Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Plaats een nieuw onderwerp

Spoor gebruik in springwedstrijden

 
Profiel   

hi lieve bokkers,

ik wil even wat aan jullie vragen. Ik kijk niet veel professionele/officiele wedstijden, maar het valt mij toch op dat er ontzettend veel springwedstijden zijn waar bijna iedereen met sporen rijdt.

Nu ook. De KNHS indoorkampioenschappen zijn begonnen en ik ben even gaan kijken online. Super schattig trouwens, kinderen op kleine ponys die netjes en gecontroleerd het parkour overgaan. Maar waarom gebruikt ze bijna allemaal sporen??

Het hele idee van het spoorgebruik is toch om die precieze aanwijzingen te geven aan je paard? Het is niet zo dat er tijdens een springwedstrijd een pirouette gedraaid moet worden. Ze moeten gewoon eroverheen en doorlopen.

Misschien een unpopulair opinion, maar ik vind dat sporen echt tot een bepaalde klasse verboden moet worden. Zowel in dressuur en juist in springwedstijden.

Ik vroeg me af hoe andere bokkers hier overdenken en of ik gewoon een ander beeld heb bij het hele gebruik van sporen. Ben heel benieuwd..

Groetjes!!!
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 16:43 



 
Profiel   

Ik deel jou mening, hetzelfde inderdaad bij dressuur, waarvoor heb je in hemelsnaam sporen nodig in de B dressuur? Als je paard niet doorloopt zonder spoor zit er gewoon nog werk aan de winkel

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 16:46 



 
Profiel   

Love it :D laat de discussies maar komen :D

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 17:06 



 
Profiel   

Hier zijn al talloze topics over die je gewoon kan opzoeken :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 17:11 



 
Profiel   

Cioccolato schreef
Hier zijn al talloze topics over die je gewoon kan opzoeken :')

Maar dan kunnen er geen topics meer geopend worden want alles is al 100 keer besproken sinds het begin.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 17:12 



 
Profiel   

DuoPenotti schreef
Cioccolato schreef
Hier zijn al talloze topics over die je gewoon kan opzoeken :')

Maar dan kunnen er geen topics meer geopend worden want alles is al 100 keer besproken sinds het begin.

Voor sommige onderwerpen is het een waardevolle toevoeging om een topic opnieuw te openen. Voor sommige onderwerpen blijven de meningen gelijk, de discussie hetzelfde en is het niet echt waardevol.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 17:15 



 
Profiel   

Vind jij :D
En laat je een topic links liggen.
En als andere dan willen kunnen ze discussiëren.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 17:16 



 
Profiel   

Nog niet zo lang geleden waren sporen verplicht vanaf de M1 dressuur, inmiddels is die verplichting eraf en dat is al een stap in de goede richting.
Nu nog leren hoe men drijft met de kuit...

Wat de regels zijn bij het springen weet ik overigens niet, maar voor veel mensen is een spoortje om hebben ook een psychisch ding, ervan overtuigd zijn dat ze zonder het parcours niet doorkomen.


Laatst bijgewerkt door different1 op 18-03-22 17:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 17:37 



 
Profiel   

Ik was laatst de enige (!) bij een B dressuurwedstrijd die geen sporen om had := Van de ongeveer 12 deelnemers. Ik vond er wat van :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 17:39 



 
Profiel   

Euridicey schreef
Het hele idee van het spoorgebruik is toch om die precieze aanwijzingen te geven aan je paard? Het is niet zo dat er tijdens een springwedstrijd een pirouette gedraaid moet worden. Ze moeten gewoon eroverheen en doorlopen.


Ik moest hier even heel hard om lachen, want ik vind het echt zo grappig neergezet!

Ik denk echter ook dat dat wellicht de kern van je vraagstuk is... "Ze moeten gewoon"

Springen is natuurlijk ook veel technischer dan gewoon er overheen en doorlopen. Hoewel... Wanneer ze dressuurmatig goed voor elkaar zijn is het wel makkelijker om gewoon eroverheen te gaan en door te lopen.

Maar goed, je begint niet voor niet ergens onderaan en je kan ook in een B parcours wat lastigere lijnen voor de kiezen krijgen waar je achteraf misschien had gewenst dat je een spoortje om had. En wellicht doe je dat dan een volgende keer.

Op zich ben ik het wel met je eens dat het goed zou zijn om sporen tot een bepaalde klasse te weren uit de sport. Ik vraag me wel af of dit niet gaat leiden tot andere praktijken bij de ruiters thuis die uit onkunde voort kunnen komen.

En er is een hoop onkunde en is een hele hoop theorie die hoe goed bedoelt soms ook leidt tot onkundig gedrag. Als ik even van mijzelf uit ga, ik heb mijn huidige paard in 2,5 jaar van de B naar het Z1 gereden, met sporen. Helaas liggen we door ziekte en blessureleed ook al weer enige thuis uit het wedstrijdveld en dat ging echt met ups en downs... Nu ben ik 1.86m met legs for days om het op z'n Amerikaans te zeggen en mijn Fries is redelijk rondgeribt en ongeveer 1.70m. Ik heb dan ook wel foto's waarbij het een ukkepuk lijkt, of ik een reus, omdat mijn voeten er een stuk onderuit komen. En meerdere mensen die mij hebben gevraagd hoe klein hij wel niet is. Als ik er op zit, als ik naast mensen sta valt het wel op dat ik degene ben die groot is.
Anyhow, door de jaren heen kregen we ook struggles, juist omdat we er een paar keer uit hebben gelegen en momenteel zijn we nog steeds in revalidatie. Die struggles kwamen vooral tot uiting omdat mijn paard heel traag werd, echt mega slecht voor het been. En ik kon sporen dragen wat ik wilde, maar het had geen effect. Om moedeloos van te worden, want ik vond het niet leuk rijden.

En dan begonnen we maar weer van voor af aan paard beter aan het been te zetten. Zonder sporen, met zweepje. Met heel veel belonen op de goede reactie... Maar dat was het dan ook wel.
Eind vorig jaar ging ik er maar vanuit dat het na zijn blessure alleen maar een beetje leuk recreatief hobbelen werd. En toen was daar ineens een top fysio die het tegendeel wist te bewijzen. Paard kreeg weer looplust en niet onbelangrijk: Liet mij weer zitten.

Een paar maanden zelf aan geklungeld, met een relatief fijn paard, maar er miste nog wel iets. Toen kwam er eens een mevrouw lesgeven bij ons die een wel heeeeeeeeeele brede basis had en daardoor een hele andere benaderingswijze dan de meeste ORUN opgeleide instructeurs.
In tegenstelling tot de diverse houding- en zit coaches die ik al had bezocht, kon zij mij wél goed in het zadel plaatsen. Sindsdien rij ik mijn paard zonder sporen, ik wil af en toe wel even wat scherpte kunnen aangeven in zijgangen, maar merk dat ik door het gebruik van de sporen juist uit balans raak, wat mijn paard weer tegenwerkt en dat draagt dan niet bij aan onze vooruitgang.

Oké, lang verhaal kort... Ik denk dat de meeste mensen zich veel te weinig verdiepen in de sport. Te weinig aandacht voor het dier als individu, te weinig aandacht voor de werking van ruiter op paard en andersom. Je kan zitlessen nemen op praktisch iedere straathoek. Is het goed? Je kan het je afvragen...
Er zijn zó veel mensen die het skala der ausbilding zo op kunnen dreunen, knap hoor... Maar kunnen ze je de praktische handvaten geven? Soms zit het probleem verborgen in een hoek waar je het niet zoekt. En dan is symptoombestrijding wel zo gemakkelijk (in het geval van jouw topic, wellicht de sporen, waar ik overigens helemaal niet tegen ben)

Sidestep: Ik denk dat de sport veel mooier kan worden als mensen zo kritisch waren op zichzelf als ze ook op andere ruiters zijn. Blijf constant jezelf afvragen waarom je de dingen doet en actief naar antwoorden zoeken.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 17:41 



 
Profiel   

Silenna schreef
Ik was laatst de enige (!) bij een B dressuurwedstrijd die geen sporen om had := Van de ongeveer 12 deelnemers. Ik vond er wat van :')


Daar verbaas ik mij sowieso over, dat er meer ruiters met sporen rijden in de b dan zonder, bij zowel pony’s als paarden

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 19:38 



 
Profiel   

Ik vind een discussie uit bijvoorbeeld 2019 niet meer relevant als het gaat over vooruitgang of veranderingen binnen de sport. Ik zag Amable gisteren een video posten "is paardrijden nog wel van deze tijd" en dat zet je wel aan het denken. Hoe vaak zien we nou paarden die duidelijk ongelukkig zijn of simpel weg pijn hebben? Als je je ogen een beetje opent.. best vaak en ook in de topsport. Ik vond het interessant om wat meningen te vragen, omdat ik vandaag tijdens die indoor springkampioenschappen die dames met spoortjes goed hun ponys zag schoppen.

Daarom ben ik ook heel blij met opmerkingen als die van @janine1990!
Natuurlijk is het springen een stuk technischer, maar het blijft vnl bij reactie op been en zit hulpen. (toch?). Ik ben benieuwd wat jij ruiters thuis ziet doen als ze geen sporen mogen gebruiken. Ik ben het 100% met je eens dat er veel mensen te weinig aandacht besteden als het dier. Ik hoef geen vermenselijkt paard, maar even inzicht krijgen in het gedrag, pijntekenen(!), en manier van leren zal al wonderen verrichten.
fijn dat je een goede instructrice had gevonden! die zijn goud waard! en even op je side step ingaan: helemaal mee eens!! Durven af te stappen als het niet goed gaat, je paard wél dat klopje op de hals geven en bedanken voor het proberen. Jezelf eens filmen en eens zo kritisch zijn :p

Het enige wat ik een beetje begrijp uit alle reacties en wat ik zie, is dat paarden gewoon niet goed aan het been zijn en dat er dan maar een spoortje om heen wordt gedaan ._.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 19:43 



 
Profiel   

In theorie zijn sporen inderdaad alleen voor verfijning, maar ze hebben ook op andere vlakken voordelen. De belangrijkste is mijn ogen toch wel de duidelijkere correctie. Wie kent er niet het rijtje voor een paard dat niet reageert: kleine hulp, grote hulp, tikje met de zweep. Waarom kan dat tikje met de zweep niet een spoortje zijn? Die hulp lijkt meer op je oorspronkelijke hulp en lijkt mij dus voor het paard makkelijker te koppelen. Daarbij voel ik met een zweep al snel wat meer beperkt in mijn hulpen, ik kan toch vaak net niet mijn zweep zo houden dat hij nergens in de weg zit en mijn handhouding natuurlijk is. En zweepcorrectie wil ik eigenlijk ook altijd aan de binnenkant geven, dat betekent elke keer bij het van hand veranderen ompakken, wat toch weer een verstoring in je rijden geeft.
Kortom: ik corrigeer veel liever met een spoor dan met een zweep. En maakt dat dan echt uit?

Voor zowel zweep als spoor geldt, je moet er niet van afhankelijk zijn en sommigen hebben er inderdaad moeite mee om niet continu de spoor te gebruiken en bij een zweep heb je dat probleem niet zo snel omdat het een hulp is waar je 'bewuster' over na moet denken. Ik denk dus niet dat de spoor als correctie voor iedere ruiter geschikt is, maar voor degenen die weten wat ze doen en bewust zijn van hun beenhulpen, vind ik hem juist uitermate geschikt.

Ik rijd dus eigenlijk altijd met sporen, maar dat betekent absoluut niet dat ik ze altijd gebruik.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 20:08 



 
Profiel   

Euridicey schreef
Ik vind een discussie uit bijvoorbeeld 2019 niet meer relevant als het gaat over vooruitgang of veranderingen binnen de sport. Ik zag Amable gisteren een video posten "is paardrijden nog wel van deze tijd" en dat zet je wel aan het denken. Hoe vaak zien we nou paarden die duidelijk ongelukkig zijn of simpel weg pijn hebben? Als je je ogen een beetje opent.. best vaak en ook in de topsport. Ik vond het interessant om wat meningen te vragen, omdat ik vandaag tijdens die indoor springkampioenschappen die dames met spoortjes goed hun ponys zag schoppen.

Daarom ben ik ook heel blij met opmerkingen als die van @janine1990!
Natuurlijk is het springen een stuk technischer, maar het blijft vnl bij reactie op been en zit hulpen. (toch?). Ik ben benieuwd wat jij ruiters thuis ziet doen als ze geen sporen mogen gebruiken. Ik ben het 100% met je eens dat er veel mensen te weinig aandacht besteden als het dier. Ik hoef geen vermenselijkt paard, maar even inzicht krijgen in het gedrag, pijntekenen(!), en manier van leren zal al wonderen verrichten.
fijn dat je een goede instructrice had gevonden! die zijn goud waard! en even op je side step ingaan: helemaal mee eens!! Durven af te stappen als het niet goed gaat, je paard wél dat klopje op de hals geven en bedanken voor het proberen. Jezelf eens filmen en eens zo kritisch zijn :p

Het enige wat ik een beetje begrijp uit alle reacties en wat ik zie, is dat paarden gewoon niet goed aan het been zijn en dat er dan maar een spoortje om heen wordt gedaan ._.


Ik ben zelf niet creatief genoeg om te bedenken wat ruiters thuis eventueel kunnen doen. Maar ik ben min of meer opgegroeid op een stal waarbij een paard dat zich niet liet vangen in de wei, de stal in werd gejaagd en daar even werd afgerammeld omdat hij zich niet liet pakken. Dat was voor mij wel een enorm kantelpunt waarbij ik heel sterk voelde 'dit is niet oké', maar daarnaast ook dacht: "Hé, wat is hier nu écht aan de hand?" Én geeft aan mensen buiten zichzelf kunnen gaan als iets naar wens loopt... Vertaalt naar mijn gedachtenspinsel: Mensen die iets willen afdwingen, vinden een weg, met of zonder spoortje.

Ik ben ook geen fan van het vermenselijken van paarden. Maar ook in deze situatie werd een dier vermenselijkt. In de negatieve zin... Je kan stellen dat een paard van deze klappen minder te lijden had dan een kind of een volwassene for that matter... Punt is dat er iemand zichzelf niet meer in de hand had en volgens mij is dat tegen mens en dier niet redelijk.

Het gebeurden ook in een tijd dat mensen hier op Bokt fanatiek waren op bit- boom- en spoorloos, dat de topics over Natural Horsmanship, Parelli, TTouch etc nog een heel erg hoog geitenwollensokken gehalte hadden. Ik vond daar wat van en ik vond voordat die zaken niet goed samen gingen met dressuur. Ik zag ook overeenkomsten, een hoop mensen die stopten met de sport en overgingen op een van de hiervoor genoemde methoden en vervolgens massaal afgaven op de grote namen.
Er ontstonden echt kampen en dat maakte weerszijden natuurlijk alles behalve aantrekkelijk voor elkaar om in de eerste plaats maar eens te gaan luisteren. Er werden immers alleen vooroordelen over en weer gegooid.

Gelukkig is het tegenwoordig niet meer zo heftig, althans naar mijn beleving. Maar er worden nog steeds mensen veroordeeld en er gaan nog steeds mensen niet altijd even vriendelijk met hun paarden om.
Nu hoop ik vooral dat we meer open gaan staan voor elkaar, zodat we van elkaar kunnen leren.

Het is daarom ook goed om de vragen te stellen zoals jij doet, je kon immers de ruiters van achter je scherm moeilijk zelf vragen. Dat heeft natuurlijk wel de voorkeur, maar is tegelijkertijd een hele lastige vraag om te stellen en een vraag die niet iedereen wil horen terwijl jouw bedoelingen vooral informatief zijn. Daarin moeten wij paadensporters nog wat groeien. En ik hoop dat we door een zachtere houding aan de diverse fronten daar ooit gaan komen. Zelf ben ik een stuk milder geworden richting die geitenwollensokken methoden. Na een paar parelli lessen en die vrouw waar we nu af en toe les hebben die ook een groot deel horsemanship (of eigenlijk meer paardenlogica, want ze plakt naar mijn idee helemaal geen stickertjes en stopt ook niks in hokjes) toepast in haar lessen, ben ik veel meer gaan kijken naar andere dingen dan alleen het rijden. En realiseer ik me, dat de omgang met paarden en het paardrijden veel inclusiever hoort te zijn dan het idee waarmee ik ben opgegroeid.

Er zijn natuurlijk heel veel redenen om een spoortje te dragen. Er zijn heel veel mensen die het spoortje ten onrechte dragen, terwijl ze het niet met de slechtste bedoelingen doen en zeker zichzelf er prima mee in de hand hebben (zie ook weer dat hersenspinsel, deze mensen willen geen kwaad ook al is het misschien niet de beste oplossing). Voor je zelf een oordeel gaat vormen, neem dan meer zaken in acht dan alleen dat spoortje. De tijd (en hopelijk veel mede sporters) zal een hoop mensen wellicht leren dat er nog veel meer wegen naar Rome leiden.

Link naar dit berichtGeplaatst: 18-03-22 20:48 



 
Profiel   

Tja, oma is ouderwets: sporen moet je verdienen.
In the olden days: eerst maar eens flink zitles en bewijzen dat je onafhankelijk kon zitten.

En springen is wat mij betreft redelijk technisch 'dressuur rijden over balkjes': alleen dan kun je je dier:
in evenwicht
in het juiste tempo
precies op de plek om af te zetten brengen.

De ruiter moet dus svp sporen verdiend hebben met onafhankelijk zitten
en met paard in balans brengen, wenden en de galop uitstrekken en verkorten.

En bij dressuur komen nog voltes etc te pas, niet zelden is het in een parcours vooral adrenaline. En houdt de ruiter zich noodgedwongen bezig met 'trekken en voorwaarts houden'.

Link naar dit berichtGeplaatst: 19-03-22 22:59 



 

Ik snap zelf ook echt niet waarom kinderen op pony’s met sporen moeten rijden. Sporen zijn er om te verfijnen. Mij maak je niet wijs dat die kinderen op de a,b of c pony’s die dingen gebruiken om hun hulpen te verfijnen.

Ook in de b dressuur heb je geen sporen nodig. Daar wordt alleen de basis stap, draf, galop en wat voltes gevraagd. Je kan het paard trainen om op de kleinste beenhulpen te reageren. Dan heb je die dingen totaal niet nodig. Wat mij betreft zouden ze sporen pas mogen toestaan vanaf het M dressuur.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-22 00:15 



 
Profiel   

Met de sporen zelf is echt niets mis, ook niet in de lagere klassen (uitzondering voor de kinderklasses, dit zou gewoon lol met je knol moeten zijn en gewoon lekker leren te rijden zonder allerlei poespas). Het euvel zit hem in het gebruik, een behoorlijk deel van de ruiters kan niet goed (onafhankelijk) zitten en ze weten niet de juiste hulpen te geven. Ook begrijpen ze niet waarvoor een spoortje gebruikt wordt, en ze gebruiken het als middel om extra overtuigend (om het zacht te zeggen) over te komen, en niet als een verfijning van een hulp. En je hebt B ruiters welke goed met een spoortje om weten te gaan en het echt gebruiken waarvoor het dient, en je hebt ruiters in hogere klassen welke niet met sporen om weten te gaan. Maar eerlijk, als jurylid zou je iemand die gewoon niet met sporen kan rijden erop af moeten straffen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-22 00:57 



 
Profiel   

Ik vind dat ruiters eerst de basis in orde moeten hebben voordat ze met een spoor zouden mogen rijden, en laat het daar nu in veel gevallen aan ontbreken. Een goede onafhankelijke zit, been stil kunnen houden, mee gaan met de hand, voelen wat er onder je gebeurd, paard die gewoon netjes over de rug en nageeflijk loopt. Nu worden sporen vaak misbruikt om een rijtechnisch onderdeel wat niet op orde is te verbloemen. Daar zijn ze niet voor bedoeld.

Dus ik ben het met je eens dat sporen verboden mogen worden tot een bepaalde klasse en zelfs dan nog mag van mij de spoorverplichting er af.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-22 09:19 



 
Profiel   

De spoorverplichting is er toch al een poosje af?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-22 10:42 



 
Profiel   

Voor sporen - zeker bij het springen - geldt het zelfde als voor een slofteugel: in de handen (in dit geval aan de voeten :-)) van een onkundige ruiter, is het als een scheermes in de handen van een aap.

Ik ben het dus eens met Janneke2; sporen moet je verdienen. En ook bij het springen zijn subtiele hulpen (die je met een spoor kunt geven) erg belangrijk. Want de methode van TS Ze moeten gewoon eroverheen en doorlopen, leidt misschien wel tot de grootste aantasting van paardenwelzijn in de springsport. Het zorgvuldig opleiden van een springpaard vraagt minstens zoveel tijd, kennis en ervaring als van een dressuurpaard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-22 11:05 



 
Profiel   

Janine1990 schreef
De spoorverplichting is er toch al een poosje af?


Sorry ik zie het, ik loop achter. :o

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-22 12:44 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Janine1990 schreef
De spoorverplichting is er toch al een poosje af?


Sorry ik zie het, ik loop achter. :o


Is bij mij ook slechts een vage herinnering hoor :') Laatste wedstrijd is al 2,5 jaar geleden helaas :P En ik vond het toch niet interessant, want ik draag de sporen toch wel... :+

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-22 12:49 



 
Profiel   

Silenna schreef
Ik was laatst de enige (!) bij een B dressuurwedstrijd die geen sporen om had := Van de ongeveer 12 deelnemers. Ik vond er wat van :')


Ter aanvulling: gisteren onze eerste springwedstrijd gereden en ook alle kindertjes op B t/m E pony's in de klassen 30/40 cm hadden sporen om :n Het lijkt dus wel gewoon helemaal normaal om sporen om te hangen? Alsof het op die leeftijd al bij je vaste uitrusting hoort; cap, jasje, laarzen, sporen?

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-22 15:18 



 
Profiel   

Oeft, springen is maar gewoon eroverheen lopen kan zorgen voor flink wat ongelukken :( .. Springen is als je het goed wilt doen, dressuur rijden met hindernissen er tussen. Verder moet je je paard ook nog proberen juist te plaatsen voor een sprong en laat dat niet altijd even makkelijk zijn.

Ik spreek voor mezelf: ik rijd ook met sporen. Rijd ik op hoog niveau.. nee.. Gewoon thuis dressuur lukt overigens prima zonder sporen. Eenmaal op parcour heb ik een zeer heet en gespannen paard onder me, die vanuit spanning niet meer reageert op mijn hulpen. Neem ik er een zweepje bij, ontploft hij. Geef ik een spoorhulp, krijg ik een gecontroleerde reactie die ik in eerste instantie vroeg. De vraag kan op dat moment zowel voorwaarts zijn als schuiven voor mijn been. Na wat spanning eraf rijden, voel ik dan ook dat de spoor niet meer nodig is om soms eventjes door te dringen en blijf ik er gewoon vanaf. Hou ik echter een zweep de hele tijd vast is er niks met hem aan te vangen ..

Ik vind overigens ook dat mensen sporen moeten verdienen. Zo heb ik het 20 jaar geleden altijd gehoord. Je mag pas met sporen rijden als je zelf rustig kunt zitten en bepalen wat je met je benen doet. De ruiters die hun paard constant met de spoor paarden hun pens zitten te prikken, mogen wat mij betreft allemaal nog eens van voor af aan beginnen. Meestal gaat dit inderdaad gepaard met een hoop getrek en gesleur

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-22 16:20 



 
Profiel   

Silenna schreef
Silenna schreef
Ik was laatst de enige (!) bij een B dressuurwedstrijd die geen sporen om had := Van de ongeveer 12 deelnemers. Ik vond er wat van :')


Ter aanvulling: gisteren onze eerste springwedstrijd gereden en ook alle kindertjes op B t/m E pony's in de klassen 30/40 cm hadden sporen om :n Het lijkt dus wel gewoon helemaal normaal om sporen om te hangen? Alsof het op die leeftijd al bij je vaste uitrusting hoort; cap, jasje, laarzen, sporen?


Ja ik vind dit heel apart. Ik kan echt niet geloven dat die kinderen hebben geleerd te drijven met de kuit. Ik zie ze vaak genoeg met twee benen +spoortje schoppen. Echt belachelijk sorry

zoals ik eerder zei, ik snap dat springen meer is dan enkel er over heen springen en gaan, maar als je paard niet gaat zonder metaal in zijn ribben te prikken, vraag ik me af of je dan wel moet gaan pushen..
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-22 18:20 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 1 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen