Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Plaats een nieuw onderwerp

Punt voor verzorging

 
Profiel   

Afgelopen weekend weer eens met onze pony naar een dressuur wedstrijd. Smorgens de pony helemaal wassen, voetjes schrobben en olie er op. Staart wassen, kammen en vlechtje er in. Manen kammen en vlechten. Hoofdstel gewassen en ingevet. Zadel gepoetst. Laarzen blinkend schoon. Alle kleding gewassen en netjes aan. Punt voor verzorging 7. Wie kan mij vertellen hoe ik voor dat onderdeel een 9 of 10 kan scoren.
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 17:18 



 
Profiel   

Helaas geven de meeste jury leden daar een standaard cijfer voor (meestal een 8) met soms een paar uitzonderingen.

Wat voor dekje had je? Wat voor jasje had je aan? Haren in een knot? Heeft de pony wit? Was dat wit nog steeds wit?

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 17:22 



 
Profiel   

Vermoed dat het antwoord is: niet (of toevallig de juiste jury treffen). Denk dat verzorging ook niet echt iets is wat je voor een 10 kunt doen, aangezien standaard wordt verwacht dat zowel pony als ruiter netjes, schoon en gevlochten op wedstrijd verschijnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 17:22 



 
Profiel   

Wat jij omschrijft is de normale voorbereiding voor een wedstrijd. Zoals al gezegd geven de meeste jury's een 7 of 8, daar moet je het mee doen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 17:27 



 
Profiel   

Hele goede vraag dit! Ik ben ook wel benieuwd :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 17:30 



 
Profiel   

Ik weet best een paar dingen die je bij een specifieke jury een punt meer of minder opleveren.

Punt extra: een schimmel die daadwerkelijk wit is (maar als je geen schimmel hebt, krijg je dus standaard lager dan een schone schimmel)

Punt minder:
- forse ruiter
- geen klassieke zwart/witte outfit
- paard dat erg bezweet is

Paardensport is een beetje apart af en toe.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 17:37 



 
Profiel   

Ik gaf altijd een 7. Als je een 10 geeft kunnen ze op 4 andere onderdelen een 5 rijden en dan zitten ze nog goed. :+ Ik geef veel liever een 8 of 9 voor een mooie volte dan voor de verzorging. Het gaat om het rijden, niet de verzorging. Ruiters hebben meer aan een 8 voor een volte dan een 8 voor verzorging.

Maar goed, ik jureer niet meer maar dit was hoe ik het deed.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 17:44 



 
Profiel   

Misschien is de Instagram van smart grooming interessant. Het is Engels, daar gaan ze echt een stapje verder in de verzorging

https://instagram.com/smart_grooming?ut ... =copy_link

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 17:44 



 
Profiel   

Bowo schreef
Ik weet best een paar dingen die je bij een specifieke jury een punt meer of minder opleveren.

Punt extra: een schimmel die daadwerkelijk wit is (maar als je geen schimmel hebt, krijg je dus standaard lager dan een schone schimmel)

Punt minder:
- forse ruiter
- geen klassieke zwart/witte outfit
- paard dat erg bezweet is

Paardensport is een beetje apart af en toe.

Wauw, ben ik blij dat ik geen punt voor de verzorging meer krijg. Dan zou ik standaard 3 punten lager zitten. :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 17:45 



 
Profiel   

Niet inderdaad :D

Ik denk om de reden die bellatrix aangeeft. Als je een 10 rijd, kan je op behoorlijk wat andere onderdelen niet voldoende rijden, maar toch je punt halen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 18:13 



 
Profiel   

Bowo schreef
Ik weet best een paar dingen die je bij een specifieke jury een punt meer of minder opleveren.

Punt extra: een schimmel die daadwerkelijk wit is (maar als je geen schimmel hebt, krijg je dus standaard lager dan een schone schimmel)

Punt minder:
- forse ruiter
- geen klassieke zwart/witte outfit
- paard dat erg bezweet is

Paardensport is een beetje apart af en toe.

Dit is echt niet ok en ik ken ook gelukkig geen enkele jury die dit zo doet.

Ik zit zelf meestal tussen een 7 en een 8. Ik heb ooit een keer een 9 gegeven aan iemand met een tinker die zelfs de vetlokken had uitgeplozen, maar dat is in die 20 jaar maar 1 keer voorgekomen.

Wat ik belangrijk vind:
Eigen haren in een vlecht, een knot of netje
Geen stro of zaagsel in de staart
Handschoentjes aan
Een schoon dekje (of in ieder geval eentje waar je aan kan zien dat hij schoon was toen hij erop ging)
Geen mestvlekken
Schone bitringen (geen aanslag van meerdere dagen)
Gepoetste laarzen
Nette conditie van het paard (niet te mager of tonnetje rond)

Maar ik kom uit een tijd waarin je ook werd geacht om netjes in de les te verschijnen, bij een gevonden strootje in de staart kon je vertrekken tot het netjes was.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 18:19 



 
Profiel   

Ik zou er van uit gaan dat een 7 of 8 helemaal prima is. Ik denk dat bijna elke jury dat aardig standaard invult. Mede om wat hier boven genoemd wordt. Een 10 betekent dat je 4 x een 5 kunt inhalen.

Ik denk dat het enige waarvoor je hier aftrek kunt krijgen is als je je spul niet voor elkaar hebt. Denk aan kapot zadel. Of modder voeten.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 18:54 



 
Profiel   

cjb schreef
Afgelopen weekend weer eens met onze pony naar een dressuur wedstrijd. Smorgens de pony helemaal wassen, voetjes schrobben en olie er op. Staart wassen, kammen en vlechtje er in. Manen kammen en vlechten. Hoofdstel gewassen en ingevet. Zadel gepoetst. Laarzen blinkend schoon. Alle kleding gewassen en netjes aan. Punt voor verzorging 7. Wie kan mij vertellen hoe ik voor dat onderdeel een 9 of 10 kan scoren.

Dit is toch een normale wedstrijd voorbereiding? Vind een 7 of 8 echt een keurig cijfer :j verdere uitleg is al gegeven :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 19:00 



 
Profiel   

In de verzorging wordt ook de conditie van het paard meegenomen. Dus als een jury daar iets van vindt dan kun je poetsen tot je een ons weegt maar blijf je toch op een lager cijfer hangen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 07-10-21 19:44 



 
Profiel   

[/quote]
Dit is toch een normale wedstrijd voorbereiding? Vind een 7 of 8 echt een keurig cijfer :j verdere uitleg is al gegeven :)[/quote]

Klopt 7 of 8 is een mooi punt, daarover ik ga ook niet klagen. Maar vroeg me wel af wat ik nog meer zou kunnen doen om die 9 of 10 een keer te krijgen.

Standaard cijfers voor een onderdeel ben ik niet zo voor. Net zomin als de 5-6-7 jury.
met alleen aantekeningen bij de 5

Ik zie liever een jury die tussen de 2 en 9 jureert.
Met zowel aandachtspunten als complimenten op de coupon. Wat goed is mag ook benoemd worden.
Maar dat is een andere discussie.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 10:45 



 
Profiel   

Je kunt niets doen voor die 9 of 10.
Zelfs met mijn spierwit gewassen schimmeltje kreeg ik meestal een 7, heel soms een 8.
Terwijl omstanders vaak vroegen, hoe krijg jij die staart zo wit?!
Nou daar gaat elke dag werk in zitten, niet alleen de dag van wedstrijd, maar elke dag waste ik een pisvlek op het lijf weg, elke week waste ik de staart, ook als er geen wedstrijd was.
Dus echt zoveel meer werk dan de bruintjes die ik reed.
Maar een 7 of 8 is een dikke voldoende, dus meer zou niet terecht zijn.

Ik had overigens mijn punten ook liever bij het rijden, dat is wat telt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 10:51 



 
Profiel   

cjb schreef
Klopt 7 of 8 is een mooi punt, daarover ik ga ook niet klagen. Maar vroeg me wel af wat ik nog meer zou kunnen doen om die 9 of 10 een keer te krijgen.

Standaard cijfers voor een onderdeel ben ik niet zo voor. Net zomin als de 5-6-7 jury.
met alleen aantekeningen bij de 5

Ik zie liever een jury die tussen de 2 en 9 jureert.
Met zowel aandachtspunten als complimenten op de coupon. Wat goed is mag ook benoemd worden.
Maar dat is een andere discussie.


Die juryleden zijn er zat, maar die punten moet je niet willen halen voor verzorging. Dat heeft niks met rijden te maken. Die 2 en 9 of 10 worden gegeven voor het rijden als je dat onderdeel ook echr zo slecht of goed rijdt.

Naast schoon en verzorgd is het ook de conditie, bespiering eb dik of mager dus. Maar je snapt dat als je een 9 of 10 voor verzorging krijgt je onvoldoendes voor het rijden kan compenseren? Dan wordt het plaatje belangrijker als het rijden en dat willen we juist niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 10:56 



 
Profiel   

Over die 5-6-7 jury: ik schreef vaak voor een jurylid en daar heb ik ooit aan gevraagd hoe het toch kon dat er zo veel 5-6-7 uitgedeeld werd. Toen vroeg ze me om eens mee te kijken. Voila, zodra je echt gaat kijken zie je ook dat het vaak niet beter is dan dat 6je. Gewoon oké uitgevoerd, niets bijzonders... ja, das n 6.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 11:02 



 
Profiel   

Vjestagirl schreef
Over die 5-6-7 jury: ik schreef vaak voor een jurylid en daar heb ik ooit aan gevraagd hoe het toch kon dat er zo veel 5-6-7 uitgedeeld werd. Toen vroeg ze me om eens mee te kijken. Voila, zodra je echt gaat kijken zie je ook dat het vaak niet beter is dan dat 6je. Gewoon oké uitgevoerd, niets bijzonders... ja, das n 6.

Eens
Ik was ook vaak een 6jes ruiter.
Ik had meestal springpaarden die een nette draf hadden maar niets apart.
De hoogste punten haalde met galop onderdelen, maar dat word pas leuk als je (eenvoudige) wissels en zo krijgt. Dan kwamen er achten.
Maar die volte in draf/galop en die overgang, wat moet je daar voor geven als die gewoon rond is, niet tegen de hand? Dat is toch ook een 7 en meer niet.
Middendraf vonden die paarden vaak niet leuk, dus ja een 6je meer was het niet waard.
Achterwaarts dan wel weer vaak een 8.
Ik had meestal een WP, in die tijd vaak groepen van tegen de 30 ruiters.
En zat vaak bij de eerste 10, maar niet vaak eerste of tweede, dat waren echt de beter lopende paarden.
En dat was ook prima. Klopte gewoon vaak ook met mijn beeld.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 11:11 



 
Profiel   

Ik vind dat een 10 voor verzorging ingecalculeerd moet zijn ,zodoende dat het rijden toch voldoende is met die 10. Anders moeten ze geen 10 meetellen bij maximaal te behalen punten , want dat blijkt dus niet haalbaar te zijn (niet dat iemand ooit 100 procent heeft gereden) en dat klopt niet . Zet dan bij dat onderdeel maximaal een 7 of 8. Heb ooit wel 1 keer een 9 gekregen, maar dat komt niet veel voor denk ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 11:47 



 
Profiel   

Mijn zus had een 9 voor de verzorging en als groom was ik daar super trots op :')

Pony is zweetvos met spierwitte manen en zilveren staart. Brede bles, 2 hoge witte benen achter, 2 lage voor. Dus ook wel een pony waar je makkelijk aan ziet hoeveel moeite er gedaan is aan wassen etc. Verder gebruik ik veel hoeflak, Ultra Final Touch en Ultra spul voor rond de ogen en mond. Vooral de final touch flink in de staart, werd zelfs toen aangesproken door iemand omdat haar staart in de zon zo mooi was.

Verder alle riempjes netjes door de passantjes. Na opstappen nog even zand van de laarzen en beugels, doekje over de laarzen.

Maar het is vaker gewoon een 8, dus het is ook gewoon geluk hebben.

Wel valt het me echt op dat er veel mensen de ring in gaan met riempjes los, dus niet netjes door de passantjes. Of de frontriem scheef. Dat soort kleine dingetjes. Of het echt verschil maakt geen idee, maar netjes staat het niet :+ Voor je op stapt even een rondje om je paard lopen en alles checken..


Maar ik ben wel echt een pietlut daarmee. Kon me ook helemaal kapot ergeren aan paarden op de Olympische spelen, die helemaal perfect waren, maar dan zoomen ze in op de hoeven en die waren bij veel paarden echt goor vond ik :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 12:08 



 
Profiel   

Ik denk dat het antwoord op je vragen al gegeven is :)

Ik geef zelf standaard een 8, dat wordt minder indien het paard niet schoon is, jasje schreef geknoopt enz.

De meeste juryleden zullen zeker die tweeën en tienen wel durven geven, maar in de praktijk komt dat vrijwel niet voor in 1 proef aangezien je dan een paard hebt wat voor het ene onderdeel blijkbaar nog helemaal niet klaar is en het andere ver boven niveau uitvoert.
Dat gebeurt een enkele keer bij zeer getalenteerde sensibele paarden die bijvoorbeeld compleet uit de plaat gaan bij een gebroken lijn omdat ze schrikken en vervolgens de middendraf voor een 9 uitvoeren als de ruiter het paard weer voor elkaar heeft bij dat onderdeel.

Het gros van de paarden voert de onderdelen gewoon uit voor die 5/6/7, wat vjestagirl ook al zegt.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 12:12 



 
Profiel   

Ik heb een keer een 10 gehad, toen had ik niets bijzonders gedaan, maar dat was een jury die zoals ze weleens zeggen aan het sinterklazen was, want toen vielen er ook echt hele hoge punten (was wel een manegewedstrijd). Ik vind het wel goed om te doen als een jonge ruiter in een lage proef echt doorzet als ze bv gevallen zijn, de pony erg veel schrikt... Maar in andere gevallen heb ik zoiets van liever een winstpunt met een 7 voor verzorging dan net aan je winstpunt halen door een jury die een 10 geeft op verzorging.

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 12:19 



 
Profiel   

in het punt verzorging is het niet alleen het schoon en verzorgd zijn, maar ook de conditie paard/pony telt mee.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 08-10-21 12:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 1 [ 24 berichten ]
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen