Annika Schleu

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
princequillo
Fotograaf

Berichten: 2448
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 11:46

FiveSports schreef:
Mag ik ook gewoon vinden dat er wat moet gebeuren aan de regels/paardenwelzijn EN de moderne vijfkamp een prachtige sport vinden?

Misschien dat ik er overheen heb gelezen maar de afgelopen pagina’s heb ik vooral verdediging van wat een mooie en leuke sport je het vindt, maar weinig over verbetering van paarden welzijn. Wat zijn dan jouw suggesties?

Citaat:
Als ik een springwedstrijd bij een doodnormale manege zou rijden en het leuk vind, heeft niemand er een probleem mee (of naja bijna niemand). Maar als ik het leuk vind om het te combineren met andere sporten is het ineens wel een probleem...

Het combineren met andere sporten voegt absoluut niets toe aan het probleem. Is iedereen op Bokt een sport-hater? Waarom zou dat een probleem zijn? Het probleem is vrij duidelijk de welzijn van de paarden in deze sport. Dat heeft toch niets te maken met “combineren met andere sporten?” Dus nee, dan is het niet ineens een probleem.

Citaat:
Edit:
Sterker nog, als iemand een filmpje van me zou opnemen met een doodgewone manege springwedstrijd en op de moderne vijfkamp zouden jullie niet eens het verschil kunnen zien....

Ik weet niet wat een manege hier weer toe doet maar: ja, dat vind ik het erge.

Een manegeruiter die dat niveau duidelijk heeft zie ik liever ook niet een parcours van boven de meter afleggen. Of welke ruiter dan ook. Ik vind het ook nog eens onverantwoord en gevaarlijk. Maar goed, dat is een andere discussie.

Het nare eraan is dat dat mensen zijn die vaak zoals aangegeven nog leren en nog niet hele ervaren ruiters zijn (niet iedereen, maar velen). Op z’n minst zijn het dan vaak wel weer mensen die oprecht van paarden houden. Dat betekent ook niet altijd wat, maar goed.

Dit zijn atleten die op de Olympische Spelen voorkomen. Hoeven ze niveau á la GP te rijden? Nee, tuurlijk niet. Maar de beste atleten binnen deze sport verwacht ik toch wel meer van dan manegeniveau.

Of dat enkel aan de atleet ligt weet ik niet, ik heb bijvoorbeeld gehoord van mensen die bekend zijn met de sport dat hen wordt verteld dat paardrijden het geluksonderdeel is en dat velen er maar weinig voor trainen, behalve wanneer toernooien aankomen, omdat het toch geluk is of je een goed, gehoorzaam paard krijgt of niet.

Er vanuit gaande dat dit inderdaad een veelvoorkomend gezegde is begrijp ik het niveau ineens een stuk beter. Want dat klinkt mij meer alsof een groot deel van deze wereld geen verstand van paarden heeft en daadwerkelijk denkt dat een goed paard je wel kan redden. Nu spreek ik niet over iedere vijfkamp deelnemer. En je zult vast ook vijfkampers hebben die ook van paarden houden. Gelukkig zijn we allemaal uniek.

Maar daar ligt al een groot probleem. Als paardrijden onderdeel is van jouw sport hoor je toch enigszins verstand van paarden en rijden op te brengen. En het vergt ook gewoon training. Of je dat net zoveel als de andere disciplines doet of niet, ik vind dat het wel belangrijk is om er véél meer tijd aan te besteden dan er nu wordt gedaan.

Leer maar gewoon de basis van rijden en springen en ga het daarna als een onderdeel van vijfkamp trainen. Inzicht in de hindernissen, afstand berekenen, maar vooral ook kennis van paarden is echt wel belangrijk als met paarden werken een onderdeel van je sport is. Er zal altijd een braaf paard zijn die je rondje wel red. Maar dat het gebaseerd is op geluk? Dat is zo naïef. En vind ik in de basis al niet paard vriendelijk. Paardrijden heeft helemaal niets te zoeken als sportonderdeel waarbij het gros geen idee heeft wat het eigenlijk is. Dat moet al veranderen.

In het interview met Schleu vond ik het ook al zo onwetend overkomen. ‘Met de zweep tikken is een manier om je paard te overtuigen’, waar wordt getraind dat dit wordt geleerd? Ik ken paarden genoeg die geen stap meer verzetten als je zo dacht.

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:15

FiveSports schreef:
Als ik een springwedstrijd bij een doodnormale manege zou rijden en het leuk vind, heeft niemand er een probleem mee (of naja bijna niemand). Maar als ik het leuk vind om het te combineren met andere sporten is het ineens wel een probleem...


Wat een onzin, niemand heeft dat beweerd.
Het gebruiken van een dier als een veredelde fiets of er op los meppen als coach/ruiter zou geen enkele sporter moeten goedpraten. Vandaar mijn verbazing dat dat hier wel gebeurd.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:31

Mars schreef:
FiveSports schreef:
Als ik een springwedstrijd bij een doodnormale manege zou rijden en het leuk vind, heeft niemand er een probleem mee (of naja bijna niemand). Maar als ik het leuk vind om het te combineren met andere sporten is het ineens wel een probleem...


Wat een onzin, niemand heeft dat beweerd.
Het gebruiken van een dier als een veredelde fiets of er op los meppen als coach/ruiter zou geen enkele sporter moeten goedpraten. Vandaar mijn verbazing dat dat hier wel gebeurd.


Als niemand dat beweert, dan is een oplossing toch om ervoor te zorgen dat er betere omstandigheden gecreëerd worden voor het springen en niet dat het maar geschrapt moet worden?
Dát is namelijk wat verschillende hier zeggen waar ik het absoluut niet mee eens ben.

Vesceron

Berichten: 1427
Geregistreerd: 25-08-09
Woonplaats: R'dam

Re: Annika Schleu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:42

Maar ik vraag me wel af wat die betere omstandigheden dan zouden zijn?
En of dat haalbaar/realistisch is...

In mijn ogen moeten de omstandigheden vooral voor de paarden sterk verbeterd worden, maar dit zal niet (altijd) een verbetering zijn voor de ruiters en zorgen voor meer investeringen (zowel financieel, als tijd, training, middelen, mentaal etc.).

En dan is de vraag zijn er dan de middelen (en bereidheid) om dit te realiseren?

Betere omstandigheden zijn niet in een poep en een scheet gecreeerd of doorgevoerd dus dat zou nog jaren aan leed betekenen.
Mijn persoonlijke mening is dan toch ook het vervangen van dit onderdeel voor iets anders.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:44

princequillo schreef:
FiveSports schreef:
Mag ik ook gewoon vinden dat er wat moet gebeuren aan de regels/paardenwelzijn EN de moderne vijfkamp een prachtige sport vinden?

Misschien dat ik er overheen heb gelezen maar de afgelopen pagina’s heb ik vooral verdediging van wat een mooie en leuke sport je het vindt, maar weinig over verbetering van paarden welzijn. Wat zijn dan jouw suggesties?


Iemand anders heeft een instagram post gedeeld waarin dit staat:
"In recent years, national pentathlon federations have proposed changes to the UIPM rules to align modern pentathlon with FEI standards of horse welfare."

Daaruit kan ik concluderen dat er vanuit de vijfkamp wereld al geprobeerd wordt om de omstandigheden te verbeteren.

Ik ben geen expert, experts in de paardensport moeten bedenken waaraan de omstandigheden moeten voldoen om te kunnen springen in de moderne vijfkamp.
Citaat:
Citaat:
Als ik een springwedstrijd bij een doodnormale manege zou rijden en het leuk vind, heeft niemand er een probleem mee (of naja bijna niemand). Maar als ik het leuk vind om het te combineren met andere sporten is het ineens wel een probleem...

Het combineren met andere sporten voegt absoluut niets toe aan het probleem. Is iedereen op Bokt een sport-hater? Waarom zou dat een probleem zijn? Het probleem is vrij duidelijk de welzijn van de paarden in deze sport. Dat heeft toch niets te maken met “combineren met andere sporten?” Dus nee, dan is het niet ineens een probleem.


Wat is dan het probleem als je onder dezelfde omstandigheden zou springen met de moderne vijfkamp als bij een "gewone" manege springwedstrijd?
Citaat:
Citaat:
Edit:
Sterker nog, als iemand een filmpje van me zou opnemen met een doodgewone manege springwedstrijd en op de moderne vijfkamp zouden jullie niet eens het verschil kunnen zien....

Ik weet niet wat een manege hier weer toe doet maar: ja, dat vind ik het erge.

Een manegeruiter die dat niveau duidelijk heeft zie ik liever ook niet een parcours van boven de meter afleggen. Of welke ruiter dan ook. Ik vind het ook nog eens onverantwoord en gevaarlijk. Maar goed, dat is een andere discussie.

Het nare eraan is dat dat mensen zijn die vaak zoals aangegeven nog leren en nog niet hele ervaren ruiters zijn (niet iedereen, maar velen). Op z’n minst zijn het dan vaak wel weer mensen die oprecht van paarden houden. Dat betekent ook niet altijd wat, maar goed.

Dit zijn atleten die op de Olympische Spelen voorkomen. Hoeven ze niveau á la GP te rijden? Nee, tuurlijk niet. Maar de beste atleten binnen deze sport verwacht ik toch wel meer van dan manegeniveau.

Of dat enkel aan de atleet ligt weet ik niet, ik heb bijvoorbeeld gehoord van mensen die bekend zijn met de sport dat hen wordt verteld dat paardrijden het geluksonderdeel is en dat velen er maar weinig voor trainen, behalve wanneer toernooien aankomen, omdat het toch geluk is of je een goed, gehoorzaam paard krijgt of niet.

Er vanuit gaande dat dit inderdaad een veelvoorkomend gezegde is begrijp ik het niveau ineens een stuk beter. Want dat klinkt mij meer alsof een groot deel van deze wereld geen verstand van paarden heeft en daadwerkelijk denkt dat een goed paard je wel kan redden. Nu spreek ik niet over iedere vijfkamp deelnemer. En je zult vast ook vijfkampers hebben die ook van paarden houden. Gelukkig zijn we allemaal uniek.

Maar daar ligt al een groot probleem. Als paardrijden onderdeel is van jouw sport hoor je toch enigszins verstand van paarden en rijden op te brengen. En het vergt ook gewoon training. Of je dat net zoveel als de andere disciplines doet of niet, ik vind dat het wel belangrijk is om er véél meer tijd aan te besteden dan er nu wordt gedaan.

Leer maar gewoon de basis van rijden en springen en ga het daarna als een onderdeel van vijfkamp trainen. Inzicht in de hindernissen, afstand berekenen, maar vooral ook kennis van paarden is echt wel belangrijk als met paarden werken een onderdeel van je sport is. Er zal altijd een braaf paard zijn die je rondje wel red. Maar dat het gebaseerd is op geluk? Dat is zo naïef. En vind ik in de basis al niet paard vriendelijk. Paardrijden heeft helemaal niets te zoeken als sportonderdeel waarbij het gros geen idee heeft wat het eigenlijk is. Dat moet al veranderen.

In het interview met Schleu vond ik het ook al zo onwetend overkomen. ‘Met de zweep tikken is een manier om je paard te overtuigen’, waar wordt getraind dat dit wordt geleerd? Ik ken paarden genoeg die geen stap meer verzetten als je zo dacht.



Ik weet niet zo goed wat je met het dikgedrukte stukje bedoelt, maar goed. Ik denk dat mijn standpunt duidelijk is en logisch goed in elkaar steekt.

Het is makkelijk voor iemand die niets met paarden heeft om te zeggen dat het barbaars is en geen sport is en verboden zou moeten worden.
Zo is het ook makkelijk voor iemand (doel niet op jou) die geen moderne vijfkamp doen om te zeggen dat het onderdeel geschrapt zou moeten worden.
Laatst bijgewerkt door FiveSports op 09-08-21 12:55, in het totaal 2 keer bewerkt

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:44

Misschien zouden de regels voor de springwedstrijd op de vijfkamp meer moeten aansluiten bij de regels die gelden bij normale springwedstrijden.

Een situatie als bij Annika Schleu zou namelijk bij een normale springwedstrijd allang er voor gezorgd hebben dat er een official ingegrepen zou hebben en zou diskwalificatie tot gevolg hebben.

Mars

Berichten: 33257
Geregistreerd: 15-03-05
Woonplaats: Vld

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:45

Of starten met eigen paard.
Maar ik vraag me af of elke vijfkamper er op zit te wachten om een paard aan te schaffen…

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:45

Eens. Als ze nu haar excuses had aangeboden, was er nog hoop op snelle verandering. Maar dat inzicht is er totaal niet dus dan zou je zulke mensen de toegang moeten ontzeggen. En dan kom je weer bij het belang van geld etc waardoor ik dat echt niet op korte termijn zie gebeuren. Daar schuilt het gevaar in met langzaam verbeteren. Maar dat is in andere disciplines net zo aan de orde helaas.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:48

Mars schreef:
Of starten met eigen paard.
Maar ik vraag me af of elke vijfkamper er op zit te wachten om een paard aan te schaffen…


hoeft het niet perse aan te schaffen, lenen van een vriendin of vriend, kun je die ook wat vaker rijden,
een bijrijdpaard b.v.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:56

Mars schreef:
FiveSports schreef:
Als ik een springwedstrijd bij een doodnormale manege zou rijden en het leuk vind, heeft niemand er een probleem mee (of naja bijna niemand). Maar als ik het leuk vind om het te combineren met andere sporten is het ineens wel een probleem...


Wat een onzin, niemand heeft dat beweerd.
Het gebruiken van een dier als een veredelde fiets of er op los meppen als coach/ruiter zou geen enkele sporter moeten goedpraten. Vandaar mijn verbazing dat dat hier wel gebeurd.


Heb je een voorbeeld waarbij iemand het goed praat?

sterregoud
Berichten: 1838
Geregistreerd: 09-05-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 12:59

Het gegeven dat er niet wordt uitgebeld, ook niet in een eerdere jaargang waarbij een paard na vallen in de hindernis, direct weer door moest, dat is toch het toleren van dit gedrag door de jury ?

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:01

Hier is een heel mooi voorbeeld van iets rechtl*llen wat krom is.
FiveSports schreef:
Ik keur het zeker niet goed, maar...
Ben benieuwd hoe de meeste zouden reageren als ze op het meest belangrijke moment van hun leven dit zouden mee maken. Ik denk dat de meeste (inclusief ikzelf) überhaupt niet iets in hun leven hebben waar ze zo veel liefde voor hebben en zo veel effort in stoppen. Het zijn niet voor niets de Olympische spelen en maar weinigen hebben het talent en het doorzettingsvermogen om er aan mee te doen. Ik heb nog steeds enorm veel respect voor haar en eigenlijk voor iedereen die daar deelneemt.
Het verwijderen van het onderdeel is het verwijderen van de sport (vind ik). Om eerlijk te zijn hebben de mensen die tegen het paardrijden in zijn geheel zijn, vanuit hun perspectief, ook een punt.
Het blijft lastig voor veel mensen om je in iemand anders te verplaatsen.

princequillo
Fotograaf

Berichten: 2448
Geregistreerd: 12-10-05
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:06

FiveSports schreef:
Ik weet niet zo goed wat je met het dikgedrukte stukje bedoelt, maar goed. Ik denk dat mijn standpunt duidelijk is en logisch goed in elkaar steekt.

Het is makkelijk voor iemand die niets met paarden heeft om te zeggen dat het barbaars is en geen sport is en verboden zou moeten worden.
Zo is het ook makkelijk voor iemand (doel niet op jou) die geen moderne vijfkamp doen om te zeggen dat het onderdeel geschrapt zou moeten worden.


Ik dacht dat het wel duidelijk mocht zijn dat je van een OS atleet wel een hoger niveau mag verwachten dan een gemiddelde manegeruiter, dat bedoelde ik. Je schreef zelf dat je het verschil misschien niet eens zou zien: dat zou je dus absoluut wel moeten zien, vind ik.

Janneke2

Berichten: 22731
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:11

Even een andere invalshoek.

Het is moderne vijfkamp.

Achtergrond : je bent 'paratroeper', dwz een extreem getrainde soldaat die per parachute gedropt wordt achter de vijandelijke linies.

Je wordt geacht te hollen, zwemmen, fietsen, en wat was het - en ten slotte steel je een paard en galopeert terug naar je eigen mensen.

Dat gaat niet over dierenwelzijn.
Er is geen jarenlange intensieve band met één of twee paarden.

.... en wellicht is 'showjumping' ook niet de goede opgave om dit na te bootsen (maar een steeple chase oid).

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:15

Ayasha schreef:
Hier is een heel mooi voorbeeld van iets rechtl*llen wat krom is.
FiveSports schreef:
Ik keur het zeker niet goed, maar...
Ben benieuwd hoe de meeste zouden reageren als ze op het meest belangrijke moment van hun leven dit zouden mee maken. Ik denk dat de meeste (inclusief ikzelf) überhaupt niet iets in hun leven hebben waar ze zo veel liefde voor hebben en zo veel effort in stoppen. Het zijn niet voor niets de Olympische spelen en maar weinigen hebben het talent en het doorzettingsvermogen om er aan mee te doen. Ik heb nog steeds enorm veel respect voor haar en eigenlijk voor iedereen die daar deelneemt.
Het verwijderen van het onderdeel is het verwijderen van de sport (vind ik). Om eerlijk te zijn hebben de mensen die tegen het paardrijden in zijn geheel zijn, vanuit hun perspectief, ook een punt.
Het blijft lastig voor veel mensen om je in iemand anders te verplaatsen.


Voorbeeld 1:
Ik vind dat Ayasha echt afschuwelijk omgaat met haar paarden, maar ik vind haar als persoon wel een goed mens met mooie eigenschappen verder.

Praat ik dan Ayasha's omgang met de paarden goed?

Voorbeeld 2:
Ik vind dat Ayasha haar paarden mishandelt op springwedstrijden, maar ik vind niet dat we kunnen zeggen dat de gehele springsport verboden moet worden.

Praat ik dan Ayasha's omgang met de paarden goed?

Als je antwoord is dat ik het goed praat, tjah. Dan praten we gewoon een andere taal en kunnen we net zo goed random toetsen indrukken. iphawefiknacijerfkaem;lkcjraef

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:16

Maar het betrof hier niet één ayasha die haar knollen mishandelde he. (dat ik die woorden nog ooit in 1 zin zou gaan gebruiken.). Het betrof hier een rubriek vol van dit soort misstanden. En nee, ik kan geen respect hebben voor iemand die zijn of haar dieren mishandeld al is het verder een heilige. Niets zeggen is akkoord gaan...
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 09-08-21 13:17, in het totaal 1 keer bewerkt

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:17

princequillo schreef:
FiveSports schreef:
Ik weet niet zo goed wat je met het dikgedrukte stukje bedoelt, maar goed. Ik denk dat mijn standpunt duidelijk is en logisch goed in elkaar steekt.

Het is makkelijk voor iemand die niets met paarden heeft om te zeggen dat het barbaars is en geen sport is en verboden zou moeten worden.
Zo is het ook makkelijk voor iemand (doel niet op jou) die geen moderne vijfkamp doen om te zeggen dat het onderdeel geschrapt zou moeten worden.


Ik dacht dat het wel duidelijk mocht zijn dat je van een OS atleet wel een hoger niveau mag verwachten dan een gemiddelde manegeruiter, dat bedoelde ik. Je schreef zelf dat je het verschil misschien niet eens zou zien: dat zou je dus absoluut wel moeten zien, vind ik.


Ah zo, ja daar heb je gelijk in.
Het was een persoonlijk voorbeeld, omdat ik een van de weinige hier ben die beide ervaren heeft.

Shadow0

Berichten: 43497
Geregistreerd: 04-06-04
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:22

FiveSports schreef:
In het stuk staat:
Citaat:
In recent years, national pentathlon federations have proposed changes to the UIPM rules to align modern pentathlon with FEI standards of horse welfare.



Knap staaltje selectief quoten. De volgende zinnen zijn namelijk:
Citaat:
The UIPM has always rejected those proposals. Clearly, horse welfare is not a priority for the UIPM.



Leuk dat die Nationale federaties hebben gevraagd om de regels te veranderen, maar de UIPM heeft dat afgewezen.

Carol_Beer
Berichten: 1148
Geregistreerd: 21-05-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:24

Heb de videos bekeken en jezus wat sta ik met me bek vol tanden

Wat ik al helemaal niet snap is dat ze spontaan begon te janken terwijl ze dr paard aan het verbouwen was alsof dr leven dr vanaf hing :roll: Toch gewoon een kwestie van opnieuw proberen en hopen dat t dan wel lukt??
En die trainer dan die aan de kant nog tegen dr aan het schreeuwen was dat ze dat arme beest in elkaar moest trappen.. zet je jezelf toch ook voor schut tijdens zo'n belangrijke wedstrijd

Al met al zag het er rete onproffessioneel uit, iets wat ik zelfs never nooit niet heb meegemaakt bij onderlinge wedstrijden in de buurt bij keuterboertjes

irmaz

Berichten: 4727
Geregistreerd: 25-08-04
Woonplaats: Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:28

Ayasha schreef:
Hier is een heel mooi voorbeeld van iets rechtl*llen wat krom is.

Dat zie ik niet hoor, FiveSport heeft hier een heel legaal punt. Ik heb nog wel ergere dingen "mogen" aanschouwen op lokale wedstrijdjes uit pure frustratie van mensen die vonden dat hun eigen paard niet deed wat zij voor ogen hadden. En dit waren tournooitjes om niks, die iedere week worden gehouden. Neem dit gegeven mee naar de OS, train daar jaren voor, sta op medaille-koers en zie dan maar eens hoe hoog je "koetsjie-koetsjie"-gehalte blijft. Dat is dus precies de reden dat de paarden meer beschermd moeten worden, een gegeven waar de FEI, na vele jaren traineren, aan toe hebben gegeven en waar de 5-kamp bond nog een flinke inhaalslag heeft te maken (en blijkbaar nog in de ontkenningsmode zit).

Ik zou het aantal mensen dat nog steeds denkt dat je een paard ergens toe moet dwingen wanneer ze dat van zichzelf niet willen, echt nog niet de kost willen geven. Ik hoef alleen nog maar even te kijken naar het verken-rondje rond de ring bij de dressuurruiters met wat extra geprik en gesjor en "de eerste klap is een daalder waard" of de veelvuldig gebruikte noodrem tussen de hindernissen in de springsport. En deze laatste mensen kennen hun paard.

FiveSports

Berichten: 1871
Geregistreerd: 17-07-11
Woonplaats: 't gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 13:58

Citaat:
Citaat:
In recent years, national pentathlon federations have proposed changes to the UIPM rules to align modern pentathlon with FEI standards of horse welfare.



Knap staaltje selectief quoten. De volgende zinnen zijn namelijk:
Citaat:
The UIPM has always rejected those proposals. Clearly, horse welfare is not a priority for the UIPM.



Leuk dat die Nationale federaties hebben gevraagd om de regels te veranderen, maar de UIPM heeft dat afgewezen.


Waarom wil jij de nationale federaties die andere regels willen benadelen en niet juist meer druk uitoefenen op de UIPM?

Degene die het schrijft en verschillende nationale federaties houden van de sport en willen misstanden voorkomen, maar jij wil het hele onderdeel schrappen... Sorry dat begrijp ik echt totaal niet.

Gnome
Berichten: 8445
Geregistreerd: 01-10-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 14:23

irmaz schreef:
Ayasha schreef:
Hier is een heel mooi voorbeeld van iets rechtl*llen wat krom is.

Dat zie ik niet hoor, FiveSport heeft hier een heel legaal punt. Ik heb nog wel ergere dingen "mogen" aanschouwen op lokale wedstrijdjes uit pure frustratie van mensen die vonden dat hun eigen paard niet deed wat zij voor ogen hadden. En dit waren tournooitjes om niks, die iedere week worden gehouden. Neem dit gegeven mee naar de OS, train daar jaren voor, sta op medaille-koers en zie dan maar eens hoe hoog je "koetsjie-koetsjie"-gehalte blijft. Dat is dus precies de reden dat de paarden meer beschermd moeten worden, een gegeven waar de FEI, na vele jaren traineren, aan toe hebben gegeven en waar de 5-kamp bond nog een flinke inhaalslag heeft te maken (en blijkbaar nog in de ontkenningsmode zit).

Ik zou het aantal mensen dat nog steeds denkt dat je een paard ergens toe moet dwingen wanneer ze dat van zichzelf niet willen, echt nog niet de kost willen geven. Ik hoef alleen nog maar even te kijken naar het verken-rondje rond de ring bij de dressuurruiters met wat extra geprik en gesjor en "de eerste klap is een daalder waard" of de veelvuldig gebruikte noodrem tussen de hindernissen in de springsport. En deze laatste mensen kennen hun paard.


Geen commentaar mogen hebben op iets slechts omdat er nog andere slechtere dingen gebeuren, is nog steeds gewoon recht banketstaaf hoor.

Popstra
Berichten: 13714
Geregistreerd: 21-06-08

Re: Annika Schleu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 15:22

Ik snap niet dat velen de FEI als heilig zien als het om animal welfare gaat.
Ze zijn alles behalve dat!!

Ayasha
Blogger

Berichten: 57927
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 15:58

Popstra schreef:
Ik snap niet dat velen de FEI als heilig zien als het om animal welfare gaat.
Ze zijn alles behalve dat!!

Het gebeurt niet vaak maar:
_/-\o_ _/-\o_ _/-\o_

boeflover

Berichten: 6045
Geregistreerd: 28-06-03
Woonplaats: zeeland

Re: Annika Schleu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-21 17:17

@Fivesports, ik vind het echt tof dat je je hier hebt aangemeld en meepraat als insider van de sport. Mag ik je wat vragen stellen over de sport zelf?
Je zegt dat je zelf het springen het leukste vind, hoe oefenen de meeste vijfkampers dit? Zijn ze echt afhankelijk van een manege of hebben veel wel een eigen paard? Hebben vijfkamp verenigingen bv paarden in bezit oid? Zonder eigen paard lijkt het me heel lastig om goed te kunnen trainen en beter te worden, een manegepaard heeft geen olympisch niveau, dus hoe krijg je dat als ruiter dan wel?

Nemen de atleten voor de andere 4 sporten wél hun eigen gear mee? Of is dit ook allemaal bruikleen? Ik kan me het eerste voorstellen, maar het zou dan eigenlijk wel bizar zijn dat sporters zich dus wel druk maken om de grip van hun schermzwaard, maar over het paard niks te zeggen hebben.. alsof dat het enige gebruiksvoorwerp is wat er niet toe doet.

Ik ben zeer benieuwd wat de sport gaat doen de komende jaren, nogmaals, in mijn ogen kán dit toch niet de top van de top zijn? Dit is toch niet wat je uit wilt stralen als sport of is het niveau echt zo droevig (las iets dat zwemmen wel in de buurt van olympisch zwemmen kwam qua tijden.. waarom paardensport dan niet..?) toch de stokpaarden volgende keer of idd veel meer afstraffen zodat mensen wel moeten trainen.