Met je pony tussen de paarden starten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 04:45

Laurah en Nessie prachtig mooi zo'n haflinger!

Mandarijn zulke opmerkingen krijg ik niet, al hoorde ik een keer een jury tegen zijn schrijver zeggen: ''Ohh mijn god wat is dat?!''. En toen moest ik nog beginnen :+

Noisy hier moeten ze volgende week geeent worden, baal der altijd van. Komt nooit uit. Ik heb thuis ook geen binnenbaan maar ga als het maar een beetje vies is naar de vereniging :o

LuffB het probleem is met dromen/doelen dat ik ze constant verleg en ze dus eigenlijk oneindig zijn :D . Als je met zulke fouten nog dikke punten rijdt, ben je goed bezig! +:)+

Springen heb ik niet zoveel verstand van. Vroeger wel met mijn paard gesprongen maar die was zo fijn/meedenkend in het parcours. Met een pony lijkt mij inderdaad moeilijker met de afstanden. Al heeft mijn paard een kleinere galop dan mijn e-pony :))

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 10:46

@LuffB Ik snap je in dat pasje bij. Maar ik merkte bij mijn pony dat toen ik 1 meter en hoger ging springen hij dat niet kon in de dubbel met 1 galopsprong er tussen. Dus om hoger te kunnen springen heb ik hem moeten leren om meer te rekken.
Maar er leiden meer wegen naar Rome, toch :D
Ik was trouwens bij Beukers in Oudkarspel voor de les.

Noisy

Berichten: 5402
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-22 15:49

@LuffB,
volte openen en sluiten doen wij inderdaad ook. Dat ging in de les ook nog een beetje stroef maar gisteren ging het heel goed. Het ligt ook absoluut niet alleen aan hem hoor, ik heb net zoveel te (opnieuw) leren en zo na een dag of twee zit het er bij ons allebei in, zo lijkt het tot nog toe haha.
De volgende les heb ik nog niet gepland, waarschijnlijk pas over ruim een week want komende donderdag komt de tandarts om hem te behandelen. Donderdag is mijn enige vrije dag komende week -O- 's avonds is lastig plannen want ik weet nooit hoe laat ik thuis ben :roll: Gelukkig heb ik vanaf april een nieuwe baan en ben ik van die onregelmatigheid af.

@Theeglas,
Ah ok, Rudi heeft best ruime gangen eigenlijk. Hoe het zich verhoudt met spring afstanden weet ik niet, eerst maar eens de basis wat beter bevestigen en dan zullen we de balkjes eens tevoorschijn halen :)

@paardjes123,
Nou lekker dan, zo'n jury :n Heb je wel fatsoenlijke punten gekregen?

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 15:50

@Noisy, zo is dat. Helemaal leuk!

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 11:17

Ik heb vanmiddag mijn debuut! We beginnen direct in de L1 omdat we dat vroeger allebei al geklasseerd waren. Het is een Haflingerwedstrijd, vallen we nog niet uit de toon. Over 2 weken een gewone paardenwedstrijd :')

Het is 9 jaar geleden dat ik wedstrijden startte dus het voelt wel gek. Heb het gevoel dat ik vanalles vergeet of te laat ga komen ofzo. Pony is gisteren gewassen en ik neem straks 1,5 uur de tijd voor trailer aankoppelen, spullen inladen en pony vlechten. En vervolgens ben ik een uur voor starttijd op wedstrijdlocatie en was ik van plan 20 min los te rijden (anders is de scherpte er met de tweede proef al vanaf). Realistische planning?

@paardjes123, wat een belachelijke opmerking van die jury. Ik denk dat ik niet eens wil horen wat de jury zegt. Ik zou dan niet meer lekker in mn focus zitten tijdens de proef denk ik.. :')

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:30

En hoe is de wedstrijd gegaan Laurahh? Was je planning een beetje realistisch of wel heeeeel ruim? Hihi

@paardjes 123: ook hier worden doelen telkens verlegd. Dacht ik eerst dat ik na 1 punt in de Z1 ik er wel klaar mee zou zijn, wil ik nu stiekem toch iig L zwaar worden. Maar eerst het tussendoor Z2. Oh en nog even het zomer seizoen eventing haha.

@theeglas, ja ik snap je hoor. Soms is het ook heel paard/ pony afhankelijk. Die van mij gaat sowieso liever kort en dicht op de sprong dan vroeg af. Dus dat zorgt er ook voor dat die 1 moeilijk werkt omdat ie liever niet vroeg af zet.

@noisy, hoe was het bij de tandarts? Mag je alweer rijden?

Ik zie dat ik mijn ervaring van vorige week zondag niet gedeeld heb.
Heerlijk gereden, ongeveer net zulke proeven als de dag ervoor, de 2de misschien nog wel fijner met meer swung. Maar, heeeele strenge jury die bij ons in de regio’s ook geregeld ervoor zorgt dat mensen van te voren afmelden omdat je zeer zelden een punt bij haar rijdt, ongeacht je klasse.
Ik was 2x eerste... maar wel met 0 winst... zo jammer

Vandaag had ik wedstrijd en was ik zelf heel gespannen. Had al wat last van mijn lichaam sinds woensdag en ik wilde heel graag mijn laatste puntje voor het Z2 halen. Ik was op een subtop wedstrijd waar dan ook 2 jury leden per proef zitten. Nou door mijn eigen spanning slecht los gereden en de proefjes op hoop van zegen gereden. Vooral slordigheidjes, in galop aanspringen waar het niet hoort, aantal stappen pas tussen de eenvoudige wissel niet goed geteld, dat soort dingen. In de 2de proef ook nog een programma fout. Echt gewoon jammer van mijn spanning die hij over nam.
Wordt ik gewoon 1ste met een wp en 2de zonder een wp. Totaal niet verwacht.

Anyway, lang verhaal kort, ik heb weer wedstrijd gereden, wp gehaald en ga nu eind maart in het Z2 rijden in de hoop op een puntje.

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-22 22:56

Wat een leuk topic, ik rijd ook wedstrijden met mijn Connemara pony tussen de paarden. Helaas wel net een startkaart toen Corona begon en een pony die de hekjes en alles rondom wedstrijden erg spannend vindt, dus nog weinig meters kunnen maken. We zijn nu L2 met 4 winstpunten.

LuffB

Berichten: 1301
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-22 02:13

Leuk, welkom minka. En wat betreft die hekjes, kijk evt of je thuis wat dingen langs je bak kan zetten die anders zijn dan anders. Denk aan een stoel, een krukje, een vuilnisbak en probeer dan thuis te leren hoe je met die spanning om kan gaan, zodat je dat op wedstrijd ook lukt.

Noisy

Berichten: 5402
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-22 21:59

Welkom Minka :wave:

Jeetje LuffB, dat die jury dan überhaupt gevraagd wordt :roll:
Jammer van de zenuwen maar toch wel mooi eerste met een wp *\o/*

Rudi's tandarts sessie was gelukkig niet heel ingrijpend hoor. Even wat scherpe randjes weghalen en 1 kies wat inkorten zodat de tegenoverliggende wat kan groeien, in principe kon ik dezelfde dag alweer rijden. Ik moest alleen veel werken en daarom niet kunnen rijden.
Morgen ben ik eindelijk vrij.
Denk dat ik morgen eens een paar balkjes neer ga leggen en een begin ga maken aan onze springtraining. Kunnen we lekker afwisselen en op termijn crossen

Noisy

Berichten: 5402
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-22 22:37

Wij hebben vandaag onze eerste stapjes richting het springen en crossen gezet *\o/*
Het was zo'n heerlijk weer en ik had zo'n zin om aan het springen te beginnen dat ik een paar drafbalkjes een kruisje heb neergezet.
Afbeelding
Hij deed het supergoed! Ik had gedacht dat hij voor het kruisje misschien wel zou stoppen maar hij ging er zo over <3 Dat smaakt naar meer :D
Afbeelding

minka

Berichten: 5689
Geregistreerd: 25-12-02
Woonplaats: Oost-Souburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-22 17:48

LuffB schreef:
Leuk, welkom minka. En wat betreft die hekjes, kijk evt of je thuis wat dingen langs je bak kan zetten die anders zijn dan anders. Denk aan een stoel, een krukje, een vuilnisbak en probeer dan thuis te leren hoe je met die spanning om kan gaan, zodat je dat op wedstrijd ook lukt.


Dankjewel voor je tip. Thuis is hij sowieso een beetje spokerig langs de randen. Het is echt iets om te trainen, maar komt wel goed. Het is allemaal voor de hobby en als ik het beu ben of geen punten meer rijd stop ik er gewoon mee.

@Noicy: Wow wat gaaf dat je gaat crossen, dat zou ik ook heel graag willen doen met mijn pony.

Noisy

Berichten: 5402
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-22 08:55

Gewoon een keer doen dan Minka :j

Wij hebben gisteren proef 3 geoefend. Ging op zich heel goed alleen had meneer de lente en beetje in de bol. Met losrijden al druk en loperig en toen ik aan galoppeerde kreeg ik me toch een bok om m'n oren :oo Dat heeft hij nog nooit gedaan haha. Ik voelde zijn staart m'n cap bijna aantikken. Echt zo'n jolige bok :')
Desondanks ging het best ok, beetje fine tunen nog en dan kunnen we op pad *\o/* Ik schat zo ergens in Maart of begin April.
Snel naar even de trailer in orde maken :D

LaDonna75

Berichten: 2140
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 20:50

Gaaf zeg, crossen met je pony.
Leuk dat er weer meer met een pony gaan starten!

Ik ben vandaag na een half jaar geen wedstrijd (blessureleed, vertrouwen weg enz) weer op wedstrijd geweest. Wel met een heel verhaal…iemand vond het nodig met veel kabaal en gezweep zijn paard nog even af te richten in de losrijbaan. Ik stapte met Sanaa aan de hand maar ze schrok enorm, en sprong mij ondersteboven…ik lag dus in het zand terwijl ik er nog niet eens op zat. Maar aan de hand kon ik haar wel kalmeren, en toen ben ik er maar op gegaan. En zowaar kon ik Sanaa toch de ontspanning in rijden. In de ring was er natuurlijk wel nog even spanning, vooral in de 1e proef, maar door rustig te blijven kon ik het behoorlijk af laten vloeien. En ik heb niet op het scherpst van de snede gereden, maar op vertrouwen. Tweede proef was er al meer ontspanning ook bij mij. Uiteindelijk 172,5 en 181 punten. Beiden heel netjes en terecht gejureerd. Ik ben heel blij, we hebben gewoon lekker rondgereden en dat was mijn doel.

Maar waarom moeten sommige mensen zo enorm tekeergaan op wedstrijd???

Noisy

Berichten: 5402
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-22 22:08

Leuk dat je weer bent weg geweest en fijn dat je toch nog de ontspanning hebt kunnen vinden ondanks alles.
Ik snap dat ook niet hoor, net alsof de paarden dat expres doen om je te pesten :roll: Er is altijd een reden voor. In plaats van afslaan moet je op zoek naar de aanleiding en daarmee aan de slag gaan. Helaas denken nog steeds veel mensen dat je het met slaan wel oplost :n
Ik heb het ook een keer meegemaakt op een springwedstrijd. Dat paard vond het eng en weigerde om te springen. De ruiter stapte af en mepte er al een keer flink met de zweep. Daarna nam hij het paard mee naar buiten achter de losrijhal een heeft dat dier dat afgeslagen :oo Je kon letterlijk meegenieten binnen. Alle paarden verschoten ervan. Gelukkig is er melding gedaan en mocht deze meneer het terrein gelijk verlaten.

Ik heb een startkaart aangevraagd *\o/* per 1 april :) Ben nu een beetje aan het oriënteren op startlijsten.nl voor een kleinschalige wedstrijd in de buurt om te proeven aan het rijden voor het eggie stiekem al wel een beetje kriebels in m'n buik :o
Inmiddels is de hele outfit compleet. Ik heb een prachtig mooie plastron laten maken die bij mijn jasje past aangezien het een aparte kleur is en het is echt een perfecte match geworden <3

Afbeelding

Afbeelding

maessie

Berichten: 5745
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-22 22:28

Héél gaaf Noisy!! Prachtige set :j

LaDonna frustrerend hè als anderen hun onkunde op hun paard loslaten.. Maar zelf dus wel kunnen focussen en lekker kunnen rijden gelukkig!

Ik mis het rijden op t moment echt héél erg. Het is nu telkens zulk lekker weer voor een ritje, en ook gewoon zin in een fijn trainingsrondje. Maar ja, wilde óók graag een veulentje.. moet nog even geduld hebben, want ze is begin Mei pas uitgerekend.. :)ddd

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 16:22

@Luffb, wat jammer van die strenge jury. Dan is het toch ook niet leuk meer als niemand winstpunten rijdt, is iedereen in haar ogen dan zo slecht? Maar super dat je daarna bij de subtop jury wel zo goed gereden hebt! Knap hoor, Z2 _/-\o_

@Noisy, leuk dat jullie gestart zijn met springen! Mijn pony vind springen en crossen ook heel tof en afgelopen 2 jaar ook veel gedaan.
Afbeelding
Helaas twee keer een ongeluk gehad op 80cm crossen waardoor ik het wel even gezien heb. Ga de engeltjes op mn schouder niet verder uittesten :o Mijn droom is wel om oooooit nog een paard te hebben om wedstrijdmatig te kunnen crossen. Met deze kleine kabouter is dat een oneerlijke ambitie helaas.

En wat een gave plastron en jas heb je! Echt heel mooi <3

@Minka, inderdaad gewoon fijn meters maken, dan gaan ze het vanzelf minder eng vinden allemaal. Zolang het maar leuk blijft inderdaad.

@Ladonna, jeetje sommige mensen zijn echt jammer. Ik vind dat de organisatie best mag ingrijpen als mensen op zo'n manier met hun paard omgaan.

@Meassie, aaaah een veulentje, dat is ook super leuk! Het wachten wel waard toch <3

Ik had 2 weken terug mijn eerste L1 wedstrijd. Best fijn gereden! En met 181,5 en 182 naar huis, weinig commentaar op protocol dus dat was jammer. Vandaag weer geweest en niet echt top gereden voor mijn gevoel. Ze was met losrijden al beetje pissig op been (hengstig? :') ) en in de ring vond ze het eerste proef spannend en was ze daardoor niet aan het been. Tweede proef ook al wat moe? en sterker. Toch met 185 en 186,5 naar huis en volgens mij nog best hoog in klassement geeindigd ook :oo Moet de uitslagen nog zien maar volgens secretariaat net buiten de prijzen, scheelde weer terugrijden daarvoor.
Afbeelding

Afbeelding

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 20:44

En de uitslaglijst; we zijn gewoon 4e van de 15 geworden :):)

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:35

Goed gereden! Dit topic is zo leuk :D

Ik ben keihard aan het afvallen omdat ik een foto zag van mij op pony en dacht: oké, dit beeld is niet fijn. Haha. Inmiddels de eerste 3-4 kg eraf in 4 weken :+ en ik ploeter nog even door. 10 is het doel. Jullie foto's helpen ook wel mee, want als ik dat zie denk ik: jaaaaa, ik wil ook weer - maar niet zoals NU :')

LaDonna75

Berichten: 2140
Geregistreerd: 01-01-10
Woonplaats: Gelderland

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:01

Is het je gevoel of is het echt zo? Dat scheel ook ;)

Ik ben gisteren weer op pad geweest. Ik heb lekker gereden. Eerste proef veel last van spanning, daardoor liep Sanaa ook wat opgekruld en ging er een en ander niet helemaal vlekkeloos, maar ik kon er wel aan blijven rijden. Tweede proef meer ontspannen en echt lekker gereden. 170 en 181 punten en heel terecht. Dus L1+2 nu!
Afbeelding

roosjenat

Berichten: 1489
Geregistreerd: 19-05-13
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:24

Mooie resultaten allen! Goed bezig. *\o/*

Wij vorige week woensdag in de M1 189 en 188 punten. M1+12 nu.

Woensdag gaan we weer en zaterdag oefendressuur 1 proefje M1 en 1 proefje M2.

We zijn bijna M2 klaar. Travers moeten nog beter bevestigd worden, verder zit alles erop.

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 11:07

LaDonna75 schreef:
Is het je gevoel of is het echt zo? Dat scheel ook ;)


Een beetje van beiden ;-)

Aaaah jullie gaan echt lekker alletwee.

Heb ik nou goed begrepen dat we met de nieuwe rgeels van het KNHS ook eindelijk normale hoogte kunnen springen :+ ?

Noisy

Berichten: 5402
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-22 11:56

Lekker bezig jullie +:)+

Ik had gehoopt aankomende vrijdag te kunnen starten maar helaas ben ik al een week aan het kwakkelen. Keelontsteking en nu dat weg is dient zich een lekker verkoudheidje aan |o Dus Rudi heeft een mini vakantie. Het weer komende week beloofd ook niet veel goed, ben ik bang -O-

Orange

Berichten: 1404
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 21:56

Leuk om te lezen dat er hier meerdere zijn die met een pony tussen de paarden starten.

Vorig voorjaar heb ik al tijdsverdrijf een vrij groene haflinger opgehaald van een vriendin die niet zoveel met haar deed. Mijn eigen paard had ik naar een hengstenstation gebracht omdat ik haar graag drachtig wilde laten worden. En dacht dat kan wel even duren dus heb ik in de tussentijd een projectje om lekker verder op te leiden.

Ik had nog nooit een haflinger gereden maar na 2x rijden voelde ik de potentie. In de omgang een kleine druktemaker en weinig gewend maar met rijden zo’n fijn dier. Enorme go en gaat echt voor je door het vuur. Dressuur zijn we nu M1 met een paar wp. Springen en eventing zijn we nu ongeveer op B niveau. Binnenkort ons eventingdebuut op de planning.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

K_nolan

Berichten: 448
Geregistreerd: 21-07-20
Woonplaats: Overijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 23:15

Ik kom ook gezellig meepraten, ik heb een aantal haflingers. Zouden eigenlijk zondag de eerste wedstrijd hebben met mijn jonge hengst, best spannend want zou de eerste keer worden met andere paarden! Helaas vanwege het weer afgelast, dus misschien gaan we nu dinsdagavond

Afbeelding
Eerste keer in de binnenbak van de week


Afbeelding
Tijdens de les

Hij is 1.48 en ik 1.80

Orange

Berichten: 1404
Geregistreerd: 02-10-04
Woonplaats: Texel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 23:20

K_nolan schreef:
Ik kom ook gezellig meepraten, ik heb een aantal haflingers. Zouden eigenlijk zondag de eerste wedstrijd hebben met mijn jonge hengst, best spannend want zou de eerste keer worden met andere paarden! Helaas vanwege het weer afgelast, dus misschien gaan we nu dinsdagavond

[ [url=m/nCigkA.jpg]Afbeelding[/url] ]
Eerste keer in de binnenbak van de week


[ [url=m/vJN1bw.jpg]Afbeelding[/url] ]
Tijdens de les

Hij is 1.48 en ik 1.80


Wauw wat een knappe hengst.
Hoe oud is hij? Start je met meerdere haflingers?
Laatst bijgewerkt door Orange op 07-04-22 23:22, in het totaal 1 keer bewerkt