Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 22:21

Vraagje aan de juryleden;
Wanneer geven jullie ongeveer een 6/7/8/9 voor verzorging?

En hoe werkt het eigenlijk met een paard met dikke langen manen? Neem aan dat dat los niet echt handig is?

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 22:26

Ik vind verzorging altijd een moeilijk punt. Niet iedereen heeft dezelfde skills, expertise, mogelijkheden en geld om alles super in orde te hebben.

Ik geef standaard een 7 en alleen als het echt slordig is of niet in conditie ga ik naar beneden.

xJurdyWonanx

Berichten: 4052
Geregistreerd: 08-02-05
Woonplaats: Heerlen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 22:31

f4bjheu schreef:
Vraagje aan de juryleden;
Wanneer geven jullie ongeveer een 6/7/8/9 voor verzorging?

En hoe werkt het eigenlijk met een paard met dikke langen manen? Neem aan dat dat los niet echt handig is?



Afbeelding
Deed voorheen een hengstenvlecht, maar die zakte uit doordat we hem niet strak genoeg kregen. Nu maken we deze 'knotten'. Heb even op Google naar een voorbeeld gezocht maar kan het zo gauw niet vinden. Je vlecht iig een slag of 4 en haalt dan het haar/de vlecht door het begin van de vlecht en neemt die pluk weer mee als deel van de nieuwe vlecht.

f4bjheu
Berichten: 987
Geregistreerd: 09-03-13
Woonplaats: op de aarde

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 22:39

ziet er heel gaaf uit
zakt dat niet uit met halsstrekken?
Kreeg de hengstenvlecht laatst tot halverwege mooi, rest begon idd te lubberen
moet wel zeggen dat ik geen krukje had dus 'm er niet echt op-op kon leggen + nu zeker 5 jaar niet meer had gedaan haha

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-21 22:43


Rowan_
Berichten: 245
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Odijk(utrecht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 00:54

Vraagje aan de juryleden hier:
Zien jullie bij de filmpjes ook info over het paard, en dan met name de hoogte van het paard?
Ik rij namelijk met een pony van 1.41 bij de paarden, en ik heb het idee dat de jury dat totaal niet doorheeft omdat ik ook klein ben en de verhouding dus wel klopt.
Maar ik merk gewoon dat er verwacht wordt dat hij spectaculairder loopt en nog meer verruimd, maar een klein stukje is voor zo’n pony vrij veel.

Kijk, het is geen spectaculair dressuur paard, maar hij doet wel netjes wat er gevraagd wordt en rij nota bene in de B. :(

Meer mensen met pony’s die dit herkennen?

Rowan_
Berichten: 245
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Odijk(utrecht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 00:58

PSvanLot schreef:
Ik vind verzorging altijd een moeilijk punt. Niet iedereen heeft dezelfde skills, expertise, mogelijkheden en geld om alles super in orde te hebben.

Ik geef standaard een 7 en alleen als het echt slordig is of niet in conditie ga ik naar beneden.


Maar als alles gewassen, schoon, geknot en strak in de outfit zit, waarom dan een 7?
Dan kan het toch niet beter dan dat?
Dan vind ik een 7 best laag... had in m’n ene proef een 9 en de ander een 7,5... dan denk ik ook waarom is dat dan? :')

Texas02

Berichten: 4643
Geregistreerd: 21-04-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 02:11

Volgens het reglement hoef je niet te knotten of in outfit te rijden.. Dus naar mijn mening mag hier dan ook niet meer of minder op beoordeeld worden zolang alles gewoon netjes is..

roosjenat

Berichten: 1490
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 07:38

Rowan_ schreef:
Vraagje aan de juryleden hier:
Zien jullie bij de filmpjes ook info over het paard, en dan met name de hoogte van het paard?
Ik rij namelijk met een pony van 1.41 bij de paarden, en ik heb het idee dat de jury dat totaal niet doorheeft omdat ik ook klein ben en de verhouding dus wel klopt.
Maar ik merk gewoon dat er verwacht wordt dat hij spectaculairder loopt en nog meer verruimd, maar een klein stukje is voor zo’n pony vrij veel.

Kijk, het is geen spectaculair dressuur paard, maar hij doet wel netjes wat er gevraagd wordt en rij nota bene in de B. :(

Meer mensen met pony’s die dit herkennen?



Nee eingelijk niet. Ook pony's kunnen ruimere gangen laten zien. Ik ben nog nooit afgerekend op het feit dat ik met een pony rijd.

Spenk
Berichten: 21793
Geregistreerd: 30-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 07:40

Rowan_ schreef:
Vraagje aan de juryleden hier:
Zien jullie bij de filmpjes ook info over het paard, en dan met name de hoogte van het paard?
Ik rij namelijk met een pony van 1.41 bij de paarden, en ik heb het idee dat de jury dat totaal niet doorheeft omdat ik ook klein ben en de verhouding dus wel klopt.
Maar ik merk gewoon dat er verwacht wordt dat hij spectaculairder loopt en nog meer verruimd, maar een klein stukje is voor zo’n pony vrij veel.

Kijk, het is geen spectaculair dressuur paard, maar hij doet wel netjes wat er gevraagd wordt en rij nota bene in de B. :(

Meer mensen met pony’s die dit herkennen?

Nee want je beoordeeld wat je ziet een niet rekening houden met de stokmaat. Elke pony kan je verbeteren en ruim leren lopen. Hier ook altijd pony's gereden ( haflingers en fjord) en ook wel 8en gekregen er voor op den duur. Want het is gewoon te leren.

WenK

Berichten: 10510
Geregistreerd: 10-01-03
Woonplaats: 't Gooi

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:16

Nee, de info over stokmaat etc krijgt de jury niet. Hoeft ook niet want daar doen we niks mee. Als de combinatie een duidelijke verruiming laat zien is het goed, ongeacht hoeveel meters er per pas gehaald worden.

Voor de verzorging geldt dat ik meestal op een 7 of een 8 uitkom. Gewoon netjes verzorgd dan. Zie je echt extra moeite en spik en span, superstrak gevlochten etc kan ik wel eens omhoog gaan, maar dat komt zelden voor, vooral omdat dan echt alles moet kloppen en dat zie je gewoon bijna nooit. Ook bij een onverzorgde presentatie, dan kan ik wel eens naar beneden gaan, maar een onvoldoende wordt het eigenlijk nooit. Ik geloof dat mijn laagst gegeven cijfer op de verzorging een 5 was. Op reguliere wedstrijd was dat. Beestje liep met overconditie, het stro in de staart en onverzorgde (los, maar niet uitgekamd) manen een rondje.

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 08:54

Rowan_ schreef:
Vraagje aan de juryleden hier:
Zien jullie bij de filmpjes ook info over het paard, en dan met name de hoogte van het paard?
Ik rij namelijk met een pony van 1.41 bij de paarden, en ik heb het idee dat de jury dat totaal niet doorheeft omdat ik ook klein ben en de verhouding dus wel klopt.
Maar ik merk gewoon dat er verwacht wordt dat hij spectaculairder loopt en nog meer verruimd, maar een klein stukje is voor zo’n pony vrij veel.

Kijk, het is geen spectaculair dressuur paard, maar hij doet wel netjes wat er gevraagd wordt en rij nota bene in de B. :(

Meer mensen met pony’s die dit herkennen?


ik ben op een gegeven moment de stokmaat mee gaan filmen, kwam steeds terug als commentaar dat de pony niet op 3 of 4 sporen liep. Vanaf het moment dat we die mee filmden kregen we voldoendes tot ruim voldoendes voor de sb en travers

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:03

Het maakt toch niet uit hoe groot hij is om op 3 of 4 sporen te lopen?

MyWishMax

Berichten: 25356
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:06

Verruimen is verruimen. Daar moet gewoon een duidelijk verschil in te zien zijn, anders is het niet voldoende. Ook qua terugnemen en dat wordt nog wel eens vergeten. Dat heeft niks met stokmaat of spectaculair te maken. Het is juist oneerlijk als jij in verhouding minder hoeft te verruimen in verhouding als een ander paard, omdat je een pony rijdt. Dus voor hetzelfde cijfer maar 5% verruimen en de ander 10%. Nee, je verruimt qua meters niet evenveel, maar zou dat in verhouding wel moeten. En dat kan ook makkelijk. Kost alleen training. Ik begon, met een heel simpel paard, geen spectaculaire bewegingen en korte passen, met een 5,5 of soms een 6 en door training werd dat een 7 of 8. Omdat er in het begin niet of niet genoeg verruimd werd, het verschil niet duidelijk genoeg was door niet genoeg terugnemen of juist versneld. Door training ging ze voor haar doen wel echt verruimen en ja, dat valt echt niet te vergelijken met een paard dat meer talent voor verruimen heeft, maar dat wordt ook niet vergeleken. Er wordt juist gekeken naar het verschil tussen jouw arbeidsdraf en verruiming.

Ook in de b moet je verruimen voor een goed cijfer. Er worden juist maar enkele passen gevraagd ipv hele diagonaal. Maar die passen moeten wel ruimer zijn en te zien zijn.

Wat is het commentaar dat je krijgt?

Wat heeft een stokmaat te maken met aantal sporen?

PSvanLot

Berichten: 10152
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:17

tammiebels schreef:
Rowan_ schreef:
Vraagje aan de juryleden hier:
Zien jullie bij de filmpjes ook info over het paard, en dan met name de hoogte van het paard?
Ik rij namelijk met een pony van 1.41 bij de paarden, en ik heb het idee dat de jury dat totaal niet doorheeft omdat ik ook klein ben en de verhouding dus wel klopt.
Maar ik merk gewoon dat er verwacht wordt dat hij spectaculairder loopt en nog meer verruimd, maar een klein stukje is voor zo’n pony vrij veel.

Kijk, het is geen spectaculair dressuur paard, maar hij doet wel netjes wat er gevraagd wordt en rij nota bene in de B. :(

Meer mensen met pony’s die dit herkennen?


ik ben op een gegeven moment de stokmaat mee gaan filmen, kwam steeds terug als commentaar dat de pony niet op 3 of 4 sporen liep. Vanaf het moment dat we die mee filmden kregen we voldoendes tot ruim voldoendes voor de sb en travers


Dat vind ik heel bijzonder. Waarom kan een pony dat niet?

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:38

Ik beoordeel een pony, een PRE, een Fjord, een Fries, een trekpaard en een unicorn precies hetzelfde als ieder ander paard. Pony’s moeten inderdaad ook een schouderbinnenwaarts op 3 sporen kunnen rijden en verruimen. Dat het verruimen misschien wat meer training kost dan bij een dressuurpaard dat net wat makkelijker van uit de schouder beweegt, dan is dat zo. Misschien loopt jouw pony wel meer ontspannen zijn ronde en ligt daar een moeilijkheid voor het dressuurpaard? You win some, you lose some.

Ik heb zelf een matige beweger, maar dat kwam met de keuze om ook te willen springen en crossen. Gewoon mee dealen en extra hard willen werken. Ik heb overigens zat goed bewegende pony’s gezien en ook zat paarden met een drafritme als een naaimachine. Je moet rijden met wat je hebt en dat verbeteren.

Rowan_
Berichten: 245
Geregistreerd: 14-07-08
Woonplaats: Odijk(utrecht)

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:40

MyWishMax schreef:
Verruimen is verruimen. Daar moet gewoon een duidelijk verschil in te zien zijn, anders is het niet voldoende. Ook qua terugnemen en dat wordt nog wel eens vergeten. Dat heeft niks met stokmaat of spectaculair te maken. Het is juist oneerlijk als jij in verhouding minder hoeft te verruimen in verhouding als een ander paard, omdat je een pony rijdt. Dus voor hetzelfde cijfer maar 5% verruimen en de ander 10%. Nee, je verruimt qua meters niet evenveel, maar zou dat in verhouding wel moeten. En dat kan ook makkelijk. Kost alleen training. Ik begon, met een heel simpel paard, geen spectaculaire bewegingen en korte passen, met een 5,5 of soms een 6 en door training werd dat een 7 of 8. Omdat er in het begin niet of niet genoeg verruimd werd, het verschil niet duidelijk genoeg was door niet genoeg terugnemen of juist versneld. Door training ging ze voor haar doen wel echt verruimen en ja, dat valt echt niet te vergelijken met een paard dat meer talent voor verruimen heeft, maar dat wordt ook niet vergeleken. Er wordt juist gekeken naar het verschil tussen jouw arbeidsdraf en verruiming.

Ook in de b moet je verruimen voor een goed cijfer. Er worden juist maar enkele passen gevraagd ipv hele diagonaal. Maar die passen moeten wel ruimer zijn en te zien zijn.

Wat is het commentaar dat je krijgt?

Wat heeft een stokmaat te maken met aantal sporen?


Hij verruimd wel degelijk, en ik rij hem ook weer terug.
Ik merk duidelijk verschil of ik dus een filmpje instuur of dat ik gewoon regulier voor hun neus rij.
Dus ja, ik ben het er zeker mee eens dat verruimen verruimen is, en dat een pony dit uiteraard ook kan, en toch merk ik verschil als het niet duidelijk is dat het een pony is.

MyWishMax

Berichten: 25356
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:48

Dat heeft echt niks ermee te maken dat het een pony is. Dan zou elke pony daar last van hebben. Het kan wel minder goed over komen op film of het voelt beter dan het eruit ziet. Jij vergelijkt met andere proeven of andere keren rijden, een jury niet. Die beoordeelt wat die op dat moment ziet. Het zou juist oneerlijk zijn als ze de beoordeling aanpassen aan de stokmaat. Dat een pony minder hoeft te laten zien voor hetzelfde cijfer.

Wat is het commentaar dan wat je krijgt?

Ballard_L

Berichten: 2496
Geregistreerd: 01-05-09
Woonplaats: Kollumerzwaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:51

RedRoses schreef:
Ik heb m’n eerste proef na 3 maanden ook weer ingeleverd, heel spannend. Gok toch net geen punt, maar we gaan het zien, altijd leerzaam.

Er blijft bij mij alleen dit staan: [ [url=m/wjoJYI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Heeft iemand anders dat ook? Gaat het dan wel goed? Ik heb dat nog nooit gehad namelijk. :)


Ja hoor, dit is goed :) een voorvertoning van het filmpje komt er vanzelf bij, dat duurt eventjes

Katja
Blogger

Berichten: 42178
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:52

Rowan_ schreef:
Hij verruimd wel degelijk, en ik rij hem ook weer terug.
Ik merk duidelijk verschil of ik dus een filmpje instuur of dat ik gewoon regulier voor hun neus rij.
Dus ja, ik ben het er zeker mee eens dat verruimen verruimen is, en dat een pony dit uiteraard ook kan, en toch merk ik verschil als het niet duidelijk is dat het een pony is.
Verruimen zie je op film vaak minder goed dus je moet het nog duidelijker rijden. De eis blijft gewoon hetzelfde of het nou een pony of een paard is. Net zo goed als ik gewoon die volte 8 meter moet rijden ook al is mijn paard boven de 1.80m.

FriesWytske
Berichten: 9902
Geregistreerd: 05-08-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 09:58

f4bjheu schreef:
ziet er heel gaaf uit
zakt dat niet uit met halsstrekken?
Kreeg de hengstenvlecht laatst tot halverwege mooi, rest begon idd te lubberen
moet wel zeggen dat ik geen krukje had dus 'm er niet echt op-op kon leggen + nu zeker 5 jaar niet meer had gedaan haha


Hier een Fries met hele dikke manen. Ik doe er 2 hengstenvlechten in. En sinds deze winter doe ik aan elke kant van de hals er 1. Doe ik er 1 in, dan zakt hij binnen een dag er ook al uit. En nu blijft hij een aantal dagen mooi zitten.

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 10:19

PSvanLot schreef:
tammiebels schreef:


ik ben op een gegeven moment de stokmaat mee gaan filmen, kwam steeds terug als commentaar dat de pony niet op 3 of 4 sporen liep. Vanaf het moment dat we die mee filmden kregen we voldoendes tot ruim voldoendes voor de sb en travers


Dat vind ik heel bijzonder. Waarom kan een pony dat niet?


Een pony kan dit prima, alleen ze gaan niet zover opzij op het derde of vierde spoor omdat de pony nou eenmaal kleiner/smaller gebouwd is. Voor die pony was het zeker het derde/vierde spoor maar op film kwam dit dus schijnbaar niet genoeg tot zicht. Wij hebben zelfs proeven ingeleverd waarbij wij voor ons zelf zijn gaan filmen op de lange zijde om toch van voren te zien op hoeveel sporen hij liep omdat wij ons dus niet konden vinden in het commentaar. En dan liep hij daar dus wel degelijk. Dus toen maar eens stokmaat erbij gaan filmen in het voorstelrondje

tammiebels

Berichten: 973
Geregistreerd: 06-07-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 10:27

PSvanLot schreef:
Maar dat vind ik toch wat anders. Het overgrote deel van de A/B pony's is door de hoogte en lengte in het lijf gewoon niet in staat om een goede schouderbinnenwaarts of travers te laten zien, terwijl dat eigenlijk wel verwacht wordt.

..................


PsvanLot, wij hebben deze "discussie" of hoe je het moet noemen al eerder gehad in januari. Dit is stukje van de quote wat over sb en travers gaat

caro29
Berichten: 8046
Geregistreerd: 15-12-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 10:29

De juryleden kunnen echt wel beoordelen of een pony op 3 sporen of 4 loopt. Dit is prima te zien aan de benen. Onze a pony van 1.13 kon prima schouder binnenwaarts en travers. Verruimen was minder maar als je overgangen goed markeert kan je nog een 6 scoren

Suzanne F.

Berichten: 49276
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-21 10:32

Maar 4 sporen is toch altijd 4 sporen? Of het nou een Shetlander is of een Shire?
En ja, bij de ene zie je een klein kontje en bij de andere een enorme kont maar een jury kijkt naar de lengtebuiging en het aantal sporen, niet naar een grotere of kleinere kont die opzij gaat.

Alhoewel ik het ermee eens dat er soms juryleden bij zijn die er gewoon uitgegooid zouden moeten worden en wat dus met de huidige procedures niet gebeurt. Die een bijna zuiver laterale stap met een 8 beoordelen omdat het paard zo mooi ruim stapt en zijn hoofd stilhoudt. -O-
En ja, die ben ik tegengekomen, in allerlei gradaties. En op de goede juryleden zijn ze ook niet zuinig, die laten ze zo gaan. Maar slechte eruit zetten, nee dat doen ze niet. Tot zover de kwaliteitsnormen die de KNHS hanteert.