Schokkend ..

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:21

Gwenvd schreef:
Ik heb ook het idee dat veel nu de regels lezen met een emotie… zielig voor het ruitertje, die achterlijke knhs, te strikte jury…

Als ik de regels lees vind ik ze toch vrij duidelijk. En nogmaals, juist op kampioenschappen moet je de regels goed naleven. Neemt niet weg dat ik het ook sneu vind voor haar dat ze niet meer mee kon doen, wellicht was een waarschuwing en opnieuw aankomen rijden passender geweest maar ja -O-

Dit. Ik krijg hier meer het ‘gegokt en verloren’ ide bij dan ‘het is onduidelijk’. Als je niet gaat zoeken naar achterpoortjes is er niks onduidelijk aan.

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 18:31

Ayasha schreef:
Gwenvd schreef:
Ik heb ook het idee dat veel nu de regels lezen met een emotie… zielig voor het ruitertje, die achterlijke knhs, te strikte jury…

Als ik de regels lees vind ik ze toch vrij duidelijk. En nogmaals, juist op kampioenschappen moet je de regels goed naleven. Neemt niet weg dat ik het ook sneu vind voor haar dat ze niet meer mee kon doen, wellicht was een waarschuwing en opnieuw aankomen rijden passender geweest maar ja -O-

Dit. Ik krijg hier meer het ‘gegokt en verloren’ ide bij dan ‘het is onduidelijk’. Als je niet gaat zoeken naar achterpoortjes is er niks onduidelijk aan.


Neehoor, het is wel voor interpretatie vatbaar, omdat volgens de reglementen de proef begint bij binnenkomen bij A en eindigt bij het afgroeten. Zie artikel 115 in het dressuurreglement.
En hulp van derden (onder andere naar binnen begeleiden) mag niet als de proef begonnen is. Dus wanneer is de proef dan begonnen? Dat is nu de discussie.

Ik ben nu geen dressuurjury meer, maar ik had het zelf toegestaan, sterker nog: ik heb het best wel een keer of wat toegestaan in het verleden.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Re: Schokkend ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 19:51

In ieder geval gaat de knhs het herschrijven en zal er bij in komen te staan bij binnen rijden van de baan. Dit is ook wat we graag wouden dat ze dit zouden doen.

Gwenvd

Berichten: 1728
Geregistreerd: 20-07-15
Woonplaats: In t westen

Re: Schokkend ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:17

Fijn dat je er op die manier uit bent gekomen Nicole, goed dat ze dat gaan doen.

Hopelijk volgende keer een goede en mooie ervaring! Ze is zo prachtig mooi, daar kan het niet aan liggen <3

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Berichten: 110684
Geregistreerd: 08-08-03
Woonplaats: Haaren (NB)

Re: Schokkend ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:32

Fijn dat jullie eruit gekomen zijn!
Het is in ieder geval voor iedereen een leermoment geweest, ook voor de KNHS.

Nicole

Berichten: 8145
Geregistreerd: 26-05-08
Woonplaats: Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 20:46

Ik verwacht niet dat ze dit alleen op ons verzoek hebben gedaan maar op de hele commotie wat er is ontstaan erdoor en voor heel veel mensen blijkbaar niet duidelijk was. Maar beter dat aangepast gaat worden idd

Hop naar regio springen :')

PSvanLot

Berichten: 10138
Geregistreerd: 12-03-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 23:04

Weet je wat ik nog het allerergste vind? Hoe de juryleden die deze keuze gemaakt hebben zich moeten voelen.

Ze hebben neer eer en geweten gehandeld en worden behandeld alsof het de meest verschrikkelijke mensen ter aarde zijn.

Ik vind het echt heel erg voor ze en hoop dat ze nog plezier kunnen vinden in het jureren. Ik kan best geloven dat je er niks meer mee wilt doen als je naam op de startlijst staat, je publiekelijk in de kou gezet wordt en mensen een zeer onterechte mening hebben over je handelen.

Er wordt gedaan alsof deze juryleden met plezier de maatregel opgelegd hebben en ze zich ontzetten misdragen hebben.

Krijg er plaatsvervangende schaamte van…

LiannePuthzy

Berichten: 6985
Geregistreerd: 10-05-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-22 23:09

PSvanLot schreef:
Weet je wat ik nog het allerergste vind? Hoe de juryleden die deze keuze gemaakt hebben zich moeten voelen.

Ze hebben neer eer en geweten gehandeld en worden behandeld alsof het de meest verschrikkelijke mensen ter aarde zijn.

Ik vind het echt heel erg voor ze en hoop dat ze nog plezier kunnen vinden in het jureren. Ik kan best geloven dat je er niks meer mee wilt doen als je naam op de startlijst staat, je publiekelijk in de kou gezet wordt en mensen een zeer onterechte mening hebben over je handelen.

Er wordt gedaan alsof deze juryleden met plezier de maatregel opgelegd hebben en ze zich ontzetten misdragen hebben.

Krijg er plaatsvervangende schaamte van…


Inderdaad, en dan echt niet rot bedoeld naar Nicole, want uit haar berichten op social media kan ik alleen maar halen dat het reglement niet duidelijk genoeg is/verkeerd begrepen kan worden (wat nu gelukkig aangepast word) maar van de reacties van Jan en alleman krijg je gewoon plaatsvervangende schaamte.
Gelukkig word het reglement nu duidelijker beschreven om dit soort situaties in de toekomst hopelijk te voorkomen

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-02-22 23:12

Ik wilde de discussie meer de kant op hebben van de doodsbedreigingen en het kennen van de reglementen. Niet alleen dit specifieke geval. Mij valt op dat deelnemers vaak echt slecht op de hoogte zijn van reglementen, wat wel en wat niet toegestaan is.

Ik ben het er overigens niet mee eens dat het niet uitmaakt waar je start. Op Regiokampioenschappen wordt er nu eenmaal strikter gekeken naar de regels. Omdat er veel meer op het spel staat. Niet voor niets dat er regelmatig combinaties worden uitgesloten omdat de enting niet in orde is.
Op een gewone wedstrijd heb ik dat nooit meegemaakt.

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 03:09

Ayasha schreef:
996981:
Dus welk punt wilde je maken met dufour er bij te betrekken?

Begeleider had gewoon moeten lossen voor het betreden van de ring. Klaar. Niet over zeuren, les uit leren en verder. Zuur? Ja. Maar om er nu een social media drama om te maken in de hoop dat je via sociale druk toch nog een kampioenschap kan starten waar je eigenlijk voor uitgesloten bent... Tja.....

De eigenaresse heeft er geen mediadrama gemaakt, dat is het geworden naar haar post op haar eigen! FB pagina.
Daar is veel reactie opgekomen en daardoor verder door de media opgepikt.

Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Re: Schokkend ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 13:37

Hoe komt het dat regels alleen maar onduidelijk zijn wanneer je 'gepakt' wordt op eentje? Is er niemand die het reglement op voorhand leest en denkt: "goh, dit is voor mij niet duidelijk"?

MyWishMax

Berichten: 25306
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 13:42

Gini schreef:
Hoe komt het dat regels alleen maar onduidelijk zijn wanneer je 'gepakt' wordt op eentje? Is er niemand die het reglement op voorhand leest en denkt: "goh, dit is voor mij niet duidelijk"?


Ja wel hoor. Ik ben zo iemand die regelmatig reglementen doorneemt, voor kampioenschappen bijvoorbeeld of bij wijzigingen. Of als ik zelf wat wil wijzigen aan tuig. Maar als ik iets dan niet snap neem ik contact op met de knhs of ik ga aan de veilige kant zitten.

Zo heb ik ook wel eens stuk reglement bij me gehad, met daarbij antwoord can de knhs. Jury was van mening dat iets niet mocht en ik kon laten zien van wel. Vond jury ook prettig dat ik het zo kon laten zien meteen.

Maar ik geloof ook echt dat er wel eens dingen gebeuren waar je niet bij stil staat. Soms denk je iets te begrijpen en blijkt het toch anders of je vergeet gewoon wel eens iets.

Zoolgangster

Berichten: 9587
Geregistreerd: 08-04-06
Woonplaats: 587 km van Londen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 13:45

Qimm schreef:
Maar nog steeds slaan doodsbedreigingen he-le-maal nergens op. Dien dan gewoon een klacht in als een normaal ontwikkeld mens.


Dat dus, er is geen enkel excuus voor doodsbedreigingen.

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 13:53

Gini schreef:
Hoe komt het dat regels alleen maar onduidelijk zijn wanneer je 'gepakt' wordt op eentje? Is er niemand die het reglement op voorhand leest en denkt: "goh, dit is voor mij niet duidelijk"?

Soms worden bitten die jaren waren toegestaan ineens verboden voor gebruik.
Dan kan het zijn dat je met dat bit alsnog tijden door kan rijden zonder dat je "gepakt" wordt, tot het moment dat er wel een controle is en blijkt dat het bit al langer dan een jaar verboden is.

Ik ken eigenlijk niemand die elk jaar controleert of hun bit/hoofdstel/zadel nog steeds toegestaan zijn.

Over het mee naar binnen lopen in de ring: Voor de corona heb ik dat zelf regelmatig gezien bij kampioenschappen dat een ouder even voorop lopen mee een stukje de ring in en dat daar niets van is gezegd.
Ikzelf zou dus denken dat dit mag en het ook raar vinden dat mijn dochter uitgesloten zou worden omdat ik even meeloop.

DuoPenotti

Berichten: 29474
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Re: Schokkend ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 13:57

We hebben het over kinderen, dan vind ik precies op de letter bij een ding als dit best kinderachtig.
Als het hulp tijdens de proef is begrijp ik het wel, maar echt even bij de ingang. Beetje menselijk aspect zeker bij de pony's verwacht ik toch ook nog wel.

Wat niet wegneemt dat de jury daar geen doodsbedreigingen over hoort te ontvangen. Niet door wie het aangaat en nog veel minder door dus de omstanders die dat dus gedaan hebben.

Fijn dat het reglement nu duidelijker gemaakt word, al vraag ik me af of het een verbetering is.
Halthouden slopen we uit proeven want dat is niet fijn voor het onzekere paard, maar even hulp bij de ingang word nu precies op de letter verboden....

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 14:01

Brainless schreef:
Gini schreef:
Hoe komt het dat regels alleen maar onduidelijk zijn wanneer je 'gepakt' wordt op eentje? Is er niemand die het reglement op voorhand leest en denkt: "goh, dit is voor mij niet duidelijk"?

Soms worden bitten die jaren waren toegestaan ineens verboden voor gebruik.
Dan kan het zijn dat je met dat bit alsnog tijden door kan rijden zonder dat je "gepakt" wordt, tot het moment dat er wel een controle is en blijkt dat het bit al langer dan een jaar verboden is.

Ik ken eigenlijk niemand die elk jaar controleert of hun bit/hoofdstel/zadel nog steeds toegestaan zijn.

Over het mee naar binnen lopen in de ring: Voor de corona heb ik dat zelf regelmatig gezien bij kampioenschappen dat een ouder even voorop lopen mee een stukje de ring in en dat daar niets van is gezegd.
Ikzelf zou dus denken dat dit mag en het ook raar vinden dat mijn dochter uitgesloten zou worden omdat ik even meeloop.

:wave: Ik lees elk jaar het reglement even door. Vaak staan eventuele nieuwigheden ook nog mooi in het rood aan gegeven ook. :+

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 14:02

Ayasha schreef:
:wave: Ik lees elk jaar het reglement even door. Vaak staan eventuele nieuwigheden ook nog mooi in het rood aan gegeven ook. :+

Maar jou ken ik ook niet :D

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Re: Schokkend ..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-02-22 14:05


Gini
Berichten: 17907
Geregistreerd: 18-10-06
Woonplaats: Belgje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 14:05

Brainless schreef:
Gini schreef:
Hoe komt het dat regels alleen maar onduidelijk zijn wanneer je 'gepakt' wordt op eentje? Is er niemand die het reglement op voorhand leest en denkt: "goh, dit is voor mij niet duidelijk"?

Soms worden bitten die jaren waren toegestaan ineens verboden voor gebruik.
Dan kan het zijn dat je met dat bit alsnog tijden door kan rijden zonder dat je "gepakt" wordt, tot het moment dat er wel een controle is en blijkt dat het bit al langer dan een jaar verboden is.

Ik ken eigenlijk niemand die elk jaar controleert of hun bit/hoofdstel/zadel nog steeds toegestaan zijn.

Over het mee naar binnen lopen in de ring: Voor de corona heb ik dat zelf regelmatig gezien bij kampioenschappen dat een ouder even voorop lopen mee een stukje de ring in en dat daar niets van is gezegd.
Ikzelf zou dus denken dat dit mag en het ook raar vinden dat mijn dochter uitgesloten zou worden omdat ik even meeloop.


Maar als je dan 'gepakt' wordt en er staat in het reglement 'een watertrens is niet toegestaan' ga je toch niet zeggen dat de regel onduidelijk is? Dat is het stukje wat ik merkwaardig vind, niet dat er gebaald wordt van een uitsluiting.
En ja, ik moet toegeven dat ik ieder jaar het reglement nalees. Maart begint het zomerseizoen weer, dus dan ga ik zeker op voorhand checken of er wijzigingen zijn. Ze worden vaak in het rood aangeduid zelfs. En ik ben dan nog maar de groom. Ik vind dat toch wel een stukje eigen verantwoordelijkheid. Wat niet wil zeggen dat iedereen maar moet zijn zoals ik. Maar als je ervoor kiest het reglement niet te lezen en dus niet op voorhand onduidelijkheden aan te kaarten, vind ik ook niet dat je dat achteraf als excuus kunt gebruiken wanneer iets niet verloopt zoals je wil. En zeker wanneer je iets wil gaan doen wat niet de norm is (en dat is een paard aan een touwtje begeleiden nou eenmaal) dan zou ik er -als groom- alles aan doen om mezelf te informeren.

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 14:21

Brainless schreef:
Ayasha schreef:
:wave: Ik lees elk jaar het reglement even door. Vaak staan eventuele nieuwigheden ook nog mooi in het rood aan gegeven ook. :+

Maar jou ken ik ook niet :D

Als je dat niet doet en je wordt gepakt moet je imo gewoon niet zeuren. Als deze regel onduidelijk is, dan hadden ze moeten mailen of bellen voor uitleg. En ja. Ik heb wel eens contact opgenomen met een official ivm een regel die voor mij onduidelijk was. Zo voorkom je dus dat je een kampioenschap mist. :+

Brainless

Berichten: 29736
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: Schokkend ..

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 14:24

Blijkbaar was de regel wel zo onduidelijk dat ze hem hebben aangepast, nadat meerdere mensen hadden aangegeven het niet te snappen :)

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 14:25

Brainless schreef:
Blijkbaar was de regel wel zo onduidelijk dat ze hem hebben aangepast, nadat meerdere mensen hadden aangegeven het niet te snappen :)

Dat kan. Maar dat us niet wat ik zeg. Hadden ze het reglement gelezen hadden ze dit kunnen voorkomen. :)

cobiie

Berichten: 7304
Geregistreerd: 26-02-03
Woonplaats: het mooie dorp Nieuwerkerk ad ijssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 14:26

En dan neem je 2 keer (los van elkaar) contact op met knhs, krijg je 2 verschillende antwoorden :') Handig, kan je in je eigen voordeel kiezen. :P

Ayasha
Blogger

Berichten: 57935
Geregistreerd: 24-02-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 14:27

cobiie schreef:
En dan neem je 2 keer (los van elkaar) contact op met knhs, krijg je 2 verschillende antwoorden :') Handig, kan je in je eigen voordeel kiezen. :P

Dan vraag je een mail ter bevestiging en neem je die mee en dan moeten ze het onderling maar uitvechten. (Ja ook dat heb ik ooit voor gehad. :+)
Hoop dat ze die les OOK mee nemen naar een volgende keer. :)

Niobe

Berichten: 7986
Geregistreerd: 13-08-10
Woonplaats: Brummen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-22 14:39

Ayasha schreef:
cobiie schreef:
En dan neem je 2 keer (los van elkaar) contact op met knhs, krijg je 2 verschillende antwoorden :') Handig, kan je in je eigen voordeel kiezen. :P

Dan vraag je een mail ter bevestiging en neem je die mee en dan moeten ze het onderling maar uitvechten. (Ja ook dat heb ik ooit voor gehad. :+)
Hoop dat ze die les OOK mee nemen naar een volgende keer. :)


Ja want ze hadden van te voren echt voorzien dat de pony angst kreeg voor het hekje….