Bixie kletstopic en ervaringen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Xritt
Berichten: 605
Geregistreerd: 21-06-15
Woonplaats: Epe

Re: Bixie kletstopic en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-09-22 09:20

Binnenkort is er in Garderen een Bixie. Wij zijn daar twee keer geweest. Super leuk georganiseerd. Vooral de Bixie cross. Ze steken daar echt moeite en tijd in. Ik vind zelf de prijs voor een Bixie best hoog daar. Als je twee x dressuur wilt rijden en twee keer springen ben je 40 euro kwijt. Onze jongste wil ook mee doen met de dressuur. Dan ben je 60 euro kwijt. Ik vind dat te gek.
Misschien wel een tip voor andere

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Bixie kletstopic en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 10:13

Wij gaan volgende week naar een soso bixie in zuidwolde, mooi groot concours, leuk aangekleed en startprijs valt mee. Weet zo niet meer uit het hoofd hoeveel maar geen 20 euro.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:09

Lynn_Nikita schreef:
Dit is een laat bericht maar de foto is de dressuur AA niet de begeleidingsproef
Ik kan ook weinig filmpjes vinden daarvan helaas. Ik vond het stukje op de juiste manier vasthouden van de teugels lastig, moeten ze nu wel of niet over de hals? En na het poortje moeten de beugels nu wel of niet omhoog? Wat is de juiste volgorde? Kan ik nergens terugvinden.

Helaas starten wij als eerste dus kan ik niet kijken bij de rest en vorige keer kreeg ik geen kruisje bij dat onderdeel


Nee het is geen begeleidingsproef maar in de AA mag je wel zelf in de bak staan, en ook je kind helpen. Onze dochter haar pony was bijvoorbeeld te groot om zelf makkelijk af te stijgen en weer op te stijgen, die hielp ik dan na het halthouden door een krukje aan te geven. En ik stond bij de X als ze de gebroken lijntjes moest rijden, dan reed ze achter me langs. Je mag volgens mij tot een bepaalde leeftijd ook de pony aan een halstertouw meenemen. Dat heb ik iig veel mensen zien doen. Voor onze dochter was dat niet meer nodig, die kon al goed zelf sturen en de pony was doodbraaf.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10418
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Bixie kletstopic en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 11:23

Bij de Bixie AA mag de pony nog vastgehouden worden. Bij voorkeur wel met een longeer tussenstuke aan het bit en dan daar het touwtje aan. Ook mag je in de bak staan.

Bij de bixie A mag je nog wel in de bak staan maar mag je de pony niet meer vast houden.

Bij de B1 mag dit niet meer.

Het is zelfs zo dat de jongste ruiters onder een bepaalde leetijd zelfs vast gehouden moeten worden en dus ook alleen in de AA klasse mee mogen doen.

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:27

Ik meld me ook. Leuk dit topic! Ik heb een dochter van bijna 7 die een 3-jarige B pony heeft. Pony is net ingereden en we zijn heel rustig aan het opbouwen met het rijden met mijn dochter.

We zijn dit seizoen eens bij een bixie wedstrijd gaan kijken en het lijkt haar fantastisch om daar straks aan mee te kunnen doen. Ik heb voor haar verjaardag het bixie boekje gekocht om mezelf en haar wat meer wegwijs te maken met bixie. Ben heel erg bekend met gewone wedstrijden maar bixie totaal niet.

Ik hoop begin 2023 zover te zijn om eens aan een bixie mee te doen. Ik vind het een heel fijn gevoel dat ik haar in die beginnersklasse nog aan het touw mag begeleiden.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10418
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Bixie kletstopic en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 12:32

Kleine tip van mijn kant is wel om dat een paar keer vooraf te oefenen. Ook om te kijken of degene die mee loopt en t tempo bij kan houden van de pony maar ook voldoende conditie heeft om de draf stukken volte houden :)

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Re: Bixie kletstopic en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 13:24

Ja, daarom heb ik het bixie boekje aangeschaft zodat we thuis de proef vast kunnen oefenen. Ik loop nu ook nog mee in draf dus ben al conditie aan het opbouwen, hihi.

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:48

SusanH schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Dit is een laat bericht maar de foto is de dressuur AA niet de begeleidingsproef
Ik kan ook weinig filmpjes vinden daarvan helaas. Ik vond het stukje op de juiste manier vasthouden van de teugels lastig, moeten ze nu wel of niet over de hals? En na het poortje moeten de beugels nu wel of niet omhoog? Wat is de juiste volgorde? Kan ik nergens terugvinden.

Helaas starten wij als eerste dus kan ik niet kijken bij de rest en vorige keer kreeg ik geen kruisje bij dat onderdeel


Nee het is geen begeleidingsproef maar in de AA mag je wel zelf in de bak staan, en ook je kind helpen. Onze dochter haar pony was bijvoorbeeld te groot om zelf makkelijk af te stijgen en weer op te stijgen, die hielp ik dan na het halthouden door een krukje aan te geven. En ik stond bij de X als ze de gebroken lijntjes moest rijden, dan reed ze achter me langs. Je mag volgens mij tot een bepaalde leeftijd ook de pony aan een halstertouw meenemen. Dat heb ik iig veel mensen zien doen. Voor onze dochter was dat niet meer nodig, die kon al goed zelf sturen en de pony was doodbraaf.



Ik reageerde op de vorige pagina op die foto, dat plaatje was niet de AA maar de begeleidingsproef. Bij beide mag je meelopen en helpen inderdaad maar mijn dochter rijdt ook al los.
Ik ga ook bij X staan als ze gebroken lijn moet rijden en bij D of G als dat gevraagd wordt om daar te stappen of halthouden want die letters zijn niet zichtbaar en vindt zij lastig te onthouden

maar niemand weet wat nu de "correcte" manier van vasthouden is volgens de Bixie? Zowel bij begeleiding als bij AA wordt dat gevraagd.

Dan bedoel ik niet hoe ik de pony vasthou want dat doe ik niet, ze rijdt zelf los. Maar bij beide proeven moet ze afstappen en meeleiden en kreeg ik de eerste keer de opmerking dat ik beugels op moest steken ( ik wist niet dat dat moest ) en nu dat ze de teugels anders vast moest houden, jurylid deed het voor en dat was practisch bij de bitringen ipv hoe ik haar aangeleerd heb,, namelijk een cm of 20 achter de bitringen aan beide teugels
Er staat in de proef wel, "corrrecte manier" maar ik zie nergens wat die "correcte"manier dan is

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10418
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 14:53

Lynn_Nikita schreef:
SusanH schreef:
Lynn_Nikita schreef:
Dit is een laat bericht maar de foto is de dressuur AA niet de begeleidingsproef
Ik kan ook weinig filmpjes vinden daarvan helaas. Ik vond het stukje op de juiste manier vasthouden van de teugels lastig, moeten ze nu wel of niet over de hals? En na het poortje moeten de beugels nu wel of niet omhoog? Wat is de juiste volgorde? Kan ik nergens terugvinden.

Helaas starten wij als eerste dus kan ik niet kijken bij de rest en vorige keer kreeg ik geen kruisje bij dat onderdeel


Nee het is geen begeleidingsproef maar in de AA mag je wel zelf in de bak staan, en ook je kind helpen. Onze dochter haar pony was bijvoorbeeld te groot om zelf makkelijk af te stijgen en weer op te stijgen, die hielp ik dan na het halthouden door een krukje aan te geven. En ik stond bij de X als ze de gebroken lijntjes moest rijden, dan reed ze achter me langs. Je mag volgens mij tot een bepaalde leeftijd ook de pony aan een halstertouw meenemen. Dat heb ik iig veel mensen zien doen. Voor onze dochter was dat niet meer nodig, die kon al goed zelf sturen en de pony was doodbraaf.



Ik reageerde op de vorige pagina op die foto, dat plaatje was niet de AA maar de begeleidingsproef. Bij beide mag je meelopen en helpen inderdaad maar mijn dochter rijdt ook al los.
Ik ga ook bij X staan als ze gebroken lijn moet rijden en bij D of G als dat gevraagd wordt om daar te stappen of halthouden want die letters zijn niet zichtbaar en vindt zij lastig te onthouden

maar niemand weet wat nu de "correcte" manier van vasthouden is volgens de Bixie? Zowel bij begeleiding als bij AA wordt dat gevraagd.

Dan bedoel ik niet hoe ik de pony vasthou want dat doe ik niet, ze rijdt zelf los. Maar bij beide proeven moet ze afstappen en meeleiden en kreeg ik de eerste keer de opmerking dat ik beugels op moest steken ( ik wist niet dat dat moest ) en nu dat ze de teugels anders vast moest houden, jurylid deed het voor en dat was practisch bij de bitringen ipv hoe ik haar aangeleerd heb,, namelijk een cm of 20 achter de bitringen aan beide teugels
Er staat in de proef wel, "corrrecte manier" maar ik zie nergens wat die "correcte"manier dan is


Voorkeur gaat uit naar een tussenstukje aan het bit met daar het touw aan vast en niet het touw direct aan het bit

https://www.agradi.nl/premiere-longeerb ... t-16cm.htm

Zo iets... zodat je niet tegen eventueel omdraaien van het touw aanloopt bij het van hand veranderen

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Bixie kletstopic en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:00


ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10418
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Bixie kletstopic en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:06

Die zijn ook prima :j

Het gaat er eigenlijk alleen om dat hij in basis niet direct aan het bit mag zitten

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:42

ynskek schreef:
Voorkeur gaat uit naar een tussenstukje aan het bit met daar het touw aan vast en niet het touw direct aan het bit

https://www.agradi.nl/premiere-longeerb ... t-16cm.htm

Zo iets... zodat je niet tegen eventueel omdraaien van het touw aanloopt bij het van hand veranderen



nee dat bedoel ik niet, dat is als je als ouder meeloopt.

In de proef, bv bij de AA op het einde, moet je afstappen, aantal meter lopen en weer opstappen en daarbij moet de ruiter zelf de pony op correcte manier vasthouden
BV onderdeel 9 bij de begeleidingsproef


9. Pony door het poortje
leiden en deurtje
dichtdoen, daarna pony
eruit leiden
De ruiter loopt links van de pony, naast het hoofd.
De ruiter leidt de pony op de correcte manier.

Ik kreeg als commentaar niet op juiste manier vastgehouden, maar ze had beide teugels vast, 20 cm verder dan het bit en pony volgde mooi. Volgens deze jury moest ze de teugels direct bij de bitingen vasthouden. Waar kan ik nu zien wat de juiste manier is?
still uit een filmpje:

Afbeelding

en bij dit stukje kreeg ik dit commentaar en dus ook geen kruisje

Afbeelding

Bij onderdeel 9 , het poortje deed ze het zo
Afbeelding


Idem bij punt 8, ik had de vorige keer de beugels niet opgestoken ( heb korfjes dus gaat ook lastig) en kreeg ze dus geen kruisje maar dat staat niet in de proef omschreven dat dat moet. Klopt die opmerking dan wel ( en dus geen kruisje/ punt) of is dat jury afhankelijk.
Bij punt 1 staat het namelijk wel erbij, beugels opgestoken en bij punt 8 niet
Laatst bijgewerkt door Lynn_Nikita op 08-09-22 15:56, in het totaal 2 keer bewerkt

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10418
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Bixie kletstopic en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:48

Als de beugels niet opgestoken kunnen worden gaat bij mij de voorkeur uit naar kruislings voor te zadel omhoog. Los naar beneden laten hangen is ivm veiligheid niet gewenst.

Wat betreft waar de teugels vast te houden. Dat is denk ik een deel juryafhankelijk. Ik zou geen probleem hebben met de 20 cm hooguit er meer zetten dat de teugels iets dichten bij het bit vastgehouden zouden mogen worden. Het is de bedoeling dat de ruiter ongeveer ter hoogte van het hoofd blijft. Niet ver er voor en niet ver er achter

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:51

ynskek schreef:
Als de beugels niet opgestoken kunnen worden gaat bij mij de voorkeur uit naar kruislings voor te zadel omhoog. Los naar beneden laten hangen is ivm veiligheid niet gewenst.

Wat betreft waar de teugels vast te houden. Dat is denk ik een deel juryafhankelijk. Ik zou geen probleem hebben met de 20 cm hooguit er meer zetten dat de teugels iets dichten bij het bit vastgehouden zouden mogen worden. Het is de bedoeling dat de ruiter ongeveer ter hoogte van het hoofd blijft. Niet ver er voor en niet ver er achter


Ja heb ik nu ook gedaan, maar het is verwarrend dat bij punt 1 duidelijk staat, beugels opsteken, maar bij punt 8 dit niet vermeld staat maar wel verwacht wordt. Ik heb het nu ook kruislings laten doen de vorige keer maar het is wel verwarrend.


Ik heb van de teugels vasthouden van haar een foto gepaatst hierboven. Pony volgde goed en stond overal waar dat moest ook netjes stil

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10418
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Re: Bixie kletstopic en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:55

dat zou voor mij prima zijn :j maar dat is wat ik net al zei denk ik ook ee stuk jury afhankelijk

Lynn_Nikita

Berichten: 25458
Geregistreerd: 29-03-06
Woonplaats: Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 15:57

ynskek schreef:
dat zou voor mij prima zijn :j maar dat is wat ik net al zei denk ik ook ee stuk jury afhankelijk


Dankjewel voor je uitleg, dan doe ik het zoals wij altijd doen vind ik vriendelijker en de pony volgt haar zo ook goed. Te kort vasthouden lijkt mij ook niet fijn met een gebroken bitje. Ik zou het jammer vinden dat zij minder punten krijgt omdat ik iets verkeerd aanleer

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Bixie kletstopic en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:04

Ze houdt de teugels te laag vast denk ik. Inderdaad onder de mond. Zou een paard een vandoor willen gaan dan houd je ze niet zo ver naar beneden. Dat bedoelen ze.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34629
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 16:49

Nou ja zo'n klein hummeltje houdt er natuurlijk überhaupt al weinig aan als ze er vandoor gaan :=. Maar goed je kan het maar beter wel meteen goed leren.

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Bixie kletstopic en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:51

Nee tuurlijk niet, maar was meer een voorbeeld waarom je hoger meer controle hebt. Je draait het hoofd makkelijker.

Plop1997

Berichten: 1404
Geregistreerd: 27-02-21
Woonplaats: Limburg

Re: Bixie kletstopic en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-09-22 18:55

Wat een leuk topic, ik heb een shet waarvan ik het leuk zou vinden als ze ooit een bixie kan lopen maar moet nog een passend ruitertje vinden.

Kimmiee_D

Berichten: 1464
Geregistreerd: 15-03-10
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-22 22:19

Aaah leuk topic!

Ik organiseer met een vriendin Bixie wedstrijden bij Nimmerdor in Leusden! Aankomende 19 november hebben we er weer 1tje. Dressuur en springen. Plus dit keer nieuw mennen. Nu al zoveel zin in. We hebben een facebook pagina bixie wedstrijden nimmerdor leusden daar staat alle info op!

Bij ons is ook iedereen winnaar. Krijgen allemaal rozet, mediale ect maken geen klassement op. We vinden belangrijk dat iedereen een super leuke dag heeft met zijn/haar pony.

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Re: Bixie kletstopic en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:46

Helaas te ver weg voor ons. Als er eentje in Brabant is, word ik graag geïnformeerd. Ik houd het zelf ook via mijnknhs in de gaten.

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:48

Dit is onze toekomstige bixie combinatie.

lizzy1
Berichten: 1270
Geregistreerd: 21-07-06
Woonplaats: Udenhout

Re: Bixie kletstopic en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:50

Afbeelding

Cemlys

Berichten: 14956
Geregistreerd: 13-01-03
Woonplaats: Nederland

Re: Bixie kletstopic en ervaringen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-22 10:56

Leuke combi lizzy! Ook een welshje?