Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Mag ik HC B starten?

 
Profiel   

Hallo,

Misschien kan iemand hier mij helpen, ik kom er door middel van het regelement niet zo snel uit.

Mag ik met een 3 jarige in september HC starten in de B? Ik heb zelf meerdere paarden in de Z gereden.

Ik weet dat het officieel niet mag ivm mijn wedstrijd niveau en de leeftijd van het paard, maar mag het HC wel?

Geen paniek, deze 3 jarige is pas 3 maanden onder het zadel en loopt 3 tot max 4 keer per week, dat is dan vaak een half uurtje per keer. Ze doet het alleen zo goed dat ik graag eens zou gaan oefenen in wedstrijd setting, helaas zijn er geen jonge paarden wedstrijden in de buurt.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 12:52 



 
Profiel   

Qua klassering lijkt kij dat mogelijk. Qua leeftijd lijkt me dat niet mogelijk. Maar dat is mijn idee. Niet de regels.

Lun je niet gewoon een wedstrijd locatie bellen en vrsgen of je daar gewoon mag vrij rijden?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 12:55 



 
Profiel   

Vanaf 1 oktober wel, vanaf die datum mogen de 3 jarige in de B gestart worden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 12:57 



 
Profiel   

Anders een keer online? Bij WeAllRide ofzo?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 12:58 



 
Profiel   

Marie111 schreef
Anders een keer online? Bij WeAllRide ofzo?


Het gaat eigenlijk een beetje om te kijken hoe ze is op een vreemd en aangekleed terrein. En daarnaast vind ik het leerzaam om te horen wat een jury er van vindt zodat we ons goed kunnen voorbereiden op echte wedstrijden.
Vanaf oktober mag ik idd B HC maar ik vroeg me af of ik nu in het buitenseizoen nog een keertje kon gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 13:03 



 
Profiel   

Volgens mij is HC alleen dat je buiten klassement rijdt, dus dat je eigenlijk de regels met betrekking op de klassering kunt 'omzeilen'. Maar dat wilt niet zeggen dat de overige reglementen niet van toepassing op je zijn. Om een dom, maar eenvoudig voorbeeld te geven :D : het is niet omdat je HC rijdt dat je ineens een blauwe rijbroek aan mag of bitloos mag starten.
Dus, mijn beredenering is dat je officieel nu waarschijnlijk niet HC mag starten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 13:08 



 
Profiel   

welshfan97 schreef
Marie111 schreef
Anders een keer online? Bij WeAllRide ofzo?


Het gaat eigenlijk een beetje om te kijken hoe ze is op een vreemd en aangekleed terrein. En daarnaast vind ik het leerzaam om te horen wat een jury er van vindt zodat we ons goed kunnen voorbereiden op echte wedstrijden.
Vanaf oktober mag ik idd B HC maar ik vroeg me af of ik nu in het buitenseizoen nog een keertje kon gaan.



Op "oefendressuur" mag je wel gaan volgens mij. Daar heb je geen startpas of registratie voor nodig. Als het enkel ter voorbereiding is op echte wedstrijden is dat ook prima toch?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 13:13 



 
Profiel   

Elise_K schreef
Op "oefendressuur" mag je wel gaan volgens mij. Daar heb je geen startpas of registratie voor nodig. Als het enkel ter voorbereiding is op echte wedstrijden is dat ook prima toch?


Klopt, dat was ook het oorspronkelijke idee maar er zijn geen oefen wedstrijden in de buurt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 13:17 



 
Profiel   

Je mag HC in de B starten vanaf 1 oktober, omdat je paard vanaf dan mag starten. https://www.knhs.nl/media/19465/wedstri ... r-2021.pdf en dan artikel 109b:
Citaat
De reglementaire bepalingen van de klasse waarin wordt gestart zijn ook van toepassing op een hors
concours-start.
Het reglement zegt dat een paard van 3 jaar op 1 oktober voor het eerst mag starten, dit geld dus ook voor HC starten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 14:04 



 
Profiel   

Ik weet niet hoe het met dressuur zit, maar met springen kan je elk paard meenemen wat je wilt en zolang je hc start geeft echt niemand er iets om, wordt zo ook met hengst enz gestart als dat officieel nog niet mag

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 14:27 



 
Profiel   

het is zoals xx-irisje en LaDonna zeggen, vanaf 1 oktober mag je met een 3-jarige B dressuur starten. Als jij vanwege je eigen klassering geen B mag starten dus HC

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 14:52 



 
Profiel   

BB-dressuur starten?
Heb je ook geen startpas nodig.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 18:52 



 
Profiel   

Dan schrijf je een keer Weallride in?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 19:34 



 
Profiel   

Rondje BB starten? Zou dat wel mogen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 21:12 



 
Profiel   

Het is toch niet voor niks dat een 3 jarige pas vanaf oktober mee mag? Ga gewoon een keer op andere locatie rijden. Als je meerdere keren Z bent geweest kan je toch prima inschatten hoe een jury je ongeveer zou beoordelen

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 21:18 



 
Profiel   

Sjaco schreef
BB-dressuur starten?
Heb je ook geen startpas nodig.


Iemand op stal (professioneel ruiter) zei laatst dat je voor BB tegenwoordig dus ook een startpas nodig bent. Wel een gratis startpas, maar je moet hem dus nog steeds aanvragen om te kunnen starten..

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 21:19 



 
Profiel   

Texas02 schreef
Sjaco schreef
BB-dressuur starten?
Heb je ook geen startpas nodig.


Iemand op stal (professioneel ruiter) zei laatst dat je voor BB tegenwoordig dus ook een startpas nodig bent. Wel een gratis startpas, maar je moet hem dus nog steeds aanvragen om te kunnen starten..


Dat is echt niet waar. Gratis startpassen bestaan niet.
Alleen een Bixie-stempelkaart is gratis. En ik tref (als wedstrijdsecretariaat) regelmatig mensen die het verschil tussen Bixie en BB niet kennen.

Om BB (of Bixie) te mogen starten moetje wel lid v.d.KNHS zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 22:03 



 
Profiel   

Ook voor BB heb je tegenwoordig een startpas nodig die inderdaad gratis is. Ik heb hem zelf namelijk. Kan je gewoon via mijn knhs aanvragen, maar inderdaad pas vanaf 1 oktober

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 22:05 



 
Profiel   

Ik snap inmiddels hoe het zit. Er zijn idd gratis startpassen om BB te starten. KNHS heeft dit blijkbaar verzonnen om in te kunnen schrijven via Mijn KNHS.
In onze regio kun je gewoon via de mail inschrijven voor de BB als je geen startpas hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-08-21 22:25 



 
Profiel   

Jester_ schreef
Het is toch niet voor niks dat een 3 jarige pas vanaf oktober mee mag? Ga gewoon een keer op andere locatie rijden. Als je meerdere keren Z bent geweest kan je toch prima inschatten hoe een jury je ongeveer zou beoordelen

Ik snap de reden. Alleen gaat het hier over een maand verschil (terwijl de regel hetzelfde is voor een paard geboren in maart als een paard uit juli...). We zouden wel naar een jonge paardenrubriek mogen, maar omdat ik het haar voor de eerste keer wil besparen om 2 uur enkele reis op de trailer te staan zouden we niet op pad mogen.
Dat ik met meerdere paarden Z wel een beetje een inschatting kan maken klopt, toch ontvang ik ook graag feedback om mee verder te oefenen. Hier in de regio vragen profs dispensatie aan om met 3 jarige B te mogen starten of officiele wedstrijden, dan denk ik toch dat het niet zo'n gekke vraag is of ik een rondje HC mag rijden.

Het lijkt er inderdaad op dat we eerst een keer op ander terrein gaan oefenen en dan in oktober pas eens naar een wedstrijdje gaan.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 14:06 



 
Profiel   

Zijn er echt profs die dispensatie vragen om B te mogen starten? En krijgen ze die dan ook?
Ik ken ze eigenlijk alleen die jonge paarden competitie rijden, is ook prettig, mag je met meer in de baan. En als ze 4 worden gewoon L1 of zelfs L2 starten want meerendeel mag geen L1 meer.
En terecht trouwens.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 14:12 



 
Profiel   

xx_Irisje schreef
Zijn er echt profs die dispensatie vragen om B te mogen starten? En krijgen ze die dan ook?
Ik ken ze eigenlijk alleen die jonge paarden competitie rijden, is ook prettig, mag je met meer in de baan. En als ze 4 worden gewoon L1 of zelfs L2 starten want meerendeel mag geen L1 meer.
En terecht trouwens.


Ja hier im de regio zie ik dat het steeds meer een trend wordt om ook lagere klasses te starten met jongere paard. Ik vind het zelf niet goed want dit niveau van rijden is voor een beginnend wedstrijdruiter op dat niveau niet haalbaar, en daarmee ook wel eens minder leuk. Maar dat is een andere discussie.
Jonge paarden wedstrijden zijn er in deze uithoek van het land eigenlijk niet, dichtsbijzijnde is ruim 1 uur reistijd, wil je er meer dan 1 of 2 per jaar moet je nog verder.

Mijn eigen paard heb ik geen B gestart, hij was er immers niet volwassen genoeg voor. Die heb ik met 4 jaar vanaf april in het L1 en snel daarna L2 gestart. Maar dit paard en de situatie is gewoon heel anders waardoor ik wel graag iets sneller zou starten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 14:21 



 
Profiel   

Jester_ schreef
Het is toch niet voor niks dat een 3 jarige pas vanaf oktober mee mag? Ga gewoon een keer op andere locatie rijden. Als je meerdere keren Z bent geweest kan je toch prima inschatten hoe een jury je ongeveer zou beoordelen

Mee eens, ik start ze ook niet voor die tijd...
Ook geen proefgerichte clinics of oefenwedstrijden.
3,5 is al jong zat.

Proffs in de B ken ik trouwens niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 14:53 



 
Profiel   

Ja en die ene maand, waar doen we moeilijk over. Oktober is al vroeg zat voor een 3 jarige. Met 4 een proefje lopen is al vroeg zat.

Ik heb nog nooit gehoord of gezien dat iemand dispensatie kreeg voor B rijden, of je moet al 20 jaar niet meer gestart zijn

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 15:38 



 
Profiel   

De mijne was toen wat later ingereden, met 4,5 eerste proef en met 6 mocht hij gewoon het Z in... dus je hoeft ook geen haast te hebben om op tijd te zijn :P
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-08-21 15:46 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 27 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen