Paard is geen paard, maar een e pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:27

sevke schreef:
Wij Belgen :+ , vinden heel dat E-pony verhaal maar iets raars. Van zodra het dier groter dan 1.47,3 is, dan is het een paard. Alles daaronder is officieel een pony.

En wij Nederlanders vonden het altijd raar dat je in Belgie met 16 naar de paarden moest. Misschien juist omdat jullie de E pony niet kennen.
Wanneer de stokmaat van de D pony opgerekt gaat worden in Fei verband zijn er weer genoeg die met allerlei kunst en vliegwerk op de fei wedstrijden onder die maat blijven. Zo kort mogelijk bekappen, plakijzer van twee millimeter er onder, geen water een poos voor de meting.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57934
Geregistreerd: 24-02-04

Re: Paard is geen paard, maar een e pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 13:34

Ook in Belgie zijn er nog steeds veel pony's groter dan de merrie waarmee ik een paar jaar geleden reed. En die merrie was toch echt 1.55. :+

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:28

bigone schreef:
sevke schreef:
Wij Belgen :+ , vinden heel dat E-pony verhaal maar iets raars. Van zodra het dier groter dan 1.47,3 is, dan is het een paard. Alles daaronder is officieel een pony.

En wij Nederlanders vonden het altijd raar dat je in Belgie met 16 naar de paarden moest. Misschien juist omdat jullie de E pony niet kennen.
Wanneer de stokmaat van de D pony opgerekt gaat worden in Fei verband zijn er weer genoeg die met allerlei kunst en vliegwerk op de fei wedstrijden onder die maat blijven. Zo kort mogelijk bekappen, plakijzer van twee millimeter er onder, geen water een poos voor de meting.


Dat vlieg- en kunstwerk wordt dan nu toch gewoon met de net niet-net wel E-pony's gedaan? Net nog een topic gelezen waar een dun hoefijzertje aangeraden wordt bij een TS die twijfelt of ze een E-pony of paard heeft.

oji

Berichten: 4248
Geregistreerd: 29-07-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:32

Brainless schreef:
Dilan93 schreef:
Maakt voor wedstrijden niet uit. Ik ben na mn 18e meg een arabier van 1.47 gestart, ook gewoon tussen de paarden :)

Wel of mijn dochter (<18) met de E-pony nog tussen de pony's mag starten.
Ik heb er nl nog niets over meegekregen en ben rustig aan het kijken naar een andere pony, dan kan ik beter geen E kopen maar gelijk een paard.

Ik heb ergens gelezen of gehoord (weet niet meer waar) dat ze vanwege de groeiende jeugd ook rubrieken voor <18 met paarden willen gaan organiseren, omdat veel 15-16 jarige meiden tegenwoordig zo lang zijn dat ze ook niet meer op een E-pony passen en het gewoon leuker is voor die kids om wel met leeftijdsgenoten te starten. Als je met paarden bij de jeugd mag starten, heb je de E-pony klasse niet meer nodig.

BigOne
Berichten: 38254
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:36

Jazeker, wanneer een dertienjarige lange meid bij de pony's wat wedstrijden wil rijden en die heeft de beschikking over een E van 1,58 dan mag ze wat mij betreft bij de pony's. Ik denk persoonlijk dat we van het hele meetsysteem zoals het nu is en altijd was af moeten. Vooral op kampioenschappen altijd nummer 12345 nameten, ter plekke. Wanneer dat altijd was gedaan zagen de lijsten met kampioenen er heel anders uit bij de pony's. Wanneer je fei wedstrijden rijd en de ouders nemen hun eigen hoefsmid noodgedwongen mee omdat de pony echt in die d maat moet vallen dan denk ik daar het mijne van.
En we hebben ook nog het schandaal van afvlak operaties aan de schoft gehad, niet veel maar toch, ze waren er. Dan hebben we het echt over de toppers en bijna toppers. Maar iemand die een oudere pony wil kopen zodat kinderen daar hun eerste stappen mee nemen op wedstrijdjes dan heb ik geen moeite met een in de E maat meten, deze komen toch nooit in talententeams fei wedstrijden enz.

Koekie73

Berichten: 2659
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:37

De KNHS heeft net de stokmaat van de D categorie verhoogd naar 148.9 (dus aangepast aan de FEI standaard)
Ik heb niets gehoord over het wegvallen van de E categorie voor kinderen?

Onze pony's van 4 en 5 zijn beiden 1.44 dus die blijven wel in de D maat. Dochter wil graag nog zo lang mogelijk bij de pony's rijden.

Roodvos

Berichten: 6658
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 14:49

Rex_Rolfo schreef:
Brainless schreef:
Maar het doet het er wel toe voor de wedstrijden voor jongeren.
Dat het niet voor het buitenland geldt is voor 99,99% van de jongeren niet van toepassing.

Ik heb een F pony. Alleen zo jammer dat "de jongeren" niet meer op mij van toepassing is :')

Ik heb ook 2 Flinke ponies :j . Ik heb ook een Giga- en een Heeeeele grote-pony gehad :Y)
En je bent zo oud als je je voelt toch? *\o/*

sevke

Berichten: 5274
Geregistreerd: 04-07-05
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-21 15:43

bigone schreef:
sevke schreef:
Wij Belgen :+ , vinden heel dat E-pony verhaal maar iets raars. Van zodra het dier groter dan 1.47,3 is, dan is het een paard. Alles daaronder is officieel een pony.

En wij Nederlanders vonden het altijd raar dat je in Belgie met 16 naar de paarden moest. Misschien juist omdat jullie de E pony niet kennen.
Wanneer de stokmaat van de D pony opgerekt gaat worden in Fei verband zijn er weer genoeg die met allerlei kunst en vliegwerk op de fei wedstrijden onder die maat blijven. Zo kort mogelijk bekappen, plakijzer van twee millimeter er onder, geen water een poos voor de meting.


Ik bedoel dat niet slecht, hoor. Ik bedoel het gewoon zoals ik het zeg : bij ons bestaat dat niet.
Wij hebben trouwens alleen maar 'pony's'. Een hoop Quarters en een IJs. Denk dat alleen de palomino van mijn man de E-pony maat haalt. :D