991
Geregistreerd: 12-03-06

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 12:32

@ Janneke2,

Het belang van correct hals strekken, daar zijn we het beide wel over eens. Ik persoonlijk zou het heel fijn vinden als dat onderdeel dubbel geteld wordt. En ik was heel content toen hals strekken ook in de M en hoger werd toegevoegd.

JDvKloot
Berichten: 1
Geregistreerd: 19-08-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-21 21:50

Weet iemand met welke instelling op een IPhone je de beste filmkwaliteit krijgt voor de jury? Mijn dochter gaat volgende week haar eerste online proefje rijden en ik ben de filmer. Bij het testen vond ik het toch wel korrelig, zeker als de combinatie aan de andere kant van de bak is. Ik heb nu gefilmd op 1080p en 60fps.

Naomi_Haffie

Berichten: 6948
Geregistreerd: 18-02-07

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 10:12

Kan iemand mij vertellen welke proeven er gereden moeten worden? Ik ben het kwijt haha

carika
Berichten: 1584
Geregistreerd: 02-04-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-21 10:14

Naomi_Haffie schreef:
Kan iemand mij vertellen welke proeven er gereden moeten worden? Ik ben het kwijt haha



Dat kun je hier vinden

https://paardrijden.nl/criteria

Dala8
Berichten: 383
Geregistreerd: 26-04-14
Woonplaats: Friesland

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-21 20:26

Ik heb gister en vandaag weer proeven ingestuurd. Hoop mijn laatste 2 punten in de L1 te behalen zodat ik in september op locatie L2 kan starten!
Het ging niet heel top, iets met een paard in de strooooooooomende regen uit het land halen, welke vervolgens met het inrijden alle kanten op vloog en elke drup die door het dak naar beneden kwam een reden vond om weer gek te doen. Maar ik hoop dat het net lukt. En ach anders nog een keer L1 starten :+

Ik ben toch wel heel blij dat de mogelijkheid van het online rijden is gebleven. Scheelt een hoop tijd!

Dala8
Berichten: 383
Geregistreerd: 26-04-14
Woonplaats: Friesland

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 18:18

Wow! De proef die ik gister had ingeleverd, vanmiddag al uitslag. En gewoon 197! Niet verwacht, wel heel blij nu L1+10

Ballard_L

Berichten: 2493
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-21 22:37

Wat top! Gefeliciteerd! Ik ga volgende week weer twee proeven opnemen. Aanstaande donderdag op locatie op wedstrijd en dan hoop ik bijna de L2 door te zijn :) En dan zit het er helaas weer op met de online proeven. Ik vond het wel handig hoor!

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:21

Hoi Allemaal,

in het vorige topic reed ik fanatiek mee toen het online dressuurproeven net mogelijk was.
Het heeft door diverse reden even stil gelegen. Graag zouden wij het willen oppakken maar stuiten wij tegen een vraag aan en misschien is hij hier al vaker gesteld maar ik kon het zo snel niet vinden..

maar waar zie je welke proef je moet rijden?

Zipperdepip
Berichten: 88
Geregistreerd: 20-08-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 11:58

Is een winstpunt van een online proef geldig om springen te starten als een ruiter begint met wedstrijden?

Marie111
Berichten: 4670
Geregistreerd: 15-07-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:13

linn1502 schreef:
Hoi Allemaal,

in het vorige topic reed ik fanatiek mee toen het online dressuurproeven net mogelijk was.
Het heeft door diverse reden even stil gelegen. Graag zouden wij het willen oppakken maar stuiten wij tegen een vraag aan en misschien is hij hier al vaker gesteld maar ik kon het zo snel niet vinden..

maar waar zie je welke proef je moet rijden?


https://paardrijden.nl/criteria

linn1502

Berichten: 735
Geregistreerd: 28-05-13
Woonplaats: Veluwe

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-21 12:25

Bedankt zie nu dat het tot en met het L2 is.. Helaas voor mij geen M1

Jelle1236
Berichten: 707
Geregistreerd: 26-05-06
Woonplaats: friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 07:02

Sorry voor de onderbreking, maar zit hier misschien (of weet iemand) die onze club kan helpen aan een z jury? Regio Friesland (Koudum)

Onder het mom niet geschoten altijd mis…

Afbeelding

Nogmaals sorry dat ik jullie ermee lastig val, iets met wanhopig :+

Groetjes Anita

Muronia

Berichten: 19547
Geregistreerd: 29-04-09
Woonplaats: Aan het kanaal, achter de spoordijk

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 08:12

Ik wacht inmiddels alweer 9 dagen op mn punten van een proefje. De volgende is alweer ingestuurd gisteren, ik ben benieuwd welke eerder terugkomt :)

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 18:02

Hoe zat het ook alweer? Ik heb in december 3 online winstpunten gereden. Mag ik er nu nog 5 online rijden en 2 op wedstrijd of moet ik er nog minimaal 5 offline rijden?

janna

Berichten: 4537
Geregistreerd: 08-02-01

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 19:29

Je mag er nog 5 online rijden ja, tm de L2. Je december punten tellen als normale winstpunten.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-21 19:43

Fijn, scheelt toch weer als je niet zo vaak op pad kan/wil.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-21 19:17

Vorig jaar heb ik met de oude manier nog mee gedaan, nu wil ik toch weer een proefje opnemen als generale voor een echte wedstrijd.

Ik kan me herinneren dat je vorig jaar na de proef het hoofd van de ruiter nog in beeld moest brengen, is dat afgeschaft?

Sita_xx

Berichten: 1623
Geregistreerd: 27-02-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-21 23:04

Sakura789 schreef:
Vorig jaar heb ik met de oude manier nog mee gedaan, nu wil ik toch weer een proefje opnemen als generale voor een echte wedstrijd.

Ik kan me herinneren dat je vorig jaar na de proef het hoofd van de ruiter nog in beeld moest brengen, is dat afgeschaft?



Nee. Dat moet nog steeds en je moet bovenop de neus 2 vingers onder de neusriem aan ruimte laten zien

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-21 13:07

Gelukkig las ik het inderdaad nog net in de voorbereiding gistermiddag, het staat in de regels onder de bullet points.

Filmpje vandaag opgestuurd, ben heel benieuwd!