Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Beoordelen losrijden wedstrijdsport

 
Profiel   

Naar aanleiding van een poll die ik tegenkwam via Hoefslag.
https://www.dehoefslag.nl/nieuws/dressuur/72582/losrijden-mee-laten-tellen-poll

Lijkt dit mij wel een hele interessante discussie. Hoe staan jullie tegenover het beoordelen van het losrijden en dit mee laten tellen op het protocol/ in het klassement?

Om zelf te beginnen (ruime ervaring in de wedstrijdsport, basis en subtop):
Ik heb door de jaren heen veel zaken gezien op het voorterrein die qua welzijn en fatsoen naar andere ruiters eigenlijk niet door de beugel kunnen. Ik ben dan ook een groot voorstander van een official op het voorterrein die iedere combinatie controleert op harnachement. Daarbij houdt deze ook een oogje in het zeil op het losrijden. Een welzijns- of fatsoensovertreding levert een gele kaart op en herhaling rood.
De rode kaart levert uiteindelijk minpunten op het protocol op of uitsluiting.

Ik denk persoonlijk namelijk dat er niet veel zal veranderen zonder duidelijke consequenties aan het gedrag. En ik realiseer me dat een dergelijke regeling best wat voeten in de aarde heeft (richtlijnen en financieel).

Hoe denken jullie over dit vraagstuk?
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 15:49 



 
Profiel   

Ik heb de poll ook gezien en ingevuld, ik ben echt 200% voor.

Waarom? Door het losrijden mee te nemen en te beoordelen ook op paardvriendelijkheid dwing je mensen thuis ook anders te trainen/ anders met hun paarden om te gaan. Dit komt het welzijn volgens mij enorm ten goede en zo ook de sport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 15:53 



 
Profiel   

Ik denk dat dit een heel goed idee is. Hoe vaak zie je, bijvoorbeeld, dat mensen een slof om hun paard hangen voor ze de ring in gaan? Die slof word er vaak niet met de juiste redenen aangehangen.
En zo zijn er nog wel meer redenen waarvoor het echt een goed idee zou zijn om iemand toezicht te laten houden in de losrijbaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 16:02 



 
Profiel   

Ja, doen!
Wat ik op het voorterrein heb gezien, of zelfs net voor de ring in gaan :n
Op zulke onsportieve manier met je paard om gaan zou direct moeten betekenen dat je geen wp meer kunt rijden.
En dan heb ik het echt niet over een fris en kijkerig paard soepeltjes rond krijgen.
Maar het trekken, snokken, vooruit schoppen van een braaf paard. Nog net voorde ring nog ff een flinke tik en dan de zweep aan de kant gooien.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 16:03 



 
Profiel   

Piuni schreef
Ik denk dat dit een heel goed idee is. Hoe vaak zie je, bijvoorbeeld, dat mensen een slof om hun paard hangen voor ze de ring in gaan? Die slof word er vaak niet met de juiste redenen aangehangen.
En zo zijn er nog wel meer redenen waarvoor het echt een goed idee zou zijn om iemand toezicht te laten houden in de losrijbaan.


Ik dacht dat een slof niet was toegestaan bij het losrijden op een wedstrijd? Hier bij ons zie ik ze in elk geval nooit, geen enkele hulpteugel eigenlijk.

Persoonlijk vind ik dat het losrijden juist een rustig moment moet zijn om het paard even te laten wennen zonder dat er beoordeeld wordt.
Maar ik ben er wel mee akkoord dat bepaalde zaken zoals buitenproportioneel straffen van het paard moeten kunnen bestraft worden met bijvoorbeeld een puntenverlies of uitsluiting.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 16:07 



 
Profiel   

Dat controleren gebeurt toch al? Iig bij mijn rijvereniging; een jury in het hok en een knhs official bij het losrijd terrein. Ben het wel eens dat dit stukje mee genomen kan worden op het protocol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 16:07 



 
Profiel   

Slof zie ik idd ook niet, althans niet in basiswedstrijden.

Eline het hoeft van mij zeker niet proefwaardig te zijn het losrijden, daar is het losrijden voor inderdaad :j
Maar het moet wel eerlijk en sportief blijven naar het paard toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 16:08 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Ja, doen!
Wat ik op het voorterrein heb gezien, of zelfs net voor de ring in gaan :n
Op zulke onsportieve manier met je paard om gaan zou direct moeten betekenen dat je geen wp meer kunt rijden.
En dan heb ik het echt niet over een fris en kijkerig paard soepeltjes rond krijgen.
Maar het trekken, snokken, vooruit schoppen van een braaf paard. Nog net voorde ring nog ff een flinke tik en dan de zweep aan de kant gooien.


Dit inderdaad, gebeurd op het hoogste niveau nog bij sommige ruiters. Moet gewoon echt niet kunnen, zo kun je de paardensport ook niet verantwoorden naar leken.

In het losrijden kan er mee genomen worden hoe er met een paard omgegaan wordt bij spanning bijvoorbeeld en of het beeld aan het skala voldoet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 16:12 



 
Profiel   

Helemaal voor +:)+ ik ben weinig gestart de afgelopen jaren maar ik krijg er de rillingen van hoe mensen soms losrijden om vervolgens met een strak gezicht de proef in te gaan, ik vind het niet te verantwoorden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 16:13 



 
Profiel   

Zal ook wel weer een wassen neus zijn, op elke basis wedstrijd is verplicht een bonds vertegenwoordiger aanwezig om op te letten. Heel eerlijk? 90 van de 100 doen niks of kijken de andere kant op of zitten aan de koffie of durven niet in te grijpen. En dit was 15 jaar geleden dus maak me geen enkele illusie dat dit veel zal veranderen.
Ook asociaal inrijden tov andere ruiters tijdens wedstrijden word vaak niet gezien. Klein voorbeeld , continue gewoon eigen spoor kiezen, tegen de rijrichting in en gewoon er voor zorgen dat de rest wel aan de kant gaat. Cap diep over de ogen , beetje naar beneden kijken en doorrijden.
Een jury bij het los rijden? Dat is één cijfer en wanneer dat ook weer een zesjes/zeventjes plan word? Tja.


Laatst bijgewerkt door BigOne op 27-07-21 16:16, in het totaal 2 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 16:14 



 
Profiel   

Ik heb bij ons toen der tijd regelmatig mensen een slof zien gebruiken. Hopelijk is dat nu inderdaad anders, maar ik heb het wel eens gezien. Moet zeggen dat het wel een tijd geleden is dat ik nog reed hoor

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 16:15 



 
Profiel   

Rytir schreef
Dat controleren gebeurt toch al? Iig bij mijn rijvereniging; een jury in het hok en een knhs official bij het losrijd terrein. Ben het wel eens dat dit stukje mee genomen kan worden op het protocol.


Misschien een uitzondering? Ik heb het nog nooit meegemaakt dat de ringmeester/official (als ze er al staan) ook effectief op welzijn controleert of ruiters aanspreekt op onsportief gedrag.

Het onder controle houden van een onrustig paard of het activeren van een loom paard valt voor mij niet onder feiten die bestraft moeten worden trouwens. Hierbij gaat het echt om buitenproportioneel leuren, trekken, prikken, schoppen en slaan. Dat verschil lijkt me an sich heel makkelijk waar te nemen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 16:16 



 
Profiel   

Helemaal mee eens! Sowieso vind ik dat het in de proef zelf ook meer mag meetellen. Rukjes, sporen erin, stangteugel te strak etc, zouden punten moeten krijgen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 16:17 



 
Profiel   

denk niet dat je dat objectief kan jureren, ene paard heeft 5 minuten nodig om op stoom te komen, een ander 45 minuten...

iemand willen betrappen op fouten... daar kan beter aan gewerkt worden, want dat bestaat al, wordt alleen niet gedaan (waarom wiel uitvinden, beter het systeem verbeteren).


nog ff en de jury moet thuis bij het lessen gaan jureren.....

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 16:25 



 
Profiel   

Maar hoe lang het losrijden duurt maakt toch niet uit?
Willen betrappen op fouten zou ook mijn doel niet zijn. Het moet gewoon sportief blijven naar het paard toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 16:28 



 
Profiel   

Maar waar beoordeel je dan precies op? Ik reed vroeger wedstrijden met een paard die reed ik eerst 20 minuten aan een lange teugel met zijn hoofd daar waar hij wilde lopen en dat was soms ook gewoon in strandje giraf als hij wilde kijken in stap draf en galop.... Ook toen ik m2 met hem reed. Hoe zou zo iets dan beoordeeld moeten worden?
Dat paard moest echt even opwarmen voor je überhaupt iets van hem kon vragen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 16:30 



 
Profiel   

Dat is toch gewoon vriendelijk en dan zou dat voor mij oke zijn hoor :j

Mijn voorbeelden heb ik al gegeven.
En misschien moet het niet eens gaan over beoordelen wat mee telt in de proef.
Maar gewoon uitsluiten bij grof rijden. Maar dat kan nu al, maar durven ze niet aan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 27-07-21 16:32 



 
Profiel   

Als je volgens het skala beoordeeld dan is het niet zo moeilijk toch? takt, ontspanning, aanleuning, losgelatenheid, impuls en dan vooral "hoe" het gebeurd. Volgorde van het skala kan prima door elkaar gegooid worden.

Hoe maakt een ruiter zijn paard aan het been? door middel van bijv. veel schakelen of door hem rotschoppen te geven en voor vast te houden?

Is een paard gespannen en loopt het met het hoofd omhoog? hoe lost een ruiter dat op? door hem naar beneden te trekken? of door het paard gewoon nageeflijk te rijden?

Hoe wordt een goede aanleuning verkregen? door gymnastiserende oefeningen? of door overmatig handgebruik?

Nouja, zo kan ik nog wel even doorgaan...

Ben het ook met jou eens Hannanas, dat zou van mij in de proef ook veel strenger mogen wegen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 09:45 



 
Profiel   

Meetellen in het protocol vind ik niet zo heel denderend. Maar ik zou wel voorstander zijn van een official die bij het losrijden mee kijkt en op veel laagdrempeliger niveau zowel positief als negatief kan beoordelen. Met uitsluiting, met officiële waarschuwingen and so on. Zowel op lomp rijgedrag als op dieronvriendelijk gedrag.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 09:49 



 
Profiel   

Zou ook wat zijn.
Gele en rode kaart.
2 gele of 1 rode is uitsluiting.

Nadeel officials zijn er al maar durven vaak niet in te grijpen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 09:51 



 
Profiel   

Piuni schreef
Ik heb bij ons toen der tijd regelmatig mensen een slof zien gebruiken. Hopelijk is dat nu inderdaad anders, maar ik heb het wel eens gezien. Moet zeggen dat het wel een tijd geleden is dat ik nog reed hoor


Dit is tegenwoordig in ieder geval niet toegestaan. Bij onze laatste wedstrijd heeft onze toezichthouder een meisje in de B (!) aangesproken op dat ze met slof binnenkwam. Deze moest er uiteraard af.

Punten voor het losrijden lijkt met niet de oplossing. Zoals iemand al zei, de ene heeft aan een paar rondjes genoeg, de ander heeft 45 minuten nodig, dus dit valt niet met elkaar te vergelijken, hetgeen wel zou moeten als je er punten aan gaat hangen.

Een kaartensysteem daarentegen zou wel kunnen, zodat je als toezichthouder grove combi's kan uitsluiten op basis van het losrijden. Al weet ik niet of de toezichthouder niet nu ook al die mogelijkheid heeft.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 09:52 



 
Profiel   

Ik ben ook voor.

Er is al een stapje gezet door nu toezicht te hebben met losrijden. Dit was in het springen al heel normaal laatste jaren. Meerdere juryleden en werd gerouleerd met wie er bij de losrij baan staat. Nu kom ik niet veel meer op dressuur wedstrijden maar volgensmij is het daar nu ook verplicht.

De volgende stap is dan dat ze ruiters meer durven aanspreken. Ik heb het wel vaker zien gebeuren op bitten of sporen bijvoorbeeld of op het paard slaan nadat er uitgebeld was in de ring zelf. Maar dit was 1 zelfde man die daar altijd heel scherp op was en ook de ‘discussie’ met de ruiter (en soms ook vooral ouders (bij de pony’s) of instructeurs. Ik was dan zelf ringmeester bijvoorbeeld en m’n maag draaide om van de praktijken die uitgehaald werden. Dankzij hem gingen ze wel naar huis, al dan niet woedend.

Nog een volgende stap is inderdaad zoals benoemd in de OP er consequenties aanhangen als de ruiters niks veranderen na een waarschuwing bijvoorbeeld. Voor een official is iedereen beoordelen op losrijden niet te doen op grotere wedstrijden denk ik persoonlijk maar het in de gaten houden van harmonie en ook veiligheid is wel prima te doen.

Denk dat de KNHS er wel mee bezig is laatste tijd en ben benieuwd of er iets meer besef komt bij de ruiters die de vreselijke praktijken nog toepassen op hun paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 09:54 



 
Profiel   

Maar wat maakt kort met lang losrijden uit?
Het gaat toch om de manier waarop?

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 09:54 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Zou ook wat zijn.
Gele en rode kaart.
2 gele of 1 rode is uitsluiting.

Nadeel officials zijn er al maar durven vaak niet in te grijpen.


Dit. En dat is precies het probleem.

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 09:59 



 
Profiel   

Ik denk dat het heel moeilijk is om vast te leggen wat wel en niet mag. Tuurlijk, een slof mag niet maar hoe bepaal je wat bv overmatig spoorgebruik is? Of wat grof teugelgebruik is? We kunnen ons er alles bij voorstellen maar zoiets vastleggen om op te beoordelen lijkt me heel ingewikkeld. Ik denk dat het minder moeilijk is om bv pijn en stress signalen van paarden te monitoren; bv open mond, oren naar achteren. Ik noem maar wat.

Het lijkt me zéér wenselijk om toezicht te gaan houden overigens! Het kaartensysteem dat hier boven genoemd wordt lijkt me handig.

@duopenotti, duur losrijden lijkt me inderdaad minder relevant. :j
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 28-07-21 10:00 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 4 [ 91 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2, 3, 4  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen