Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Wijziging harnachement bitten

 
Profiel   

Hoi!

Ik heb even een vraag en vind t er maar onduidelijk staan. Momenteel rijd ik met dit bitje:
https://www.dekroo.nl/products/trust-lo ... gK6SvD_BwE

En nu zie ik wijzigingen per juni.
https://www.knhs.nl/nieuws/2021/update- ... juni-2021/

Iemand die mij kan vertellen of mijn bitje wel of niet is toegestaan? Enerzijds lees ik dat t wel mag en anderzijds dat het niet mag... zou balen zijn want na jaren, lijk ik eindelijk een fijn bitje gevonden te hebben. Heb zondag wedstrijd en wil het toch even zeker weten.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 07:53 



 
Profiel   

Dit is toch gewoon een flexibele, ongebroken, kunststof watertrens met een losse rubberen bitring? Dat is gewoon toegestaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 08:10 



 
Profiel   

Ik geloof dat het om het stuk gaat dat flexibele rubberen ongebroken bitten niet mogen. Maar hier zit nog een metalen kern in. Ik zou de knhs mailen. Aan berichten hier heb je niks, aan een mail van de knhs wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 08:21 



 
Profiel   

Maar dit is kunststof, geen rubber.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 08:32 



 
Profiel   

Ja, maar ik zou wel voor de zekerheid even mailen. Zoals ik het lees mag het gewoon, maar je hebt er niks aan als je op wedstrijd komt en de jury denkt er anders over. Even mailen, navragen en antwoord uitprinten en meenemen.

Deed ik vroeger ook met een bit wat wel mocht, maar leek op een bit wat niet mocht.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 08:35 



 
Profiel   

Een mail geeft inderdaad zekerheid, maar dit is zo'n veelgebruikt bit, dat het me sterk lijkt dat je daar problemen mee krijgt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 08:37 



 
Profiel   

Nou ja, zo'n gebroken bit wat verandert in een stang bij druk mag absoluut niet en dat is ook een tijd een veel gebruikt bit geweest. Dus dat is niet helemaal een betrouwbare benadering, haha.

Ik verwacht het trouwens ook niet echt, hoor. Maar ik ben wel meer van de zekerheid als gokken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 08:41 



 
Profiel   

Dank jullie wel. ga ik vanmiddag inderdaad maar even mailen. Weet ook niet zo goed waarom ik dat niet direct heb gedaan :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 11:33 



 

Ik zag zojuist op Instagram dat iemand geloof ik hetzelfde bit had en dit na had gevraagd bij de Knhs. Zij kreeg als antwoord dat het niet meer toegestaan is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 13:21 



 
Profiel   

MyWishMax schreef
Nou ja, zo'n gebroken bit wat verandert in een stang bij druk mag absoluut niet en dat is ook een tijd een veel gebruikt bit geweest. Dus dat is niet helemaal een betrouwbare benadering, haha.

Ik verwacht het trouwens ook niet echt, hoor. Maar ik ben wel meer van de zekerheid als gokken.

Dat gaat om dubbelgebroken bij een enkelgebroken mag een locked bit gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 13:24 



 
Profiel   

_lauraaa_ schreef
Ik zag zojuist op Instagram dat iemand geloof ik hetzelfde bit had en dit na had gevraagd bij de Knhs. Zij kreeg als antwoord dat het niet meer toegestaan is.

Staat daar ook een reden bij waarom? Want als ik het regelement bekijk, maar het gewoon

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 13:31 



 
Profiel   

De tekst in het reglement en de foto's spreken elkaar tegen als ik de harnachementsgids bekijk.

In de tekst staat dit:
Citaat
d. Ongebroken trens
- Toegestaan in zowel bus als watertrens uitvoering
- Toegestaan als anatomisch gevormd
- Dunste punt: 1 cm
- Tongboog: Hoogte max. 30 mm, wijdte min 30mm.
- Materiaal: bitten moeten van metaal en/of van onbuigzaam plastic zijn en mogen omwikkeld zijn
met rubber of leer.
- Dressuur: Flexibele rubber bitten zijn niet toegestaan.

- De ongebroken trens is onbuigzaam of flexibel met afgeronde contouren.
- Het bit moet glad en afgerond zijn om blessures te voorkomen.
- Materialen moeten bestand zijn tegen voldoende belasting en niet kunnen breken door de
kauwbewegingen van het paard. Materialen mogen niet schadelijk zijn voor de gezondheid van
het paard.


Maar bij de foto's staat onder nummer 8 precies het bit van de openingspost beschreven. Maar het bit van Trust is inderdaad geen rubber volgens mij

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 13:47 



 

Bowo schreef
_lauraaa_ schreef
Ik zag zojuist op Instagram dat iemand geloof ik hetzelfde bit had en dit na had gevraagd bij de Knhs. Zij kreeg als antwoord dat het niet meer toegestaan is.

Staat daar ook een reden bij waarom? Want als ik het regelement bekijk, maar het gewoon

Knhs heeft geschreven :’de metalen kern van dit bit is flexibel, en dat mag niet meer’

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 13:52 



 
Profiel   

Precies bij 8 staat hij gewoon.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 13:52 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Precies bij 8 staat hij gewoon.

Ja zelfs met de beschrijving: 'Flexibele ongebroken trens'

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 13:53 



 
Profiel   

Er zijn ook verschillen in toegestane bitten tussen de disciplines, en dan ook nog verschillend per niveau. (In de B-dressuur bijvoorbeeld mag je niet met stang en trens rijden.) Dus als je de KNHS mailt niet alleen bit, maar ook discipline en niveau melden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 14:01 



 
Profiel   

Helaas, ook ik kreeg bericht dat het niet meer mag. Ze gaf vervolgens ook aan dat veel mensen hadden gemaild/ geappt over dit bitje...

Probeer foto’s toe te voegen van het whatsapp gesprek dat ik had met de knhs (alle namen uiteraard weggehaald ivm privacy), maar lukt nog niet om op mn mobiel toe te voegen. Zal ik vanavond even doen via de computer

Edit: dit is t bericht wat ik kreeg:

Hi,

Deze is niet toegestaan. wil je verwijzen naar de harnachementen gids, pagina 13 > 1.1 D daar staat letterlijk het volgende:
- Dressuur: Flexibele rubber bitten zijn niet toegestaan.
- De ongebroken trens is onbuigzaam of flexibel met afgeronde contouren

Via deze volgende link kan je dit vinden: https://www.knhs.nl/media/20125/knhs-ha ... i-2021.pdf



En toen vroeg ik nog wat kreeg ik:
Het bit dat jij mee stuurt mag niet meer omdat de metalenkern flexibel is.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 14:29 



 
Profiel   

Felien_Kyra schreef
Helaas, ook ik kreeg bericht dat het niet meer mag. Ze gaf vervolgens ook aan dat veel mensen hadden gemaild/ geappt over dit bitje...

Probeer foto’s toe te voegen van het whatsapp gesprek dat ik had met de knhs (alle namen uiteraard weggehaald ivm privacy), maar lukt nog niet om op mn mobiel toe te voegen. Zal ik vanavond even doen via de computer

Edit: dit is t bericht wat ik kreeg:

Hi,

Deze is niet toegestaan. wil je verwijzen naar de harnachementen gids, pagina 13 > 1.1 D daar staat letterlijk het volgende:
- Dressuur: Flexibele rubber bitten zijn niet toegestaan.
- De ongebroken trens is onbuigzaam of flexibel met afgeronde contouren

Via deze volgende link kan je dit vinden: https://www.knhs.nl/media/20125/knhs-ha ... i-2021.pdf



En toen vroeg ik nog wat kreeg ik:
Het bit dat jij mee stuurt mag niet meer omdat de metalenkern flexibel is.


Nou dan heb ik dus ook een mooi probleem. Mijn paard loopt echt super op de ongebroken soft versie van inno sense met D-ring aan de zijkant. Zou het wel fijn vinden als de KNHS kon uitleggen, waarom ze nu in 1x niet meer mogen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 14:40 



 
Profiel   

Ik vind het heel apart, het is indien ogen een heel vriendelijk bit... Misschien wordt het nog teruggedraaid net als het bit met tongboog wat een paar jaar geleden ineens niet meer mocht

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 14:43 



 
Profiel   

ik zou dan terug mailen wat is het bit bij foto 8 dan?

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 14:43 



 
Profiel   

Ik kom even binnenvallen.

Ik vind dat ze zichzelf met die twee zinnen nogal tegenspreken:

- Dressuur: Flexibele rubber bitten zijn niet toegestaan.
- De ongebroken trens is onbuigzaam of flexibel met afgeronde contouren.

De tweede zin kun je op 2 manieren opvatten.

Daarnaast staan er bij de afbeeldingen van de bitten meerdere flexibele ongebroken bitten.

En ze hebben het specifiek over rubber en plastic, mag je ze dan van een ander materiaal wel gebruiken? (Bv. de bitten van Winderen)


Laatst bijgewerkt door Change3x op 02-06-21 14:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 14:47 



 
Profiel   

Voor iedereen die wil, ik kon een mail sturen naar een bepaald mailadres met deze “klacht” of vraag (weet niet hoe je t wil zien) Mochten meer mensen willen mailen, pb dan even. Ik heb een mail gestuurd met de vraag vd reden en dat ik het erg jammer vind. Mijn paard loopt er namelijk echt heel erg fijn op en is heel rustig met dit bitje. Heb haar 8 jaar en nu 1 jaartje dit bit en is toch echt een heel ander paardje onder het zadel.


Ook heb ik net op de app nog gevraagd wat de foto is (nummer 8), ben benieuwd waarom dit er dan tussen staat..

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 14:48 



 
Profiel   

Felien_Kyra schreef
Voor iedereen die wil, ik kon een mail sturen naar een bepaald mailadres met deze “klacht” of vraag (weet niet hoe je t wil zien) Mochten meer mensen willen mailen, pb dan even. Ik heb een mail gestuurd met de vraag vd reden en dat ik het erg jammer vind. Mijn paard loopt er namelijk echt heel erg fijn op en is heel rustig met dit bitje. Heb haar 8 jaar en nu 1 jaartje dit bit en is toch echt een heel ander paardje onder het zadel.


Ook heb ik net op de app nog gevraagd wat de foto is (nummer 8), ben benieuwd waarom dit er dan tussen staat..


Ik heb in ieder geval ook al een app gestuurd met de reden waarom. Wil eventueel ook wel een klacht indienen. Ik snap ook niet perse waarom ze er zo'n punt van maken dat een ongebroken trens een water of bustrens moet zijn. Heb 13 juni wedstrijd en niet zo even een ander vervangend bitje klaarliggen en mijn paard daarop klaar gestoomd

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 14:53 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
ik zou dan terug mailen wat is het bit bij foto 8 dan?

Ik krijg als antwoord: flexibel mag wel, maar buigzaam niet. Begrijp er echt niks van :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 14:56 



 
Profiel   

Moonlight17 schreef
Felien_Kyra schreef
Voor iedereen die wil, ik kon een mail sturen naar een bepaald mailadres met deze “klacht” of vraag (weet niet hoe je t wil zien) Mochten meer mensen willen mailen, pb dan even. Ik heb een mail gestuurd met de vraag vd reden en dat ik het erg jammer vind. Mijn paard loopt er namelijk echt heel erg fijn op en is heel rustig met dit bitje. Heb haar 8 jaar en nu 1 jaartje dit bit en is toch echt een heel ander paardje onder het zadel.


Ook heb ik net op de app nog gevraagd wat de foto is (nummer 8), ben benieuwd waarom dit er dan tussen staat..


Ik heb in ieder geval ook al een app gestuurd met de reden waarom. Wil eventueel ook wel een klacht indienen. Ik snap ook niet perse waarom ze er zo'n punt van maken dat een ongebroken trens een water of bustrens moet zijn. Heb 13 juni wedstrijd en niet zo even een ander vervangend bitje klaarliggen en mijn paard daarop klaar gestoomd
ja ik heb zondag wedstrijd. Baal ook ontzettend
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 02-06-21 14:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 3 [ 58 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen