Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Aanleuning + galop tijdens B proef?

 
Profiel   

Hallo,

Binnenkort ga ik mijn eerste B proef rijden. Nu heb ik even het proefje doorgenomen (althans, waarvan ik hoop dat dat de juiste is) en er staat telkens ‘aanleuning’. Nu heb ik hierover een paar vragen.

1). Heb je elke seconde van het proefje juiste aanleuning nodig? Het lukt met oefenen vaak wel om bijna de hele proef de aanleuning te hebben, maar soms wordt het even verbroken voor een paar tellen voordat we weer in het ritme komen. Is dit erg? En kun je door vanwege dit nog steeds winstpunten rijden?

2). De galop is altijd al een dingetje geweest, nu heb ik het zo ver gekregen dat we gewoon op een rustig tempo kunnen galopperen, inclusief voltes en de hoeken.. Maar de aanleuning is er nog niet helemaal in de galop. Enkele passen wel, maar lang niet alles. Is dit heel erg?
Of zou ik nog langer moeten oefenen hiermee, voordat ik echt ga starten? (Ookal is dit meer voor de ‘ervaring’)

Wie oh wie kan helpen? :)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 22:02 



 
Profiel   

Ik zou het gewoon proberen. Je komt er maar op 1 manier achter denk ik dan _O-

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 22:20 



 
Profiel   

Mijn ervaring is dat de aanleuning, en de galop toch echt wel in orde moet zijn voor een winstpunt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 22:23 



 
Profiel   

Mijn aanleuning + galop was toch echt niet de hele proef stabiel, en heb toch winst kunnen rijden. Ja geen giga punten, maar het is zeker mogelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 22:24 



 
Profiel   

Gewoon gaan starten. Jullie krijgen als combinatie ervaring en feedback van de jury. Ondertussen tijdens de lessen door oefenen zodat de balans en aanleuning verbetert.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 22:30 



 
Profiel   

In een proef kun je sterke en minder sterke punten met elkaar compenseren. Vrijwel iedere combinatie heeft werkpunten.
Je hoeft niet perfect te rijden. En daarbij blijft het een jurysport. Niet alle juryleden beoordelen hetzelfde.
Gewoon proberen. Zelfs al zou je de eerste keren nog geen winstpunten rijden, doen jullie toch fijn ervaring op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 23-09-21 22:41 



 
Profiel   

Kan je instructie hier niet in adviseren? Ik neem aan dat zij wel goed weet hoe ze jullie niveau ongeveer zullen beoordelen.

Daarnaast is thuis rijden/oefenen bij lange na niet hetzelfde als "op wedstrijd" een rondje rijden.

Gewoon een keer starten kan natuurlijk geen kwaad, maar misschien is onderling starten een beter idee. Dat bespaart je ieder geval de kosten van eem startpas en dan kan je eens kijken hoe een wedstrijd in zijn werk gaat zonder dat er meteen meer "druk" achter komt te zitten

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 06:22 



 
Profiel   

Wat versta jij hier onder aanleuning? Het paard mag niet ineens de neus eruit steken of erg tegen de teugel komen. Als het paard netjes stil in verbinding rond galoppeert is het in de B al voldoende. Dan hoeft hij dus niet echt ‘rond’ te lopen. Maar je wilt geen onrustig beeld hebben.
Dus de aanleuning is in deze een stabiele veerkrachtige verbinding tussen de hand van de ruiter en de mond van het paard. Je wilt wel dat het paard de hand aanneemt en dus niet dat als jij wilt halsstrekken, het hoofd exact op dezelfde plek blijft en het paard de hand niet volgt.
Dus in de B hoeft hij niet de hele proef nageeflijk te blijven maar er moet wel een vriendelijke aanleuning zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 06:31 



 
Profiel   

Heb je les? Zo ja, leg het voor aan je instructrice. Zo nee, dan raad ik je aan les te nemen.

Je kunt trouwens heel makkelijk in je proevenboek opzoeken welke proef je in welke maand moet rijden.

Om antwoord te geven op je vraag: wanneer de galop niet goed voor elkaar is en de aanleuning niet bevestigd en stabiel, wordt het lastig een winstpunt te rijden vrees ik. Dat zijn gewoon best wel veel onderdelen alles bij elkaar, plus dat het algehele beeld beïnvloed wordt door een onrustige aanleuning.

Persoonlijk zou ik pas gaan starten als je die leerpunten verbeterd hebt. Maar nogmaals, leg het ook voor aan degene van wie je les hebt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 06:32 



 
Profiel   

Is het geen mogelijkheid dat je eerst een proefje online opstuurt? Dan ben je nog 'veilig' thuis en kan je je goed concentreren op je proef. Als je daar wordt afgerekend op aanleuning, is het misschien beter om te wachten met de fysieke wedstrijden, omdat daar toch ook meer bij komt aan spanning en prikkels.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 07:25 



 
Profiel   

De vraag is denk ik dan vooral: hoe rijd je je paard nageeflijk? Want als jouw aanleuning in orde is, is die dat in alle gangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 09:39 



 
Profiel   

Wat betreft vraag 1, de aanleuning hoeft niet perfect te zijn, maar het is ook een beetje afhankelijk van welk onderdeel je rijdt. Als je een grote volte rijdt en je paard drukt zich een paar passen eruit (zonder extreem tegen de hand te zijn), dan zal het meevallen hoe dat je cijfer beïnvloedt. Maar zit je net bij een onderdeel dat alleen bestaat uit een wending of een overgang en in zijn geheel maar een aantal passen is, dan zijn een paar passen tegen de hand komen ineens een groot onderdeel van de uitgevoerde oefening. Daar zul je dan wel strenger op worden afgestraft.

Vraag 2, mijn ervaring komt niet overeen net Suzanne. Een paard hoeft niet perfect nageeflijk te lopen, maar in de B wordt tegenwoordig wel verwacht dat hij "in de houding" loopt. Als dat niet lukt in galop, zul je er waarschijnlijk 5'en voor krijgen. Dat is in totaal 7x een 5 (2x overgang naar galop, 2x de volte in galop, 2x overgang terug, algemene galop cijfer aan het eind), dus daar moet je minstens 7x een 7 tegenover kunnen zetten als je een winstpunt wilt kunnen rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 09:59 



 
Profiel   

Als de aanleuning af en toe verbroken wordt krijg je daar wel lagere punten voor, maar kun je nog wel winst rijden. Galop zal dan een groter puntje zijn, loopt hij dan de hele tijd met zijn neus in de lucht en rug weg gedrukt, dan rij je niet meer mee voor winstpunten.

Maar het ligt er ook aan wat je wilt. Zie je wedstrijden al een leuke oefening en uitdaging om naar toe te trainen of wil je echt een zo goed mogelijke prestatie (winstpunten of winnen).

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 10:13 



 
Profiel   

Bowo schreef
Vraag 2, mijn ervaring komt niet overeen net Suzanne. Een paard hoeft niet perfect nageeflijk te lopen, maar in de B wordt tegenwoordig wel verwacht dat hij "in de houding" loopt. Als dat niet lukt in galop, zul je er waarschijnlijk 5'en voor krijgen. Dat is in totaal 7x een 5 (2x overgang naar galop, 2x de volte in galop, 2x overgang terug, algemene galop cijfer aan het eind), dus daar moet je minstens 7x een 7 tegenover kunnen zetten als je een winstpunt wilt kunnen rijden.


Dit ja :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 10:38 



 
Profiel   

Mijn objectieve mening aangezien het maar voor de ervaring is.

Gewoon doen. Hoe meer je op verplaatsing gaat des te meer kan je paard er ook aan wennen om op andere locaties te rijden.
Geen wintspunt? Pech volgende keer beter. En adhv de commentaar en tips kan je jezelf verbeteren.

Het gaat toch om het plezier en niet prestatiedruk?

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 11:50 



 
Profiel   

SweetVanille schreef
Bowo schreef
Vraag 2, mijn ervaring komt niet overeen net Suzanne. Een paard hoeft niet perfect nageeflijk te lopen, maar in de B wordt tegenwoordig wel verwacht dat hij "in de houding" loopt. Als dat niet lukt in galop, zul je er waarschijnlijk 5'en voor krijgen. Dat is in totaal 7x een 5 (2x overgang naar galop, 2x de volte in galop, 2x overgang terug, algemene galop cijfer aan het eind), dus daar moet je minstens 7x een 7 tegenover kunnen zetten als je een winstpunt wilt kunnen rijden.


Dit ja :j


Ik weet niet beter of een paard hoeft in de B niet perse ‘rond’ te lopen. Dat betekent niet dat hij zijn neus omhoog mag steken maar een vriendelijke verbinding waarbij het paard netjes naar de hand toeloopt hoort voldoende te zijn. Ik zie liever een paard wat actief van achteren naar voren naar de hand wordt gereden maar nog wat voor de loodlijn blijft, dan eentje die opgekruld met de kin op de borst rondloopt zonder impuls.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 13:57 



 
Profiel   

Als het paard maar niet tegen de hand komt is mijn ervaring.
En een onvoldoende kun je weer weg strepen als een ander onderdeel wel heel goed gaat natuurlijk. Dus of je winst kunt rijden hangt daar ook deels mee samen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 14:03 



 
Profiel   

Daarin zit misschien ook een beetje onduidelijkheid wat betreft termen. "Rond" lees ik als een paard wat in een afgebogen houding loopt, maar zonder daadwerkelijk nageeflijk te zijn en de hand te volgen.
Eventueel zou je "in de houding" nog net als een klein stapje verder kunnen zien, namelijk nog wat meer richting de loodlijn, maar dat is ook maar net interpretatie.
Maar zowel een paard dat met zijn neus er extreem uit loopt, of een paard dat zich oprolt met zijn kin op de borst, zijn beide ook niet "in de houding", als zou je in mijn ogen een oprollend paard eventueel nog wel als "rond" kunnen zien, want dat zijn ze wel (alleen op de verkeerde manier).

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 14:06 



 
Profiel   

Suzanne F. schreef
Ik weet niet beter of een paard hoeft in de B niet perse ‘rond’ te lopen. Dat betekent niet dat hij zijn neus omhoog mag steken maar een vriendelijke verbinding waarbij het paard netjes naar de hand toeloopt hoort voldoende te zijn. Ik zie liever een paard wat actief van achteren naar voren naar de hand wordt gereden maar nog wat voor de loodlijn blijft, dan eentje die opgekruld met de kin op de borst rondloopt zonder impuls.

Dit is ook mijn ervaring. Mijn paard loopt ook nog niet altijd met een constante aanleuning en wordt soms zelfs strak en tegen de hand door haar enthousiasme :')

Alsnog in een paar maanden 14 winstpunten gereden, waarvan 2x dubbele punten. Verschillende juries gaven wel bij me aan dat de aanleuning en het 'rond lopen' constanter moet voordat ik L1 ga starten, want dan zijn ze er wel strenger op.

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 14:11 



 
Profiel   

Maar jouw paard loopt dus wel stukjes in aanleuning. Maar welk cijfer krijg je voor onderdelen waar je paard voor meer dan de helft van het onderdeel er tegen komt?

En strak worden is inderdaad nog wel acceptabel in de B, zolang ze maar niet ook heel lang worden in de hals en/of zich eruit drukken.

Je kunt best starten hoor zonder constante aanleuning, maar het levert minder punten op. En als een paard dus in galop helemaal niet naar beneden komt, dan krijg je wel gewoon allemaal onvoldoendes voor de galop (bij de meeste jury's)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 14:22 



 
Profiel   

Dat is zo, als ze echt tegen de hand komt in een oefening, dan had ik doorgaans wel een 5 of 5,5 voor dat onderdeel. :j

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 14:32 



 
Profiel   

Gewoon gaan starten, dan kun je ook weer leren van het jurycommentaar :-)

Jullie kunnen zo lekker wedstrijdervaring op doen in de B en tegen de tijd dat je de aanleuning goed voor elkaar hebt en mooie punten gaat rijden ben je ook niet meer zenuwachtig voor een wedstrijd :-)

Ik ben zo een paar weken geleden voor het eerst met mijn paard gestart. Hij was nog nooit op vreemd terrein geweest, ik had al zeker 4 (?) jaar geen wedstrijdje gereden. Gewoon in de B om voor ons allebei weer even te wennen.
In de galop sprong hij overkruist en van de volte E-B-E hebben we de B niet dichter kunnen benaderen dan een meter of 2 :') .

Toch nog een winstpuntje gereden met als commentaar van de jury 'jammer van de galop' :-)

Helemaal prima, binnenkort gaan we weer en zo komen we samen in een mooi wedstrijdritme :-)

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 14:35 



 
Profiel   

Ik merkte ook vooral in de B dat het ging om stabiliteit. Liever constant net niet dan stukjes wel maar daarbij ook stukken die niet goed zijn, zoals tegen de hand of de neus naar voren

En idd gewoon een keer proberen, dan weet je zeker hoe de jury het beoordeelt :)
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 24-09-21 14:41 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 23 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen