nageeflijkheid in de B dressuur????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Avalanche

Berichten: 16081
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:02

Mennowolder schreef:
Je legt het wel goed uit, en snap ook wel dat we niet moeten trekken. maar daar gaat het mij niet om.
Wat mij tegen de borst stoot is dat, als je de breedte sport wil stimuleren, dat je dan niet iemand die het nog niet goed beheerst straft door bij ieder onderdeel een 5 te geven, maar door juist een 7 of hoger te geven als ze het op dat onderdeel wel doen.
en dan bij algemene indruk erbij te zetten "probeer meer nageeflijk te rijden.. of iets dergelijks"
Dan blijven ruiters toch gemotiveerd en gaan ze niet met een rot gevoel naar huis.

Ik begrijp dat, maar de jury kijkt niet naar waar je eerder nog niet goed in was, maar wat nu verbeterd is. Dat is voor je instructeur. Als ik les geef, kijk ik naar je verbeterpunten, en kijk ik wat er beter gaat. Dat is niet aan de jury, dat is voor jou en je instructeur.

Maar een winstpunt in de B betekent dat je klaar bent voor de L. En als het nog niet goed genoeg is voor de L, kun je dus geen dikke voldoende op dat onderdeel halen. En dat is rot, maar wel een beetje inherent aan wedstrijd rijden.

Je protocol kun je dan vervolgens gaan gebruiken als lijst voor verbeterpunten voor je training. En op die manier gebruik je dat protocol als middel om jezelf te verbeteren.

Verder helpt het voor je training om een doel in je hoofd te hebben. Wat wil je met je paard, welke oefeningen helpen daarbij, hoe ga je die oefeningen uitvoeren? Wat heb je nodig. Bespreek dat met je instructeur. Stel doelen, en werk er naartoe, zodat je uiteindelijk een los, recht, en blij paard hebt, dat goed in zijn vel zit.

MyWishMax

Berichten: 25361
Geregistreerd: 14-11-05
Woonplaats: Zuid Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:04

Ten eerste kan je 2 proeven achter elkaar niet met elkaar vergelijken. Het zijn andere onderdelen, dus je hebt altijd al verschil in wat je laat zien.

Daarnaast is het niet onmogelijk om gewoon winst te rijden als het paard niet volledig nageeflijk is. Alleen moet je zorgen dat de rest wel in orde is en zeker niet tegen de hand. Er moet zeker weten wel aanleunong zijn en paard moet de hand volgen. Die aanleuning gaat het toch al vaak fout, de hoofd en halshouding is vaak onrustig en daardoor de stelling en buiging ook al.
Maar daarnaast tact, impuls(heel belangrijk) ontspanning en gewoon nette figuren en overgangen rijden.

Daarnaast kan het heel goed kloppen dat jouw gevoel niet klopt met het beeld. Dat gebeurt soms wel eens. Ik rijd wel eens proeven die voor mijn gevoel echt niet goed zijn en dan rijd ik goede punten, omdat de dingen die ik voelde niet te zien zijn. Of ik vond een onderdeel voor ons doen onwijs goed gaan, maar punten zijn minder. Logisch, want dat het voor mij goed of beter als normaal voelde wil niet zeggen dat het ook echt goed is.

Je zal altijd strenge jury's treffen, 'normale' en sinterklaas jury's. Als je over een seizoen het gemiddelde van de punten neemt klopt het gewoon. Dus als je regelmatig ook geen winst rijdt, dan valt er nog meer winst te behalen in de basis van het rijden. Je moet jouw rijden niet aanpassen aan wat er op één protocol staat. Je leidt een paard op op een goede manier en wedstrijden zijn er om te controleren of dat goed gaat. Ga dus voor jezelf na of de basis wel zo goed is, tact, impuls, ontspanning, aanleuning, stelling en buiging. Rijd je nette figuren, kom je recht binnen.

En kijk eens naar de punten waar op gelet wordt bij elk onderdeel op protocol.

Lieser
Berichten: 1524
Geregistreerd: 15-03-21

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:06

Mennowolder schreef:
Dat is juist het probleem bij de dressuur.
Het welzijn van het paard moet voorop staan. en aangezien ik nog nooit een paard van nature nageeflijk heb zien lopen, lijkt het mij dat dit dan ook nooit de bedoeling is. alleen in de dressuur trekken we de nek krom.???

Een paard heeft van nature ook geen ruiter op zijn rug. Juist door dat extra gewicht is het belangrijk dat het paard zijn rug goed gebruikt.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:09

MyWishMax schreef:
Ten eerste kan je 2 proeven achter elkaar niet met elkaar vergelijken. Het zijn andere onderdelen, dus je hebt altijd al verschil in wat je laat zien.

Daarnaast is het niet onmogelijk om gewoon winst te rijden als het paard niet volledig nageeflijk is. Alleen moet je zorgen dat de rest wel in orde is en zeker niet tegen de hand. Er moet zeker weten wel aanleunong zijn en paard moet de hand volgen. Die aanleuning gaat het toch al vaak fout, de hoofd en halshouding is vaak onrustig en daardoor de stelling en buiging ook al.
Maar daarnaast tact, impuls(heel belangrijk) ontspanning en gewoon nette figuren en overgangen rijden.

Daarnaast kan het heel goed kloppen dat jouw gevoel niet klopt met het beeld. Dat gebeurt soms wel eens. Ik rijd wel eens proeven die voor mijn gevoel echt niet goed zijn en dan rijd ik goede punten, omdat de dingen die ik voelde niet te zien zijn. Of ik vond een onderdeel voor ons doen onwijs goed gaan, maar punten zijn minder. Logisch, want dat het voor mij goed of beter als normaal voelde wil niet zeggen dat het ook echt goed is.

Je zal altijd strenge jury's treffen, 'normale' en sinterklaas jury's. Als je over een seizoen het gemiddelde van de punten neemt klopt het gewoon. Dus als je regelmatig ook geen winst rijdt, dan valt er nog meer winst te behalen in de basis van het rijden. Je moet jouw rijden niet aanpassen aan wat er op één protocol staat. Je leidt een paard op op een goede manier en wedstrijden zijn er om te controleren of dat goed gaat. Ga dus voor jezelf na of de basis wel zo goed is, tact, impuls, ontspanning, aanleuning, stelling en buiging. Rijd je nette figuren, kom je recht binnen.

En kijk eens naar de punten waar op gelet wordt bij elk onderdeel op protocol.


Helemaal mee eens!

kiki1976

Berichten: 16864
Geregistreerd: 17-04-10
Woonplaats: Kop van Noord Holland

Re: nageeflijkheid in de B dressuur????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:20

Sommige jury´s lijken idd wel wat moeite hebben met het jureren in de B (sommige zijn ook echt drama met de bixie).
Hebben de lat te hoog liggen gezien het niveau.
En dan hebben we ook nog de jury's die alleen al kijken naar het type paard. Paard met de looks, maar met dikke tackt fouten, verkeerd rijden in de proef, dikke punten geven. Maar het is en blijft een jury sport.

Maar degene bij de bixie spande de kroon. Na het proefje het gesprekje met het ruitertje. Ze zei letterlijk, het is mooier als je je pony meer nageeflijk rijdt. Weet je hoe dat moet? Om vervolgens het kind van 8 al te leren zagen

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Re: nageeflijkheid in de B dressuur????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:27

Volgens mij betekent een zes in de B dat het goed is binnen de B.
... dat is net niet 'klaar voor de L'.

En das Skala der Ausbildung:
volgens mij is het een wenteltrap. Waarbij je in principe non stop aan alle zes aspecten werkt, en ook aan belangrijke zaken zoals verticale en horizontale balans en gehoorzaamheid.
(Contra : begin met tact en ontspanning, dan komt aanleuning, dan komt Schwung etc. Ook groene paarden en ruiters hebben baat bij het meteen al meenemen van rechtrichten en verzamelen: beiden gaan over oa het kunnen 'spelen' met het zwaartepunt.)

Suzanne F.

Berichten: 49281
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:39

Het paard moet wel actief in een constante verbinding naar de hand toe lopen. Dus nee, het paard hoeft niet de gehele proef nageeflijk maar je wilt wel een stille verbinding naar de hand zien. Dus niet de neus er ver uit en dan weer omhoog en dan weer contrastelling de hoek door en dan weer boogje in de teugel etc.

koend
Berichten: 1257
Geregistreerd: 10-11-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:41

Janneke2 schreef:
Volgens mij betekent een zes in de B dat het goed is binnen de B.
... dat is net niet 'klaar voor de L'.

En das Skala der Ausbildung:
volgens mij is het een wenteltrap. Waarbij je in principe non stop aan alle zes aspecten werkt, en ook aan belangrijke zaken zoals verticale en horizontale balans en gehoorzaamheid.
(Contra : begin met tact en ontspanning, dan komt aanleuning, dan komt Schwung etc. Ook groene paarden en ruiters hebben baat bij het meteen al meenemen van rechtrichten en verzamelen: beiden gaan over oa het kunnen 'spelen' met het zwaartepunt.)


Akkoord dat je de vorige aspecten moet blijven verbeteren.

Niet akkoord dat je al aan een ”veel hoger" aspect moet gaan werken als de basisaspecten nog niet op een aanvaardbaar niveau zijn.
Als ze het vanzelf aanbieden, zeg ik :” Braaf paardje, je bent een knapperd.” Maar ik mijn focus blijft toch eerst op de basis

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 21:51

koend schreef:
Janneke2 schreef:
En das Skala der Ausbildung:
volgens mij is het een wenteltrap. Waarbij je in principe non stop aan alle zes aspecten werkt, en ook aan belangrijke zaken zoals verticale en horizontale balans en gehoorzaamheid.
(Contra : begin met tact en ontspanning, dan komt aanleuning, dan komt Schwung etc. Ook groene paarden en ruiters hebben baat bij het meteen al meenemen van rechtrichten en verzamelen: beiden gaan over oa het kunnen 'spelen' met het zwaartepunt.)

Citaat:
Niet akkoord dat je al aan een ”veel hoger" aspect moet gaan werken als de basisaspecten nog niet op een aanvaardbaar niveau zijn.
Als ze het vanzelf aanbieden, zeg ik :” Braaf paardje, je bent een knapperd.” Maar ik mijn focus blijft toch eerst op de basis


... op het gevaar af van off topic:
'het is maar wat je basis noemt'.

Ik kocht een paar jaar geleden een paard dat groen was, maar zadelmak en: op zit en zwaartepunt terug kon van draf naar stap en van stap naar halt. Dat is een verzamelende oefening. En deze overgangen zitten ook in de B.

Overgangen maken op de achterhand kan een paard uitstekend van nature. (Het dier zal het niet altijd zo doen want het kost meer kracht.)
(Ik heb dit uitgebreid, mijn doel is van galop naar halt op zit en zwaartepunt. En ik zie :o het nut er niet van om het eerst via de voorhand/ op de handrem te doen en pas in wedstrijd termen in de L of de M te gaan werken aan een overgang op de achterhand.)

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 22:13

IMO zou je niet eens op wedstrijd moeten gaan met een paard dat niet correct nageeflijk kan lopen. Oprichting hoeft idd zeker nog niet in de B, maar ontspannen nageeflijk is de basis van alles wat je met een paard doet. Kan het niet nageeflijk lopen, dan kan het ook zijn lange rugspier niet ontspannen en buikspieren niet genoeg aanspannen, en in feite de ruiter slechter dragen. Dit zorgt dan weer voor een grotere kans op (rug)blessures en compensatie elders in het lichaam. Nageeflijkheid bereik je ook pas als het paard horizontaal en verticaal in balans (recht) is, wat dus ook weer over het behoud van je paard gaat.

Het Ebook van Monique de Rijk (Atletische Rijkunst) heb ik recent gelezen en deze bevat zóveel waardevolle informatie. Mijn ogen zijn echt op de meest mooie manier geopend nu ik weet over correct rijden. Zonder getrek, zonder sporen, zonder hulpteugels. Ik raad iedereen het lezen van dit boek aan, maar ieder zijn eigen keus natuurlijk :)

Kaatje81
Berichten: 141
Geregistreerd: 14-07-08

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:02

[/quote]
Dat is juist het probleem bij de dressuur.
Het welzijn van het paard moet voorop staan. en aangezien ik nog nooit een paard van nature nageeflijk heb zien lopen, lijkt het mij dat dit dan ook nooit de bedoeling is. alleen in de dressuur trekken we de nek krom.???[/quote]

Als je er zo over denkt, waarom doe je dan mee aan een dressuurwedstrijd?

Suzanne F.

Berichten: 49281
Geregistreerd: 03-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:05

Mennowolder schreef:
Benzz schreef:
Ik denk dat je anders moet gaan denken: Niet in: de jury wil iets zien, maar veel meer in : wat is goed voor mijn paard. En nageeflijkheid is goed voor het paard en daar verbeter je zijn lijf mee en als je verder wil komen is dit wel nummer 1 waar op gelet wordt.


Dat is juist het probleem bij de dressuur.
Het welzijn van het paard moet voorop staan. en aangezien ik nog nooit een paard van nature nageeflijk heb zien lopen, lijkt het mij dat dit dan ook nooit de bedoeling is. alleen in de dressuur trekken we de nek krom.???


Dan denk ik dat je niks begrepen hebt van dressuur en dat je beter kan stoppen met wedstrijdrijden.

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:05

... dat is wel een vraag.
Dressuur is in principe ontwikkeld voor het paard, zodat het dier ons goed kon dragen en in het werk, met plezier dertig jaar oud kon worden.

Da's andere koek dan 'trek de boel in de krul, neus moet achter de loodlijn, graag een knik achter de tweede halswervel, paard mag scheef en op de voorhand, rug mag hol.'

(Persoonlijk start ik al lang niet meer, en is mijn indruk dat het paardenwelzijn niet wordt meegewogen door de jury. En de klassieke principes ook niet.)
(En die combinatie levert iets op waar ik niet blij van word.)

Volgende vraag: wie begrijpt er veel of juist niets van dressuur...?
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-02-22 23:11, in het totaal 4 keer bewerkt

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:07

Prima2Donna schreef:
IMO zou je niet eens op wedstrijd moeten gaan met een paard dat niet correct nageeflijk kan lopen.

Vaak kunnen paarden het wel maar is de ruiter nog niet "goed" genoeg.
In de B wordt een fijne (stabiele) aanleuning verwacht maar nog geen nageeflijkheid.
Daarvoor moet een paard meer gaan dragen en de meeste ruiters beginnen in de B en dan is dat net een stukje te veel.

Avalanche

Berichten: 16081
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: nageeflijkheid in de B dressuur????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:39

De paarden kunnen het allemaal.
Zelfs de mijne, en die is nog niet eens zadelmak.

mayonaise

Berichten: 22
Geregistreerd: 16-02-22
Woonplaats: zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:43

Wat is nageeflijk? 8)7

Avalanche

Berichten: 16081
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: nageeflijkheid in de B dressuur????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:45

Afbeelding

Voilà

Janneke2

Berichten: 22781
Geregistreerd: 28-02-13
Woonplaats: Ergens in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:47

Volgens mij was dat ooit de bedoeling van de 'scheiding' tussen de F proeven (we kijken naar de ruiter)
en de BLMZ etc route: we kijken naar het paard / de combinatie.

Het moeilijke onderscheid tussen 'het paard kan het prima, maar vanwege de ruiter gebeurt *het* niet'
en
'ruiter doet zijn best, het paard ook, maar *het* lukt de combinatie niet'.


Ooit reed ik schoolmeesters bij Agaat Moerman. Toen ik haar opbelde zei ze '... de eerste keer dat mensen bij mij komen rijden, rijden ze op Lucera, want dat paard vertelt mij precies wat jij fout doet'.
Wie ooit zo'n kans krijgt: grijpen!!!
(En dat de F jury de paarden niet zo goed kent als AM haar Lucera: dat is logisch, maar wel heel jammer.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 20-02-22 23:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Appeltje_1

Berichten: 2447
Geregistreerd: 20-05-21
Woonplaats: Ergens in de stad

Re: nageeflijkheid in de B dressuur????

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-22 23:51

Ik vind dat je een paard of pony nageeflijk moet kunnen rijden voor je wedstrijd start.
Het zorgt voor ontspanning bij het paard en het paard loopt daarnaast dan veel fijner en makkelijker!

Ik ga binnenkort wedstrijd starten. We hebben er een tijdje mee gewacht, omdat wij dus eerst die nageeflijkheid een heel proefje door konden houden.

Het ziet er niet alleen mooier uit, maar het zorgt voor veel ontspanning, ook bij de ruiter.

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: nageeflijkheid in de B dressuur????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:31

Ik vind een stabiele aanleuning (een rustige hand/mond verbinding met het neusje er wat uit) al prima om B te kunnen starten.
Nageeflijkheid (aan de teugel) komt daarna wel.
Je kunt nl van veel ruiters nog niet verwachten dat ze een paard (volledig) nageeflijk laten lopen.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:39

Brainless schreef:
Prima2Donna schreef:
IMO zou je niet eens op wedstrijd moeten gaan met een paard dat niet correct nageeflijk kan lopen.

Vaak kunnen paarden het wel maar is de ruiter nog niet "goed" genoeg.
In de B wordt een fijne (stabiele) aanleuning verwacht maar nog geen nageeflijkheid.
Daarvoor moet een paard meer gaan dragen en de meeste ruiters beginnen in de B en dan is dat net een stukje te veel.

Hoe ik het nu heb begrepen, is dat nageeflijk vóór aanleuning komt. Als in, zonder nageeflijkheid kan men geen aanleuning krijgen. En paarden kunnen dat niet zomaar. Het loslaten van de lange rugspier vereist echt wat oefening, vooral wanneer het paard erg scheef is (geweest) en lange stukken volhouden is ook zwaar. De reden dat ruiters hiervoor nog niet "goed" genoeg zijn, is volgens mij gewoon omdat ze de kennis niet hebben. Zelfs mijn moeder, die echt geen ster is in rijden, reed mijn paard vorige week een tijdje super ontspannen nageeflijk. Ze had daarvoor een jaar lang niet gereden ivm val van een manegepaard. Dus je hoeft als ruiter écht niet alle ervaring van de wereld te hebben, om een paard nageeflijk te kunnen rijden.

Afbeelding

Brainless

Berichten: 29748
Geregistreerd: 19-07-03
Woonplaats: Munnekeburen

Re: nageeflijkheid in de B dressuur????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:47

Aanleuning is dat er een fijne rustige verbinding tussen hand en mond, dat het paard de hand volgt (daarom is halstrekken belangrijk om te kijken of een paard zakt), en mag het neusje daarbij voor de loodlijn zijn.
Pas als het paard en ruiter een goede verbinding hebben dan kan een paard nageeflijk gaan lopen; dragen op de achterhand en "aan de teugel".
In de B wordt aanleuning verwacht en nageeflijkheid pas in de L.

Avalanche

Berichten: 16081
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 00:48

Paarden kunnen prima nageeflijk zijn zonder veel oefening. Deze deed het zomaar: Afbeelding

Het is niets anders dan de hand accepteren en er contact mee zoeken.

Prima2Donna

Berichten: 853
Geregistreerd: 14-07-12
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 11:09

Met die terminologie ben ik het dus niet helemaal eens. Ik volg Monique de Rijk hierin:
Afbeelding
Wat zij dus zegt, is dat de voorwaarts neerwaartse tendens (=nageeflijkheid) een voorwaarde is voor het aannemen van de hand (=aanleuning).
Nageeflijkheid heeft in feite weinig te maken met verbinding. Dit is puur het kunnen ontspannen van de lange rugspier, en daarmee kunnen zakken met de hals. Oefeningen als contrastelling zijn goed voor het verkrijgen van nageeflijkheid, "door het zijdelings stretchen van de lange rugspier kan deze spier zich gaan ontspannen en wordt gewerkt aan gelijke spierspanning in de rug".
Mijn paard loopt op dit moment stukken heel fijn nageeflijk, maar nog niet in constante aanleuning en dus ook niet "aan de teugel".

Avalanche

Berichten: 16081
Geregistreerd: 28-04-16
Woonplaats: Zuid, Zuider Zuidst

Re: nageeflijkheid in de B dressuur????

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-22 12:34

Het enige wat ik daarover ga zeggen is dit: bij de academische "rijkunst" is alle voorwaartse drang weg, en het enige wat je dus krijgt is een krulletje. Dat heeft geen bal met nageeflijkheid of aanleuning te maken. Overigens is de foto in je artikel van een paard met aanleuning, een paard wat zwaar op de hand hangt.

Ongelijke aanleuning is nonsens. Dat heet ongelijke druk, maar dat paard neemt per definitie geen aanleuning, dat paard is zwaar op de ene hand en geeft niet na, en pakt de andere hand niet aan. Je kunt dat oplossen door dat paard niet toe te staan terug te trekken, dus de hand daar geven en paard op de moeilijke kant uit te nodigen op de buitenteugel contact te nemen, zodat het niet op de binnenschouder valt.

Maar nageeflijkheid heeft een vrij duidelijke definitie, en al de goeroes die opnieuw het wiel willen uitvinden en die er wat anders van maken, en zonder uitzondering beroerd rijdende ruiters afleveren, gaan er een betekenis aan geven die hen wat makkelijker uitkomt.

De reden dat nageeflijkheid wordt gevraagd in B-dressuur is omdat het echt zo simpel is als dit: een paard wat de hand van de ruiter accepteert en er contact mee maakt, en daar hoeven ze helemaal niet recht of verzameld voor te zijn. Dat kunnen ze zo ook. En dat contact heb je nodig om eraan te kunnen komen, om je paard niet in de steek te laten als je erop zit, om te kunnen rechtrichten, en werken aan balans en al die dingen meer.