Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Nieuwe proeven vanaf April 2022

 
Profiel   

Ik vond het vooral veel praatwerk in proef 25 L1. De eerste keer dat ze voorlas had ik echt zoiets van whuut? Te veel tekst om te onthouden :+ na het even stilstaand bekeken te hebben is het simpel hoor, maar ik vond het stukje met xax halsstrekken xb rechtuit b rechtsaf. Xbf teugels op maat om vervolgens a te wijken véél praatwerk :Y)
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-22 20:21 



 
Profiel   

just_kiki schreef
Ik vond het vooral veel praatwerk in proef 25 L1. De eerste keer dat ze voorlas had ik echt zoiets van whuut? Te veel tekst om te onthouden :+ na het even stilstaand bekeken te hebben is het simpel hoor, maar ik vond het stukje met xax halsstrekken xb rechtuit b rechtsaf. Xbf teugels op maat om vervolgens a te wijken véél praatwerk :Y)


Die zat al eerder in een andere L1 proef dus is niet nieuw :)

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-22 20:56 



 
Profiel   

Oh dan heb ik precies die niet gehad hiervoor.
En de keer l1 daarvoor was voor 2016 :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 04-04-22 21:13 



 
Profiel   

In de B proef 20 staat een stukje wat ik niet zo goed snap. Nouja, ik weet wat je moet doen daar maar het staat een beetje raar. Is het een foutje dat het zo staat of is het om te kijken of de ruiter oplet? Het gaat om punt 16 en 17.

16. Tussen A en F overgang arbeidsstap
17. F-B arbeidsstap

Maar je bent toch al in stap door punt 16?
Ik vind het er een beetje raar staan, kan iemand mij hier iets over uitleggen waarom het er zo staat?

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 16:05 



 
Profiel   

Juttertje88 schreef
In de B proef 20 staat een stukje wat ik niet zo goed snap. Nouja, ik weet wat je moet doen daar maar het staat een beetje raar. Is het een foutje dat het zo staat of is het om te kijken of de ruiter oplet? Het gaat om punt 16 en 17.

16. Tussen A en F overgang arbeidsstap
17. F-B arbeidsstap

Maar je bent toch al in stap door punt 16?
Ik vind het er een beetje raar staan, kan iemand mij hier iets over uitleggen waarom het er zo staat?

Van wat ik op de vorige pagina las begreep ik dat beide stukken los beoordeeld worden en dat dit is aangepast om het te verduidelijken. Bij 16 word je dan beoordeeld op je overgang en bij 17 slechts op de arbeidsstap. Eigenlijk is dit dus gedaan zodat het beoordelen duidelijker word en er geen discussie over kan ontstaan. Dit is wat ik er van begreep in ieder geval, corrigeer me maar als ik het verkeerd begrepen/verwoord heb :P

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 16:13 



 
Profiel   

Eerder vroegen ze een stukje middenstap en dat beoordelen ze nu. Nu beoordelen ze het stuk tussen f en b op arbeidstap. Dus of je lekker vlot door stapt in mooie aanleuning.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 16:16 



 
Profiel   

Juttertje88 schreef
In de B proef 20 staat een stukje wat ik niet zo goed snap. Nouja, ik weet wat je moet doen daar maar het staat een beetje raar. Is het een foutje dat het zo staat of is het om te kijken of de ruiter oplet? Het gaat om punt 16 en 17.

16. Tussen A en F overgang arbeidsstap
17. F-B arbeidsstap

Maar je bent toch al in stap door punt 16?
Ik vind het er een beetje raar staan, kan iemand mij hier iets over uitleggen waarom het er zo staat?


Dit wordt eerder in dit topic al besproken. :) In de vorige proeven was er regelmatig een 'grijs' gebied. Hiermee wordt bedoelt: een stuk tussen 2 oefeningen in dat niet beoordeeld werd. Bijvoorbeeld (ik verzin even wat):
- Tussen A en F overgang arbeidsstap
- Bij M overgang arbeidsdraf

Tussen F en M zit een grijs gebied. Stel dat je paard begint te bokken in dat stukje tussen F en M, hoe lost de jury dat dan op? Waar geef je een onvoldoende? Sterker nog, er wordt ook regelmatig gezegd: als je paard loopt te klieren, geef m dan maar een mep tussen de F en de M want daar tussen kan de jury er niets van zeggen. Dat werkt dus nu niet meer. Nu wordt de hele proef beoordeeld. Er zitten geen smokkelgebieden (of onduidelijkheden) meer in.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 16:17 



 
Profiel   

Helemaal overheen gelezen op de vorige pagina, sorry :P
Maar het klinkt allemaal wel heel logisch, bedankt voor de uitleg :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 16:26 



 
Profiel   

Dat klopt niet helemaal Iris82. :)

Die 'grijze stukken' worden ook gewoon beoordeeld.
Een onderdeel is pas afgelopen als het volgende onderdeel begint.
Dus in jou voorbeeld hoort het bokken bij het onderdeel tussen A en F arbeidsstap.
Tenzij het duidelijk is dat het fout gaat door de voorbereiding op het volgende onderdeel, bv als een paard alvast begint te dribbelen een meter voor de A omdat je daar aan wil galopperen, dan neem je mee met het aangalopperen en niet bij het onderdeel ervoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 16:45 



 
Profiel   

Maar kennelijk was daar genoeg onduidelijk over had ik begrepen?
Correct me if I'm wrong hoor. Ben op Bokt om te leren voornamelijk.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 17:25 



 
Profiel   

Dat klopt hoor het gebeurde echt nog wel regelmatig dat in een grijs gebied er iet echt beoordeelt werd. Vandaar inderdaad dat mensen er wel een handje van kregen om in een grijs gebied het paard ''even aan te trappen'' banketstaaf gezegd want daar maakte het niet echt uit. Door het nu te benadrukken wel.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 17:27 



 
Profiel   

Ik heb dat door laten strepen bij m’n voorlezer :+ gezien je het daar al doet, dacht dalijk hoor ik het niet goed en ga ik van hand veranderen :=

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 17:34 



 
Profiel   

Ik heb afgelopen weekend zitten jureren en het ging regelmatig mis.

Persoonlijk vind ik de proeven nog niet zo prettig. De nieuwe onderdelen die dubbel tellen trekken voor heel veel ruiters het gemiddelde echt heel hard naar beneden.
Vooral de L2 oefening, wijken van de hoefslag naar het midden is voor de meeste combinaties bijna onmogelijk. Het wijlen van D naar de hoekletter was voor veel combinaties al een opgave om correct uit te voeren, en nu moet het nog een stapje moeilijker en telt de oefening dubbel.

Vraag me echt oprecht af wat ze met de dubbeltellers willen bereiken. Onderin zijn de gangen bij elkaar gezet tot een algemeen cijfer. Ook erg zonde vind ik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 17:38 



 
Profiel   

Heb zelf de proeven nog niet gereden ivm blessure. Maar ik dacht al toen ik de L2 proeven las, heb ik ff geluk dat mijn knollie heel strak wijkt vanaf alle kanten. :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 17:46 



 
Profiel   

just_kiki schreef
Ik heb dat door laten strepen bij m’n voorlezer :+ gezien je het daar al doet, dacht dalijk hoor ik het niet goed en ga ik van hand veranderen :=


Ja! Doorstrepen werkt het beste. Anders is het inderdaad verwarrend.

Ik heb vorig weekend L2 gereden en ik vond het wijken vanaf de hoefslag ook wel wennen. Doe dat thuis heel veel, maar paard vond het de eerste keer toch wat onverwachts ofzo dat we dit ineens in de ring ook deden. Dat went vast wel. Wat me vooral opviel was dat veel mensen vanaf de hoefslag wijken en niet vanaf de binnenhoefslag. Dan maak je het jezelf imo ook onnodig moeilijk. Vind het vanaf de binnenhoefslag goed te doen. Het lijntje met X-E stap en dan E linkerhand en meteen bij E halve grote volte middenstap vond ik zelf wel heel vervelend om te rijden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 17:48 



 
Profiel   

Voor de gewone amateurs is het wijken vanaf de (binnen)hoefslag een hele opgave. Heb een goede 30 combinaties gehad die deze oefening moesten uitvoeren en ik heb er extreem weinig zessen voor kunnen geven.

Dat ze de oefening ingevoerd hebben kan ik wel in komen, maar om deze nu dubbel te laten tellen, dat snap ik niet.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 18:31 



 
Profiel   

Mag je wijken vanaf de binnenhoefslag, als wijken van de hoefslag wordt gevraagd...?
(Klinkt mij in de oren als smokkelen.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 18:44 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Mag je wijken vanaf de binnenhoefslag, als wijken van de hoefslag wordt gevraagd...?
(Klinkt mij in de oren als smokkelen.)



Staat gewoon zo in de proef hoor.
Inzet vanaf binnenhoefslag toegestaan

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 18:51 



 
Profiel   

Je mag 2 meter van de hoefslag blijven.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 19:00 



 
Profiel   

OK.
Nog geen proeven gelezen, dat moge duidelijk zijn.

(Tjonge, als wijken van de binnenhoefslag al niet lukt...)
(Mij is jaaaaren geleden zo ongeveer verboden om te wijken vanaf de A-C lijn: 'paard wil sowieso naar de hoefslag', ik heb het dus makkelijk...)

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 19:31 



 
Profiel   

PSvanLot schreef
Voor de gewone amateurs is het wijken vanaf de (binnen)hoefslag een hele opgave. Heb een goede 30 combinaties gehad die deze oefening moesten uitvoeren en ik heb er extreem weinig zessen voor kunnen geven.

Dat ze de oefening ingevoerd hebben kan ik wel in komen, maar om deze nu dubbel te laten tellen, dat snap ik niet.

Misschien omdat ze eens willen dat mensen pas een klasse gaan rijden als ze de oefeningen onder de knie hebben?

Als je hierdoor elke keer naar beneden klettert.. Ik bedoel 2x een 4 die dubbel telt dan heb je al -8... dan gaan mensen wellicht stoppen met promoveren bij 10x 180 punten maar zorgen ze eerst dat ze de oefening voor de klasse kunnen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 14-04-22 21:18 



 
Profiel   

Ehm....
twee keer een vier omdat het wijken vanaf de binnenhoefslag niet lukt:
dat is 2x 2 punten minder dan een 6.
(Wat je kunt benoemen als -4.)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-22 21:35 



 
Profiel   

Janneke2 schreef
Ehm....
twee keer een vier omdat het wijken vanaf de binnenhoefslag niet lukt:
dat is 2x 2 punten minder dan een 6.
(Wat je kunt benoemen als -4.)

-8 dus want ze tellen dubbel die onderdelen ;)

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-22 21:39 



 
Profiel   

_/-\o_ +:)+
Hoogste tijd voor een dutje...
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 15-04-22 21:43 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 49 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen