Mennowolder schreef:Je legt het wel goed uit, en snap ook wel dat we niet moeten trekken. maar daar gaat het mij niet om.
Wat mij tegen de borst stoot is dat, als je de breedte sport wil stimuleren, dat je dan niet iemand die het nog niet goed beheerst straft door bij ieder onderdeel een 5 te geven, maar door juist een 7 of hoger te geven als ze het op dat onderdeel wel doen.
en dan bij algemene indruk erbij te zetten "probeer meer nageeflijk te rijden.. of iets dergelijks"
Dan blijven ruiters toch gemotiveerd en gaan ze niet met een rot gevoel naar huis.
Ik begrijp dat, maar de jury kijkt niet naar waar je eerder nog niet goed in was, maar wat nu verbeterd is. Dat is voor je instructeur. Als ik les geef, kijk ik naar je verbeterpunten, en kijk ik wat er beter gaat. Dat is niet aan de jury, dat is voor jou en je instructeur.
Maar een winstpunt in de B betekent dat je klaar bent voor de L. En als het nog niet goed genoeg is voor de L, kun je dus geen dikke voldoende op dat onderdeel halen. En dat is rot, maar wel een beetje inherent aan wedstrijd rijden.
Je protocol kun je dan vervolgens gaan gebruiken als lijst voor verbeterpunten voor je training. En op die manier gebruik je dat protocol als middel om jezelf te verbeteren.
Verder helpt het voor je training om een doel in je hoofd te hebben. Wat wil je met je paard, welke oefeningen helpen daarbij, hoe ga je die oefeningen uitvoeren? Wat heb je nodig. Bespreek dat met je instructeur. Stel doelen, en werk er naartoe, zodat je uiteindelijk een los, recht, en blij paard hebt, dat goed in zijn vel zit.