Met je pony tussen de paarden starten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Paardjes101
Berichten: 271
Geregistreerd: 11-03-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:09

tine10 schreef:
Paardjes101 schreef:
Ik heb een vraag: ik heb een klein paard met kleine stappen (geen pony, maar het scheelt niet veel). Nu wil mijn bijrijder springwedstrijd gaan rijden met haar, maar ik als bezorgde paardenmoeder vind dat nogal eng. Is het niet gevaalijker met die grote afstanden (die eigelijk op grote passen zijn gemaakt) dat ze bijvoorbeeld gaan vallen? Hebben jullie hier ervaring mee?


Het hangt zo van de pony/het paard af. Mijn zoon reed vroeger een C pony, die maakte minstens zulke ruime sprongen als een paard. Als het op 3 stond, deed zij er 2. Gewoon eens bij een oefenparcours uitproberen of bij een onderlinge wedstrijd. En ze beginnen niet gelijk in de 1.20 he. Je kunt tegenwoordig lager beginnen dan bij de 1.00


Ja klopt verschilt ontzettend per paard. Ze is namelijk officieel een paard maar aan die pasjes te zien zou je het niet zeggen.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1081
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 12:53

@ynske
Dank je altijd fijn om dit even van een jury te horen ik wist namelijk wel dat dit bij L1 het geval was omdat er daar staat enkele passen draf verruimen en bij de L2 staat er MXk van hand veranderen in middendraf.

Als je als ruiter niet weet wat er nu eigelijk echt gevraagd word kan je nooit de oefening juist rijden.

ynskek
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 10448
Geregistreerd: 11-05-13
Woonplaats: Dronten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 13:10

XRuby_SymmyX schreef:
@ynske
Dank je altijd fijn om dit even van een jury te horen ik wist namelijk wel dat dit bij L1 het geval was omdat er daar staat enkele passen draf verruimen en bij de L2 staat er MXk van hand veranderen in middendraf.

Als je als ruiter niet weet wat er nu eigelijk echt gevraagd word kan je nooit de oefening juist rijden.


PSvanlot zegt boven mij eigenlijk precies het zelfde en ook zij is jury...

Je lijn eindigd bij K en niet pas in de hoek. Dus moet je voor de hoek je overgang terug tonen

Noisy

Berichten: 5406
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 16:09

Ik zit net te kijken op mijn knhs en startlijsten.nl maar ik kan heel die wedstrijd niet vinden :?

GiGi_90

Berichten: 658
Geregistreerd: 14-12-05

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 17:00


Noisy

Berichten: 5406
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-24 18:02

Top! Gelijk ingeschreven. Of het lukt weet ik nog niet maar afmelden kan altijd nog.
Wel raar dat ik hem via de reguliere weg niet kon vinden :?

XRuby_SymmyX

Berichten: 1081
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-24 20:41

Heel raar idd ik kon het wel vinden. Wat leuk dat je je hebt ingeschreven! Zie ook dat je al definitief staat.

Noisy

Berichten: 5406
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-24 08:24

Klopt, na het verwerken van de betaling kom je er definitief bij. Ben heel benieuwd. Nog meer mensen van hier die ook meedoen is misschien komen kijken?

Ctje5
Berichten: 26
Geregistreerd: 18-11-23

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 18:54

Vandaag had mijn dochter haar 1ste springwedstrijd tussen de paarden. Het was een vrij rustige wedstrijd. Ze kon lekker op haar gemakje inrijden van te voren. Is niet onder de voet gelopen tussen de grote paarden. Moeders vond het best spannend allemaal eerlijk gezegd. Maar het is echt mee gevallen. Geen rare blikken gekregen van iemand.

Met Whisper de Connemara in de 80 cm met helaas een balkje op de 1ste van de dubbel. Ze kwam er te dicht op. Maar de dubbel zelf kwam goed uit. Het waren precies 2 galop sprongen. Dus dat was geen probleem. hij heeft wel ruime passen. Ze had 70 stijlpunten.

Met Cassidy de kleinste pony van de 2 (1.44m) ook een mooi foutloos rondje in de 90 cm en ook daar kwamen de galopsprongen in de dubbel precies goed uit. Geen enkel probleem dus. Ik weet natuurlijk niet of dat de afstand altijd zo is met een dubbel. Ze heeft een vrij ruime pas. Met Cassidy had ze 67 stijlpunten. Daar was ze het niet mee eens. Maakt niet uit ze was er zelf bij beide tevreden over het rondje.

Op naar de volgende keer!

Noisy

Berichten: 5406
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-24 19:33

Kijk aan! Goed gedaan :)

Wij hadden gisteren weer les. Rudi deed weer zo goed zijn best <3 We hebben het voor het eerst gehad over de Z gehad en dat, zoals hij het nu aanpakt allemaal, dat best wel haalbaar is. Mijn hart maakte wel een sprongetje hoor want dat is mijn grote doel <3
We hebben ook een begin gemaakt aan de keertwendingen in stap. Daar hebben we al een een kleine voorsprong in doordat we natuurlijk Western hebben gereden en hij het overstappen kent van de spins, zo ook met de vliegende wissels. Het nadeel is alleen wel dat hij met de contra heel gemakkelijk om springt :+

SandraWierda

Berichten: 1420
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 19:33

Ctje5 schreef:
Vandaag had mijn dochter haar 1ste springwedstrijd tussen de paarden. Het was een vrij rustige wedstrijd. Ze kon lekker op haar gemakje inrijden van te voren. Is niet onder de voet gelopen tussen de grote paarden. Moeders vond het best spannend allemaal eerlijk gezegd. Maar het is echt mee gevallen. Geen rare blikken gekregen van iemand.

Met Whisper de Connemara in de 80 cm met helaas een balkje op de 1ste van de dubbel. Ze kwam er te dicht op. Maar de dubbel zelf kwam goed uit. Het waren precies 2 galop sprongen. Dus dat was geen probleem. hij heeft wel ruime passen. Ze had 70 stijlpunten.

Met Cassidy de kleinste pony van de 2 (1.44m) ook een mooi foutloos rondje in de 90 cm en ook daar kwamen de galopsprongen in de dubbel precies goed uit. Geen enkel probleem dus. Ik weet natuurlijk niet of dat de afstand altijd zo is met een dubbel. Ze heeft een vrij ruime pas. Met Cassidy had ze 67 stijlpunten. Daar was ze het niet mee eens. Maakt niet uit ze was er zelf bij beide tevreden over het rondje.

Op naar de volgende keer!


Netjes gereden *\o/*

FleurSandro

Berichten: 1805
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-24 20:15

Ctje5 schreef:
Vandaag had mijn dochter haar 1ste springwedstrijd tussen de paarden. Het was een vrij rustige wedstrijd. Ze kon lekker op haar gemakje inrijden van te voren. Is niet onder de voet gelopen tussen de grote paarden. Moeders vond het best spannend allemaal eerlijk gezegd. Maar het is echt mee gevallen. Geen rare blikken gekregen van iemand.

Met Whisper de Connemara in de 80 cm met helaas een balkje op de 1ste van de dubbel. Ze kwam er te dicht op. Maar de dubbel zelf kwam goed uit. Het waren precies 2 galop sprongen. Dus dat was geen probleem. hij heeft wel ruime passen. Ze had 70 stijlpunten.

Met Cassidy de kleinste pony van de 2 (1.44m) ook een mooi foutloos rondje in de 90 cm en ook daar kwamen de galopsprongen in de dubbel precies goed uit. Geen enkel probleem dus. Ik weet natuurlijk niet of dat de afstand altijd zo is met een dubbel. Ze heeft een vrij ruime pas. Met Cassidy had ze 67 stijlpunten. Daar was ze het niet mee eens. Maakt niet uit ze was er zelf bij beide tevreden over het rondje.

Op naar de volgende keer!


Super!! Mooie resultaten! En toch fijn om te weten dat de dubbels goed gaan met een pony tussen de paarden :j

FleurSandro

Berichten: 1805
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 22:31

Vandaag was er oefendressuur bij mijn vereniging. In een gekke bui opgegeven voor een L2 proef, want waarom ook niet? Zonder te oefenen, of überhaupt er klaar voor te zijn gewoon gegaan om te kijken hoe dramatisch het zou zijn :')
Ondanks dat hij best tegen mijn been was, ben ik toch onwijs trots nu ik de beelden terug kijk. En mooie 181,5 punten gereden! We trainen lekker door en hopelijk maken we over 2 maandjes de overstap naar het L2.
Afbeelding
Afbeelding

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 23:08

Die heb je mooi voor elkaar! Goed gedaan!

SandraWierda

Berichten: 1420
Geregistreerd: 04-11-08
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-24 23:11

Netjes, komt dan vast goed over 2 maanden :j

XRuby_SymmyX

Berichten: 1081
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 00:30

Noisy schreef:
Kijk aan! Goed gedaan :)

Wij hadden gisteren weer les. Rudi deed weer zo goed zijn best <3 We hebben het voor het eerst gehad over de Z gehad en dat, zoals hij het nu aanpakt allemaal, dat best wel haalbaar is. Mijn hart maakte wel een sprongetje hoor want dat is mijn grote doel <3
We hebben ook een begin gemaakt aan de keertwendingen in stap. Daar hebben we al een een kleine voorsprong in doordat we natuurlijk Western hebben gereden en hij het overstappen kent van de spins, zo ook met de vliegende wissels. Het nadeel is alleen wel dat hij met de contra heel gemakkelijk om springt :+


Ik heb zelf 3 jaar western gereden. Hele gave pintabian van 4 geleased. In Italië ooit mogen rijden op scorpion bleek een 8e plaats op de wereldbeker wedstrijden ooit gehad te hebben. Die kon spinnen, niet normaal!

Gaaf hoor de Z ik heb de lat niet zo hoog gelegd. Toen ik begon met wedstrijden rijden was mijn streefpunt de M1 en een winstpunt. Natuurlijk daarna kijken hoe ver ik kom maar alles er op is mooi meegenomen. Verder mega herkenbaar waar ik ook tegenaan zou lopen. Niet omdat hij western bereden is maar hij liep op zijn 6e al Z tussen de paarden. Hij is heel gevoelig. Zit je iets scheef dan wisselt hij al. Contra galop lijkt me dus best lastig waha.

Ik heb een druk wedstrijd programma voor de boeg

10 maart op de stal waar ik nu sta
14 april op de stal waar ik heen ga verhuizen
21 april de coulour dressage cup
1 juni en 2 juni bij een stal half uur afstand een zomercup.
Verder ben ik van plan ook nog online te starten.

Het word dus spannend. Als ik de punten behaal en er klaar voor ben met lekker veel lessen wil ik misschien wel de zomercup in de M1 starten. Mocht ik dan een punt rijden heb ik mijn doelstelling behaald en gaat de druk van de ketel en zien we wel waar we belanden. In ieder geval heerlijk trainen, lessen en wedstrijden rijden. Het grappige een paar jaar geleden keek ik nog enorm op naar M en Z ruiters. Ik plaatste mijzelf als ik met ze sprak als minderwaardig. Nu kan ik er mogelijk zelf wel heen groeien. Ik ben al 36 en mijn pony is vanaf mei 18 maar tijdens het trainen nog zo heet en meedenkend. Hij is zo loperig dat ik juist moet inhouden en daarin wel ontspannen moet blijven en in harmonie. Dat is nog onze valkuil. Krijg regelmatig terug te gehaast. Maar als ik hem laat lopen dan vind hij het geweldig. Heb weleens de blaren in mijn handen gehad maar dat is dan te veel spanning. Daar hebben we dus nog wat op te lossen.

XRuby_SymmyX

Berichten: 1081
Geregistreerd: 18-06-17
Woonplaats: Almere

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 00:33

@fleursandro wat fijn zo een oefen wedstrijd! Als je je punten hebt voor de L1 en voor jezelf het gevoel hebt het goed te hebben afgesloten zou ik zeggen: ga er voor

Ik maak nu net de overstap zondag. Mijn laatste wedstrijd afgesloten met mooie punten en het commentaar:
Vriendelijk voorgesteld en netjes gereden

Doedatje
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 09:17

FleurSandro: Klinkt als een goed oefenrondje. Nu al 180+ terwijl jullie er nog niet klaar voor zijn, dan komt het L2 wel goed.

Ruby: Succes zondag!

littleroosie

Berichten: 6063
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 13:38

FleurSandro ziet er mooi uit zo op de foto's. Vind haflingers met knotten in altijd erg knap.

Ruby succes!

Ik heb de pony's gister eindelijk weer aan de longe gehad, blij dat ik er niet op zat :7 Maar even een paar dagen aan de longe en dan weer lekker rijden :)

FleurSandro

Berichten: 1805
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-24 14:25

littleroosie schreef:
FleurSandro ziet er mooi uit zo op de foto's. Vind haflingers met knotten in altijd erg knap.

Ruby succes!

Ik heb de pony's gister eindelijk weer aan de longe gehad, blij dat ik er niet op zat :7 Maar even een paar dagen aan de longe en dan weer lekker rijden :)



De jury vond het ook reuze interessant, moest voor der een foto maken vanaf bovenaf :') ze vond het kunst hahaha
Want hij heeft natuurlijk maken tot halverwege zijn schouder.

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 18:55

Afgelopen donderdag op concours geweest, 176,5 punt, maar ik had een paar kleine rommeltjes, dus volkomen terecht. Vandaag had ik weer concours, andere jury. 1e proef was gewoon goed 175,5. Tactfouten.... tja, een IJslander loopt anders dan een kwpn, maar hij loopt wel degelijk tactzuiver. De 2e proef wilde hij niet in de rechtergalop. Ik lag helemaal dubbel, hij liep er heel parmantig bij, maar ja, wel stout natuurlijk. Na 4e keer eindelijk in goede galop, maar ja, daardoor ook geen middengalop kunnen laten zien. Daar kreeg ik dan weer 167 voor, wat in mijn ogen dan weer te hoog was. Nou ja, we gaan gewoon weer door naar de volgende wedstrijd.

Poekkie

Berichten: 7356
Geregistreerd: 29-10-16
Woonplaats: Belgie

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 19:07

Op hoeveel punten staan die nederlandse proeven, 300? Ben altijd percentages gewoon in belgie. ‘T valt me wel op dat in nederland er precies wel streng gejureerd wordt?

tine10

Berichten: 5075
Geregistreerd: 14-10-08
Woonplaats: in zuid-oost Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 19:46

Poekkie schreef:
Op hoeveel punten staan die nederlandse proeven, 300? Ben altijd percentages gewoon in belgie. ‘T valt me wel op dat in nederland er precies wel streng gejureerd wordt?

Bij de lagere klasses heb je een winstpunt bij 180 punten.

FleurSandro

Berichten: 1805
Geregistreerd: 06-10-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-24 20:11

Poekkie schreef:
Op hoeveel punten staan die nederlandse proeven, 300? Ben altijd percentages gewoon in belgie. ‘T valt me wel op dat in nederland er precies wel streng gejureerd wordt?



In Nederland wordt er inderdaad strenger gejureerd. Je komt meestal echt wel aan je winstpunten, maar in België rijd je super snel 65/70% (in mijn ervaring) terwijl je in Nederland, een zo goed als, foutloze proef daarvoor moet rijden wil je 65% rijden. (Ik reed alles behalve een foutloze proef toen :') en had wel ene ruime 66% in België)

Nederlandse proeven is idd 300 punten, dus vanaf 180 heb je een winstpunt. Vanaf 195 heb je 2 winstpunten en vanaf 210 heb je er 3. Als je 10 winstpunten hebt kan je door naar de volgende klasse.

Doedatje
Berichten: 622
Geregistreerd: 28-06-15
Woonplaats: Groningen

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-24 18:42

Vandaag weer op wedstrijd geweest met de haflinger in de M1. Met de eerste proef ben ik super tevreden. Wel wat fouten en rommeltjes, maar wel een goed gevoel. De punten vielen wat tegen met 180, maar gelukkig hebben we wel een winstpunt gehaald. Tijdens de tweede proef was alle energie op, waardoor we 175 punten hadden.
We zijn nu M1+10. We oefenen lekker verder.
De vorige wedstrijd en deze wedstrijd waren selecties voor een finale met kür op muziek. Ennn we mogen door naar de kür op muziek! Super gaaf.

Heeft iemand tips voor het maken van een kür en het uitzoeken van muziek? Het is best lastig om geschikte muziek te vinden voor de draf, vanwege die korte snelle passen van een pony.