Schokkend ..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Suzanne F.

Berichten: 49173
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:14

Ayasha schreef:
Ik snap de onduidelijkheid en het bezwaar eigenlijk niet. Binnen de hekjes moet het individueel kunnen gebeuren. Zoals ik het begrijp is deze begeleider mee binnen gegaan tussen de hekjes. Dan is de uitsluiting gewoon terecht lijkt me zoals ik de regels lees. :?
Had dat dier gewoon los gelaten vlak buiten de hekjes en er was geen issue geweest lijkt me.


Eens. Eenmaal de ring in is er geen hulp van derden. Zo moeilijk te begrijpen is dat niet toch? Pony aan de lijn en je knipt hem los als hij de baan in gaat.

Verder kan ik alleen maar concluderen dat ik heel blij ben geen KNHS jury meer te zijn. Wat een oliebol je allemaal over je heen krijgt, niet normaal. Zoveel negativiteit en gezeur. En daarvoor offer je je vrije weekenden op met uren koukleumen op een harde stoel en dan gezeur toe krijgen. Mij niet meer gezien.

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:17

Ayasha schreef:
VValar schreef:
Jij mag daarover uiteraard je mening hebben. Ik ben het daar niet mee eens. Je kan tig keer oefenen met een hete, en het zal allicht beter worden (dat is de bedoeling tenminste). Maar verschijnt er dan ineens een reclamebord of kerstboom langs de ring, dan is de situatie ineens weer compleet nieuw. Op dat soort dingen valt slecht te oefenen op simpele wedstrijdjes.

Overigens weet ik totaal niet of de pony in kwestie hier überhaupt van schrok en daarom begeleiding nodig had.

Bovendien maken we ons allemaal schuldig aan ‘hulp van derden’ als we het reglement moeten lezen zoals de KNHS het blijkbaar bedoelt. Dan mogen we na de baanbetreding en vóór de proef als voorlezer/instructeur/ouders ook niet meer zeggen dat ie zo goed loopt of ff been geven of rijd nog maar een rondje voordat we beginnen.

Spreek voor jezelf. :+ Dat mag nl. bij mijn weten ook niet. Of iig in België krijg je daar in het beste geval een opmerking over. Eens in de ring mag je lezer alleen nog maar lezen en pas vanaf dat het belletje gegaan is. Noch mijn trainer (als die al mee is) noch mijn lezer zullen nog wat zeggen zodra ik zelfs maar rond de ring aan het rijden ben (wij moeten in de meeste gevallen buiten om verkennen.) Dat zijn gewoon de regels en daar houd je je aan. :?

996981: dus? Die andere kinderen hebben het ook zonder hulp gedaan toch gezien zij de enige zijn die uit gesloten zijn?
Laat ik het anders zeggen: Dan is de combinatie nog niet klaar om op kampioenschap te gaan.

Dat is een belachelijke conclusie. Het zijn levende wezens die kunnen reageren op omstandigheden. Die reactie hoeft niet iedere keer hetzelfde te zijn en zelfs bij de meest ervaren combi’s valt wel eens wat voor. Zijn die dan ook ineens als combinatie niet klaar om te starten? :+

Mei 2021 durfde Bohemian met Catharine Dufour de ring niet in. Ga jij haar laten weten dat ze er nog niet aan toe is om met dat paard op concours te gaan?

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Schokkend ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:40

Het was de eerste keer dat de pony op concours ging. Waarom dan niet HC starten?

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:43

Cayenne schreef:
Het was de eerste keer dat de pony op concours ging. Waarom dan niet HC starten?


Dat is de "discussie" toch helemaal niet, :roll:

VValar schreef:
Het gaat er om dat iedereen die dit doet voordat de proef start waarschijnlijk niet eens weet dat het niet mag. Iedereen die dit doet interpreteert die regel dus: bij aanvang van je PROEF. En niet bij binnenkomst van de baan. Daar is de commotie dus nu ook over ontstaan. De regel is niet duidelijk of eenduidig. Dus ja, ik spreek voor mezelf. En menig ander waarvoor deze regels niet duidelijk zijn.


:j

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:44

BloemBloem schreef:
Cayenne schreef:
Het was de eerste keer dat de pony op concours ging. Waarom dan niet HC starten?


Dat is de "discussie" toch helemaal niet, :roll:



Waarom niet? Dan had Nicole namelijk wel met de pony naar binnen kunnen lopen.
Overigens mag je de kinderachtige eyeroll voor je houden :)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 11-02-22 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:44

Wellicht bij een “gewone” wedstrijd was het door de
Vingers gezien maar bij een kampioenschap is het toch juist logisch dat regels worden nageleefd?

En dat er via sociale media er op los wordt geblaat is schandalig, iedereen vormt een mening, iedereen roept de ergste dingen… schandalig

Roodvos

Berichten: 6652
Geregistreerd: 03-04-04
Woonplaats: Op een bult SiO2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:48

Cayenne schreef:
Het was de eerste keer dat de pony op concours ging. Waarom dan niet HC starten?

Waarom wel HC starten? Als je gelijk met een onervaren paard in de M of Z kan/wil/moet beginnen vind ik dat wat anders. Maar voor de B/L heb ik ook echt nog nooit gedaan. Ook niet met mijn heethoofden. Wat kan er nou helemaal gebeuren? In de B kan je nog geen verliespunten halen, en als het toevallig heel fijn loopt krijg je met HC geen winstpunt. In de L1 kan je wel verlies rijden maar niet degraderen (tenzij ze dat inmiddels veranderd hebben). Dus in het slechtste geval krijg je verlies en moet je een (paar) winstpunt(en) extra rijden.

Verder gelden voor HC dezelfde regels, behalve dacht ik meenemen van zweepje in de M/Z. Dus HC starten levert je eigenlijk heel weinig op naar mijn mening.

BloemBloem

Berichten: 16578
Geregistreerd: 21-05-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 15:52

Cayenne schreef:
Waarom niet? Dan had Nicole namelijk wel met de pony naar binnen kunnen lopen.
Overigens mag je de kinderachtige eyeroll voor je houden :)


Ik zal er nog één plaatsen, :roll:

De regel zoals omschreven is blijkbaar onduidelijk, anders was
er niet zo veel "ophef" over ontstaan.

Bedreigingen, tegen wie dan ook, vind ik echt uit den boze!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110639
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:00

BloemBloem schreef:
Cayenne schreef:
Waarom niet? Dan had Nicole namelijk wel met de pony naar binnen kunnen lopen.
Overigens mag je de kinderachtige eyeroll voor je houden :)


Ik zal er nog één plaatsen, :roll:

De regel zoals omschreven is blijkbaar onduidelijk, anders was
er niet zo veel "ophef" over ontstaan.

Bedreigingen, tegen wie dan ook, vind ik echt uit den boze!


:') :')

Bedreigingen in wat voor vorm ook zijn altijd een teken van zwakte en kunnen echt niet.
Maar verder zijn regels gewoon regels. Jammer maar een goede les voor de volgende keer.
En weer doorrrrrr..
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 11-02-22 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Mer1980

Berichten: 18823
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:01

Regels zijn regels, maar veelal volgt er eerst een waarschuwing alvorens men meteen overgaat tot uitsluiting. Pony is alleen even naar binnen geholpen, regels zijn hier dus blijkbaar niet eens duidelijk in dus waarschijnlijk is deze situatie ook aan te vechten. Als pony de hele bak door geholpen was en niet alleen even naar binnen had ik de situatie heel anders gevonden. Nu is het alleen even de bak in geholpen, waar dus blijkbaar geen duidelijke regel over is. De jury is in dit geval vrij kinderachtig. Echter doodsbedreigingen zijn nooit goed te praten, maar is dus door derden gedaan en niet door de combinatie en mensen die erbij hoorden. Arm kind trouwens meteen de wedstrijd verziekt door een overijverige jury. Erg jammer. Aan de KNHS om dit gewoon duidelijker te verwoorden.

Getup

Berichten: 8263
Geregistreerd: 27-01-07

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:21

Dit was een harde les en zal ze nooit meer gebeuren.

Knhs moet t even duidelijker opschrijven ...

En op naar de volgende wedstrijd....

Qimm

Berichten: 15156
Geregistreerd: 04-08-05
Woonplaats: 't oost'n

Re: Schokkend ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:26

Gewoon lering trekken uit de situatie en niet proberen de schuld ergens anders te leggen. Als het werkelijk zo onduidelijk was zouden veel meer mensen dezelfde fout maken denk ik dan maar.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:35

996981 schreef:
Ayasha schreef:
Spreek voor jezelf. :+ Dat mag nl. bij mijn weten ook niet. Of iig in België krijg je daar in het beste geval een opmerking over. Eens in de ring mag je lezer alleen nog maar lezen en pas vanaf dat het belletje gegaan is. Noch mijn trainer (als die al mee is) noch mijn lezer zullen nog wat zeggen zodra ik zelfs maar rond de ring aan het rijden ben (wij moeten in de meeste gevallen buiten om verkennen.) Dat zijn gewoon de regels en daar houd je je aan. :?

996981: dus? Die andere kinderen hebben het ook zonder hulp gedaan toch gezien zij de enige zijn die uit gesloten zijn?
Laat ik het anders zeggen: Dan is de combinatie nog niet klaar om op kampioenschap te gaan.

Dat is een belachelijke conclusie. Het zijn levende wezens die kunnen reageren op omstandigheden. Die reactie hoeft niet iedere keer hetzelfde te zijn en zelfs bij de meest ervaren combi’s valt wel eens wat voor. Zijn die dan ook ineens als combinatie niet klaar om te starten? :+

Mei 2021 durfde Bohemian met Catharine Dufour de ring niet in. Ga jij haar laten weten dat ze er nog niet aan toe is om met dat paard op concours te gaan?

Hoe heeft Catharine Dufour dat opgelost? Zijn ze met haar mee de ring in gewandeld?

Ik weet als geen ander dat ze onverwacht kunnen reageren maar ín de ring moet je dat alleen oplossen, zo simpel is het. Snap niet waarom je dat er bij betrekt want dat doet er eigenlijk niet eens toe. Het gaat niet om wat die pony wel of niet gedaan heeft of had zonder begeleiding. Het gaat er om dat die begeleiding niet de ring mee on had mogen lopen ‘om stress te vermijden.’
Het was een kampioenschap, geen oefenwedstrijd. Wil je dat kunnen doen ga je op oefenwedstrijd. Daar zijn ze nu eenmaal voor.

Heb het even opgezocht. Blijkt dat ik haar dat niet hoef te vertellen:
Citaat:
maar in de Spécial volgde uitsluiting, omdat Dufour de ruin de ring niet binnen kreeg. Een domper voor het Deense team, maar Dufour blijft optimistisch. "oliebol happens, we gaan weer naar huis en oefenen verder."
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 11-02-22 16:43, in het totaal 1 keer bewerkt

BigOne
Berichten: 38193
Geregistreerd: 03-08-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:40

Ik heb jaren voorgelezen en kids begeleid, ook op veel kampioenschappen en echt nog nooit gezien dat een begeleider mee de ring instapte. Was voor iedereen duidelijk dat dat verboden was. Net als tussendoor even een opmerking maken. Maar vind het wel fiks bestraft en misschien dan toch de regels nog duidelijker neerzetten.

Fly_high

Berichten: 3298
Geregistreerd: 01-09-20

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:48

Ayasha schreef:
Hoe heeft Catharine Dufour dat opgelost? Zijn ze met haar mee de ring in gewandeld?


Uit nieuwsgierigheid opgezocht maar bij die amazone was het uiteindelijk uitsluiting, paard was niet te overtuigen ;)

Maar verder ben ik het helemaal met jou eens, meewandelen is prima met oefenwedstrijdjes, clinics, noem maar op, maar op wedstrijd is het gewoon niet de bedoeling. En wat er in dit geval gebeurd is, is over het algemeen geen veelgemaakte fout op laag niveau, dus blijkbaar valt het mee hoe onduidelijk deze regel is verwoord.

Overigens snap ik het hele betoog over de noodzaak om te helpen bij onbekende objecten in of langs de ring niet zo, met springen/crossen staan er nog meer gekke dingen in de baan en er wandelt niemand mee naar de hindernissen toe "om stress te vermijden", ook niet bij de pony's :P moet elke ruiter maar zelf uitzoeken.

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:51

Ayasha schreef:
996981 schreef:

Dat is een belachelijke conclusie. Het zijn levende wezens die kunnen reageren op omstandigheden. Die reactie hoeft niet iedere keer hetzelfde te zijn en zelfs bij de meest ervaren combi’s valt wel eens wat voor. Zijn die dan ook ineens als combinatie niet klaar om te starten? :+

Mei 2021 durfde Bohemian met Catharine Dufour de ring niet in. Ga jij haar laten weten dat ze er nog niet aan toe is om met dat paard op concours te gaan?

Hoe heeft Catharine Dufour dat opgelost? Zijn ze met haar mee de ring in gewandeld?

Ik weet als geen ander dat ze onverwacht kunnen reageren maar ín de ring moet je dat alleen oplossen, zo simpel is het. Snap niet waarom je dat er bij betrekt want dat doet er eigenlijk niet eens toe. Het gaat niet om wat die pony wel of niet gedaan heeft of had zonder begeleiding. Het gaat er om dat die begeleiding niet de ring mee on had mogen lopen ‘om stress te vermijden.’
Het was een kampioenschap, geen oefenwedstrijd. Wil je dat kunnen doen ga je op oefenwedstrijd. Daar zijn ze nu eenmaal voor.

Heb het even opgezocht. Blijkt dat ik haar dat niet hoef te vertellen:
Citaat:
maar in de Spécial volgde uitsluiting, omdat Dufour de ruin de ring niet binnen kreeg. Een domper voor het Deense team, maar Dufour blijft optimistisch. "oliebol happens, we gaan weer naar huis en oefenen verder."

Nee natuurlijk is niemand meegewandeld. Op dat niveau start je buiten de ring. Na de bel heb je 45 sec om de ring binnen te komen en de proef te beginnen. Zodra de bel geklonken heeft, mag je geen hulp meer krijgen.

Logischerwijs zou dit bij KNHS concoursen hetzelfde zijn. Daar klinkt de bel echter pas ná het betreden van de ring. Niet ervoor.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 16:58

Hoe dan ook een verdrietige situatie voor de ruiter en begeleiders.
Waar ik benieuwd naar ben; was er mogelijkheid tot ring verkennen? En hebben jullie hier gebruik van gemaakt? Hier kan je vaak een dag van te voren of voor aanvang van de rubrieken even baan verkennen. De mijne gaat altijd maar kan nog wel eens op de rem gaan. En ja ervaring genoeg we zijn in de L1 begonnen en nu zzzwaar. Op het laatste concours was er ring verkennen voor aanvang en in de pauzes. Ik had pech met mijn starttijden want ik
Mocht precies voor de eerste pauze dus vroeg naar concours toe. Paardlief uit de trailer en aan t halstertje door de baan wezen wandelen omdat ik er niet te vroeg op wilde zitten.

Voor de knhs een punt van aandacht om het duidelijker te omschrijven. Ik ben zelf jurylid en het ik heb vaker toegestaan om in elk geval te helpen een baan binnen te komen maar dan direct beest los en rijden.
Zelf ook wel eens even een ander paard gevraagd om voor te gaan om tussen de hekjes door te komen en dan ging de andere ruiter meteen de baan uit. Nooit geweten als jurylid en heel actief ruiter dat het naar binnen helpen niet mocht

Kabayo

Berichten: 13902
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Re: Schokkend ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:16

Nimber er was baanverkennen inderdaad
Afbeelding

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:18

996981:
Dus welk punt wilde je maken met dufour er bij te betrekken?

Begeleider had gewoon moeten lossen voor het betreden van de ring. Klaar. Niet over zeuren, les uit leren en verder. Zuur? Ja. Maar om er nu een social media drama om te maken in de hoop dat je via sociale druk toch nog een kampioenschap kan starten waar je eigenlijk voor uitgesloten bent... Tja.....

996981
Berichten: 9715
Geregistreerd: 16-02-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:23

Ayasha schreef:
996981:
Dus welk punt wilde je maken met dufour er bij te betrekken?

Begeleider had gewoon moeten lossen voor het betreden van de ring. Klaar. Niet over zeuren, les uit leren en verder. Zuur? Ja. Maar om er nu een social media drama om te maken in de hoop dat je via sociale druk toch nog een kampioenschap kan starten waar je eigenlijk voor uitgesloten bent... Tja.....

Dat je conclusie dat een combinatie niet klaar is om op concours te gaan als je een keer de ring niet in komt onzin is

Ayasha
Blogger

Berichten: 57928
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:28

996981 schreef:
Ayasha schreef:
996981:
Dus welk punt wilde je maken met dufour er bij te betrekken?

Begeleider had gewoon moeten lossen voor het betreden van de ring. Klaar. Niet over zeuren, les uit leren en verder. Zuur? Ja. Maar om er nu een social media drama om te maken in de hoop dat je via sociale druk toch nog een kampioenschap kan starten waar je eigenlijk voor uitgesloten bent... Tja.....

Dat je conclusie dat een combinatie niet klaar is om op concours te gaan als je een keer de ring niet in komt onzin is

De conclusie is dat je dan niet klaar bent voor die wedstrijd waarop dat gebeurt. FFS. Dan ga je naar huis en denk je ‘klote’ en je gaat verder met je leven.
Kan je dat niet en moet je een gaan schoppen dán ben je IMO niet klaar voor wedstrijd rijden nee. Pechdagen horen er bij.

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:45

Ayasha schreef:
De conclusie is dat je dan niet klaar bent voor die wedstrijd waarop dat gebeurt. FFS. Dan ga je naar huis en denk je ‘klote’ en je gaat verder met je leven.
Kan je dat niet en moet je een gaan schoppen dán ben je IMO niet klaar voor wedstrijd rijden nee. Pechdagen horen er bij.


De discussie is hier niet of een combinatie wel/niet klaar is voor een betreffende wedstrijd.
De conclusie die je wel kunt trekken is dat het reglement op dit punt dusdanig onduidelijk is, dat een legio aan mensen hier een andere interpretatie aan geeft.
Als het een kant en klare zaak was dan had het ook niet zoveel reacties teweeg gebracht.

Padoertje
Berichten: 1518
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:50

VValar schreef:
Ayasha schreef:
De conclusie is dat je dan niet klaar bent voor die wedstrijd waarop dat gebeurt. FFS. Dan ga je naar huis en denk je ‘klote’ en je gaat verder met je leven.
Kan je dat niet en moet je een gaan schoppen dán ben je IMO niet klaar voor wedstrijd rijden nee. Pechdagen horen er bij.


De discussie is hier niet of een combinatie wel/niet klaar is voor een betreffende wedstrijd.
De conclusie die je wel kunt trekken is dat het reglement op dit punt dusdanig onduidelijk is, dat een legio aan mensen hier een andere interpretatie aan geeft.
Als het een kant en klare zaak was dan had het ook niet zoveel reacties teweeg gebracht.


Reglement is niet zozeer onduidelijk; gros leest nooit een wedstrijd-of kampioenschapsreglement voordat ze op pad gaan, dus dan kom je achteraf voor verrassingen te staan.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Schokkend ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 17:58

Ik heb ook het idee dat veel nu de regels lezen met een emotie… zielig voor het ruitertje, die achterlijke knhs, te strikte jury…

Als ik de regels lees vind ik ze toch vrij duidelijk. En nogmaals, juist op kampioenschappen moet je de regels goed naleven. Neemt niet weg dat ik het ook sneu vind voor haar dat ze niet meer mee kon doen, wellicht was een waarschuwing en opnieuw aankomen rijden passender geweest maar ja -O-

VValar

Berichten: 6579
Geregistreerd: 05-07-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:11

Padoertje schreef:
Reglement is niet zozeer onduidelijk; gros leest nooit een wedstrijd-of kampioenschapsreglement voordat ze op pad gaan, dus dan kom je achteraf voor verrassingen te staan.


Al die actieve juryleden die de reglementen wel behoren te weten zijn het hier onderling ook niet over eens. Dus bovenstaande is weer een aanname die wellicht waar kan zijn, maar in deze niet correct.