Met je pony tussen de paarden starten

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57968
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-22 18:32

LuffB schreef:
In NL hebben ze idd ook geen echte changementen bij de pony's.
Die niveau 3 proef 1 en proef 2 lijkt me nog wel fijn te rijden! de KNHS gaat de proeven vanaf april veranderen, wat meer de lijnen van jouw proeven aanhouden lijkt me niet verkeerd haha.
Ik zie dat in NL we al zigzag appuyementen in draf doen, galop appuyementen en zowel eenvoudige als vliegende wissels (al ligt het soms een beetje aan het proefje.) Ik dacht met lezen van de NL proef dat er gewoon 2 proef is met 6 of 8 galop wissels. Pfff dat zijn er een hoop die fout kunnen gaan. En ook een wissel van contra galop naar contra galop.


Wel lekker dat je hem en jezelf eerst even wat wedstrijd km gunt voordat jullie het niveau omhoog doen :)

We hebben er eentje waar geloof ik maar 2 wissels in zitten maar de rest wel meerdere en een aantal ook echt op de letter. :=

Sam is een beetje een apart paard dus er wordt hoofdzakelijk aan zijn mentale welzijn gedacht, in principe kan hij die niveau 3 gewoon. Maar je mag Sam niet ‘overvallen’ dus 1 vreemd ding tegelijk. Eerst terug op wedstrijd met oefeningen die hij goed kent en pas als hij daarin op zijn gemak is veranderen we van niveau. :)

afkepieteke

Berichten: 239
Geregistreerd: 21-10-13
Woonplaats: Trynwalden

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 19:29

Wij hebben gisteren weer onze eerste wedstrijd van 2022 gereden, de laatste was inmiddels ook al een halfjaar geleden :+
De afgelopen weken liep ze op clubles in de manege, of privéles op de manege al beroerd. Gewoon stilstaan en niet meer verder willen, en twee tellen later als ik haar weer aan het lopen heb er vandoor gaan. En thuis in de buitenbak loopt ze fantastisch. Binnen loopt ze altijd wel slechter dan buiten, maar zo erg heb ik het nog nooit gehad. Dus ik vreesde een beetje voor de wedstrijd, want die was natuurlijk binnen }>
Met het inrijden begon ze wel wat te klieren, niet de hoeken door etc, maar in de wedstrijdring was ze lief en kwam ik de hele bak door :D
Alleen sloot ze zich wel wat af, dus kon er niet helemaal doorkomen met mijn hulpen, dus alles net niet zegmaar. Geen takt in de middendraf, in de keertwending viel ze stil etc. Met een score van 174 en 175,5 ben ik heel tevreden, omdat ik verder wel lekker kon rijden en gewoon de bak door kwam.
Maar weer vaker op wedstrijd en kilometers maken :D

RedRoses

Berichten: 504
Geregistreerd: 21-01-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:02

Met mijn NRPS pony van 1.44 start ik ook gewoon tussen de paarden! (Ze is zelfs al 20 inmiddels) De kunst is om niet te veel naar al dat bloedmooie paardengeweld om je heen te kijken. Zolang je netjes alle oefeningen uitvoert word je gewoon eerlijk beoordeeld (in de meeste gevallen) Wij starten nu M2. Als je het wilt kan het gewoon! :j
(Moet ik er wel bij zeggen, dat ik tussen de paarden wel een stuk minder oranje lintjes mee naar huis neem :+ . Maar ach, uiteindelijk rijd ik voor de punten)

Afbeelding

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:23

Ik heb ook altijd gestart met m’n haf tussen de paarden,

different1
Berichten: 3639
Geregistreerd: 12-10-10

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:35

Voelen jullie je ook zo klein op concours?
Ik voel me echt inimini :')
Zeker als we stappen, dan kan Tani ook zo lekker alles lang maken en uit laten zakken, toont ze gelijk nog 10cm kleiner _O-
Maar ik ken ook de andere kant, heb paarden van 1.80 en hoger op concours gereden, dan keek je weer boven alles uit.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:59

Ik vind alleen jammer dat sommige met grote paarden zo neerbuigend kunnen zijn over pony’s. Ik wordt altijd om ver gereden in de los rijbak

Dat ik denk ik doe het voor me lol jij bent voor mij geen concurrent (niemand) waarom zo respectloos doen..

maessie

Berichten: 5758
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:03

afkepieteke schreef:
Wij hebben gisteren weer onze eerste wedstrijd van 2022 gereden, de laatste was inmiddels ook al een halfjaar geleden :+
De afgelopen weken liep ze op clubles in de manege, of privéles op de manege al beroerd. Gewoon stilstaan en niet meer verder willen, en twee tellen later als ik haar weer aan het lopen heb er vandoor gaan. En thuis in de buitenbak loopt ze fantastisch. Binnen loopt ze altijd wel slechter dan buiten, maar zo erg heb ik het nog nooit gehad. Dus ik vreesde een beetje voor de wedstrijd, want die was natuurlijk binnen }>
Met het inrijden begon ze wel wat te klieren, niet de hoeken door etc, maar in de wedstrijdring was ze lief en kwam ik de hele bak door :D
Alleen sloot ze zich wel wat af, dus kon er niet helemaal doorkomen met mijn hulpen, dus alles net niet zegmaar. Geen takt in de middendraf, in de keertwending viel ze stil etc. Met een score van 174 en 175,5 ben ik heel tevreden, omdat ik verder wel lekker kon rijden en gewoon de bak door kwam.
Maar weer vaker op wedstrijd en kilometers maken :D


Alsnog netjes dan, m2 is ook gewoon pittig :j

maessie

Berichten: 5758
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:05

Ik heb altijd wel lol tussen de paarden, best veel paarden vinden haflingers eng :+ dat levert leuke effecten op als ze je af willen snijden oid.

plutolover

Berichten: 11705
Geregistreerd: 30-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:11

maessie schreef:
Ik heb altijd wel lol tussen de paarden, best veel paarden vinden haflingers eng :+ dat levert leuke effecten op als ze je af willen snijden oid.


Nog nooit meegemaakt dan hoop ik dat het Max angst wekkende van z’n moeder heeft geërfd haha

FleurSandro

Berichten: 1804
Geregistreerd: 06-10-12

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:40

Ik kom mij graag melden in het topic! Ik heb met mijn vorige haflinger zowel bij de pony's als bij de paarden gereden. Qua punten veranderde eigenlijk niks maar qua sfeer op de wedstrijd wel vond ik. De paardenruiters zijn toch een stuk anders dan de ponyruiters heb ik het idee.

Mijn huidige haflinger wordt volgende maand 4 en hoop ik dit jaar uit te brengen in de dressuur. Ik woon als Nederlandse in België dus moet wel even uitzoeken hoe het zit met wedstrijden rijden hier :=

maessie

Berichten: 5758
Geregistreerd: 22-04-02
Woonplaats: Hurdegaryp/Bornwird

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:44

plutolover schreef:
maessie schreef:
Ik heb altijd wel lol tussen de paarden, best veel paarden vinden haflingers eng :+ dat levert leuke effecten op als ze je af willen snijden oid.


Nog nooit meegemaakt dan hoop ik dat het Max angst wekkende van z’n moeder heeft geërfd haha


Haha vast wel!! Of t is Vlien dr bitchface 8-)

Laurahh

Berichten: 4200
Geregistreerd: 24-08-09
Woonplaats: Achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:25

Ik wil me ook graag melden.
9 jaar geleden mijn oude Haflinger naar de L1+10 tussen de paarden gereden en 6 maart heb ik het debuut met haar 1.42 hoge dochter in de L1. De eerste is haflingerwedstrijd, nog geen last van rare blikken :') Daarna ook 'gewone' paardenwedstrijden. Ben benieuwd hoe we het gaan doen.

Afbeelding

Nessie

Berichten: 8591
Geregistreerd: 29-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 09:35

Ik heb lange tijd met een Haflinger tussen de paarden gereden, inmiddels al een poos met m’n zwarte dressuurpaard hengst. Ik vind het juist nog steeds leuk om de pony’s tussen de paarden te zien ‘Oh mam kijk wat een leuke Haflinger!’ klinkt het nog steeds vaak enthousiast richting mijn moeder :j

Ik reed M2 dressuur met de Haf, (B)B springen en BB cross. Hebben haar nog steeds maar is semi gepensioneerd.

Afbeelding

Mandarijn12

Berichten: 1478
Geregistreerd: 23-02-12

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 10:20

Ik vond de blikken als ik reed wel meevallen. Veel leuke reacties, sommige bijna betuttelend: "wat schattig dat je je oude pony nog hebt." DUDE, ik ben 33 en Doriath was toen 4 of 5 :+ Of jury's die zeggen: "de ponycategorie is al geweest!" "Ja, weet ik :+ ik start tussen de paarden."

Blijft leuk.

De blikken worden pas écht interessant als je vervolgens wint :D

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 19:28

Ze kunnen rustig proberen om ons omver te rijden maar ik houd gewoon de rijbaan regels in acht. Mijn coole quartje vindt andere paarden heel erg leuk dus die blijft gewoon rechtdoor tuffen. Hoeven ze bij mij ook echt niet meer aan te komen want dan kunnen ze de wind van voren krijgen van me.

Hier vandaag eindelijk weer eens kunnen rijden. Rudi moest zijn jaarlijkse enting en dat heeft hij behoorlijk last van gehad. Nog nooit eerder meegemaakt dat hij dat zo had. Hij had 1 dag echt koorts en de dag daarna nog verhoging. Daarna kwamen storm 1, 2 en 3 en toen hadden we ineens een zwembad van 20 x 60 ipv een rijbak :roll:
Vandaag was het eindelijk weer een beetje te doen *\o/*
Enige nadeel is dat alles zo lekker spettert -O-
Afbeelding
Afbeelding

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:58

Hier nog een ponyruiter tussen de paarden. Ik start mijn e-pony met kleine gangen al jaren tussen de paarden. Eerst in het Z-dressuur en nu spring en cross ik op L niveau. In het springen is het niet eenvoudig ivm de afstanden in de dubbels, maar in de cross loopt hij vrijwel alle paarden eruit. Hij is zo enorm moedig en snel dat het geen probleem is.

Wat een stoere pony's hebben jullie allemaal!!

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-22 20:36

Gaaf! Springen en vooral crossen staan ook nog op mijn verlanglijstje

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 02:28

Wat leuk, weer veel nieuwe mensen die zich gemeld hebben!

@afke, knap dat ondanks het feit dat het rijden thuis niet ze lekker gaat je nu op wedstrijd wel de bak door kwam. M2 is ook een lastige klasse dus denk dat je zeer tevreden met je punten mag zijn.

@redroses. Ook al in de M2 knap hoor. Ik merkte zelf dat in de lagere klasses ik wel vaak oranje lintjes tussen de paarden mee nam, maar dat het vanaf de M klasses wat minder werd. Al heb ik ook nog wel eens een Z1 klasse gewonnen. Soms hebben andere hun dag niet terwijl jij shined. Of soms ben je gewoon beter.

@different; ik voel me nooit klein. Tuck denkt dat hij een hele heer is dus dat denk ik dan ook maar haha. Pas als er iemand echt naast naast me gaat stappen en ik naar die ruiter kijk dat ik denk, oh jij bent ver weg haha.

@pluto het ligt soms een beetje aan locatie/ regio en soms ook gewoon heel erg aan de mensen. Wat altijd helpt is zelf extra lief zijn, dan snappen sommige fanatieke paardenruiters helemaal niet meer wat je op een dressuurwedstrijd doet haha.

@maessie; iedereen gaat dus gewoon automatisch aan de kant voor jou. Wel alle ruimte tijdens het losrijden.

@fleur; alyshaa rijdt woont ook in Belgie, dus misschien dat je haar om extra info kan vragen. Succes met de wedstrijden dit jaar.

@laurah, leuk dat je met de dochter van je eerste haflinger nu op pad mag gaan. Veel succes en laat je weten hoe het gegaan is?

@nessie; leuk nessie dat je ook met je halflinger door bent blijven rijden tussen de paarden en ook het springen encrossen hebt gedaan. Hoe lang geleden ben je met het laatst gestart met je haf?

@manderijn; er werd aan mij vandaag gevraagd of ik nog jong genoeg was voor de pony rubriek want ze vonden ons zo leuk samen. (Mensen langs de bak tijdens training) toen maar gezegd dat ik bijna 30 ben dus wel echt bij de paarden mee doe haha. Maaaaar. Wij hadden dit weekend onder de proeven staan: leuk paard :D

@noussy; heftig dat rudi zo op de enting heeft gereageerd, fijn dat hij nu weer opgeknapt is. En tja, dienlaarzen... dat wordt poetsen haha.@theeglas. Tof dat je springt en crosst op L niveau! Maak jij in de springparcoursen extra galopsprongen in de dubbels? Of proberen je hem te laten stichten voor de paarden afstanden?

Mijn zus heeft afgelopen weekend en vorig weekend even flink wat wedstrijd km gemaakt en in 3 wedstrijden 6 wp binnen gehaald in de M2 met Tuck. Ze heeft nu genoeg punten voor het Z1.

Ikzelf heb dit weekend wedstrijden staan in het Z1, ik ben op jacht naar de laatste 4 punten zodat ik Z2 kan gaan starten. Vandaag voor het aller eerst een Z2 proefje gereden en viel me echt nog niet tegen. Weet nu iig welke lijnen ik morgen met les extra moet oefenen hihi.

paardjes123

Berichten: 2883
Geregistreerd: 16-08-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 07:48

Hai ik meld mij! Rij zz-licht met een appaloosa e-pony tussen de paarden. Ze heeft nu verlof want ze is drachtig maar we gaan het najaar weer verder. Lees op een rustiger tijdstip het topic door
Afbeelding
Afbeelding

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 21:57

He Paardjes123, welkom! Tof hoor ZZ licht. Dat is toch wel een beetje een droom voor velen. Ik dacht eerst dat ik het zelf na het puntje voor de Z1 wel mooi vond geweest, maar ik wordt de laatste tijd echt steeds gemotiveerder. Dus Z2 is ons nieuwe doel en daarna ZZ licht en wie weet puntje in het ZZ zwaar. We gaat wel zien hoe het loopt.

Vandaag op wedstrijd geweest, 2 fijne proeven kunnen rijden. Eerste proef had de pony zelf wat last van spanning waardoor hij aan het eind van het halssstrekken opeens stil stond om iets te bekijken en ook het aangalopperen daarna was een zooitje. Maar wel 216,5 en 222 punten in het Z1, dus 3 wp mee naar huis :D Ik had nooit gedacht ooit zulke hoge punten te halen. Record in de z1 was tot nu toe 210.

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 23:34

@ Theeglas
Hoe zit het met afstanden bij het springen en crossen, is dat een beetje te doen?

@paardjes123
Wauw, wat gaaf! En dan helemaal met zo'n stippelbil <3

Wij hebben donderdag weer les gehad :) Weer genoeg werkpuntjes om mee bezig te zijn maar ik merk al echt vooruitgang :) Weer zijn bezig om het wijken te installeren en daarvoor zijn we eerst beginnen met het wennen om de voorhand zodat hij leert zijn achterbenen te kruisen oftewel het scharen wat je wilt zien bij het wijken. Daar zijn we de vorige les mee begonnen en ik heb daar ook op geoefend. Dat resulteerde erin dat we deze les als echt aan het wijken konden beginnen *\o/* In het begin snapte hij het nog niet helemaal maar nadat ik de buitenteugel een beetje extra opende kreeg hij het door :D Hij wordt ook steeds een beetje stabieler. Omstellen was in de les wat rommelig maar vandaag ging het super. Kortom, we boeken vooruitgang. De eerste wedstrijd komt in zicht *\o/* We moeten nog wel werken aan de houding in de overgangen en de overgangen an sich want dan wil hij gelijk stil vallen. Als we daar wat verder mee zijn dan denk ik dat we een B proefje wel aankunnen

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-22 23:40

@noisy De afstanden in dubbels blijft moeilijk, maar met heel veel oefenen raken zowel pony als ik wel handiger. In de cross vind ik het zelf makkelijker omdat je meer snelheid hebt en dus een grotere galopsprong. Maar dus echt veel oefenen op de dubbels en de pony proberen aan te leren dat hij geen stap bij mag zetten.

Vandaag heb ik weer crossles gehad en ik reed mee met een combinatie die M rijdt, dus ook wij 'moesten' een paar hele flinke hindernissen nemen en dat lijkt die kleine toch zonder al te veel moeite te doen. Voelde onwijs gaaf en geeft veel vertrouwen voor ons L-debuut :o

Noisy

Berichten: 5404
Geregistreerd: 23-01-03
Woonplaats: In een huis met een dak erop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-22 23:51

Hoe groot is jouw pony Theeglas? Rudi is nu 1,52 maar nog groeiende want hij wordt dit jaar pas 5

Theeglas

Berichten: 2544
Geregistreerd: 31-08-04
Woonplaats: Avenhorn (Noord-Holland)

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 00:27

De mijne is 1.54 maar heeft, omdat beide ouders d-pony's zijn, wel kleine gangen.

LuffB

Berichten: 1302
Geregistreerd: 07-02-08
Woonplaats: nabij Utrecht

Re: Met je pony tussen de paarden starten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-22 02:32

Grappig theeglas, ik laat mijn D pony van 1.47 juist vaak een extra pas maken in het spring parcours in de dubbels. Ligt soms wel aan hoe die in komt, maar meestal gaat hij zich wat overspringend waardoor de afstand helemaal niet te doen is.
Gaaf van je les! Waar was je?

Fijn van je les noisy. Dat er na 1 les en een beetje oefenen al zoveel verbetering is moet heel goed voelen. Voor die van mij is pasjes naar buiten wijken op de volte een fijne oefening om het meer te laten scharen.
Wanneer is je volgende les?