Citaat:
Dat klopt volledig, je laat eerst een paard nageven en vervolgens rijd je naar je hand en krijg je aanleuning.
Iedereen die zegt: Ik vind van niet, daar valt niet veel van te vinden want dit is de theoretische onderbouwing uit het skala.
Tja, zo komen nu de moeilijkheden in de wereld.
(Ik ken een boel theorie rondom het Skala, maar doorgaans is 'je laat je paard nageven' een veredelde versie van 'hand er op, in de krul'.
De simpelste variant van het Skala omvat slechts zes woorden, nageven komt er niet in voor. Naar de hand toe rijden ook niet.)
Ik kan uit de voeten met:
"als het dier de 'buik'spieren spant,
het bekken kantelt,
bovenlijn lang maakt/ ontspant
en de hand accepteert en de kaak en nek ontspannen houdt"
... dat we spreken van nageeflijkheid, met aanleuning als zo ongeveer het gevolg.
Maar hoe het dier tot dragen komt, komt niet in dit verhaal voor.
(Wat niet erg is, als het om definities gaat. Mits het verhaal verder gaat dan de definities.)
Ik sprak van 'de nek en kaak ontspannen houden'. Dat is de eerste (
tweede?) punt van het Skala, ontspanning.
'Dat moet er gewoon zijn', punt.
... en wat ik regelmatig zie: de kortere onderlijn en het gekantelde bekken ontbreken, 'het dier moet tot ontspanning van de kaak worden gebracht' - en het spijt me, maar dat is onzin.
Nog zo'n oude, poëtische uitdrukking : dat de kaak op mysterieuze wijze een spiegel is van het hele dier.
... net niet helemaal waar, maar voor elk gewricht geldt: als er 1 gewricht in het lichaam 'niet los is', bewegen alle gewrichten houteriger.
Dus als je aanleuning opeens iets 'straks' wordt, weet je dat er 'ergens' in het lichaam iets fout gaat. (Holle rug? Één achterbeen dat 'niet mee komt'? Scheef? Op één schouder gevallen? - en de lijst is langer.) En de oplossing kan dus overal zitten, maar niet echt in de mond.