Hongaars paard welk stamboek

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Hongaars paard welk stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-20 21:06

We hebben net een paard uit Hongarije gekocht, stond kort in Duitsland voor verkoop. Hij heeft een Hongaars paspoort en heeft een chip. Vandaag gekeurd door de veearts maar het blijkt dat zijn leeftijd niet klopt in het paspoort. Hij is nog aan het wisselen en zou rond de 3,5 jaar zitten ipv 5,5 jaar.
Dat is vraag 1, moet ik dit laten wijzigen en hoe dan? Op het rapport staat ook aangegeven dat hij jonger lijkt dan in het paspoort staat.

Dan moet ik hem nog bij een stamboek aanmelden maar waar is dat handig. Er is volgens mij geen Hongaars Stamboek in Nederland?

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-20 21:17

Als hij een paspoort heeft hoef je hem geloof ik niet bij een stamboek aan te melden tenzij je aan stamboekkeuringen wil deelnemen.

Leeftijd aanpassen kan geloof ik ook niet. Maar als de tandarts/veearts zegt dat ze rond de 3,5 is zou ik haar ook op die manier behandelen.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Re: Hongaars paard welk stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 06:27

Maar volgens mij moet per april een paard geregistreerd staan bij een stamboek, niet om het fokken maar dat hij ergens ingeschreven staat?

Klopt, we passen zijn training aan op zijn leeftijd. Dat is ook de reden dat we hier gisteren goed over nagedacht hebben of we hier mee akkoord gingen. Want het was niet de bedoeling om zo jong te gaan maar goed hij is erg leuk en doen er dan gewoon langer over.

LoveBodin

Berichten: 4355
Geregistreerd: 18-12-09
Woonplaats: Under The Northern Lights

Re: Hongaars paard welk stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 09:21

Je moet hem invoeren inderdaad. Je kan gewoon een stamboek pakken, daar naartoe mailen. En dan registreren zij het paspoort, zodat de NVWA weet dat het paard in Nederland is. Volgens mij maakt het niet uit welk stamboek. Ik heb het bij de nrps gedaan, ging om een Duits paspoort bij mij.
Meer hoef je naar mijn weten niet te doenn, maar kijk anders even op de site van het NVWA over het invoeren van een paard.

Anomien

Berichten: 7388
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Re: Hongaars paard welk stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 10:09

In Hongarije worden paarden heel anders gehouden. De kennis en kunde is er misschien wel, maar de financiën vaak niet. Je hebt kans dat je dier wel zo oud is maar gewoon laat ontwikkeld.

Change3x

Berichten: 6582
Geregistreerd: 06-12-11
Woonplaats: Nijverdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:50


senna21

Berichten: 11859
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 12:56

Knert schreef:
In Hongarije worden paarden heel anders gehouden. De kennis en kunde is er misschien wel, maar de financiën vaak niet. Je hebt kans dat je dier wel zo oud is maar gewoon laat ontwikkeld.

Het gebit van een paard geeft meestal een vrij aardige indicatie van de werkelijke leeftijd, zeker bij jongere paarden.

Of ze de leeftijd gaan wijzigen op het nl paspoort,is wel de vraag.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 20:45

senna21 schreef:
Knert schreef:
In Hongarije worden paarden heel anders gehouden. De kennis en kunde is er misschien wel, maar de financiën vaak niet. Je hebt kans dat je dier wel zo oud is maar gewoon laat ontwikkeld.

Het gebit van een paard geeft meestal een vrij aardige indicatie van de werkelijke leeftijd, zeker bij jongere paarden.

Of ze de leeftijd gaan wijzigen op het nl paspoort,is wel de vraag.


Ik heb het keuringsrapport erbij met daarin de constatering dat hij jonger is, mocht het ooit voorkomen dat hij verkocht moet worden dan is dat gewoon na te lezen. Maar hopelijk blijft hij nog heel lang bij ons.
Ik denk ook dat het klopt, het was duidelijk dat hij nu aan het wisselen is en dat de tanden die op 4,5 jaar gewisseld moeten er ook nog zaten.

Dancer

Berichten: 2146
Geregistreerd: 07-11-01

Re: Hongaars paard welk stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 20:56

Klopt de chip wel met het paspoort?

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-20 21:00

Dancer schreef:
Klopt de chip wel met het paspoort?


Ja verder is alles op orde, hij heeft het paspoort en de chip nieuw gekregen voor transport naar Duitsland.

kamsel
Berichten: 3410
Geregistreerd: 12-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-20 22:04

Een van mijn paarden hebben ze op die leeftijd op basis van zijn tanden ook jonger geschat, maar ik wist zijn leeftijd zeker..

Er moet inderdaad geregistreerd worden dat ze in Nederland zijn. Aangezien ik toch lid ben van het KWPN is mijn importpaard daar geregistreerd en realiseer ik me dat ik die andere nog moet registreren.
Maar het lijkt me dat dit door iedere paspoort uitgevende instantie geregistreerd kan worden.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Berichten: 15912
Geregistreerd: 10-01-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 14:20

Barney1978 schreef:
Dancer schreef:
Klopt de chip wel met het paspoort?


Ja verder is alles op orde, hij heeft het paspoort en de chip nieuw gekregen voor transport naar Duitsland.

Hij was dus niet gechipt. Wel een stamboom? Want die klopt dan ook niet. Is gewoon een fraude paard.

Barney1978
Berichten: 797
Geregistreerd: 23-07-12

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-21 19:46

Dat kan, hij is er niet minder om. In Nederland staat hij netjes geregistreerd bij de KNHS.
Laatst bijgewerkt door Barney1978 op 06-02-21 19:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Earth

Berichten: 7915
Geregistreerd: 09-04-20
Woonplaats: 1,5 meter

Re: Hongaars paard welk stamboek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-21 19:53

Ja en dan is het ook te verwachten dat er wat mis mee is. Wees dus gewaarschuwd.