Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 13 van de 14 [ 332 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Annika Schleu

 
Profiel   

boeflover schreef
@Fivesports, ik vind het echt tof dat je je hier hebt aangemeld en meepraat als insider van de sport. Mag ik je wat vragen stellen over de sport zelf?
Je zegt dat je zelf het springen het leukste vind, hoe oefenen de meeste vijfkampers dit? Zijn ze echt afhankelijk van een manege of hebben veel wel een eigen paard? Hebben vijfkamp verenigingen bv paarden in bezit oid? Zonder eigen paard lijkt het me heel lastig om goed te kunnen trainen en beter te worden, een manegepaard heeft geen olympisch niveau, dus hoe krijg je dat als ruiter dan wel?


Ik heb er helaas nog maar een mogen mee maken. In Nederland is er maar 1 per jaar, het jaar erop liet de warmte het niet toe en de jaren daarop.. Corona... De sport is ook echt enorm klein hier.

Er is geen vereniging in Nederland, dus je bent zelf verantwoordelijk voor hoe jij je voorbereid op de vijfkamp. Er zijn mensen met eigen paarden, er zijn mensen zoals ik die bij verschillende maneges rijden en volgens mij zijn er ook nog mensen die bij de militaire cavalerie zitten.

Voor de meeste vijfkampers is het springen het meest lastige onderdeel, toen ik mee deed zijn er verschillende deelnemers überhaupt niet het paard opgestapt. Of omdat ze helemaal niet oké kunnen rijden, of omdat het niet met het paard klikte en het geen goede combinatie was. Op dat moment heb je gewoon pech en krijg je geen punten voor het onderdeel.

Citaat
Nemen de atleten voor de andere 4 sporten wél hun eigen gear mee? Of is dit ook allemaal bruikleen? Ik kan me het eerste voorstellen, maar het zou dan eigenlijk wel bizar zijn dat sporters zich dus wel druk maken om de grip van hun schermzwaard, maar over het paard niks te zeggen hebben.. alsof dat het enige gebruiksvoorwerp is wat er niet toe doet.

Ik ben zeer benieuwd wat de sport gaat doen de komende jaren, nogmaals, in mijn ogen kán dit toch niet de top van de top zijn? Dit is toch niet wat je uit wilt stralen als sport of is het niveau echt zo droevig (las iets dat zwemmen wel in de buurt van olympisch zwemmen kwam qua tijden.. waarom paardensport dan niet..?) toch de stokpaarden volgende keer of idd veel meer afstraffen zodat mensen wel moeten trainen.


Naja, je neemt ook je eigen rijspullen mee, cap bodyprotector, etc. dus alles naast het paard :P
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 17:04 



 
Profiel   

Zonde dat je nog niet meer wedstrijden hebt kunnen meedoen, maar wat je schrijft bevestigd m’n vermoeden wel, dat het niet overal door een grote groep mensen wordt beoefend, en je dus idd vrij “gemakkelijk” geselecteerd kan worden voor de OS. (Daarmee vlak ik niet af dat je 5 sporten op 1 dag moet uitvoeren hoor, petje af!)
Ik denk als het meer bekendheid en een vereniging krijgt dat het niveau gelijk ook zal stijgen om met de concurrentie mee te kunnen doen, maarja, daaraan doen dit soort voorbeelden op de OS helaas geen goed vrees ik.
Het idee van leenpaarden en dus idd weinig voorbereidingsmogelijkheden is wel iets wat beter kan, zeker een springparcours op 1.20/1.30 is niet echt voor de hand liggend dan.. daarvoor moet je echt wel wat meer rij kilometers gemaakt hebben als 1x per week een ritje op de manege. Dat zijn al niveaus waar in de paardensport ook niet iedereen meer aan mee kan en durft te doen. Het verklaard wel het gestuntel, maar dat is dus puur overschatting van de deelnemers en de organisatie die denkt dat hun selectie dat wel aan kan.. zonde voor de paarden en atleten dat ze met gehost en geklots door het parcours moeten gaan en voor de atleten idd “geluk” is of je blijft zitten en je paard met je meedenkt of niet… en niet zoals je zou verwachten een teamsport waarbij het paard als volwaardig partner wordt gezien ipv een lastig onderdeel

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 20:51 



 
Profiel   

boeflover schreef
Het idee van leenpaarden en dus idd weinig voorbereidingsmogelijkheden is wel iets wat beter kan, zeker een springparcours op 1.20/1.30 is niet echt voor de hand liggend dan..


Dat is ook nog iets denk ik... de parcoursbouwers moeten ook een goeie afweging maken die anders is dan bij een normale springwedstrijd. 't Is volgens mij sowieso te hoog, maar het is ook interessant om na te denken wat je met het parcours wil testen. Dat zijn van die overwegingen waar eigenlijk weinig over gezegd wordt, ik heb geloof ik ook nog nooit iets gelezen over de vaardigheden van een parcoursbouwer, maar ook dat is iets wat aandacht verdient.

Het is hier bv in elk geval gelukt om een aantal moeilijke hindernissen neer te zetten, maar er kan dus zeker ook aandacht gaan naar een parcours dat wel de ruiters onderscheidt, maar meer leidt tot gemiste sprongen en tijdsstrafpunten dan paarden die in de hindernis springen of vallen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 21:50 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Even een andere invalshoek.

Het is moderne vijfkamp.

Achtergrond : je bent 'paratroeper', dwz een extreem getrainde soldaat die per parachute gedropt wordt achter de vijandelijke linies.

Je wordt geacht te hollen, zwemmen, fietsen, en wat was het - en ten slotte steel je een paard en galopeert terug naar je eigen mensen.

Dat gaat niet over dierenwelzijn.
Er is geen jarenlange intensieve band met één of twee paarden.

.... en wellicht is 'showjumping' ook niet de goede opgave om dit na te bootsen (maar een steeple chase oid).


Boeiende beschrijving, maar de paratroopers zijn pas 28/30 jaar na 1912 uitgevonden. Dus niet van toepassing op dit concept.

In 1912 was de moderne mens een militair die kon rennen, zwemmen, schieten en zwaardvechten. Die laatste 2 al-dan-niet te paard.

Daarna kregen we tussen 1914 en 1918 WO 1. Loopgravenoorlog. Schiet elkaar aan gort met kanonnen en mitrailleurs. 10.000 doden en gewonden voor 100 meter terreinwinst. Paarden alleen nodig voor koetsen in bevoorrading en om kanonnen te trekken.

Zwaardvechten was niet nodig (schiet niet op als een vijand met een machinegeweer je 300 meter voor het nobele zwaardgevecht al in tweeen gezaagd heeft.

Pistoolschieten was belachelijk: een gast met een pistool in plaats van een geweer in zijn hand is een officier en dus doelwit nummer 1 als ie gespot wordt met zijn pistool. Geen officier = geen leider = paniek = slachtpartij.

Zwemmen was alleen handig om niet te verzuipen in een volgelopen granaattrechter in Noord-Frankrijk en België.

Rennen was wel handig in de aanvallen maar gebeurde raar genoeg niet veel omdat in tirailleurslinie aangevallen werd. Wandelend dus.

Kortom: de in 1912 ingevoerde sport was 2 jaar later al een absurd fossiel.

Nu, 109 jaar later voldoet de ‘moderne’ vijfkamp op geen enkele wijze nog aan het Olympisch ideaal Citius, Altius, Fortius (sneller, hoger, sterker). Er wordt in andere onderdelen beter gerend, gezwommen, gesprongen, geschermd en geschoten. De combinatie van de 5 blijft uniek maar zakt wat mij betreft stomweg door de kwalitatieve ondergrens. Daarnaast is het paramilitaire concept volstrekt achterhaald. Tijd voor iets nieuws.

Link naar dit berichtGeplaatst: 09-08-21 21:50 



 

Op de Olympische Spelen uit de klassieke oudheid (776-393 v.C.) was het hoofdonderdeel de Pentatlon of Vijfkamp. Deze bestond uit: hardlopen, worstelen, verspringen, speerwerpen en discuswerpen. Degene die deze klassieke Vijfkamp won, werd gezien als Kampioen van de Spelen (Victor Ludorum, klik hier).


de eerste vijfkamp terug brengen als olympische discipline!!!

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 07:06 



 
Profiel   

Popstra schreef
Ik snap niet dat velen de FEI als heilig zien als het om animal welfare gaat.
Ze zijn alles behalve dat!!


Heilig niet (wie of wat is dat wel?)
Maar de ergste misstanden vis je er wel uit met de FEI regels.

Allemaal uitsluiting:
De coach die het paard slaat
Te vaak je zweep gebruiken
na een val verder rijden

Je kunt er ook een Working Equitantion parcours van maken. Dan kun je nog slecht rijden en te grove hulpen geven (maar ik ga er van uit dat je dan ook slechte punten krijgt?) maar dan breng je het paard iig niet in gevaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 07:07 



 
Profiel   

Cowboy : ik kan uitstekend uit de voeten met 'absurd fossiel'.

Sport, inclusief paardesport kan prachtig zijn, maar ik ben er een groot voorstander van om de militaire erfenis ver achter ons te laten.
Of alleen nog te handhaven als 'het gevecht in jezelf', om door te zetten om 'het beste uit jezelf' te halen.

En wil men dan zo graag de paratroepertraining (... jaren had ik les van zo'n 'groene baret'... ) nabootsen, dan vind ik showjumping ook nog eens extra absurd.

(In wat in GBr 'hurdle race' heet is de 'bonding' tussen paard en jockey ook minimaal, terwijl er een duidelijk showelement in zit.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 10:18 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
(In wat in GBr 'hurdle race' heet is de 'bonding' tussen paard en jockey ook minimaal, terwijl er een duidelijk showelement in zit.)


Hoe bedoel je? showelement?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 10:22 



 
Profiel   

Maar goed, even terug naar het paardenonderdeel op de vijfkamp. Een springparcours van 1.20 op een paard dat je niet kent is voor de meeste ruiters echt een enorme kluif.

Dan misschien meer een parcours op 80cm of iets van een caprilliproef of meer gericht op crosscountry. Dan bedoel ik geen hele hoge hindernissen, maar iets met over een afstand galopperen in verlichte zit, door een waterbak en een aantal boomstammetjes springen (80cm).
Dan wordt het paardenonderdeel een stuk beter behapbaar, ook op een vreemd paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 10:25 



 
Profiel   

Apple schreef
Maar goed, even terug naar het paardenonderdeel op de vijfkamp. Een springparcours van 1.20 op een paard dat je niet kent is voor de meeste ruiters echt een enorme kluif.

Dan misschien meer een parcours op 80cm of iets van een caprilliproef of meer gericht op crosscountry. Dan bedoel ik geen hele hoge hindernissen, maar iets met over een afstand galopperen in verlichte zit, door een waterbak en een aantal boomstammetjes springen (80cm).
Dan wordt het paardenonderdeel een stuk beter behapbaar, ook op een vreemd paard.

gaf het ook al aan.
Maak er een moeilijkere caprilli van en voeg wat trail evenementen toe. Zoals en hekje openen, over een brug oid.
Dat zou prima passen in het thema van een soldaat die wil vluchten te paard.
Een heel parcours staat zelden zomaar ergens :+

Op die manier word ook dressuur beoordeeld.
Kan die ophaal trens weg. komt er wat vaardigheid bij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 10:28 



 
Profiel   

Als meerkamper moet je in mijn ogen op alle sporten voldoende oefenen en trainen, wat niet weglaat dat je uiteraard beter kan zijn in het ene onderdeel en zwakker in het andere. Maar iedere Olympische meerkamper traint op ieder onderdeel op topniveau.

Een technisch niet moeilijk parcours van 1.20m is in dat licht echt wel een haalbare kaart. Een paard juist voor de sprong brengen is iets wat je gewoon moet kunnen, zeker op Olympisch niveau. Als dat niet kan en we moeten al gaan denken aan sprongetjes van 80cm, dan is het misschien gewoon geen Olympische sport? Niet iedere sport moet op Olympisch niveau beoefend worden. Wat doen deze atleten doorheen het jaar? Rijden ze dan ook zo slecht? Trainen ze echt zo slecht op dit onderdeel?

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 10:59 



 
Profiel   

Apple schreef
Janneke2 schreef
(In wat in GBr 'hurdle race' heet is de 'bonding' tussen paard en jockey ook minimaal, terwijl er een duidelijk showelement in zit.)


Hoe bedoel je? showelement?


... nu ja, het is spannend om naar te kijken. De tribunes zijn / waren doorgaans bomvol.
Nadeel : het is met een paar minuten klaar.

Link naar dit berichtGeplaatst: 10-08-21 19:40 



 
Profiel   

Ik denk dat er samenvattend wel gesteld kan worden dat de meeste discussiëerders hier alleen maar zijn voor afschaffing van dit onderdeel in de vijfkamp in zijn huidige vorm.
Dat het zo niet verder kan, lijkt mij vrij duidelijk en als ik goed lees, is er ook niemand die vindt van wel.

Dus ofwel afschaffen, ofwel stante pede de reglementering wijzigen, ofwel het onderdeel aanpassen.

Ik vind dat er hier echt heel veel goede voorstellen zijn voorbijgekomen om het onderdeel er wel in te houden of op een leuke manier te veranderen.

@FiveSports, voor mij persoonlijk hoeft het onderdeel er niet uit als er grondig aan de regels of het format wordt gesleuteld, maar zoals het er nu aan toe gaat zou eigenlijk nog geen seconde meer mogen doorgaan.
Het zou zonde zijn dat die groep prutsers op de OS straks voor een algemeen verbod op paardensport zouden zorgen (even extreem doorgetrokken) en dat is denk ik ook waar velen zich zorgen over maken. De olympische disciplines binnen de paardensport liggen al onder vuur en de wantoestanden van de vijfkamp maken dit beeld bij het grote publiek zeker niet beter. De FEI en de paardensport in het algemeen moet die misstanden aanpakken, maar als er dan mensen lopen te slaan en schoppen op hun paarden in een sport buiten de FEI om, wordt het alweer moeilijker om paardrijden te verdedigen tegenover de massa niet-paardenmensen. Elke olympische discipline mét paarden zou een toonbeeld moeten zijn van hoe mooi de sport kan zijn, zodat mensen op maneges naar dat ideale harmonieuze beeld willen streven en paardenleed tot een minimum wordt herleid (liefst verdwijnt natuurlijk)
En daar is de moderne vijfkamp momenteel 100% het tegenvoorbeeld van.
Dat moet anders of ophouden, zo eenvoudig is het denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 16:44 



 
Profiel   

Gini schreef
Als meerkamper moet je in mijn ogen op alle sporten voldoende oefenen en trainen, wat niet weglaat dat je uiteraard beter kan zijn in het ene onderdeel en zwakker in het andere. Maar iedere Olympische meerkamper traint op ieder onderdeel op topniveau.

Een technisch niet moeilijk parcours van 1.20m is in dat licht echt wel een haalbare kaart. Een paard juist voor de sprong brengen is iets wat je gewoon moet kunnen, zeker op Olympisch niveau. Als dat niet kan en we moeten al gaan denken aan sprongetjes van 80cm, dan is het misschien gewoon geen Olympische sport? Niet iedere sport moet op Olympisch niveau beoefend worden. Wat doen deze atleten doorheen het jaar? Rijden ze dan ook zo slecht? Trainen ze echt zo slecht op dit onderdeel?


Nou precies. Voeten door de beugels, ruchtsichlös dat parcour door te knallen. Op sommige na. Maar de helft kan niet rijden dus hoe kom je dan in de Olympische selectie? >;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 20:22 



 
Profiel   

Marigold schreef
Gini schreef
Als meerkamper moet je in mijn ogen op alle sporten voldoende oefenen en trainen, wat niet weglaat dat je uiteraard beter kan zijn in het ene onderdeel en zwakker in het andere. Maar iedere Olympische meerkamper traint op ieder onderdeel op topniveau.

Een technisch niet moeilijk parcours van 1.20m is in dat licht echt wel een haalbare kaart. Een paard juist voor de sprong brengen is iets wat je gewoon moet kunnen, zeker op Olympisch niveau. Als dat niet kan en we moeten al gaan denken aan sprongetjes van 80cm, dan is het misschien gewoon geen Olympische sport? Niet iedere sport moet op Olympisch niveau beoefend worden. Wat doen deze atleten doorheen het jaar? Rijden ze dan ook zo slecht? Trainen ze echt zo slecht op dit onderdeel?


Nou precies. Voeten door de beugels, ruchtsichlös dat parcour door te knallen. Op sommige na. Maar de helft kan niet rijden dus hoe kom je dan in de Olympische selectie? >;)



In het land der blinden…….

Dat klinkt heel gemeen, maar het is natuurlijk wel een heel heel heel kleine sport.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 20:54 



 
Profiel   

Marigold schreef
Nou precies. Voeten door de beugels, ruchtsichlös dat parcour door te knallen. Op sommige na. Maar de helft kan niet rijden dus hoe kom je dan in de Olympische selectie? >;)


Tja, bij de vijfkamp is paardrijden maar bijzaak. Het is dan ook duidelijk niet het onderdeel waar het best opngetraind wordt. Gewoon door het parcour heen jakkeren en blijven zitten is wat je moet kennen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 21:24 



 
Profiel   

Loretta schreef
Marigold schreef
Nou precies. Voeten door de beugels, ruchtsichlös dat parcour door te knallen. Op sommige na. Maar de helft kan niet rijden dus hoe kom je dan in de Olympische selectie? >;)


Tja, bij de vijfkamp is paardrijden maar bijzaak. Het is dan ook duidelijk niet het onderdeel waar het best opngetraind wordt. Gewoon door het parcour heen jakkeren en blijven zitten is wat je moet kennen.


Maar wel een onderdeel waar je relatief veel punten op kunt scoren/verliezen als het goed of mis gaat. Meer dan bij de andere onderdelen. Vraag maar aan onze ongelukkige Duitse mevrouw die daar een medaille verliest terwijl ze op 1 stond. Als ik een 5 kamp atle(e)t(e) zou moeten creëren zou ik beginnen met een goede ruiter.

Waarom? Om te rennen/zwemmen/ schieten/schermen heb ik slechts de atleet nodig. Het paardrijden, of beter: het paard, is de onbekende grootheid/de wildcard in dit onderdeel. Als je het springen/het kunnen werken met een onbekend paard beheerst is de rest met enig talent en heel, heel veel hard werk van de atleet aan te leren.

Ik zou een goede ruiter gaan zoeken in een biathlon land. Duitsland, Scandinavië, de Alpenlanden, Oost Europa.Biathlon is langlaufen en schieten. Truc voor het schieten in biathlon is het snel kunnen drukken van je hartslag na een end langlaufen. Hoge hartslag = trillen = missen. Gedrukte hartslag = scoren. Dus iemand die dat kan en daarnaast kan springen zou heel ver moeten kunnen komen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 12-08-21 21:56 



 
Profiel   

UIPM gaat het springonderdeel van de moderne vijfkamp herzien met het oog op Parijs 2024.

O.a. wordt er gesproken over minder en lagere sprongen. Het reglement wordt ook herzien om paardenwelzijn te waarborgen, nog onduidelijk wat er precies gaat veranderen.

https://horsesport.com/horse-news/uipm- ... 2VAaN1J7W4

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 16:57 



 
Profiel   

Focussed schreef
UIPM gaat het springonderdeel van de moderne vijfkamp herzien met het oog op Parijs 2024.

O.a. wordt er gesproken over minder en lagere sprongen. Het reglement wordt ook herzien om paardenwelzijn te waarborgen, nog onduidelijk wat er precies gaat veranderen.

https://horsesport.com/horse-news/uipm- ... 2VAaN1J7W4

Dat begint dus al te verbeteren. Trouwens,wie zou anders nog zijn paard uitlenen voor zoiets?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 17:33 



 
Profiel   

Focussed schreef
UIPM gaat het springonderdeel van de moderne vijfkamp herzien met het oog op Parijs 2024.

O.a. wordt er gesproken over minder en lagere sprongen. Het reglement wordt ook herzien om paardenwelzijn te waarborgen, nog onduidelijk wat er precies gaat veranderen.

https://horsesport.com/horse-news/uipm- ... 2VAaN1J7W4


Is echt heel hard nodig. Over deze OS is men nog lang niet uit gezeurd.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 17:34 



 
Profiel   

Ik zit al even mee te lezen maar verbaas me steeds over de vergelijking met een rijles op de manege en dat dat hetzelfde zou zijn.

Met alle respect, maar op een manege staat er niks tegenover. Mensen leren op hun tempo rijden. Saint-boy was na zo'n hopeloze springles op stal gezet. Wellicht een paar weken in de gevorderde lessen moeten lopen. Op een fatsoenlijke manege al na de eerste paar slechte sprongen gestopt.
Nu wordt er een dame op dit paard gezet die de afgelopen 4 jaar aan werk ziet mislukken door een slecht gereden paard. Bakken emoties, een extreme druk om door te gaan. Ten kostte van het paard. Iets wat overigens misschien ook al voor ruiter 1 gold.

Juist door de winst, de medaille die gloort ontstaat "eyes on the price". Dat je daarvoor jezelf aan gort loopt, fietst, whatever (denk aan een Hassan, bij een atletiekles was de leerling ook niet zo verder gegaan als haar) is volledig je eigen verantwoordelijkheid. Maar hier is een paard dat geen rest geeft om een medaille de dupe.
De vergelijking met een manegeles is echt compleet mank.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 19:05 



 

Moet er in de vijfkamp toch een paardenonderdeel zijn: boogschieten te paard

https://www.paardenboog.nl/

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 19:06 



 
Profiel   

secricible schreef
Nu wordt er een dame op dit paard gezet die de afgelopen 4 jaar aan werk ziet mislukken door een slecht gereden paard. Bakken emoties, een extreme druk om door te gaan. Ten kostte van het paard. Iets wat overigens misschien ook al voor ruiter 1 gold.


maar het grote probleem hier is dat nadat ze dat arme paard slachtoffer van haar frustratie laat worden en vervolgens dat de hele paardenwereld dankzij haar gefrustreerde gemep nu onder vuur ligt. Die dierenrechtenwappies gaan dit nu keer op keer weer herhalen. De PVDD heeft voor deze week al kamervragen klaar liggen. en uiteraard zijn er in andere landen ook van die figuren die het leuk vinden om hier nog heeeeeeeeel lang over door te zagen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 19:15 



 
Profiel   

MCE schreef
Moet er in de vijfkamp toch een paardenonderdeel zijn: boogschieten te paard

https://www.paardenboog.nl/


Met springen over lage kruisjes dan om het helemaal perfect te maken

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 21:46 



 
Profiel   

Loretta schreef
secricible schreef
Nu wordt er een dame op dit paard gezet die de afgelopen 4 jaar aan werk ziet mislukken door een slecht gereden paard. Bakken emoties, een extreme druk om door te gaan. Ten kostte van het paard. Iets wat overigens misschien ook al voor ruiter 1 gold.


maar het grote probleem hier is dat nadat ze dat arme paard slachtoffer van haar frustratie laat worden en vervolgens dat de hele paardenwereld dankzij haar gefrustreerde gemep nu onder vuur ligt. Die dierenrechtenwappies gaan dit nu keer op keer weer herhalen. De PVDD heeft voor deze week al kamervragen klaar liggen. en uiteraard zijn er in andere landen ook van die figuren die het leuk vinden om hier nog heeeeeeeeel lang over door te zagen.


Noem ze wat je wilt maar puntje bij paaltje staat er buiten deze organisaties geen kip op tegen de misstanden die al jaren doorgaan. Dus hey, dan maar zo want dit kan niet meer.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-08-21 22:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 13 van de 14 [ 332 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1 ... 10, 11, 12, 13, 14  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen