Terug de ring in na blessure

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Terug de ring in na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 17:22

Ik ben op zoek naar tips en ideëen..

Zo'n anderhalf jaar geleden is mijn paard (bijna 15-jarige fries, Z1 dressuur) geblesseerd geraakt (ienieminie scheurtje/gaatje in de ringband). Dit leek het einde van onze carrière, alleen hebben een aantal mensen hem daar weer boven op weten te helpen..

In december 2019 hebben we onze laatste wedstrijd gereden, op dat moment stond hij er goed voor. Echter hebben we door corona alles op een laag pitje gehad in 2020, het ging steeds slechter, ik had geen happy athlete meer. Toen we weer begonnen te lessen die zomer, leek het weer de goede kant op te gaan tot dus die blessure. We hebben ruim 2 maanden niet gereden, gehoord dat de enige optie een operatie was met een slagingskans van minder dan 10% waarna we bij Albert van Unen terecht zijn gekomen, die heeft hem een Tildren infuus gegeven en zei dat ik maar weer moest gaan rijden. Fysiek leek hij op te knappen en de blessure was weg, maar ik had nog geen blij paard. Twee behandelingen van Boudewijn Leliveld (je gelooft er in, of niet, IDC, maar om het geld hoefden we het niet te laten) en hij knapte zowaar echt weer op! Tot het punt dat ik echt met rijden weer het een en ander kon voelen de fysiotherapeut gericht kon behandelen.

En nu is het hek van de dam... Ik voel dingen die ik zelfs rond die laatste wedstrijden niet voelde, terwijl hij toen behoorlijk in vorm was.
Het enige verschil is dat ik we echt nog niet terug zijn op ons oude niveau. Iets wat ik niet graag wil pushen. Maar ik wil wel rustig aan kijken waar we staan.

Ik ben benieuwd wat jullie zouden doen...

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Terug de ring in na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:48

Wat ik zou doen? Voelen en kijken. Is mijn paard oke? Lijkt ze gelukkig als we weer aan het werk gaan of voel ik weerstand? Als het kan en je doet iedereen er een plezier mee waarom niet?
Pijnvrij is natuurlijk het allerbelangrijkste..

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 17:55

Euridicey schreef:
Wat ik zou doen? Voelen en kijken. Is mijn paard oke? Lijkt ze gelukkig als we weer aan het werk gaan of voel ik weerstand? Als het kan en je doet iedereen er een plezier mee waarom niet?
Pijnvrij is natuurlijk het allerbelangrijkste..


Een paard met pijn rij je natuurlijk überhaupt niet.

Ik kan al jouw vragen al zeer positief beantwoorden. De vraag is, hoe ga ik nu verder? Ga ik dispensatie aanvragen om een stap terug te zetten? Of ga ik onderling starten? Of wat zijn andere opties?
Wil ik gaan afwachten zonder stok achter de deur?

Van mijn paard wordt ik mega enthousiast, hij heeft ook enorm veel plezier... En ik kan in mijn hoofd niet zo snel meekomen, want ik ben nog op dat moment dat ik hoorde dat hij nooit meer beter wordt :')

Euridicey

Berichten: 700
Geregistreerd: 01-01-22
Woonplaats: Amsterdam

Re: Terug de ring in na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 17:57

Als ik het goed begrijp is je Fries nu wel fysiek in orde?
Als je jouw ogen sluit na denkt over de toekomst met hem, waar droom je dan van? Wat zie je?

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:02

Ik blijf gewoon trainen tot ze het niveau aankunnen, of makkelijk aankunnen. Dat betekent soms dus langer thuis houden. Maar ik plan wel voor mezelf dat ik bijvoorbeeld in het voorjaar wil gaan starten. Daar ga ik naartoe werken.

Ik vind dat er geen voordeel zit in een oefenwedstrijd of lager niveau. Want ik wil ze dan alsnog goed voor elkaar hebben en neem liever langer de tijd zodat ze het zeker aankunnen. Die bijvoorbeeld hooguit 2 maanden eerder vind ik niet echt een voordeel voor paard of mij. Zodra ik het gevoel heb dat we weer genoeg kracht hebben rijd ik eens een proefje door voor mezelf om te kijken wat nog niet goed genoeg is en dan train ik daarop verder.

En soms is dat dus na revalidatie alsnog een half jaar trainen, maar dat vind ik het fijnste en eerlijkste. 1 keer heb ik als 1e wedstrijd een clinic gereden, maar wel niveau hoger :')

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 20:59

Euridicey schreef:
Als ik het goed begrijp is je Fries nu wel fysiek in orde?
Als je jouw ogen sluit na denkt over de toekomst met hem, waar droom je dan van? Wat zie je?


Hij is meer dan in orde momenteel! Ontzettend fit in lijf en geest, bloedfanatiek.

Maar als ik mijn ogen sluit, dan zie ik niet heel veel. Het enige wat ik heel erg belangrijk vind, is om eens een fotoshoot te doen. Je weet nooit wanneer het te laat is... :')
Ik heb ook geen 'moeten' meer met hem. Zijn opvolger wordt dit jaar beleerd, een bijna 5-jarige hengst die nog heel veel moet leren. Het plan vorig jaar oktober was om met de 15-jarige gewoon lekker recreatief te rijden, omdat hij niet lekker in de kudde ligt. Een beetje het idee 'we zien wel hoe het loopt' en daar zit ik nog steeds heel erg in :') En dan met het jonkie gewoon volop de competities in als die er klaar voor is.

Daardoor zit ik nu ook zo na te denken over wat kan/wil ik, en wat is een prettige manier om weer op te bouwen?


MyWishMax schreef:
Ik blijf gewoon trainen tot ze het niveau aankunnen, of makkelijk aankunnen. Dat betekent soms dus langer thuis houden. Maar ik plan wel voor mezelf dat ik bijvoorbeeld in het voorjaar wil gaan starten. Daar ga ik naartoe werken.

Ik vind dat er geen voordeel zit in een oefenwedstrijd of lager niveau. Want ik wil ze dan alsnog goed voor elkaar hebben en neem liever langer de tijd zodat ze het zeker aankunnen. Die bijvoorbeeld hooguit 2 maanden eerder vind ik niet echt een voordeel voor paard of mij. Zodra ik het gevoel heb dat we weer genoeg kracht hebben rijd ik eens een proefje door voor mezelf om te kijken wat nog niet goed genoeg is en dan train ik daarop verder.

En soms is dat dus na revalidatie alsnog een half jaar trainen, maar dat vind ik het fijnste en eerlijkste. 1 keer heb ik als 1e wedstrijd een clinic gereden, maar wel niveau hoger :')


Dat was dus aanvankelijk ook wat ik denk. Plus dat er nogal wat mensen uit mijn verleden vast wel het een en ander te kletsen hebben, zou ik dispensatie aanvragen voor een lager niveau.
Ergens naartoe werken vind ik heel erg spannend, in die zin dat ik geen flauw idee heb wat realistisch is op dit moment. Toen ik in Augustus verbetering merkte, was dit heel erg gaaf, maar wist ik dat ik daarna weer anderhalve week op halve kracht aan het rijden was omdat hij weer te fanatiek was geweest voor zijn lijf. Na oktober bleef hij heel constant groeien, een enkele keer een dipje, maar dat kan iedereen overkomen en kan ook goed eens aan mij liggen. Maar iets plannen vind ik heel erg lastig op het niveau waar we vandaan komen...

Als jij een proefje voor jezelf gaat rijden, bedoel je dan onderling? Of HC?

absque_dubio

Berichten: 7847
Geregistreerd: 19-04-05
Woonplaats: Ik in Leusden, pony’s in Ederveen

Re: Terug de ring in na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:02

Janine ik kan alleen maar super blij zijn met deze post van je. Ik hoop dat je snel weer de ring in kan.
Welk idee heb je zelf kwa niveau?

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:09

Nee, ik rijd in mijn les of training echt een proef. Eerst moet het thuis weer voor elkaar zijn en paard moet het aankunnen. Hc of oefen dressuur zie ik geen nut in als ik nog niet geprobeerd heb of het in eigen omgeving kan qua niveau en dus kracht. Oefendressuur doe ik eigenlijk nooit, vind ik ook niet zo nuttig. Hc zou ik alleen doen als ik bijvoorbeeld een zweep erbij zou willen houden, maar eerlijk is ook dat een reden om nog langer thuis te blijven voor mij en eventueel op vreemd terrein te gaan trainen.

Als die proef in training goed gaat, dan ga ik gewoon normaal op wedstrijd. Dan weet ik namelijk al dat het niveau er wel is thuis en gaan we weer op pad. Mij boeit het dan ook absoluut niet wat voor punten ik krijg, vandaar dat ik oefen of hc ook niet nuttig vind.

Neem je nu al weer de oefeningen mee in training? Dan zeg je tegen jezelf dat je nu een maand gaat werken aan de kracht en meer op achterbeen bijvoorbeeld. Dan iver een maand rijd je een keer die proef voor jezelf thuis. Kijken waar je staat en kijken wat je nog wilt verbeteren. Pak weer een maand om daaraan te werken. Dan weer controleren. Zo houd je een soort doel.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 21:17

absque_dubio schreef:
Janine ik kan alleen maar super blij zijn met deze post van je. Ik hoop dat je snel weer de ring in kan.
Welk idee heb je zelf kwa niveau?


Ik kan binnen twee maanden op dit tempo een hele mooie M1 proef neerzetten...

En misschien wel meer, maar ik wil niets overschatten of overhaasten.


MyWishMax schreef:
Nee, ik rijd in mijn les of training echt een proef. Eerst moet het thuis weer voor elkaar zijn en paard moet het aankunnen. Hc of oefen dressuur zie ik geen nut in als ik nog niet geprobeerd heb of het in eigen omgeving kan qua niveau en dus kracht. Oefendressuur doe ik eigenlijk nooit, vind ik ook niet zo nuttig. Hc zou ik alleen doen als ik bijvoorbeeld een zweep erbij zou willen houden, maar eerlijk is ook dat een reden om nog langer thuis te blijven voor mij en eventueel op vreemd terrein te gaan trainen.

Als die proef in training goed gaat, dan ga ik gewoon normaal op wedstrijd. Dan weet ik namelijk al dat het niveau er wel is thuis en gaan we weer op pad. Mij boeit het dan ook absoluut niet wat voor punten ik krijg, vandaar dat ik oefen of hc ook niet nuttig vind.

Neem je nu al weer de oefeningen mee in training? Dan zeg je tegen jezelf dat je nu een maand gaat werken aan de kracht en meer op achterbeen bijvoorbeeld. Dan iver een maand rijd je een keer die proef voor jezelf thuis. Kijken waar je staat en kijken wat je nog wilt verbeteren. Pak weer een maand om daaraan te werken. Dan weer controleren. Zo houd je een soort doel.


Ah, ik kan helaas thuis geen proef rijden, we hebben geen 20x60 baan :(

Ik neem alle oefeningen mee thuis, meer om te kijken waar de verbeterpunten zitten. Maar het aan elkaar rijden is wat lastiger...

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Terug de ring in na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:21

Vroeger reden we ook in 20x40 proeven :D die vond ik juist lastiger als de 20x60. Met wat creativiteit kan je wel proef in jouw bak rijden. Gewoon alle onderdelen achter elkaar. Als je dat thuis nog niet lukt, moet je nog verder trainen.

Kan je wel ergens in een 20x60 trainen af en toe? Want als je het thuis dan verder voor elkaar hebt kan je bijvoorbeeld een keer daar in de bak voor jezelf proef door rijden. En dan thuis weer verder trainen.
In principe, als je een niveau lager zou starten, heb je straks weer hetzelfde probleem. Want dan zit je weer met 40 ipv 60 meter.

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 21:32

MyWishMax schreef:
Vroeger reden we ook in 20x40 proeven :D die vond ik juist lastiger als de 20x60. Met wat creativiteit kan je wel proef in jouw bak rijden. Gewoon alle onderdelen achter elkaar. Als je dat thuis nog niet lukt, moet je nog verder trainen.

Kan je wel ergens in een 20x60 trainen af en toe? Want als je het thuis dan verder voor elkaar hebt kan je bijvoorbeeld een keer daar in de bak voor jezelf proef door rijden. En dan thuis weer verder trainen.
In principe, als je een niveau lager zou starten, heb je straks weer hetzelfde probleem. Want dan zit je weer met 40 ipv 60 meter.


Maak er 20x30 van... Door werkzaamheden... :Y)

Ergens anders trainen is trouwens nog niet heel erg gek, moet alleen even bedenken waar een goede optie zou zijn. Bij wijze van afwisseling is dat al een goed idee.
Niet het eerste waar ik op kom, omdat het even een kwestie van plannen is met wedstrijden van stalgenoten.

MyWishMax

Berichten: 25289
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Re: Terug de ring in na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:34

Al kijk je maar 1 keer op ander terrein zonder wedstrijd. Even kijken hoe hij het doet, ook qua spanning en de dagen erna. Dan weet je ook al meer, denk ik?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 21:38

MyWishMax schreef:
Al kijk je maar 1 keer op ander terrein zonder wedstrijd. Even kijken hoe hij het doet, ook qua spanning en de dagen erna. Dan weet je ook al meer, denk ik?


Hij heeft in het verleden (weliswaar in teamverband) meerdere keren opgetreden voor een paar duizend man publiek... En het is een behoorlijk relaxed paard, dus dat is niet het eerste waar ik bang voor ben qua spanning.

In het verleden trad dat wel op door mij, maar tijdens onze laatste wedstrijden was dat niet meer aan de orde. Ik denk dat de afstemming tussen hem en mij beter dan ooit is. Iets met diepe dalen :')

Elisa2

Berichten: 37116
Geregistreerd: 31-08-04

Re: Terug de ring in na blessure

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 16:52

Wat super dat je paard zo opgeknapt is zeg! ik kan me je topic nog wel herinneren.

Wat ik zou doen is rustig doortrainen op zijn tempo totdat hij het niveau weer aan kan en dan lekker een keertje starten. Misschien van te voren alvast een keer wat oefenen op ander terrein. Eventueel ergens een onderlinge wedstrijd mee pakken.

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:28

Wat fijn dat jij zo ver bent gekomen ondanks de verwachting dat dat niet meer zou gaan lukken!
Ik duim heel erg dat ik dat over een half jaar ofzo ook kan zeggen…

Ik zou rustig doortrainen, niks overhaasten en vooral ook doen wat jullie beide leuk vinden en waar jullie samen van genieten!
Liever een maand later op wedstrijd dan geen plezier meer toch?

Janine1990

Berichten: 43804
Geregistreerd: 13-03-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-22 14:38

Nouvel schreef:
Wat fijn dat jij zo ver bent gekomen ondanks de verwachting dat dat niet meer zou gaan lukken!
Ik duim heel erg dat ik dat over een half jaar ofzo ook kan zeggen…

Ik zou rustig doortrainen, niks overhaasten en vooral ook doen wat jullie beide leuk vinden en waar jullie samen van genieten!
Liever een maand later op wedstrijd dan geen plezier meer toch?


Oh nee, wat is er bij jullie aan de hand??

Nouvel

Berichten: 28562
Geregistreerd: 12-08-01
Woonplaats: Bollenstreek

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-22 14:42

Na in sept inspuiten van zijn kogel en 6 weken stappen liep bij de opbouw bij de 3e dag draven ineens onregelmatig…
Dus een week later weer terug, weer uitverdoven, en toen bleek het deze keer niet de kogel maar een peesaanhechting te zijn…
Helaas heel slecht en traag herstel, dus afwachten…
Nu een half jaar zoet ook… -O-