Maximale startgeld voor dressuurwedstrijden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Hoeveel euro maximaal per proef?

0-5
3 (1%)
6-10
68 (32%)
11-15
121 (58%)
16-20
7 (3%)
21-25
5 (2%)
26-30
2 (0%)
31-40
Geen stemmen
41-50
Geen stemmen
51-75
Geen stemmen
76-100
Geen stemmen
100-150
1 (0%)
meer dan 150 euro per proef
1 (0%)

Totaal aantal stemmen: 208


JeanneV
Berichten: 639
Geregistreerd: 20-12-19
Woonplaats: Omg Hardenberg

Maximale startgeld voor dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-02-21 21:52

Met de toenemende discussie over de kosten van wedstrijden... secretariaten die meer kosten moeten maken voor de toezichthouders... is het interessant om te kijken wat men maximaal over heeft voor een dressuur proef. Wat is het maximale startgeld dat jullie over hebben voor dressuurwedstrijden? Zit daar verschil in per wedstrijd? Hebben jullie bijvoorbeeld voor een meetmoment minder over dan een groot opgezet concours met goede losrij mogelijkheden? Maakt het prijzengeld of het aantal jury's nog uit? Hebben dressuur ruiters er geld voor over als een jury beter betaalt wordt?

belle_boef

Berichten: 10729
Geregistreerd: 13-02-08
Woonplaats: Drenthe

Re: Maximale startgeld voor dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:55

Je rijd 6 minuten dus 10€ vind ik wel een mooi bedrag voor de gemiddelde wedstrijd.

MerleSimone

Berichten: 5726
Geregistreerd: 08-06-10
Woonplaats: Winterswijk

Re: Maximale startgeld voor dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 21:59

Ik rij M1 momenteel en heb 11-15 euro gestemd. Ik ben zeker bereid iets meer te betalen voor een groot concours met meerdere ringen dan voor een plaatselijke wedstrijd met 2 ringen. Vaak is het prijzengeld daar dan ook naar :j Accomodatie speelt ook zeker mee, daar betaal je nou eenmaal voor en dat vind ik niet zo'n probleem.

AtillaFlash
Berichten: 79
Geregistreerd: 01-10-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:31

Persoonlijk kijk ik zeker wel naar de hoogte van het startgeld voor het inschrijven en dan vooral t.o.v. hoe de accommodatie is (op de 1e plaats naar de bodem maar ook faciliteiten bv inrij- en parkeermogelijkheden etc.). Ik moet zeggen dat als ik weet dat dat prima in orde is en zeker als ik eerder daar ook nog positieve ervaringen heb gehad met de mensen ter plekke wil ik wel (uiterlijk) €15 per proef betalen.
Prijzengeld/gebruiksvoorwerpen/cadeaubonnen, meetmoment ja of nee kijk ik wel naar maar zijn niet doorslaggevend. Eerlijk gezegd mening over betaling aan jury en aantal vind ik moeilijk te bepalen, zeker gezien het niveauverschil tussen de jury’s onderling. Tenminste dat is mijn ervaring.
Ik ben wel bereid om iets meer per proef te betalen voor een goede toezichthouder op het losrijterrein maar dan ook wel iemand die de de regels hanteert met evt. gevolgen. Ik ken dit al vanuit t springen, prima zaak! Juryleden rouleren hun taken en wordt naar geluisterd, iig de keren dat ik heb meegemaakt.

daantjuhhh

Berichten: 26857
Geregistreerd: 23-11-04
Woonplaats: The Netherlands

Re: Maximale startgeld voor dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:36

Ik vind dit zo verschillen in de accommodatie en niveau.

Voor een B proefje ergens achter met een artikel als prijs vind ik 8€ meer dan genoeg.

Voor een mooie accommodatie, Top bodem en prijzengeld die kloppen ben ik ook wel bereid om veel meer te betalen.

Mooblie

Berichten: 825
Geregistreerd: 24-12-13
Woonplaats: Amersfoort

Re: Maximale startgeld voor dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:43

Ik heb op 20-25 gestemd.
Maar dit is dan wat ik maximaal over zou hebben voor een goed opgezette wedstrijd met prettige faciliteiten. Het soort wedstrijd maakt voor mij ook nog uit. Voor een goed opgezette cross zou ik bijvoorbeeld dit makkelijk neerleggen. Voor een meetmoment zou ik dan weer veel minder betalen en wellicht niet eens gaan.

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Re: Maximale startgeld voor dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:48

Sowieso zodanig dat je het inschrijfgeld eruit kan halen met een 1e/2e/3e prijs. Ik heb vaak genoeg 15 euro voor een proefje betaald, tweede prijs gewonnen en dan maar 7,50 aan tegoedbonnen gekregen. Dan houdt het ook wel een keer op :'). Rond een tientje vind ik nog wel ok, maar is inderdaad situatie- en niveauafhankelijk.

Ellis_Ellis

Berichten: 36
Geregistreerd: 11-01-16

Re: Maximale startgeld voor dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-21 22:52

Ik heb op 11-15,- gestemd, persoonlijk vind ik de accommodatie en niveau ook bepalend.

Martine

Berichten: 10268
Geregistreerd: 14-03-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 08:04

daantjuhhh schreef:
Ik vind dit zo verschillen in de accommodatie en niveau.

Voor een B proefje ergens achter met een artikel als prijs vind ik 8€ meer dan genoeg.

Voor een mooie accommodatie, Top bodem en prijzengeld die kloppen ben ik ook wel bereid om veel meer te betalen.


Ik kan me hier bij aansluiten :j
Dit had ik kunnen typen.

Joki

Berichten: 4685
Geregistreerd: 26-12-04
Woonplaats: gelderland

Re: Maximale startgeld voor dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 08:21

Het belangrijkste voor mij bij de keuze voor een wedstrijd is hoe de bodems zijn. Als ik al weet dat de bodem niet goed is dan ga ik niet.

Prijzengeld interesseert me dan veel minder. Ik rijd meestal geen prijs dus zal daar niet snel op selecteren.

Snelle verwerking van de protocollen en deze mee kunnen nemen en voldoende parkeergelegenheid vind ik wel belangrijk. Ik heb echt een hekel aan lang op de uitslag wachten of dat je maar met moeite kan parkeren en moet hopen dat je er straks ook nog uit kan.

Met mijn wensen zijn meetmomenten echt een uitkomst. Daar zou ik niet meer dan 15 euro voor willen betalen. Is het een reguliere wedstrijd met prijzengeld die super strak georganiseerd is in een goede accommodatie dan ben ik daarvoor bereid 17.50 euro te betalen.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Berichten: 41557
Geregistreerd: 18-05-09
Woonplaats: Het bos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 08:21

Ik heb 10-15 euro gestemd. Maar dan verwacht ik wel een goede accomodatie met fijne bodem en met goede parkeergelegenheid.

Marije_jiplover

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Re: Maximale startgeld voor dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 08:39

Ik rijd puur voor mijn eigen punten, niet voor een klassement.

Ik wil mijn eigen voortgang meten en mezelf tevens "dwingen" om ponylief op regelmatige basis dressuurmatig aan het werk te houden.
Mijn eigenlijke wedstrijd hobby zit in endurance.

Dressuur is dus voor mij puur om de basis goed in mijn pony te bevestigen.
Dan vind ik 15 euro voor een proef wel genoeg eerlijk gezegd.

Op concoursen waar ook echt prijzengeld te winnen is, vind ik hoger startgeld logisch, maar daar zou ik zelf niet zo zeer voor inschrijven.

In de endurance begint het startgeld voor een klasse 1 rond de 40 euro, maar daarvoor liggen de kosten voor een organisatie ook hoger, vergunningen om door de bossen in de omgeving te rijden, dierenartsen en assisten bovenop de officials die bij beide wedstrijden worden ingehuurd. Mensen die bij de start en bij de finish en bij de controleposten onderweg zitten, vaak is er onderweg water voor de paarden beschikbaar gemaakt door de organisatie.
Ik ben zelf al snel 2,5 tot 3 uur aan het rijden (voor ca 30 km) (plus de tijd die je tijd bent aan de voorkeuring en nakeuring).
Daarmee vergeleken vind ik 30 euro als ik 2 dressuurproeven van 5 minuten kan rijden echt wel genoeg.
Het is natuurlijk niet echt te vergelijken, maar dat is wel hoe ik erin sta.

Vooral ook omdat een startkaart voor dressuur/springen 4x zo duur is als de startlicentie voor endurance en ik bij endurance niet per paard een nieuwe licentie hoef te kopen, vind ik dat dressuur en springen per wedstrijd/meetmoment niet te duur moeten worden, anders hou ik met de dressuurproeven onmiddellijk weer op.

Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 08:39

De accommodatie en de faciliteiten zijn wel echt bepalend. Voor een wedstrijd op een hippisch centrum met meerdere grote indoorhallen, goede bodems, groot parkeerterrein, mooie kantine en goede juryleden wil men veel meer betalen dan voor een wedstrijd tussen bordjes op gras in de klei waar je van het veld afgesleept moet worden en je moet schuilen in je auto of in een tent. Dat is logisch denk ik en ik vind dat de startgelden vrijgegeven moeten worden. Een soort marktwerking. Laat de kringwedstrijden op gras gewoon voor 5 euro per proef maar laat de grote accomodaties dan de kwalitatief betere wedstrijden uitschrijven voor misschien wel 35 euro per proef. Ook daar zal zeker een markt voor zijn.

Dee_Es

Berichten: 3663
Geregistreerd: 05-11-05
Woonplaats: Twente

Re: Maximale startgeld voor dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:19

Ik durf iets meer voor een start te betalen als het prijzengeld wat hoger ligt. Maar vaak vind ik het erg duur. Stel je gaat 2x per maand op wedstrijd dan ben je zo 60euro aan de starts kwijt. Vaak was er alleen voor de 1e proef een geldprijs dus als je 1e of 2e wordt speel je met geluk quite. Ik snap dat het basissport is maar ik vind het al best duur.
Meetmomenten waren bij ons even duur als wedstrijden, dat vind ik dan wel raar want je krijgt dan geen prijs, ik had dat er dus niet voor over. In de regio waar ik vandaan kom waren juist de mooie accommodaties niet duurder qua startprijs want die hadden mooi gevulde startlijsten en doordat er een goede kantine bij zit kopen de meeste ook nog een hapje en drankje waardoor ze financieel wel uitkomen.

biancaaaa

Berichten: 1589
Geregistreerd: 16-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 09:20

Mooblie schreef:
Ik heb op 20-25 gestemd.
Maar dit is dan wat ik maximaal over zou hebben voor een goed opgezette wedstrijd met prettige faciliteiten. Het soort wedstrijd maakt voor mij ook nog uit. Voor een goed opgezette cross zou ik bijvoorbeeld dit makkelijk neerleggen. Voor een meetmoment zou ik dan weer veel minder betalen en wellicht niet eens gaan.


Same here, voor echt een fijne of bijzondere locatie wil ik best €25 neerleggen maar daarboven word het mij te gek. Wat ik wel eens heb gezien is dat het inschrijfgeld hoger is maar dan ook een mooie eerste prijs (€75 bijv.) daar kwamen wel (ook) de profs en semi profs op af. Gaf ook wel weer een extraatje aan het event.

Flower033

Berichten: 754
Geregistreerd: 15-09-12
Woonplaats: Niet meer op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:26

daantjuhhh schreef:
Ik vind dit zo verschillen in de accommodatie en niveau.

Voor een B proefje ergens achter met een artikel als prijs vind ik 8€ meer dan genoeg.

Voor een mooie accommodatie, Top bodem en prijzengeld die kloppen ben ik ook wel bereid om veel meer te betalen.


Je zit al aan minimaal 6 euro aan kosten per proef: jury, toezichthouder, reiskosten voor beide, afdracht KNHS, rozet, medaille/prijs (gerekend per 3, je haalt nooit over alle rubrieken precies 4 per prijs).
En dan bestaat het wedstrijdsecretariaat en degene die de baan op en afbouwen en de ringmeester uit vrijwilligers. Als je die betaalt of bijvoorbeeld een gratis start geeft, of als je jury van wat verder weg komt, dan zit je zomaar wat hoger.

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:30

Ik ga liever 1 keer in de twee maanden, op een fijne accommodatie, met goede bodem en fijne organisatie waar ik wat meer betaal. Ik ben gerust bereidt €20,- / €25,- uit te geven per proef, als de omstandigheden kloppen :j Ben ook best bereid daar een uur voor te rijden. Ik kan me voorstellen dat als je iedere week op concours gaat dat je liever minder betaald.

billy3105
Ik hou van poffertjes!
Berichten: 2413
Geregistreerd: 07-02-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:33

Marije_jiplover schreef:
Ik rijd puur voor mijn eigen punten, niet voor een klassement.

Ik wil mijn eigen voortgang meten en mezelf tevens "dwingen" om ponylief op regelmatige basis dressuurmatig aan het werk te houden.
Mijn eigenlijke wedstrijd hobby zit in endurance.

Dressuur is dus voor mij puur om de basis goed in mijn pony te bevestigen.
Dan vind ik 15 euro voor een proef wel genoeg eerlijk gezegd.

Op concoursen waar ook echt prijzengeld te winnen is, vind ik hoger startgeld logisch, maar daar zou ik zelf niet zo zeer voor inschrijven.

In de endurance begint het startgeld voor een klasse 1 rond de 40 euro, maar daarvoor liggen de kosten voor een organisatie ook hoger, vergunningen om door de bossen in de omgeving te rijden, dierenartsen en assisten bovenop de officials die bij beide wedstrijden worden ingehuurd. Mensen die bij de start en bij de finish en bij de controleposten onderweg zitten, vaak is er onderweg water voor de paarden beschikbaar gemaakt door de organisatie.
Ik ben zelf al snel 2,5 tot 3 uur aan het rijden (voor ca 30 km) (plus de tijd die je tijd bent aan de voorkeuring en nakeuring).
Daarmee vergeleken vind ik 30 euro als ik 2 dressuurproeven van 5 minuten kan rijden echt wel genoeg.
Het is natuurlijk niet echt te vergelijken, maar dat is wel hoe ik erin sta.

Vooral ook omdat een startkaart voor dressuur/springen 4x zo duur is als de startlicentie voor endurance en ik bij endurance niet per paard een nieuwe licentie hoef te kopen, vind ik dat dressuur en springen per wedstrijd/meetmoment niet te duur moeten worden, anders hou ik met de dressuurproeven onmiddellijk weer op.


Hier ga ik verder compleet in mee, dressuur kunnen ze meer deelnemers per dag erin stoppen als een gemiddelde endurance wedstrijd, en hebben een stuk minder officials rondlopen.

Ik start hier liever bij de plaatselijke verenigingen om ze te steunen, en hebben dus automatisch ook een prettig inschrijfgeld. Ik ga echt niet 'voor de lol' op een wedstrijd verschijnen met een perfecte accommodatie waar de helft zijn paard niet kan losrijden omdat hun Krack-C nergens tegen kan, en dan vervolgens daar 20 euro per proef neertellen :') Dan ben je dus 40 euro verder voor 12 minuten rijden, als ik dan vergelijk dat ik dus gemiddeld zo'n 40 a 50 euro betaal voor minimaal 3 dierenarts keuringen bij een wedstrijd waar je gelijk weet of je paard gezond is of niet :')
Laatst bijgewerkt door billy3105 op 11-02-21 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:39

996981 schreef:
Ik ga liever 1 keer in de twee maanden, op een fijne accommodatie, met goede bodem en fijne organisatie waar ik wat meer betaal. Ik ben gerust bereidt €20,- / €25,- uit te geven per proef, als de omstandigheden kloppen :j Ben ook best bereid daar een uur voor te rijden. Ik kan me voorstellen dat als je iedere week op concours gaat dat je liever minder betaald.


Ook voor lagere klassen enzo? Ik vraag het me gewoon af. Want hoe goed de omstandigheden ook zijn, je haalt er niet meer winstpunten mee...

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:41

Sheran schreef:
996981 schreef:
Ik ga liever 1 keer in de twee maanden, op een fijne accommodatie, met goede bodem en fijne organisatie waar ik wat meer betaal. Ik ben gerust bereidt €20,- / €25,- uit te geven per proef, als de omstandigheden kloppen :j Ben ook best bereid daar een uur voor te rijden. Ik kan me voorstellen dat als je iedere week op concours gaat dat je liever minder betaald.


Ook voor lagere klassen enzo? Ik vraag het me gewoon af. Want hoe goed de omstandigheden ook zijn, je haalt er niet meer winstpunten mee...

Ik hoef niet meer voor de winstpunten op concours. Dat speelt uiteraard mee! Toen ik nog wel voor winstpunten reed betaalde ik max €15,-

Sheran

Berichten: 17235
Geregistreerd: 20-10-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:43

Kijk dat scheelt inderdaad! Voor mij (met ook steeds een nieuw bijrijdpaard) is het in het begin toch vooral even doorbijten en zoveel mogelijk winstpunten halen zodat ik weer een keer verder kan... En hoe goedkoper dat kan, hoe beter.

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:45

Sheran schreef:
Kijk dat scheelt inderdaad! Voor mij (met ook steeds een nieuw bijrijdpaard) is het in het begin toch vooral even doorbijten en zoveel mogelijk winstpunten halen zodat ik weer een keer verder kan... En hoe goedkoper dat kan, hoe beter.

Logisch! :j voor mij is op concours gaan inmiddels echt een uitje. Heerlijk in mijn eentje, of met zijn tweetjes een dagje weg en kijken of je kunt laten zien wat je thuis kan :) Dan ga je natuurlijk al heel anders op concours en betaal je liever iets meer voor een ''uitje'' wat je je echt goed bij voelt :D

Poekkie

Berichten: 7343
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Maximale startgeld voor dressuurwedstrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 10:52

Voor een oefenwedstrijdje of een B niveau ben ik bereid tot 15 euro te betalen (heb dit ook gestemd omdat ik voornamelijk dit soort wedstrijdjes rijd af en toe). Heb ook niet het idee dat hiermee voor een manege niet voldoende winst in zou zitten, aangezien de meeste hulp vrijwilligers zijn en er ook heel veel cafeteria inkomsten zijn.

Voor ‘hogere’ wedstrijden tot ZZ klasses, goede accomodaties, hogere prijzengelden, zou ik zeggen tot 30-50 euro max.

Internationale niveaus spreek ik me niet over uit.

MariekeS_

Berichten: 4704
Geregistreerd: 17-01-08
Woonplaats: Den Bosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 11:13

Suzanne F. schreef:
De accommodatie en de faciliteiten zijn wel echt bepalend. Voor een wedstrijd op een hippisch centrum met meerdere grote indoorhallen, goede bodems, groot parkeerterrein, mooie kantine en goede juryleden wil men veel meer betalen dan voor een wedstrijd tussen bordjes op gras in de klei waar je van het veld afgesleept moet worden en je moet schuilen in je auto of in een tent. Dat is logisch denk ik en ik vind dat de startgelden vrijgegeven moeten worden. Een soort marktwerking. Laat de kringwedstrijden op gras gewoon voor 5 euro per proef maar laat de grote accomodaties dan de kwalitatief betere wedstrijden uitschrijven voor misschien wel 35 euro per proef. Ook daar zal zeker een markt voor zijn.


Hier sluit ik me helemaal bij aan. Goed omschreven :D

Startgeld flexibeler maken evt in combinatie met een objectief waarderingssysteem, zoals het sterrensysteem bij hotels.
Beoordelen op parkeer- en losrijruimte, kwaliteit van de bodems, wachttijd protocollen en/of uitslag etc.
Een concours met 2 sterren mag dan max 10-15 vragen, een concours met 5 sterren 35-50 bijvoorbeeld.

linda2008

Berichten: 4253
Geregistreerd: 30-03-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-21 15:54

belle_boef schreef:
Je rijd 6 minuten dus 10€ vind ik wel een mooi bedrag voor de gemiddelde wedstrijd.

precies dit... Ik begrijp dat er meer bij de organisatie komt kijken, maar je rijdt als ruiter maar 6 minuten een proefje en verder betaal je je startkaart, lidmaatschap knhs, lidmaatschap vereniging, diesel, etc. dus ik vind het al wel duur genoeg voor de basissport.
Momenteel betaal ik meestal 10 euro of 12,50. Prima. Tot 15 euro vind ik acceptabel, of misschien een keer 20 voor een grote wedstrijd met top faciliteiten, maar gekker hoeft het niet te worden :o :=