Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Veulen84

Berichten: 10880
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:15

shirleyp schreef:
Wat spijtig dat dit jouw ervaring is! Ik vind het als jury juist prettig dat ik de tijd heb en er dus een goed gevuld protocol met veel tips van kan maken. Ik kan me voorstellen dat het teleurstellend is als je dan een halfleeg protocol terugkrijgt.


Dat heb ik gezien. Jij doet wel echt veel moeite. Dat is prettig om te zien en ook echt iets waar informatie in staat.

Suzanne F. schreef:
Ik ben normaal ook van veel schrijven maar soms kom ik weleens een combinatie tegen waar ik weinig kwijt kan. Dat is dan of enorm goed of het is het allemaal net niet. Eigenlijk als je dan iets op zou moeten schrijven dan is het het complete rijtechnische plaatje. Paard actiever van achteren naar voren naar de hand toerijden, paard mag nageeflijker en meer in balans. Dat zou je dan bij elk onderdeel neer moeten zetten omdat dit hetgeen is wat de punten drukt. Dan ben je al snel klaar als er idem bij elk onderdeel komt te staan. Voor de ruiter is dit frustrerend want wat moet je hier nu mee. Dit is echt een taak voor instructie en eigenlijk niet voor de jury. De instructrice zou moeten weten wat het probleem is maar dat valt in praktijk nog vaak tegen.


Dan schrijf je dat op elk punt. Maar laten we wel zijn, dat zal echt niet bij elk punt zo zijn. Als je dan ergens wel iets anders ziet schrijf je dat op. Als je een 6 geeft dan zijn er echt wel meer dingen te zeggen dan alleen is niet nageeflijk en uit balans, want iets vlakt dat af/uit. Waarom trouwens meteen negatief denken, je kan ook opschrijven waarom er een verschil zit tussen punten. 2 keer uit balans met op de ene een 5,5 en de ander een 6 heeft een verschil.
Als instructeur kan je een hoop zeggen. Maar ik zie protocollen terug van mijn leerlingen waarbij is dan me afvraag of ze zijn ontvoerd door aliens tijdens de proeven. Dan laten ze thuis in de les heel andere dingen zien dan we lezen in de proef. En dat is goed want proeven zijn anders dan een les. Maar dan moet je als jury wel aangeven wat je daadwerkelijk ziet. Anders kan ik ze d'r niet naar richten.

Het is 12,50 voor een protocol, er is niks meer. Dus als je dan van de 30 punten er 16 leeg laat is dat echt zonde voor mij. En als ik dan een protocol zie waar echt fouten in staan. Overigens ik ben niet de enige die dat zo voelt. We zijn begonnen met een groepje van 6. 2 zijn daarvan al afgehaakt. 1 om de zelfde reden en 1 omdat ze het echt veel te lang vind duren voordat je ze terug krijgt.


Spenk schreef:
Dit heb je in het echt ook... als het een net niet combinatie is waar steeds hetzelfde niet goed is dan blijf je ook herhaling krijgen. Ik weet niet waarom je denkt dat je in het echt een goed gevuld protocol terug krijgt? Zoals hierboven ook staat dat is met regelmaat ook niet zo als het gewoon een paar grotere dingen zijn wat elk onderdeel de punten drukt.


Ik moet zeggen dat ik ook even dacht dat het misschien nu anders was dan 8 jaar geleden, maar dat was in iedergeval zaterdag niet zo. Beide proeven gewoon een goed ingevuld protocol. Geen lappen tekst, kort en op de point maar wel ingevuld met informatie. Tel ik daarbij op dat ik een mooie ervaring heb voor mijn paard, een leuk gesprek met de jury, een prettig uitstapje en dat ik een bijdrage heb gedaan aan het behoud van een vereniging. Vind ik dat een beter besteding van mijn tijd en geld.

MyWishMax

Berichten: 25344
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:20

Vind je echt met 14 punten met commentaar het protocol leeg? Als er 3 dingen opstaan oid snap ik dat, maar met 14 niet eerlijk gezegd. Dat haal ik op normale wedstrijden ook niet altijd. Bijna de helft met commentaar vind ik gewoon al heel erg netjes.

Nu start ik sowieso niet online, mag niet meer. Maar ik had al wel mijn twijfels bij het een en ander wat ook wel bevestigd is bij sommige combinaties of paarden die ik ken.

Veulen84

Berichten: 10880
Geregistreerd: 18-07-04
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:39

MyWishMax schreef:
Vind je echt met 14 punten met commentaar het protocol leeg? Als er 3 dingen opstaan oid snap ik dat, maar met 14 niet eerlijk gezegd. Dat haal ik op normale wedstrijden ook niet altijd. Bijna de helft met commentaar vind ik gewoon al heel erg netjes.


Ja, dat vind ik weinig ja. Die andere had 9 keer een opmerking maar ik ga er even vanuit dat dat echt een hele uitschieter was. En het hoeft geen heel verhaal te zijn met 2 woorden kom je ook een eind. Als je wil dat mensen vooruit gaan of de volgende keer iets anders moeten laten zien dan moet je wel opschrijven wat je wil zien. Dan is dat cijfer alleen echt niet genoeg.
En ik kan echt wel zien dat offline soms lastiger is kwa tijd, zeker als je een programma van 30 ruiters hebt. Maar online vind ik dat even wat anders.

Citaat:
Nu start ik sowieso niet online, mag niet meer. Maar ik had al wel mijn twijfels bij het een en ander wat ook wel bevestigd is bij sommige combinaties of paarden die ik ken.


Kun je dit toelichten?

smurvaas

Berichten: 454
Geregistreerd: 12-04-09
Woonplaats: Ergens in een klein dorpje in Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 09:48

Toevallig vorige week nog een proef ingestuurd. Mijn ervaring is dat zowel het commentaar als de punten hetzelfde zijn als met een “normale” wedstrijd.

Ik vind het een mooie oplossing om zo wat proeven te kunnen rijden, toch de spanning te hebben het goed te willen doen zonder de druk van een wedstrijd.

Je wordt door echt verschillende jury’s beoordeeld, naar mijn idee door heel het land ongeveer, en ik vind het leuk om dan te zien dat de punten en het commentaar gelijk zijn.

Om me heen hoor je verschillende verhalen, de 1 vind dat er strenger gejureerd wordt doordat het beeld anders is op video als in het echt, de ander juist niet.

Bij 14 punten wat ingevuld en dan onderaan nog wat tekst en uitleg erbij, dat ervaar ik juist als fijn.
Door de wedstrijd spanning en zenuwen kan ik het nog wel lastig vinden m mooi op lengte te houden in mijn proef, dan heb ik liever onderaan staan, als je z’n neusje er iets meer uit kan houden scoor je 70%, succes! Als op ieder punt neus eruit. Dat weet ik zelf ook wel, en de jury ziet zelf ook dat je je best doet. Dan heb ik persoonlijk meer aan het stukje onderin geschreven als bij 30 punten wat geschreven.

Maar zo zie je maar, voor iedereen anders.

Vind het wel leerzaam om je proef terug te zien hoe de jury het ziet met je protocol.

Soms moet je wel wat langer wachten, maar heb ze tot nu toe (4 x ingestuurd) altijd binnen 1,5 week binnen, dat is wel normaal toch? Jury moet er ook maar tijd voor hebben.

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 19:13

Veulen84 schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik ben normaal ook van veel schrijven maar soms kom ik weleens een combinatie tegen waar ik weinig kwijt kan. Dat is dan of enorm goed of het is het allemaal net niet. Eigenlijk als je dan iets op zou moeten schrijven dan is het het complete rijtechnische plaatje. Paard actiever van achteren naar voren naar de hand toerijden, paard mag nageeflijker en meer in balans. Dat zou je dan bij elk onderdeel neer moeten zetten omdat dit hetgeen is wat de punten drukt. Dan ben je al snel klaar als er idem bij elk onderdeel komt te staan. Voor de ruiter is dit frustrerend want wat moet je hier nu mee. Dit is echt een taak voor instructie en eigenlijk niet voor de jury. De instructrice zou moeten weten wat het probleem is maar dat valt in praktijk nog vaak tegen.


Dan schrijf je dat op elk punt. Maar laten we wel zijn, dat zal echt niet bij elk punt zo zijn. Als je dan ergens wel iets anders ziet schrijf je dat op. Als je een 6 geeft dan zijn er echt wel meer dingen te zeggen dan alleen is niet nageeflijk en uit balans, want iets vlakt dat af/uit. Waarom trouwens meteen negatief denken, je kan ook opschrijven waarom er een verschil zit tussen punten. 2 keer uit balans met op de ene een 5,5 en de ander een 6 heeft een verschil.


Nou, als hij aan het begin van de proef rijtechnisch niet voor elkaar is, dan is hij dat aan het einde ook niet.
Dus dit komt bij elk onderdeel terug en ja het ene onderdeel is dan erger dan het andere maar het drukt op elk onderdeel de punten. En dan probeer je nog iets positiefs er tussendoor te zetten zoals Netjes op de letter ofzo. Maar feit blijft dat het dier gewoon rijtechnisch niet voor elkaar is. Dan ben je snel klaar als je dat een aantal keren opschrijft en onderaan weer.

EstherRM

Berichten: 389
Geregistreerd: 14-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 19:53

shirleyp schreef:
Zo! Ik had sinds lange tijd weer een stapeltje proeven om te beoordelen! Was leuk om weer mee bezig te zijn. Heb er 8 gedaan (B, L1 en L2) en bewaar de laatste 4 voor donderdag. Hoe gaat het bij jullie? Nog fanatiek online aan het rijden of jureren?



Dan heb je die van mij voor donderdag bewaard denk ik! Hoef ik vanavond de pagina niet steeds te vernieuwen haha!

EstherRM

Berichten: 389
Geregistreerd: 14-08-07

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-22 20:00

Ik heb het online rijden als heel prettig ervaren! En kon mij altijd goed vinden in de feedback, en dat is net zoals op echte wedstrijden de ene keer wat meer dan de andere keer..

Wel merk ik dat alles niet altijd heel goed uit de verf komt op de film. Een middendraf richting A of overgangen. Persoonlijk vind ik dat duidelijker te zien vanuit een auto of juryhokje. Maar nogmaals, ik vond deze oplossing van online rijden heel fijn (zeker meet een druk en jong gezin).

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 10:39

EstherRM schreef:
Dan heb je die van mij voor donderdag bewaard denk ik! Hoef ik vanavond de pagina niet steeds te vernieuwen haha!


Oh toevallig! Ik werk altijd het lijstje van boven naar beneden af, heb jij net pech dat je ergens onderaan stond :') Maar ben nu klaar, hoop dat je er wat mee kan. En anders hoor ik het ook graag.

_Lorette_

Berichten: 12094
Geregistreerd: 27-09-04
Woonplaats: Onder Zwolle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 11:18

Ik moet nog opnieuw voor het debuut met leenpaard, maar ik heb helemaal geen zin meer. De eerste poging was terecht afgekeurd op de neusriemcheck. Hoe los de neusriem ook zit, ik denk dat mijn filmer dat gewoon niet goed in beeld kan brengen, dus ik moet even nadenken hoe we dat kunnen oplossen. Ik heb geen zin in een herhaling... Mag je als ruiter niet zelf afstappen om de neusriemcheck te doen? Dan kan mijn filmer het goed in beeld brengen. Het is een stuk eenvoudiger als je óf de check doet óf filmt, niet allebei (beeld werd mega onscherp en de vingers vielen half buiten beeld).

EstherRM

Berichten: 389
Geregistreerd: 14-08-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 19:42

shirleyp schreef:
EstherRM schreef:
Dan heb je die van mij voor donderdag bewaard denk ik! Hoef ik vanavond de pagina niet steeds te vernieuwen haha!


Oh toevallig! Ik werk altijd het lijstje van boven naar beneden af, heb jij net pech dat je ergens onderaan stond :') Maar ben nu klaar, hoop dat je er wat mee kan. En anders hoor ik het ook graag.


Bedankt voor je zeer uitgebreide feedback! Fijn dat je hier zo de tijd voor neemt!


_Lorette_ schreef:
Ik moet nog opnieuw voor het debuut met leenpaard, maar ik heb helemaal geen zin meer. De eerste poging was terecht afgekeurd op de neusriemcheck. Hoe los de neusriem ook zit, ik denk dat mijn filmer dat gewoon niet goed in beeld kan brengen, dus ik moet even nadenken hoe we dat kunnen oplossen. Ik heb geen zin in een herhaling... Mag je als ruiter niet zelf afstappen om de neusriemcheck te doen? Dan kan mijn filmer het goed in beeld brengen. Het is een stuk eenvoudiger als je óf de check doet óf filmt, niet allebei (beeld werd mega onscherp en de vingers vielen half buiten beeld).


Ik had hier geen problemen mee, maar ik vind het wel een goede oplossing. Je zou de knhs nog een berichtje kunnen sturen voor de zekerheid, dan voorkom je dat het weer wordt afgekeurd.

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:01

Graag gedaan hoor! En ik vind het qua tijd wel meevallen hoor. Ik heb een dubbel pc-scherm en kan vlot typen gelukkig :j Ik ben een kwartier per proef bezig, volgens mij was dat ook de richtlijn. Als je iets minder snel bent met typen en je werkt op een tablet dan snap ik best dat er wat minder commentaar bij komt hoor.

caro29
Berichten: 8045
Geregistreerd: 15-12-06

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-22 22:19

Ik werk met telefoon en iPad en zet niet overal commentaar bij. Natuurlijk wel bij lagere cijfers en sws zet ik een verhaal bij algemeen. Ik moet hem steeds stoppen om te typen.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 10:05

Is er hier iemand die zijn/haar nieuwe L2 proeven op film wil delen? 27 of 29? Deze zijn logischerwijs nog niet veel te vinden op Youtube, maar ik vind het heel leerzaam om naar anderen te kijken. Met commentaar/protocol zou helemaal tof zijn.

Binnenkort ga ik weer online opnemen en daarna op wedstrijd. Ik gebruik het dus als een soort van generale repetitie.

CharleyT
Berichten: 3995
Geregistreerd: 12-03-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-22 12:12

Veulen84 schreef:
Ik heb de afgelopen tijd 5 proeven ingestuurd. Heb er nog 1 liggen voor volgende week. Maar daarna stop ik er mee. Ik merk dat ik het mega zonde van m'n geld vind en dat ik er echt niet de feedback uit haal die ik zoek.
Ik dacht dat het prettig zou zijn om 'thuis' vast wat proeven te rijden en dan met goed ingevulde protocollen aan te passen. Maar de praktijk is dat van de 4 die ik er nu terug heb, er 2 half leeg waren, en wat ingevuld was stond vol herhalingen. 1 andere stond vol type en zinsfouten. Slechts met 1 had ik echt zo iets van: hier staat wat. Die dan wel weer precies haaks staat op de 3 andere en wat ik zelf weet en zie. Tel ik daarbij op dat je er echt soms lang op moet wachten (6/7 dagen). Vind ik het echt wel een beetje een hopeloze dure exercise.

Dan ga ik liever gewoon maar minder voorbereid op uit wedstrijd. Dan doet paard tenminste ervaring op op vreemd terrein, heb ik een leuk dagje uit, en als je massel hebt kun je de jury nog eens om feeback vragen of krijg je een goed protocol meteen terug.


Nou das duidelijk, beviel niet dus gewoon weer op wedstrijd gaan. Moet wel zeggen dat je nogal wat verwacht van juryleden. Het is een beoordeling van 6 minuten proef die je mee krijgt. Dat is natuurlijk wat anders dan een clinic of oefenwedstrijd met uitleg rijdt.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 18:38

Ik had de KNHS app gedownload om de nieuwe proeven te kunnen bekijken met uitleg en video's, alleen het is nu eind mei en er staan nog steeds oude proeven op bij mij... kan niet handmatig de app bijwerken. Zou het kunnen zijn dat ik een oude versie heb of hebben jullie hetzelfde probleem? Ik kijk bij de L1 proeven.

Sakura789

Berichten: 2830
Geregistreerd: 19-06-16

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 18:49

Hier gewoon de nieuwe proeven, los van een update ook niets met de app gedaan.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 21:28

Voor de zekerheid; ik bedoel de betaalde app waarin je proeven kunt bekijken van een video en ze zelf in kunt spreken en dergelijke.
Heb er voor betaald maar heb er momenteel niks aan helaas. :(

Ladypronk
Berichten: 372
Geregistreerd: 26-09-11
Woonplaats: Fryslan

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 21:34

Ik heb ook de betaalde app, maar ik heb gewoon de update gekregen met alle nieuwe video’s.

Unleash

Berichten: 1052
Geregistreerd: 23-07-09

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-22 21:46

Oke! Tnx.
Zal even de app eraf gooien en opnieuw installeren. Helpt vaak.

Wel enorm fijne app vind ik, helpt me wel echt in de voorbereiding voor o.a. de online proefjes.

Enige "minpuntje" vind ik dat er altijd van die perfecte paarden in die filmpjes rijden, haha! Wordt je zo gauw jaloers van.

Ik ben nu al een jaar gestopt met wedstrijden, ik reed online wel aardige punten maar op vreemd terrein op concours is het drama. Pony heeft veel te veel spanning.
Nu probeer ik deze zomer wat impulsrubriekjes mee te pakken, puur om kilometers met hem te maken op wedstrijdterrein zonder dat ik het idee heb dat er iets op het spel staat (winstpunten). Hopelijk gaat dat helpen. En dan is het online rijden wel erg fijn om te peilen waar je staat als je gewoon op eigen terrein bent.

VWestra
Berichten: 1100
Geregistreerd: 04-07-15
Woonplaats: Friesland

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-22 07:05

Ik moest ook zoeken in de app. Maar je moet de nieuwe proeven selecteren Afbeelding
Afbeelding
Let ook op de nummering. Die is hoger (L2 proeven #26)

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 14:13

Hallo,

Zijn er in dit topic ook nog juryleden?
Ik ben namelijk ergens benieuwd naar en zou dat graag via een privé bericht even navragen.


Klopt het nog steeds dat je binnen 5 werkdagen een uitslag moet hebben?

Suzanne F.

Berichten: 49260
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 16:23

Samy schreef:
Hallo,

Zijn er in dit topic ook nog juryleden?
Ik ben namelijk ergens benieuwd naar en zou dat graag via een privé bericht even navragen.


Klopt het nog steeds dat je binnen 5 werkdagen een uitslag moet hebben?


Je kan je vraag ook gewoon hier in het topic neerzetten? Er zijn hier juryleden genoeg.

Noukie
Berichten: 10945
Geregistreerd: 27-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 17:26

Samy schreef:
Klopt het nog steeds dat je binnen 5 werkdagen een uitslag moet hebben?

Nee, dat klopt niet, is ook volgens mij nooit binnen 5 werkdagen geweest meen ik?
https://www.paardrijden.nl/faq

shirleyp

Berichten: 2782
Geregistreerd: 24-04-03
Woonplaats: Hengelo

Re: Online dressuurproeven rijden, voor deelnemers en juryleden!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-22 19:45

Hier een jury. Je mag gerust een PB doen, maar weet niet alles hoor :o

Samy

Berichten: 11076
Geregistreerd: 16-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-22 19:01

Noukie schreef:
Samy schreef:
Klopt het nog steeds dat je binnen 5 werkdagen een uitslag moet hebben?

Nee, dat klopt niet, is ook volgens mij nooit binnen 5 werkdagen geweest meen ik?
https://www.paardrijden.nl/faq


Ik las in de openingspost dat het om 5 werkdagen ging, vandaar dat ik toch even benieuwd was. Zeker omdat er nu al 1,5 week gewacht wordt op een uitslag.