Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 4 [ 77 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Bixie kletstopic en ervaringen

 
Profiel   

Getup schreef
Hi!
Wij gaan ook af en toe naar de bixie . Tot nu toe altijd zonder klassement, en dat is voor mij juist een reden , daar heen te gaan. Niet dat ze slecht rijdt, in tegendeel, maar gewoon om fijn te kunnen oefenen.

Overigens ook n stempelkaart waar " bixiepony " op staat. Maak me er niet druk om, dat is , zodat iedereen op n willekeurige pony mee kan doen.

Eerste bixie
[ [url=m/czXsOf.jpg]Afbeelding[/url] ]


Laatst:

[ [url=m/wRpnDL.jpg]Afbeelding[/url] ]

En met de jongste:

[ [url=m/0U7Ud3.jpg]Afbeelding[/url] ]


Wat een leuke pony!! Echt leuk om dit samen met je kinderen te doen
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 30-06-21 22:12 



 
Profiel   

Dank je.

Vroeger reden we trouwens altijd zonder lidmaatschap :Y) , maar dat werkt de laatste tijd niet meer , geloof ik. Dus nu ook knhs bixie lid geworden . Is geloof ik 25€ per jaar.
Wij rijden trouwens altijd in Limburg mee , en eigenlijk altijd via Soso events.

En je hoeft juist niet ingewikkeld te doen qua kleding, de bedoeling is, dat het laagdrempelig is.

Wat er geschreven werd over dure outfits herken ik wel. Dat zag je een paar jaar geleden niet. Nu zijn er veel van die Instagram- pony prinsessen enzo.


Maar ach. Hun lol, niet de mijne.

De juryleden die ik ben tegengekomen zijn ook allemaal erg leuk en nemen de tijd voor een praatje na de proef.

Mijn oudste heeft laatst haar eerste parcours alleen gesprongen. Had t laag gezet, zodat ze m in alle rust vanuit draf er over kon laten gaan. Ipv keihard in galop :D

Door die paar ervaringen daar, durf ik haar ook nu bij ons te laten starten. Pony is braaf, maar erg enthousiast en ging daardoor nogal hard soms. Dat kon ze nog niet houden, nu gaat dat goed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 06:51 



 
Profiel   

Dat is ook mijn gedachten bij de Bixie. Het moet leuk zijn en ze moeten vooral vertrouwen opbouwen. Ik merk door onder andere de Bixie, dat mijn dochter en de pony meer een team aan het worden zijn. Als we naar een Bixie gaan, dan wordt mijn dochter twee weken super fanatiek. Ik moet haar dan echt remmen.

Mijn nichtje reedt laatst in Lunteren mee in de laagste klassen. Bij het springen moest ze haar zweep weg doen omdat deze te lang was. Ik vond dat super flauw, met een korte zweep kon ze hem niet aantikken. Dat resulteerde in dat de pony steeds in stap ging. Ik vond daar de sfeer ook minder fijn. Maar misschien kwam dat omdat de jury meer van dat soort flauwe dingen had.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 07:33 



 
Profiel   

Er zijn natuurlijk wel regels wbt lengte zwepen. Moet wel ergens terug te vinden zijn.

Als de lengte ok was, mogen ze de zweep ook niet wegnemen

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 08:36 



 
Profiel   

Mijn dochter heedt teugels met lusjes, zijn die eigenlijk toegestaan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 10:36 



 
Profiel   

Ik vind een korte zweep bij springen eigenlijk heel normaal. Bij een gewone spring wedstrijd wordt je hier ook op aangesproken. Als een pony alleen wil lopen met een zweepje dan is er in de basis iets niet goed imo. Ik denk dat je dan beter als begeleiding mee kan lopen. Bij de AA mag dat ook gewoon. En idd, wat betreft het vertrouwen ben ik het helemaal met je eens. Het moet vooral leuk en gezellig zijn.

Teugels met een lus staan niet in de harnachementslijst van de KNHS. Ik denk dus dat ze niet zijn toegestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 10:57 



 
Profiel   

SusanH schreef
Ik vind een korte zweep bij springen eigenlijk heel normaal. Bij een gewone spring wedstrijd wordt je hier ook op aangesproken. Als een pony alleen wil lopen met een zweepje dan is er in de basis iets niet goed imo. Ik denk dat je dan beter als begeleiding mee kan lopen. Bij de AA mag dat ook gewoon. En idd, wat betreft het vertrouwen ben ik het helemaal met je eens. Het moet vooral leuk en gezellig zijn.

Teugels met een lus staan niet in de harnachementslijst van de KNHS. Ik denk dus dat ze niet zijn toegestaan.


Ik had het ook over de laagste klasse van de bixie, de aa. Daar werd commentaar gegeven op kindjes met een te lange zweep. Ik vond dat wat flauw. Naar mijn menig is er in de AA en soms ook in de A geen sprake van een goede basis. Daar rijden kinderen die soms nog niet goed kunnen lichtrijken. Ik vind zelf dat dit ook niet hoeft. De bixie heeft ook verschillende niveaus. Ik snap wel dat als je B1 rijdt, je wel de basis moet beheersen. Onze pony is een enorme boef, zonder zweep gaat hij ook niet zo maar lopen als er een klein kindje op zit. Bij mijn dochter ging hij bij halthouden bijv. Uitgebreid staan grazen als hij de kans kreeg. Of snel langs een hindernis ipv erover heen. Best grappig voor ons, maar mijn dochter baalde regelmatig. Met een goede zweep kon ze hem neer de baas. Dit was in de klasse A

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 13:51 



 
Profiel   

Maar dan is rijden met een zweep toch sowieso nog niet verstandig, als je niet zelfstandig kunt lichtrijden? Op het goede been snap ik als dat nog moeilijk is, maar als je de hele proef los rijdt is het wel handig als je zelfstandig kunt lichtrijden. In de AA vind ik een zweep echt niet nodig. Als het niet lukt de pony zelf te laten lopen moet er gewoon een volwassene de pony aan een touwtje meenemen.

Wbt je dochter, de zweep mag max 75 cm lang zijn. Dat is lang genoeg voor een tikje op de schouder, om hem de goede kant op te krijgen, en te zorgen dat hij zijn hoofd omhoog houdt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 14:07 



 
Profiel   

Als je nog niet kan lichtrijden is het denk ik nog te vroeg voor de bixie. Hier deed ook eens een kind van 4 jaar met de bixie. Ze kon ook nog niet lichtrijden en was dus de hele tijd aan het stuiteren. Ze kon verder ook niet zelfstandig sturen, dus de begeleider stuurde de pony eigenlijk rond. Ik weet wel dat de jury na afloop naar de moeder is gegaan om te zeggen dat het wel noodzakelijk is dat je kan lichtrijden en zelfstandig kan sturen. De begeleider mag hier verder ook niet de pony sturen, alleen er naast lopen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 15:26 



 
Profiel   

Vind t wel goed, dat er reglementen zijn.

Zie hier bij de AA proeven genoeg kinderen die amper kunnen praten bij wijze van. Heeft dit zin? Nee. Maar ze hebben wel lol.

Vroeg er was er vaak een begeleidingsproef, die was leuk voor hele kleintjes

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 15:49 



 
Profiel   

Ik vind 4 ook nog erg jong. Heb ze gezien hoor, op bixie wedstrijden. Ik zou een aparte klasse voor kinderen van 4 tot en met 6 jaar oud niet gek vinden. En dat je dan vanaf 6 jaar AA en A mag starten. Idd die begeleidingsproef was zo gek nog niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 15:50 



 
Profiel   

Bixie is super voor de jongsten die heel graag wat met proefjes, wedstrijdjes of iets willen maar nog echt niet toe zijn aan "echt" op wedstrijd gaan :)

Even gekopieerd van de knhs site. Link staat op de eerste pagina.

Vanaf 4 tot 6-jarige leeftijd mag je alleen meedoen aan de Bixierubrieken onder het zadel die begeleid worden. Dit zijn de begeleidingsproef, AA-dressuur, AA-springen en ponyspelletjes.

Dit houd in dat de 4 tot 6 jarige in de AA mee mogen doen maar enkel begeleid door iemand aan de hand.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 15:56 



 
Profiel   

Wij gaan daarom nu ook nog alleen de spelletjes af. Maar deze zijn er erg weinig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 17:02 



 
Profiel   

Mijn dochter kan ook nog niet echt lichtrijden, maar ze kan wel prima doorzitten zonder te stuiteren. Wij gaan toch een poging wagen in Garderen in september.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 17:23 



 
Profiel   

SusanH schreef
Ik vind 4 ook nog erg jong. Heb ze gezien hoor, op bixie wedstrijden. Ik zou een aparte klasse voor kinderen van 4 tot en met 6 jaar oud niet gek vinden. En dat je dan vanaf 6 jaar AA en A mag starten. Idd die begeleidingsproef was zo gek nog niet.

Mijn dochter van 4 kan al aardig lichtrijden en sturen begint ze ook onder de knie te krijgen, wil in principe prima

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 17:27 



 
Profiel   

billy3105 schreef
Ladygiroc schreef
Leuk Billy, Breda is voor ons ook goed te doen.

Eind augustus hebben we wel cross maar die zie ik niet op mijnknhs. Zal wel een oefendagje zijn dan.

een oefencrosje voor de kleintjes? Heb je toevallig wat meer info?


Laatste weekend van Augustus bij de Develruiters in Heerjansdam. Staat op hun fb.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 17:35 



 
Profiel   

Ik vind dat sommige kinderen ook echt te jong zijn. Maar ja, dat is mijn mening. Ik ga er vanuit dat ouders zelf goed kunnen inschatten wat wel en niet kan. Ik Lunteren reedt mijn nichtje mee in de aa. Zij kan goed lichtrijden en sturen. Maar vindt het nog een beetje spannen om alleen te rijden. Daarom loopt mijn schoonzus mee. Soms er vlak naast, soms met een klein afstandje. Ik heb dat zelf ook gedaan bij mijn dochter. Maar k vind de aa en de a ook een klassen waar ze zelf een beetje kunnen ontdekken en proberen.
Ik ben ooit in Westervoort geweest voor de bixie. Dat was ook leuk geregeld.
Soso Events vind ik ook heel leuk georganiseerd. Ik het vind daar leuk dat ze naast een wedstrijd ook andere activiteiten hebben. Ik kijk daar ook mijn ogen uit naar de kinderen met een bling Kep en super gepimpte pony.

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-07-21 21:00 



 
Profiel   

Onze ponyclub in Nijkerk GLD heeft afgelopen november ook een leuke bixie cross georganiseerd.
Deze wedstrijd stond niet op mijnknhs omdat een bixie cross geen officieel knhs onderdeel is.
We hadden deze wel op startlijsten.nl staan.

Hier een fb bericht van de bixie
https://www.facebook.com/89492068719998 ... 08029/?d=n

Wellicht organiseren er nog een in april

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-02-22 16:15 



 
Profiel   

Heeft iemand een tekening of filmpje van de bixie begeleidingsproef?
Mijn nichtjes van 4 en 6 jaar gaan mee doen, maar kan geen tekening vinden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 19:51 



 
Profiel   

Deze als het goed is:
[ img ]

Op YouTube staan ook veel filmpjes trouwens ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 19:58 



 
Profiel   

Kidde schreef
Deze als het goed is:
[ [url=m/wz7LaN.jpg]Afbeelding[/url] ]

Op YouTube staan ook veel filmpjes trouwens ;)


Dank je wel. Heb je een linkje voor mij op YouTube? Ik kan namelijk geen filmpje vinden van de begeleidingsproef. Wel van andere bixie proefjes.

Edit: ik zie dat de tekening een AA1 proef is? Is dat hetzelfde als de begeleidsproef? Ik zie op de tekening namelijk geen vlag en ze moeten bij de slalom muntjes in een emmer gooien

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 20:01 



 
Profiel   

Oh sorry bij de AA mag je nog begeleid worden, dus ik dacht dat je deze bedoelde. Van die proef heb ik nog nooit gehoord sorry!

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-06-22 20:42 



 
Profiel   

Dit is een laat bericht maar de foto is de dressuur AA niet de begeleidingsproef
Ik kan ook weinig filmpjes vinden daarvan helaas. Ik vond het stukje op de juiste manier vasthouden van de teugels lastig, moeten ze nu wel of niet over de hals? En na het poortje moeten de beugels nu wel of niet omhoog? Wat is de juiste volgorde? Kan ik nergens terugvinden.

Helaas starten wij als eerste dus kan ik niet kijken bij de rest en vorige keer kreeg ik geen kruisje bij dat onderdeel

Link naar dit berichtGeplaatst: 01-09-22 06:25 



 
Profiel   

Lynn_Nikita schreef
Dit is een laat bericht maar de foto is de dressuur AA niet de begeleidingsproef
Ik kan ook weinig filmpjes vinden daarvan helaas. Ik vond het stukje op de juiste manier vasthouden van de teugels lastig, moeten ze nu wel of niet over de hals? En na het poortje moeten de beugels nu wel of niet omhoog? Wat is de juiste volgorde? Kan ik nergens terugvinden.

Helaas starten wij als eerste dus kan ik niet kijken bij de rest en vorige keer kreeg ik geen kruisje bij dat onderdeel


Staat het ook niet in het bixie boekje toevallig uitgelegd?

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-09-22 19:54 



 
Profiel   

Ik heb geen bixie boekjes ik dowload de proefjes gewoon, is geen officiële wedstrijd waaraan wij meedoen, gewoon een bixie en impuls dag bij een ponnyclub

Ik heb afgelopen zaterdag bixie gehad en kreeg dus geen kruisjes bij de "correcte manier leiden" er stond als commentaar dat ze de teugels dichter bij de mond moest pakken. Ze deed het nog voor en zat echt met haar hand bij de bitringen.
Ik heb haar geleerd stukje lager vast te pakken. De pony volgt haar zo mooi en zo knijpt ze het bit niet samen maar dat vond deze jury dus niet goed :(:)

Helaas werd het 2 keer gevraagd en dus 2 keer geen kruisje anders had ze 100% score gehad
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-09-22 19:18 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 4 [ 77 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen