nageeflijkheid in de B dressuur????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 20:47

sanne83 schreef:
Dat plaatje van dat het achterbeen steeds meer dichterbij het voorbeen komt, klopt gewoon niet met de werkelijkheid. Dit gebeurt alleen in piaffe en piroutte, en dat komt omdat je daarin niet vooruitgaat. In alle voorwaartse gangen klopt dat niet, dus het middelste plaatje is iets wat anatomisch gewoon nergens op slaat. Lijkt wel een plaatje van een enorm sabelbenig paard.

.

Er wordt nergens gezegd dat het achterbeen dichterbij het voorbeen komt. Een paard gaat in alle gewrichten meer buigen waardoor het gewicht naar een betere verdeling komt. En dat doet ie om te beginnen met zijn buikspieren aan te spannen.

manubres

Berichten: 2778
Geregistreerd: 17-11-08
Woonplaats: Drenthe

Re: nageeflijkheid in de B dressuur????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:29

"Nageeflijkheid is LOSGELATENHEID in nek en kaakgewricht"...bedankt Elisa...daar gaat het denk ik bij heeeeel veel ruiters mis. En het erge is dat de jury er gewoon aan mee doet, die weten zelf niet eens wat het is. Dat is mijn mening. Vaak bij jury's geschreven. Met kromme tenen moest ik dan naar 30 in elkaar getrokken paarden kijken. En wat een verademing was het dan als je er dan een of twee bij had die paard op eigen benen liet lopen en een echte nageeflijkheid van voor had. Als ik jury was zou ik die combinaties allemaal tienen geven, gewoon om een statement te maken. Ik heb het zelf ook wel gehad dat ik mijn rubriek won, maar ik zelf niet vond dat ik het verdiend had. Maar ze waren vaak vol lof hoe ik mijn paard voorstelde. Ze kwamen soms uit de auto om te zeggen dat ze mij bovenaan hadden geplaatst omdat ik de enige in de ring was die met een fijne aanleuning reed.
Zelf heb ik meiden met pony's les gegeven die vastliepen met hun pony, omdat ze van hun instructeur de beesten in de krul moesten trekken. Ik leerde ze om de pony van voor los te laten, over de rug te laten gaan, lossigheid en op eigen benen lopen. Maar als ze dan op wedstrijd gingen en de in elkaar getrokken pony's bovenaan stonden dan dacht ik wel eens: jeemie, zo gaan we het welzijn van paarden en pony's niet verbeteren...belonen voor in elkaar getrokken beesten.

Inmiddels rij ik geen wedstrijden meer en kom ook het liefst niet meer op wedstrijden...ik erger me groen en geel. Misschien rijdt een enkeling op een fijne manier maar de rest is tenenkrommend om naar te kijken....

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:37

Citaat:
Dat klopt volledig, je laat eerst een paard nageven en vervolgens rijd je naar je hand en krijg je aanleuning.

Iedereen die zegt: Ik vind van niet, daar valt niet veel van te vinden want dit is de theoretische onderbouwing uit het skala.


Tja, zo komen nu de moeilijkheden in de wereld.
(Ik ken een boel theorie rondom het Skala, maar doorgaans is 'je laat je paard nageven' een veredelde versie van 'hand er op, in de krul'.
De simpelste variant van het Skala omvat slechts zes woorden, nageven komt er niet in voor. Naar de hand toe rijden ook niet.)

Ik kan uit de voeten met:
"als het dier de 'buik'spieren spant,
het bekken kantelt,
bovenlijn lang maakt/ ontspant
en de hand accepteert en de kaak en nek ontspannen houdt"
... dat we spreken van nageeflijkheid, met aanleuning als zo ongeveer het gevolg.

Maar hoe het dier tot dragen komt, komt niet in dit verhaal voor.
(Wat niet erg is, als het om definities gaat. Mits het verhaal verder gaat dan de definities.)

Ik sprak van 'de nek en kaak ontspannen houden'. Dat is de eerste ( :o tweede?) punt van het Skala, ontspanning.
'Dat moet er gewoon zijn', punt.
... en wat ik regelmatig zie: de kortere onderlijn en het gekantelde bekken ontbreken, 'het dier moet tot ontspanning van de kaak worden gebracht' - en het spijt me, maar dat is onzin.
Nog zo'n oude, poëtische uitdrukking : dat de kaak op mysterieuze wijze een spiegel is van het hele dier.
... net niet helemaal waar, maar voor elk gewricht geldt: als er 1 gewricht in het lichaam 'niet los is', bewegen alle gewrichten houteriger.
Dus als je aanleuning opeens iets 'straks' wordt, weet je dat er 'ergens' in het lichaam iets fout gaat. (Holle rug? Één achterbeen dat 'niet mee komt'? Scheef? Op één schouder gevallen? - en de lijst is langer.) En de oplossing kan dus overal zitten, maar niet echt in de mond.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 21:56

_Charlot schreef:
De B maar ook het L1 vind ik altijd 2 moeilijke klasses om te jureren.

Ik ben geen jury, maar ik snap dit wel.
Lesgeven aan beginners is het moeilijkste wat er is - en razend belangrijk.
En jureren is een soort van oordeel over het lesgeven...

Citaat:
Nageeflijkheid is niet verplicht, maar een fijne aanleuning wel!
Dus geen paard welke strak is in de bovenlijn, probeert zijn rug weg te drukken of tegen de hand is.

Prima standpunt.
Maar zeker bij manegepaarden: hoe krijg je je dier zover dat het de 'buik'spieren aanspant, het bekken kantelt en daardoor rug, hals, nek en kaak kan ontspannen...
Citaat:
Maar wanneer een paard in de B nageeflijk is in een ontspannen houding, is dit zeker positief.

Prima, mee eens.
Citaat:
Een paard wat niet nageeflijk is, kan ook moeilijk op de juiste manier zijn lichaam gebruiken.
Hierdoor krijg je weer moeilijk de juiste stelling en lengte buiging.

Zodra de actieve 'buik'spieren, het gekantelde bekken etc etc ontbreken, mislukt dit van meet af aan.
Citaat:
Wanneer je geen goede stelling en buiging krijgt, kun je niet op de juiste manier een hoek rijden, geen goede volte rijden, geen correcte gebroken lijn rijden.

... al ben ik van de school dat voltes etc er zijn om te helpen, hier zeg je een waar woord.
(Veel mensen rijden uren 'rondjes over de hoefslag', "want hij moet eerst nageven". Een volte kan juist helpen, dus svp van de hoefslag af - maar ik geef toe dat de kwaliteit van de volte dan niet altijd optimaal is...)
Citaat:
En laten we dan maar niet van hetgeen spreken, dat er in de B en L1 al bijna geen correcte oefeningen worden gereden.
Dit blijft toch wel erg belangrijk! :D
:j |(
Citaat:
Maar het klopt, een jury hoort in principe niet op het protocol te zetten, moet ronder of moet nageeflijker.
Wel kunnen ze zeggen dat de aanleuning beter kan.

Maar met nageeflijkheid hangen veel dingen samen in een proef!

:j

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:20

Janneke2 schreef:
Citaat:
Dat klopt volledig, je laat eerst een paard nageven en vervolgens rijd je naar je hand en krijg je aanleuning.

Iedereen die zegt: Ik vind van niet, daar valt niet veel van te vinden want dit is de theoretische onderbouwing uit het skala.


Tja, zo komen nu de moeilijkheden in de wereld.
(Ik ken een boel theorie rondom het Skala, maar doorgaans is 'je laat je paard nageven' een veredelde versie van 'hand er op, in de krul'.
De simpelste variant van het Skala omvat slechts zes woorden, nageven komt er niet in voor. Naar de hand toe rijden ook niet.)

Ik kan uit de voeten met:
"als het dier de 'buik'spieren spant,
het bekken kantelt,
bovenlijn lang maakt/ ontspant
en de hand accepteert en de kaak en nek ontspannen houdt"
... dat we spreken van nageeflijkheid, met aanleuning als zo ongeveer het gevolg.

Maar hoe het dier tot dragen komt, komt niet in dit verhaal voor.
(Wat niet erg is, als het om definities gaat. Mits het verhaal verder gaat dan de definities.)

Ik sprak van 'de nek en kaak ontspannen houden'. Dat is de eerste ( :o tweede?) punt van het Skala, ontspanning.
'Dat moet er gewoon zijn', punt.
... en wat ik regelmatig zie: de kortere onderlijn en het gekantelde bekken ontbreken, 'het dier moet tot ontspanning van de kaak worden gebracht' - en het spijt me, maar dat is onzin.
Nog zo'n oude, poëtische uitdrukking : dat de kaak op mysterieuze wijze een spiegel is van het hele dier.
... net niet helemaal waar, maar voor elk gewricht geldt: als er 1 gewricht in het lichaam 'niet los is', bewegen alle gewrichten houteriger.
Dus als je aanleuning opeens iets 'straks' wordt, weet je dat er 'ergens' in het lichaam iets fout gaat. (Holle rug? Één achterbeen dat 'niet mee komt'? Scheef? Op één schouder gevallen? - en de lijst is langer.) En de oplossing kan dus overal zitten, maar niet echt in de mond.


Juist niet denk ik, als iemand echt weet wat nageeflijkheid is maar daar is veel verwarring over wat wel te zien is in dit topic.
Zeker als men denkt eerst aanleuning te kunnen verkrijgen zonder het paard nageeflijk gereden te hebben.

Het is belangrijk om gewoon de definities aan te houden zoals die bestaan maar dan met de goede uitleg erbij wat het inhoudt. Niet te lang, niet met allemaal andere woorden. Gewoon to the point om het simpel en overzichtelijk te houden.

Avalanche

Berichten: 15984
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: nageeflijkheid in de B dressuur????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 15:56

Helemaal met Elisa eens :j

As usual :)

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:18

Janneke2 schreef:
Citaat:
Dat klopt volledig, je laat eerst een paard nageven en vervolgens rijd je naar je hand en krijg je aanleuning.

Iedereen die zegt: Ik vind van niet, daar valt niet veel van te vinden want dit is de theoretische onderbouwing uit het skala.


Tja, zo komen nu de moeilijkheden in de wereld.
(Ik ken een boel theorie rondom het Skala, maar doorgaans is 'je laat je paard nageven' een veredelde versie van 'hand er op, in de krul'.

Dat komt omdat jij praat over de praktijk en in dit topic praten we over de theorie en de juiste benamingen. Dan ga je langs elkaar heen praten. Ga gewoon uit van de goede wijze ipv hoe het in de praktijk geinterpeteerd wordt.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Re: nageeflijkheid in de B dressuur????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:19

Ik denk dat veel mensen aanleuning ook verwarren met een contactteugel en dat zijn 2 totaal verschillende dingen.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: nageeflijkheid in de B dressuur????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 19:36

Nou dat kun je wel zeggen ja..

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:03

Benzz schreef:
Janneke2 schreef:
Dat klopt volledig, je laat eerst een paard nageven en vervolgens rijd je naar je hand en krijg je aanleuning.

Iedereen die zegt: Ik vind van niet, daar valt niet veel van te vinden want dit is de theoretische onderbouwing uit het skala.


Tja, zo komen nu de moeilijkheden in de wereld.
(Ik ken een boel theorie rondom het Skala, maar doorgaans is 'je laat je paard nageven' een veredelde versie van 'hand er op, in de krul'.
[/quote]
Citaat:
Dat komt omdat jij praat over de praktijk en in dit topic praten we over de theorie en de juiste benamingen. Dan ga je langs elkaar heen praten. Ga gewoon uit van de goede wijze ipv hoe het in de praktijk geinterpeteerd wordt.

We praten over theorie, ik ook. :j

En ik constateer dat de praktijk vaak afwijkt van de theorie. (In mijn ervaring: sinds Ernest van Loon wegging uit de HB opleiding in Deurne is het 'je leert prachtige dingen in het theorielokaal, maar beneden in de bak moet hij in de krul'.)

En qua theorie van het Skala vind ik 'je laat hem eerst nageven' krom als een hoepel. (Zo werd het in Deurne geleerd na 1975, accoord. Maar Skala, nee.)
'Na het nageven naar de hand rijden' idem (wel Deurne, maar geen begrip van het Skala).

En met een boel mensen die zo zijn opgeleid snap ik dat we snel langs elkaar heen praten.
Blijft staan dat ik net zo goed als ieder ander praat over theorie (en de hoepeltjeskromme praktijk benoem).

Avalanche

Berichten: 15984
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 22:57

Daarom moeten we nog wel de definities en omschrijvingen van begrippen correct hebben. En daarna kun je er van alles van gaan vinden, maar uiteindelijk moet je het ook niet ingewikkelder maken dan het is.

Een paard dat nageeft is niets anders dan een paard dat contact zoekt met de hand, onderkaak tegen het bit legt en die hand mee naar voren en mee naar beneden neemt. En idd daarbij loslaat in kaak en nek.

En dat kun je dan opvangen met je hand, waardoor er een elastische verbinding ontstaat, en dan hebben we aanleuning.

En rechtrichten, verzameling zijn weer andere dingen. Het Skala grijpt ook een beetje als schakels in elkaar, een paard dat recht is geeft makkelijker na, een rechtgericht paard kun je makkelijker verzamelen, super mooi allemaal.

At the end of the day is het wel logisch dat je begint met een paard dat tenminste de hand van de ruiter accepteert en zich niet verzet tegen het bit, want je zal eraan moeten komen om dat paard dan vervolgens recht te gaan richten, te werken aan kracht, aan losheid, aan verzameling.

En rijden moet je idd niet te moeilijk willen maken. Van de binnenschouder af komen is fijn als je de bocht om wilt, maar teveel gewicht op buitenschouder en paard loopt over de schouder weg, en daar komt je begrenzing dus.

Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik me niet heel veel bezig hou met recht richten. Super allemaal, maar als je steeds werkt naar een paard dat fijn is op beide handen, heb je na verloop van tijd een recht paard, en dat kan sneller gaan dan je denkt als je niet de fout maakt op de zware kant terug te gaan trekken.

Maar ik leer een paard vanaf het begin nageven op het bit, ik wil eraan kunnen komen als ik erop zit, en het werkt fijner dat ik ze dan op vriendelijke manier uitleg waar dat bit voor is, dan ze eerst een half jaar laten zwalken, zonder enige sturing of begeleiding "want als dat paard recht wordt, en in balans komt, geeft ie na" maar dat paard gaat niet in balans komen als je er geen sturing aan geeft in de eerste plaats.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: nageeflijkheid in de B dressuur????

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-22 23:30

Roerend eens met de 'schakels' van Avalanche.
Alles 'grijpt in elkaar' en hangt met elkaar samen - of niet.

In mijn woorden is das Skala een wenteltrap.
Ik heb goede ervaringen met mijn jonkie die van meet af aan de verzamelende oefening 'overgang terug rijden op de achterhand' deed. Dat is geen verzameling zoals het in de Z en verder gevraagd wordt, maar wel: je leert je dier meteen 'die kant op te gaan'.
In de klassieke termen: het dier kan het van nature, en dat vermogen ga je verder ontwikkelen.

Idem 'niet altijd op die rechter schouder hangen'.
Nu is rechtrichten zo ongeveer tegennatuurlijk, maar de lange ervaring van de cavalerie heeft geleerd dat dit 'onnatuurlijke' vermogen veel oplevert - ook qua levensduur.

... en graag veel ontspanning - ook in het kaakgewricht. (En dat kan alleen als zo ongeveer het hele paard ontspannen is, en naast gehoorzaamheid, balans en vertrouwen heb je daar correcte tact voor nodig.)
Dat is zo ongeveer een kunst op zich, een paard zo ontspannen mogelijk houden dmv je rijden. (Met behoud van 'voorwaarts'.)


En ik noemde dus een serie woorden van buiten het Skala die belangrijk zijn (gehoorzaamheid, vertrouwen, balans). Durchlässigkeit hoort ook in dit rijtje thuis, net als nagefelijkheid en correcte lengtebuiging.

(En helaas worden er vaak allerlei zaken die er eigenlijk niets mee te maken hebben op de één of andere manier er in gerommeld.)

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 09:24

Heb in jouw quote gereageerd.

Avalanche schreef:
Daarom moeten we nog wel de definities en omschrijvingen van begrippen correct hebben. En daarna kun je er van alles van gaan vinden, maar uiteindelijk moet je het ook niet ingewikkelder maken dan het is.

Een paard dat nageeft is niets anders dan een paard dat contact zoekt met de hand, onderkaak tegen het bit legt en die hand mee naar voren en mee naar beneden neemt. En idd daarbij loslaat in kaak en nek.

Hm, eigenlijk is nageven niets anders dan het ontspannen van het nek en kaakgewricht. Er zit wel veel meer omheen natuurlijk. Het gevolg is dat het paard de hand gaat volgen.

En dat kun je dan opvangen met je hand, waardoor er een elastische verbinding ontstaat, en dan hebben we aanleuning.

De verbinding wordt genomen door de ruiter maar geaccepteerd door het paard waardoor het aanleuning wordt.

En rechtrichten, verzameling zijn weer andere dingen. Het Skala grijpt ook een beetje als schakels in elkaar, een paard dat recht is geeft makkelijker na, een rechtgericht paard kun je makkelijker verzamelen, super mooi allemaal.

At the end of the day is het wel logisch dat je begint met een paard dat tenminste de hand van de ruiter accepteert en zich niet verzet tegen het bit, want je zal eraan moeten komen om dat paard dan vervolgens recht te gaan richten, te werken aan kracht, aan losheid, aan verzameling.

En rijden moet je idd niet te moeilijk willen maken. Van de binnenschouder af komen is fijn als je de bocht om wilt, maar teveel gewicht op buitenschouder en paard loopt over de schouder weg, en daar komt je begrenzing dus.

Eens dat je het niet te moeilijk wilt maken maar toch moet je dingen weten om te snappen waarom het paard over de schouder wegloopt, waarom het naar binnen valt. En ook hoe je dit kan corrigeren. Dat de ruiter er logica in ziet. Als je niet snapt waarom dan weet je de ruiter ook niet hoe te corrigeren.

Ik moet je heel eerlijk zeggen dat ik me niet heel veel bezig hou met recht richten. Super allemaal, maar als je steeds werkt naar een paard dat fijn is op beide handen, heb je na verloop van tijd een recht paard, en dat kan sneller gaan dan je denkt als je niet de fout maakt op de zware kant terug te gaan trekken.

Grappig dat je dat zegt, toen ik beginnend ruiter was heb ik ooit een tip gekregen van iemand die bij mij in de bak reed. Ik zei dat mijn paard sterk op rechts was. Ze zei toen: dan moet je die teugel meer loslaten en links meer aannemen. En het werkte een heel eind, ik wist toen alleen nog niet waarom. En het is ook iets genuanceerder dan puur de druk op de teugel natuurlijk maar dat begreep ik pas later toen ik echt beter les kreeg.

Maar ik leer een paard vanaf het begin nageven op het bit, ik wil eraan kunnen komen als ik erop zit, en het werkt fijner dat ik ze dan op vriendelijke manier uitleg waar dat bit voor is, dan ze eerst een half jaar laten zwalken, zonder enige sturing of begeleiding "want als dat paard recht wordt, en in balans komt, geeft ie na" maar dat paard gaat niet in balans komen als je er geen sturing aan geeft in de eerste plaats.

Ja eens, je kan een paard al leren nageven voordat hij ooit onder het zadel is geweest. En dat bespaart je zoveel ellende. Op het moment dat ik op een jong paard stap loopt hij al nageeflijk en is hij in bepaalde mate al rechtgericht, neemt hij de hand aan en kent hij de eenzijdige beenhulpen in bepaalde mate en is heel gehoorzaam op stem. Eigenlijk kan ik ze al rijden op stem, en de beenhulpen koppel ik daar aan.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:23

Janneke2 schreef:
Dat klopt volledig, je laat eerst een paard nageven en vervolgens rijd je naar je hand en krijg je aanleuning.

Iedereen die zegt: Ik vind van niet, daar valt niet veel van te vinden want dit is de theoretische onderbouwing uit het skala.


Tja, zo komen nu de moeilijkheden in de wereld.
(Ik ken een boel theorie rondom het Skala, maar doorgaans is 'je laat je paard nageven' een veredelde versie van 'hand er op, in de krul'.

Dat komt omdat jij praat over de praktijk en in dit topic praten we over de theorie en de juiste benamingen. Dan ga je langs elkaar heen praten. Ga gewoon uit van de goede wijze ipv hoe het in de praktijk geinterpeteerd wordt.

We praten over theorie, ik ook. :j

En ik constateer dat de praktijk vaak afwijkt van de theorie. (In mijn ervaring: sinds Ernest van Loon wegging uit de HB opleiding in Deurne is het 'je leert prachtige dingen in het theorielokaal, maar beneden in de bak moet hij in de krul'.)

En qua theorie van het Skala vind ik 'je laat hem eerst nageven' krom als een hoepel. (Zo werd het in Deurne geleerd na 1975, accoord. Maar Skala, nee.)
'Na het nageven naar de hand rijden' idem (wel Deurne, maar geen begrip van het Skala).

En met een boel mensen die zo zijn opgeleid snap ik dat we snel langs elkaar heen praten.
Blijft staan dat ik net zo goed als ieder ander praat over theorie (en de hoepeltjeskromme praktijk benoem).


Deurne staat nou ook niet bepaald bekend als de goede ruiteropleiding, waarmee ik niet iedereen over een kam wil scheren.

Maar ik blijf het bijzonder vinden dat mensen denken dat een paard kan nageven zonder het naar de hand toe te rijden. Want waar komt die nageeflijkheid dan vandaan?

Het skala is een mooi stappenplan die prima door elkaar gebruikt kan worden met uiteindelijk doel volledige durchlassigheid. Dat is 100% nageeflijkheid door het lijf en in het hoofd van het paard waarbij alle spieren deinen en de souplesse vergroot. Dit bereiken niet zoveel mensen.

Ik denk als mensen de theorie niet begrijpen dan gaan ze de praktijk ook niet begrijpen, het mooiste is het om het in de praktijk te leren en dan de theorie erbij te leren zodat kennis gekoppeld kan worden aan het gevoel.

Blijft dan weer terug komen dat een instructeur ze bovenstaande moet leren in de praktijk gekoppeld met de juiste theoretische uitleg.

Avalanche

Berichten: 15984
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:30

Eens met alles, Suzanne :j en je kan het vreselijk ingewikkeld maken he, maar at the end of the day: paard accepteert bit en hand, en ontspant en die hand vangt dan ook weer op en geeft na :j


Suzanne F. schreef:
Ja eens, je kan een paard al leren nageven voordat hij ooit onder het zadel is geweest. En dat bespaart je zoveel ellende. Op het moment dat ik op een jong paard stap loopt hij al nageeflijk en is hij in bepaalde mate al rechtgericht, neemt hij de hand aan en kent hij de eenzijdige beenhulpen in bepaalde mate en is heel gehoorzaam op stem. Eigenlijk kan ik ze al rijden op stem, en de beenhulpen koppel ik daar aan.

Dat doe ik nu met de mijne, en je merkt gewoon dat ze het al zoveel beter snapt :j en dat het voor paarden ook gewoon veel minder moeilijk is dan voor ons.
Ik vind het ergens humor en ergerlijk als mensen roepen: mijn paard kan nog niet aan de teugel. Jawel hoor, dat kan je paard best, jij kan het niet.
Pup hier snapt het prima iig, geeft na, pakt dat bit aan, accepteert verbinding en zakt, en ik heb er nog geen meter op gereden. Het is geen kwestie van kilometers, het is een kwestie van goed uitleggen. Misschien voor de ruiter kilometers, maar voor dat paard was het maar een paar meter voor ze het snapte :D

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:45

Daarom vind ik dubbele longe fijn voor het zadelmak maken, ik denk alleen dat men contactteugel eigenlijk verwart met aanleuning oid? want bit aannemen en hand accepteren daar heb je een contactteugel voor nodig. Vervolgens rijdt je het paard naar de hand toe waardoor het nageeflijk wordt en een nageeflijk paard kun je in de aanleuning rijden.

Voor het paard is het dan belangrijk dat het gelijk leert dat het niet tegen het bit in hoeft te komen omdat er alleen contact is en de hand mee gaat waardoor er ook niet aan getrokken wordt en de ervaringen dus gelijk prettig zijn. Vaak gaan ze dan als ze nageeflijk worden en los laten in de kaak zelf lekker briesen en afkauwen en de hand opzoeken.

MyWishMax

Berichten: 25307
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 10:59

Paard hier heeft bij de andere ruiter netjes contact, zoekt de hand op, volgt deze met hals strekken ook keurig naar beneden, stap verruimen ook. Alleen loopt niet rond, in stap en draf vaak wel wat neerwaartse met de hals, in galop niet, maar ook geen sterrenkijker. En wel ontspannen in hals en kaak (en rest van het lijf) en wel de hele tijd in een constante verbinding en houding. Die haalde dus alsnog de punten in de b.

De keren dat zij die niet haalden was als de impuls bijvoorbeeld ontbrak of er slordig gereden werd. Dat lag dan niet aan de nageeflijkheid maar aan de combinatie van alles. Ik zie juist vaak dat die verbinding of houding absoluut niet constant is en dat daar punten op verloren worden en dat vind ik ook wel heel logisch.

Janneke2

Berichten: 22747
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 12:12

Elisa2 schreef:
Maar ik blijf het bijzonder vinden dat mensen denken dat een paard kan nageven zonder het naar de hand toe te rijden. Want waar komt die nageeflijkheid dan vandaan?

Het skala is een mooi stappenplan die prima door elkaar gebruikt kan worden met uiteindelijk doel volledige durchlassigheid. Dat is 100% nageeflijkheid door het lijf en in het hoofd van het paard waarbij alle spieren deinen en de souplesse vergroot. Dit bereiken niet zoveel mensen.

Ik denk als mensen de theorie niet begrijpen dan gaan ze de praktijk ook niet begrijpen, het mooiste is het om het in de praktijk te leren en dan de theorie erbij te leren zodat kennis gekoppeld kan worden aan het gevoel.

Blijft dan weer terug komen dat een instructeur ze bovenstaande moet leren in de praktijk gekoppeld met de juiste theoretische uitleg.


Goede vraag 'waar komt de nageeflijkeid vandaan...?'

Ik begin 'even' bij beweging. Hartstikke fundamenteel.
Om soepel te kunnen bewegen is er balans nodig, het vermogen om je zwaartepunt zelf 'ergens te kunnen zetten'.
Vergelijk beginnende schaatsers, constant glijden ze weg op 'dat gladde ijs!' en ver'krampen'.
(Zowel jonge ruiters als groene paarden doen dit.)

Ik kies er (niet on klassiek) voor, om mijn paard direct zoveel mogelijk het vermogen aan te leren om het zwaartepunt op een rijkunstig gunstig punt te houden.

En ik ben fan van 'drie gram druk op de teugel'. Dat wil dus niet zeggen 'dat ik er niet aan kom', als je begint met onder het zadel verticale balans te vragen zijn teugels geen luxe. (Na een debacle met een 'paardentrainer' die keihard trok heb ik het ooit zonder bit moeten doen, dat vond ik lastiger, maar kan best.)

En omdat het dier vanuit de balans niet hoeft te verkrampen, zijn de spieren van nek- en kaakgewricht doorgaans soepel. (En zo nee: 'zoek in de lichaam wat er mis gaat', de oplossing zit zelden in nek of kaak, die gewrichten verstrakken zodra elders in het lichaam iets verstrakt.)


Los hiervan vind ik dat een paard 'voorwaarts' moet zijn.
En dat het dier (tenzij na een trekkende &@@;5=3:9#) zich niet moet opkrullen om aan het bit te ontsnappen.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:38

Elisa2 schreef:
Deurne staat nou ook niet bepaald bekend als de goede ruiteropleiding, waarmee ik niet iedereen over een kam wil scheren.

Tot ongeveer 1999 was het een goede ruiteropleiding. Je leerde er de basis net als bij je rijbewijs, daarna moet je het echt in de praktijk gaan leren.

Na 1999 is het een groot drama geworden.

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 14:58

Janneke2 schreef:
Elisa2 schreef:
Maar ik blijf het bijzonder vinden dat mensen denken dat een paard kan nageven zonder het naar de hand toe te rijden. Want waar komt die nageeflijkheid dan vandaan?

Het skala is een mooi stappenplan die prima door elkaar gebruikt kan worden met uiteindelijk doel volledige durchlassigheid. Dat is 100% nageeflijkheid door het lijf en in het hoofd van het paard waarbij alle spieren deinen en de souplesse vergroot. Dit bereiken niet zoveel mensen.

Ik denk als mensen de theorie niet begrijpen dan gaan ze de praktijk ook niet begrijpen, het mooiste is het om het in de praktijk te leren en dan de theorie erbij te leren zodat kennis gekoppeld kan worden aan het gevoel.

Blijft dan weer terug komen dat een instructeur ze bovenstaande moet leren in de praktijk gekoppeld met de juiste theoretische uitleg.


Goede vraag 'waar komt de nageeflijkeid vandaan...?'

Ik begin 'even' bij beweging. Hartstikke fundamenteel.
Om soepel te kunnen bewegen is er balans nodig, het vermogen om je zwaartepunt zelf 'ergens te kunnen zetten'.
Vergelijk beginnende schaatsers, constant glijden ze weg op 'dat gladde ijs!' en ver'krampen'.
(Zowel jonge ruiters als groene paarden doen dit.)

Ik kies er (niet on klassiek) voor, om mijn paard direct zoveel mogelijk het vermogen aan te leren om het zwaartepunt op een rijkunstig gunstig punt te houden.

En ik ben fan van 'drie gram druk op de teugel'. Dat wil dus niet zeggen 'dat ik er niet aan kom', als je begint met onder het zadel verticale balans te vragen zijn teugels geen luxe. (Na een debacle met een 'paardentrainer' die keihard trok heb ik het ooit zonder bit moeten doen, dat vond ik lastiger, maar kan best.)

En omdat het dier vanuit de balans niet hoeft te verkrampen, zijn de spieren van nek- en kaakgewricht doorgaans soepel. (En zo nee: 'zoek in de lichaam wat er mis gaat', de oplossing zit zelden in nek of kaak, die gewrichten verstrakken zodra elders in het lichaam iets verstrakt.)


Los hiervan vind ik dat een paard 'voorwaarts' moet zijn.
En dat het dier (tenzij na een trekkende &@@;5=3:9#) zich niet moet opkrullen om aan het bit te ontsnappen.


Dat is dus wat ik bedoel met contactteugel ;-)

En als het paard dan netjes van achter naar voor naar de hand gereden wordt dan wordt het nageeflijk en zakt het vanzelf. Daarbij is het inderdaad zeer belangrijk dat het paard goed aan het been is, maar ook dat het niet "vlucht" ohz.

Pas als het paard nageeflijk is kan er een goede aanleuning verkregen worden doordat er wat meer aan het lichaam gewerkt wordt qua balans en horizontaal evenwicht etc.

Benzz, ja er zullen sowieso ongetwijfeld ook goede ruiters vandaan komen maar het staat niet goed bekend en ik denk dat zij dan al of een goede basis hebben/ hadden of fijne instructeurs er naast.

MWM: dat is ook logisch..zoals jij het omschrijft zou het paard prima winstpunten moeten kunnen halen in de B lijkt me. Ik denk dat er bij veel ruiters ook nog winst te behalen is in een betere zit en daardoor een betere en stabielere handhouding.

MyWishMax

Berichten: 25307
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:06

Dat deed ze ook, Elisa2. Niet altijd, want soms was 1 van de andere voorwaarden wel eens minder. En ik haalde veel hogere punten, want bij mij liep ze wel altijd nageeflijk en in juiste aanleuning en wij waren eigenlijk gewoon veel verder in training, maar was weer even een voorbeeld waarbij het duidelijk is dat die winst ook echt te halen is zonder dat krulletje zoals ts het noemt.

Precies wat jij en ik al gezegd hebben, gemiddelde van aantal proeven is wel het niveau van de combinatie. Als het gemiddelde geen winst is, dan heb je nog wat werk en ligt het niet aan de jury. (Nu vind ik het maar heel erg zelden aan de jury liggen en kan ik niet zo goed tegen die uitspraken. Vaak ligt het aan alles en iedereen behalve het eigen rijden)

Maar helemaal eens met de winst te halen met eigen houding :j

Elisa2

Berichten: 37145
Geregistreerd: 31-08-04

Re: nageeflijkheid in de B dressuur????

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:10

Haha klopt, zodra men gaat beseffen dat het nooit aan iets anders ligt maar altijd aan jezelf..dan is dat de grootste winst die er te behalen valt denkt ik. Maar goed, ook dat zijn processen. Soms ziet een jury het idd niet goed, of is een jury karig qua punten. Ik heb ook weleens 15 punten verschil gehad op een kampioenschap. Daarom is dat gemiddelde nemen van de tien proeven zo goed.

Ik denk dat het goed is voor TS idd om te lezen dat het zo ook gewoon kan, voor de rest zijn we theoretisch misschien een beetje te ver afgedwaald in dit topic.

Suzanne F.

Berichten: 49213
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:15

Benzz schreef:
Elisa2 schreef:
Deurne staat nou ook niet bepaald bekend als de goede ruiteropleiding, waarmee ik niet iedereen over een kam wil scheren.

Tot ongeveer 1999 was het een goede ruiteropleiding. Je leerde er de basis net als bij je rijbewijs, daarna moet je het echt in de praktijk gaan leren.

Na 1999 is het een groot drama geworden.


:')
Ik ben in 1999 gekomen. Tm 2001.

DuoPenotti

Berichten: 29477
Geregistreerd: 14-01-21
Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 15:21

Toen het geen particuliere school meer was kwamen er veel pennys bij.
Ik woonde om de hoek daar, je wilt echt niet weten wat er hier in de omgeving allemaal over werd verteld.

Ik heb de introductieweek gedaan, heb hem ook gehaald. Maar ben zelf afgehaakt, ik vond dat 10 keer vegen voor het voeren, de bakrand steeds afstoffen, maar de paarden niet buiten zetten verkeerde verdeling van de tijd was.

haha zo eigenwijs was ik toen al _O-

En heb er ook geen seconde spijt van gehad.
Wel van enkele instructeurs die daar ook les gaven les gehad.
Maar ook paarden gereden die daar verrot vanaf kwamen, zoals van een medewerker daar.

Benzz
Berichten: 2887
Geregistreerd: 10-02-19

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-22 17:58

Suzanne F. schreef:
:')
Ik ben in 1999 gekomen. Tm 2001.

Jij zat in de masterclass he, das anders ;)