nageeflijkheid in de B dressuur????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mennowolder
Berichten: 11
Geregistreerd: 17-05-20

nageeflijkheid in de B dressuur????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 18:38

Wie kan mij uitleggen hoe de nageeflijkheid in de B dressuur moet worden beoordeeld.
Ik merk dat er teveel verschil in zit tussen de jurys.

Mijn paard heeft veel moeite om nageeflijk te lopen, en de ene keer krijg ik hier geen opmerkingen over, en dan zijn de punten tussen de 180 en 190.

De andere keer schrijven ze het hele protocol vol dat ze nageeflijk moet lopen en ben je blij met 160 punten.

Zelfs als ik 2 proeven rij, en bij de 1e proef krijg je 175 punten en de 2e proef bij een andere jury in eens 192 punten hebt, terwijl je voor je gevoel de 1e proef veel beter gereden hebt.

Op deze mannier kan je je ook niet echt verbeteren, omdat je niet weet waar je aantoe bent.
Het lijkt mij beter voor de kwaliteit van de ruitersport dat de jury op 1 lijn zit.

Dus wie kan mij in jip en janneke taal uitleggen wat er nu gevraagd wordt.

mvg. Menno

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Re: nageeflijkheid in de B dressuur????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:44

Ik ben persoonlijk van mening dat sommige jury's in de B dressuur te streng kijken naar nageeflijkheid. Was volgens mij ook hier ergens op bokt een keer een topic over omdat iemand op haar protocol kreeg "mag ronder." Ik vind dat als een paard voor het been is, voorwaarts gereden en niet met de neus in de lucht loopt, dat het prima is voor een B proefje.
Helaas is het een jury sport en zal het uiteindelijk altijd iets verschillend zijn per jury.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:53

Ik schreef een aantal jaar geleden nogwel eens mee met jury's. Ze horen niet tegen de hand te lopen, maar nageeflijk wordt in principe niet gevraagd hoewel sommige jury's hier anders naar kijken.

Als je paard met een nette aanleuning loopt is dit in principe voldoende.

Padoertje
Berichten: 1539
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:54

Mee eens dat er vaak in het B en L1 te streng gekeken wordt naar een goede nageeflijkheid. Maar toch zie ik liever een proef waarin dit lukt, omdat het paard dan fijner over de rug is, het beeld rustiger/constanter is, wat de bewegingen bevordert. Bij de pony’s heb je nu eenmaal het ohhhh en ahhhh gehalte, bij de paarden nu eenmaal niet. Persoonlijk zou ik hieraan gaan werken, zodat jullie tijdens de proeven dit goed vol kunnen houden. In het L1 wordt hier nog strenger naar gekeken en dan kun je het maar beter voor elkaar hebben

Benzz
Berichten: 2888
Geregistreerd: 10-02-19

Re: nageeflijkheid in de B dressuur????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:56

Ik denk dat je anders moet gaan denken: Niet in: de jury wil iets zien, maar veel meer in : wat is goed voor mijn paard. En nageeflijkheid is goed voor het paard en daar verbeter je zijn lijf mee en als je verder wil komen is dit wel nummer 1 waar op gelet wordt.

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 18:56

Padoertje schreef:
Mee eens dat er vaak in het B en L1 te streng gekeken wordt naar een goede nageeflijkheid. Maar toch zie ik liever een proef waarin dit lukt, omdat het paard dan fijner over de rug is, het beeld rustiger/constanter is, wat de bewegingen bevordert. Bij de pony’s heb je nu eenmaal het ohhhh en ahhhh gehalte, bij de paarden nu eenmaal niet. Persoonlijk zou ik hieraan gaan werken, zodat jullie tijdens de proeven dit goed vol kunnen houden. In het L1 wordt hier nog strenger naar gekeken en dan kun je het maar beter voor elkaar hebben

Maar zo ver ik weet wordt er niet perse gejureerd op ruggebruik bij dressuur? Iemand die haar paard in elkaar trekt, krijgt soms meer punten dan iemand die haar paard netjes over de rug heeft.

Charmaine
Berichten: 1414
Geregistreerd: 28-12-03
Woonplaats: Alphen aan den Rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:33


Mennowolder
Berichten: 11
Geregistreerd: 17-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 19:43

Benzz schreef:
Ik denk dat je anders moet gaan denken: Niet in: de jury wil iets zien, maar veel meer in : wat is goed voor mijn paard. En nageeflijkheid is goed voor het paard en daar verbeter je zijn lijf mee en als je verder wil komen is dit wel nummer 1 waar op gelet wordt.


Dat is juist het probleem bij de dressuur.
Het welzijn van het paard moet voorop staan. en aangezien ik nog nooit een paard van nature nageeflijk heb zien lopen, lijkt het mij dat dit dan ook nooit de bedoeling is. alleen in de dressuur trekken we de nek krom.???

Padoertje
Berichten: 1539
Geregistreerd: 12-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:46

Flubberboot schreef:
Maar zo ver ik weet wordt er niet perse gejureerd op ruggebruik bij dressuur? Iemand die haar paard in elkaar trekt, krijgt soms meer punten dan iemand die haar paard netjes over de rug heeft.


In alle klassen wordt het Skala der Ausbildung meegenomen in het jureren. Een correct ruggebruik zorgt voor tact en lossigheid. Iemand die zijn paard in elkaar trekt, wordt daar vanzelf een keer op afgerekend of loopt vast in de hogere klassen. Mijn advies aan TS zou zijn om samen met de trainer hieraan te werken en proefgericht te gaan rijden. Met een mooie ontspannen en correcte proef komt het helemaal goed

mooney

Berichten: 7780
Geregistreerd: 07-05-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 19:50

Ik vind persoonlijk dat de eerste drie stappen van het scala al wel duidelijk zichtbaar moeten zijn in de B. Als we over volwassenen praten, bij jonge kinderen op ponys vind ik het een andere discussie.
Dus ik wil een paard hebben dat ontspanning en impuls toont en daardoor een fijne aanleuning heeft. Dat is nog geen oprichting, en 100% stabiel hoeft ook niet. Maar een paard zonder eerlijke aanleuning (dus ook niet in het krulletje om te verbloemen dat je niet zo ver bent) neem ik niet mee. Dan kan het best zijn dat een groen dier op wedstrijd toch nog te veel ziet om het te tonen, maar dan mogen de punten dat ook reflecteren. Thuis moeten ze het al wel beheersen vind ik.

B staat voor basis, niet beginner. En ik vind een correcte aanleuning bij de basis horen.

Mennowolder
Berichten: 11
Geregistreerd: 17-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 19:58

Charmaine schreef:
Is de onderliggende vraag die TS heeft niet gewoon de vraag wat onder nageeflijkheid wordt verstaan? De KNHS legt dat op haar website uit: https://www.knhs.nl/nieuws/2018/leren-p ... flijkheid/


Dit stuk ken ik en snap ik. maar geeft geen antwoord op de vraag.
Het gaat er mij om dat de ene jury wel op nageeflijkheid beoordeeld en de andere niet.
Zover ik weer en terug kan vinden is nageeflijkheid in de B GEWENST en vanaf de L1 GEVRAAGD.

Het lijkt me dat als het gewenst is dat het dan niet verplicht is en dat je een ruiter er dan niet op moet afkeuren, maar juist hoger punt als hij het wel doet.

En daar zit teveel intepretatie in tussen jury's. en dat geeft een verkeerd beeld voor de ruiter die wil werken aan de punten op het protocol.

Kabayo

Berichten: 13985
Geregistreerd: 30-05-12
Woonplaats: Fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:03

Mennowolder schreef:
Dat is juist het probleem bij de dressuur.
Het welzijn van het paard moet voorop staan. en aangezien ik nog nooit een paard van nature nageeflijk heb zien lopen, lijkt het mij dat dit dan ook nooit de bedoeling is. alleen in de dressuur trekken we de nek krom.???

Ehm. Trekken we de nek krom? Andere bokkers leggen dit beter uit dan ik. Maar nageeflijkheid komt door correct rijden door het lijf. Niet door aan de mond te trekken.. in elke tak van paardensport lopen paarden nageeflijk

Het blijft een jurysport. Daar kunnen wij helaas niks aan veranderen op bokt

Het is niet verplicht maar de ene jury geeft een combinatie die het wel beheerst waarschijnlijk meer punten dan een combinatie die het niet beheerst/onrustige aanleuing heeft

Ik zou lekker doortrainen en blijven starten.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:08

Mennowolder schreef:
Benzz schreef:
Ik denk dat je anders moet gaan denken: Niet in: de jury wil iets zien, maar veel meer in : wat is goed voor mijn paard. En nageeflijkheid is goed voor het paard en daar verbeter je zijn lijf mee en als je verder wil komen is dit wel nummer 1 waar op gelet wordt.


Dat is juist het probleem bij de dressuur.
Het welzijn van het paard moet voorop staan. en aangezien ik nog nooit een paard van nature nageeflijk heb zien lopen, lijkt het mij dat dit dan ook nooit de bedoeling is. alleen in de dressuur trekken we de nek krom.???


Dressuur is juist hetgeen wat er aan werkt dat mens en paard in harmonie zijn en het paard ons correct draagt. Een juist gebruik van het lijf, van achter naar voor gereden met een stabiele aanleuning leidt vanzelf tot een correcte nageeflijkheid.

DuoPenotti

Berichten: 29503
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:11

Een ontspannen paard dat niet tegen de hand komt zou voor mij een wp in de B mogen krijgen.
Wat je vaak ziet is geen ontspanning. Rug, nek en kaak vast.
Soms richting een houding getrokken. Sommige denken dat die houding belangrijk is.
En zo zal er dus ook verschillend gejureerd worden.

Avalanche

Berichten: 15988
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:18

Mennowolder schreef:
Benzz schreef:
Ik denk dat je anders moet gaan denken: Niet in: de jury wil iets zien, maar veel meer in : wat is goed voor mijn paard. En nageeflijkheid is goed voor het paard en daar verbeter je zijn lijf mee en als je verder wil komen is dit wel nummer 1 waar op gelet wordt.


Dat is juist het probleem bij de dressuur.
Het welzijn van het paard moet voorop staan. en aangezien ik nog nooit een paard van nature nageeflijk heb zien lopen, lijkt het mij dat dit dan ook nooit de bedoeling is. alleen in de dressuur trekken we de nek krom.???

Als je nageeflijkheid ziet als de nek krom trekken, snap ik denk ik een deel van je probleem....... :=

Als een paard nageeflijk is, verzet dat paard zich niet tegen de hand, maar wil jouw hand meenemen, naar voren en naar beneden. Paard laat los in kaak en nek (daarom mag de neusriem nooit te strak, anders kan die onderkaak niet de cm naar voren komen die nodig is) laat de hals vallen, waarbij schoft en rug omhoog komen, de achterhand meer onder wordt geplaatst. Nageeflijkheid is zelfs nodig, want als het paard dat niet doet, de schoft omhoog brengen en de rug boller maken, wordt de rug hol en dat zorgt voor rugklachten en op lange termijn kissing spines, wat echt heel pijnlijk is voor een paard.
Mennowolder schreef:
Dit stuk ken ik en snap ik

Als je nageeflijkheid ziet als de nek krom trekken, twijfel ik daaraan om eerlijk te zijn. Er staat namelijk in:

Citaat:
Het is niet de bedoeling dat je een paard met je handen in deze houding trekt. Dan ontspant hij zich namelijk niet en is hij niet nageeflijk. Gaat hij correct aan de teugel, dan loopt hij ontspannen en aan jouw hulpen. Hij reageert onmiddellijk op de aanwijzingen die je geeft. Het contact dat jij hebt met zijn mond is vriendelijk en elastisch. Dit geeft voor jou en het paard een fijn gevoel.
Laatst bijgewerkt door Avalanche op 20-02-22 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29741
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:21

In de B wordt gekeken naar een fijne aanleuning, maar nageeflijkheid hoeft nog niet.

Tilmar

Berichten: 3315
Geregistreerd: 05-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:22

Het ligt er ook aan hoe je paard niet nagefelijk loopt, heb je wel verbinding. Is hij sterk? Is hij tegen de hand?
Ik vind ook dat er in de B wel verbinding moet zijn.
Er zijn zoveel ruiters in de B die hun paard niet fatsoenlijk hals kunnen laten strekken, in mijn ogen heel belangrijke basis. Of ze zakken niet of het paard trekt de teugels uit de handen.
Maar ik herken wel dat niet iedere jury op hetzelfde let. Bijscholing richt zich vaak op de L2.
Maar dat het skala de basis is, dat staat vast. En we moeten positief jureren.

Mennowolder
Berichten: 11
Geregistreerd: 17-05-20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-22 20:39

Kabayo schreef:
Mennowolder schreef:
Dat is juist het probleem bij de dressuur.
Het welzijn van het paard moet voorop staan. en aangezien ik nog nooit een paard van nature nageeflijk heb zien lopen, lijkt het mij dat dit dan ook nooit de bedoeling is. alleen in de dressuur trekken we de nek krom.???

Ehm. Trekken we de nek krom? Andere bokkers leggen dit beter uit dan ik. Maar nageeflijkheid komt door correct rijden door het lijf. Niet door aan de mond te trekken.. in elke tak van paardensport lopen paarden nageeflijk

Het blijft een jurysport. Daar kunnen wij helaas niks aan veranderen op bokt

Het is niet verplicht maar de ene jury geeft een combinatie die het wel beheerst waarschijnlijk meer punten dan een combinatie die het niet beheerst/onrustige aanleuing heeft

Ik zou lekker doortrainen en blijven starten.


Je legt het wel goed uit, en snap ook wel dat we niet moeten trekken. maar daar gaat het mij niet om.
Wat mij tegen de borst stoot is dat, als je de breedte sport wil stimuleren, dat je dan niet iemand die het nog niet goed beheerst straft door bij ieder onderdeel een 5 te geven, maar door juist een 7 of hoger te geven als ze het op dat onderdeel wel doen.
en dan bij algemene indruk erbij te zetten "probeer meer nageeflijk te rijden.. of iets dergelijks"
Dan blijven ruiters toch gemotiveerd en gaan ze niet met een rot gevoel naar huis.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:40

Ik rijd lrv België en daar moeten we elk jaar eens jureren, of schrijver spelen.

Wel de B vind ik de moeilijkste reeks om te beoordelen. Je ziet zo veel fouten en moet echt op een paar seconden eslissen wat je zwaarder laat doorwegen.
Vb. Een net gereden volte met een regelmatige tact maar echt met de handrem op gereden en toch wel wat in elkaar getrokken. Het paard is gehoorzaam en lijkt kalm.
Of een iets minder secuur gereden volte, in een voorwaartse, regelmatige tact, met enkele storingen in de aanleuning en het ruggebruik. Het paard is iets meer afgeleid maar gaat eigenlijk niet echt in het verzet.

Plaats dat op de scala:
1 tact
2 ontspanning
3 nageeflijkheid

Paard 1 was iets gehoorzamer. Er was geen spanning te zien
Paard 2 liep iets natuurlijker.
In beide gevallen was de nageeflijkheid nog niet zoals gewenst.

Als ruiter ( ik moet een jong paard in L starten) kies ik altijd voor optie 2, met het idee dat die nageeflijkheid er vanzelf wel zal komen.
Als jury zal het van de mate waarin afhangen. Ik denk dat hun cijfer ongeveer hetzelfde zal zijn.

Flubberboot

Berichten: 2876
Geregistreerd: 14-09-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:43

Padoertje schreef:
Flubberboot schreef:
Maar zo ver ik weet wordt er niet perse gejureerd op ruggebruik bij dressuur? Iemand die haar paard in elkaar trekt, krijgt soms meer punten dan iemand die haar paard netjes over de rug heeft.


In alle klassen wordt het Skala der Ausbildung meegenomen in het jureren. Een correct ruggebruik zorgt voor tact en lossigheid. Iemand die zijn paard in elkaar trekt, wordt daar vanzelf een keer op afgerekend of loopt vast in de hogere klassen. Mijn advies aan TS zou zijn om samen met de trainer hieraan te werken en proefgericht te gaan rijden. Met een mooie ontspannen en correcte proef komt het helemaal goed

In mijn ogen zou iemand die haar paard in elkaar trekt en het paard dus geen correct lichaamsgebruik heeft, geeneens een winstpunt zou mogen krijgen. Helaas zie ik vaak zat mensen die hun paarden verkeerd rijden (om het netjes te houden) en alsnog zz-licht oid kunnen rijden...

thequeensmum
Berichten: 3532
Geregistreerd: 20-08-12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:48

Ik snap TS wel hoor. Het is inderdaad raar dat je wordt afgerekend op iets dat in de B dressuur nog niet wordt gevraagd. Laat je het wel zien dan mag dat mijns inziens best worden beloond met een hoger puntje. Dit heeft toch niets te maken met jurysport?
De KNHS heeft bij elke klasse duidelijk aangegeven wat er van een combinatie verwacht mag worden. Neem dat dan mee in je beoordeling.

Pumpkins

Berichten: 3146
Geregistreerd: 14-05-10
Woonplaats: rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:53

Correct me if I 'm wrong, maar als je een winstpunt in de B rijdt, geeft dat toch aan dat je in principe klaar bent voor de L? Of misschien is dat mijn eigen logica..

Janneke2

Berichten: 22748
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 20:53

"Om een goede aanleuning te krijgen is het belangrijk dat je de achterbenen van je paard op de juiste manier activeert. Het is de bedoeling dat hij zijn achterbenen verder naar voren zet en actief voorwaarts loopt. In reactie op jouw actief voorwaarts drijvende hulp brengt hij zijn hoofd en hals meer naar voren. Als jij dit zacht opvangt met een weerstand biedende hand en hij aanvaardt dat met een ontspannen rug, dan zal hij gaan nageven.

Nageeflijkheid en aanleuning zijn een gevolg van op de juiste manier rijden. Je kunt het niet met je handen afdwingen."

Op zich correct, maar met een heel erg groot 'gat' er in.
Dat 'gat' wordt vervolgens opgevuld door het uitbreiden van 'het zacht opvangen met de weerstand biedende hand'.
Wordt het alsnog trekken.

Achterbenen laten ondertreden: graag. Het behoud van de rug van het paard.
Maar dat is net niet helemaal hetzelfde als 'goed voorwaarts rijden'. (En 'goed voorwaarts' en die 'weerstand biedende hand' geeft ook niet altijd maar meteen een paard dat gaat 'zitten'.)

Dus dit brave stukje tekst (dat helaas niet echt weergeeft hoe er gejureerd wordt ) helpt niet zo.

koend
Berichten: 1256
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:00

[/quote]
Wat mij tegen de borst stoot is dat, als je de breedte sport wil stimuleren, dat je dan niet iemand die het nog niet goed beheerst straft door bij ieder onderdeel een 5 te geven, maar door juist een 7 of hoger te geven als ze het op dat onderdeel wel doen.
en dan bij algemene indruk erbij te zetten "probeer meer nageeflijk te rijden.. of iets dergelijks"
Dan blijven ruiters toch gemotiveerd en gaan ze niet met een rot gevoel naar huis.[/quote]



Hoeveel moet je dan wel geven als het niet goed genoeg is?
Akkoord dat een jury niet grof mag worden.
Maar de jury zit daar wel om (zijn versie van) de waarheid te geven, eerlijk en duidelijk. Er wordt al genoeg gepamperd en mist gespoten. Als je niet tegen vijven, vieren en zelfs minder kunt, ga je niet lang dressuur rijden. Het hoort er gewoon bij. Het zijn geen schoolresultaten in procenten he.

Ik durf best (vooraf) aan een jury vragen om onderaan te noteren wat volgens hem mijn eerste werkpunt moet zijn. De meeste jury's kunnen dat wel appreciëren. Ikzelf krijg zo de mening van een deskundig kijker en doe er nadien mee wat ik wil.

Bowo
Berichten: 2814
Geregistreerd: 11-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:02

Dressuur is nu eenmaal een jurysport en mening verschillen. Ik denk dat er inderdaad nogal verschil zit in hoe je paard niet nageeflijk is. Een paard dat nog niet de hand wil volgen, maar wel op een constante manier met zijn hoofd naar beneden blijft lopen en zijn neus niet al te ver voor de loodlijn, zou denk ik prima zijn in de B. Maar een paard dat in elke bocht zijn hoofd omhoog steekt, is gewoon tegen de hand.

Pumpkins schreef:
Correct me if I 'm wrong, maar als je een winstpunt in de B rijdt, geeft dat toch aan dat je in principe klaar bent voor de L? Of misschien is dat mijn eigen logica..

Dat is wel wat te overhaast. Een winstpunt is nog maar 6 gemiddeld he. Als je net een 6 weet te halen, dan zou ik toch zeker nog niet een klasse hoger (willen) gaan.