Vorig onderwerp | Volgend onderwerp
Toevoegen aan eigen berichten Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Plaats een nieuw onderwerp

Spoor gebruik in springwedstrijden

 
Profiel   

Ik zie heel vaak dat dat vooral aan de ouders ligt. Twee weken geleden op jumping zag ik een meisje met een B pony'tje met sporen rijden. Het basisparcour was op stijl, als dat foutloos was, kwam barrage op tijd. Dat meisje ree een heel mooi basisparcour en die moeder maar roepen: "zet u sporen er in, en geef gas" En ze had toen een tijdsfout maar wel 2de op stijl. Die moeder kwaad op dat meisje, ze zei dat die sporen voor iets dienen en dat ze die moet leren gebruiken. Ja het parcour was een beetje aan de trage kant, maar wel alle lijn mooi en netjes gereden. Zo zie je er maar weinig bij de ponys
Laatste bericht

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-22 20:54 



 
Profiel   

Hier een die een jong kind (8 jaar) met sporen laat rijden. Hier bewust voor gekozen, omdat het kind met haar korte benen net onder het zadel van haar c-pony komt waardoor de pony haar niet goed voelt aansporen. Hierdoor ging ze schoppen wat niet fijn is voor de pony, maar ook haar rustige houding verstoorde. Ook een zweepje had niet het juiste effect, omdat de pony het aansporen slecht voelde maar vervolgens wel een tik kreeg. Met de spoortjes hoeft ze enkel aan te duwen, precies zoals ik haar graag zie aansporen. Pony reageert goed, kind zit mooi stil en leert dat je moet aanduwen ipv schoppen.

Link naar dit berichtGeplaatst: 20-03-22 21:06 



 
Profiel   

Maar wat ik niet snap..been geven hoor je in principe te doen zonder je been te bewegen. Het aanspannen van de spieren en het weer loslaten dat is been geven. Het is niet: hak optrekken, trappen in de buik met de hakken etc. Dan maakt het niet uit of het been wel of niet ver onder het zweetblad komt. Het is juist het niets doen, zo min mogelijk bewegen en goed voelen wanneer been nodig is met een minimale spieraanspanning wat zo belangrijk is. Waarbij het been gewoon lang blijft en de hak naar beneden.

Ik krijg het idee dat het dus hier al mis gaat in dit stukje basis..

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 09:44 



 

Mij lijkt als de benen zo kort zijn dat hij net onder het zadel uit komt dat hij toch met een spoor achter het zweetblad moet blijven hangen.

Pony word nu dus puur gereden op spoor. Dan snap ik het wel dat die op gewoon been niet reageert.

Ik rijd er op het moment ook 1 die altijd op spoor gereden is omdat die op normaal been geven niet reageerde. Nu 5 keer op gezeten en met consequent rijden reageert dit paard ook zonder spoor.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 10:05 



 
Profiel   

Silenna schreef
Silenna schreef
Ik was laatst de enige (!) bij een B dressuurwedstrijd die geen sporen om had := Van de ongeveer 12 deelnemers. Ik vond er wat van :')


Ter aanvulling: gisteren onze eerste springwedstrijd gereden en ook alle kindertjes op B t/m E pony's in de klassen 30/40 cm hadden sporen om :n Het lijkt dus wel gewoon helemaal normaal om sporen om te hangen? Alsof het op die leeftijd al bij je vaste uitrusting hoort; cap, jasje, laarzen, sporen?
helaas zijn sommige ruiters vastgebrand daarin.

Ik heb 5 lessen gehad bij iemand privé op een fries. Ze vond wel dat ik bij de 2e les sporen moest omdoen. Die heb ik dus gekocht... Maar toen de fries gestorven was heb ik de sporen amper nog gebruikt.
Inmiddels zijn ze weggegooid ook.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 10:11 



 
Profiel   

Ik ben ook nog uit het tijdperk verdienen.
En toen reed niemand in de B met sporen.
Zou ik nu ook voorstander van zijn. B/L niet toegestaan M vrije keuze.
Als was van oudsher de verplichting bij M en hoger zodat je ook kon laten zien om met een spoortje om kon gaan. Dus je benen zo stil kon houden dat het paard niet geïrriteerd is door de sporen.
Maar de tijd van die zelfreflectie is al lang verdwenen ben ik bang in onze maatschappij dat alles snel moet. Ook het opleiden van ruiter een paard.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 10:13 



 
Profiel   

Ik heb altijd spoor met wedstrijd, thuis niet altijd. Mijn paard word van de spanning zo dood aan mn been dat ik niks meer kan. Met een spoortje heb ik net ff wat meer te vertellen, is niet dat ik de gaten erin trap maar dat je net ff je spoor kan gebruiken om ze ergens langs te duwen. Ze is super groot 180+ dus vind het wel fijn dan. Als ze straks wat meer meters gemaakt heeft ga ik ook rustig zonder spoor op wedstrijd. Ik rij met horizontale rolletjes van Sprenger

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 10:18 



 
Profiel   

Elisa2 schreef
Maar wat ik niet snap..been geven hoor je in principe te doen zonder je been te bewegen. Het aanspannen van de spieren en het weer loslaten dat is been geven. Het is niet: hak optrekken, trappen in de buik met de hakken etc. Dan maakt het niet uit of het been wel of niet ver onder het zweetblad komt. Het is juist het niets doen, zo min mogelijk bewegen en goed voelen wanneer been nodig is met een minimale spieraanspanning wat zo belangrijk is. Waarbij het been gewoon lang blijft en de hak naar beneden.

Ik krijg het idee dat het dus hier al mis gaat in dit stukje basis..


Volgens mij is dat toch ook wat in beschrijf? Niet schoppen maar aanduwen. Het maakt weldegelijk uit, omdat de spierkracht van een jong kind onvoldoende is om voor een zweetblad heen te dringen. Wij als volwassenen hebben het een stuk makkelijker aangezien ons been tegen de huid van het paard licht waar wij hypergevoelig zijn. Dan kun je met minimale spieraanspanning je paard voorwaarts drijven.

@lauraaa, ik schrijf nergens dat de pony nooit op het been reageert. Ik geef aan dat hij door haar korte benen de signalen niet gevoel voelt/herkent. Bij broer en zus (stukje ouder, dus langere benen) loopt hij keurig voor het been, dus zij rijden dan ook zonder sporen.

Naar mijn idee zijn sporen niet per definitie verkeerd. Maar dat jullie een andere mening hebben is uiteraard prima.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 12:17 



 
Profiel   

Excuses dan heb ik het verkeerd begrepen, het is sowieso wel iets wat ook voor het algemeen geld. Volgens mij wordt er (in het algemeen) veel te makkelijk naar een spoortje gegrepen om een paard voor het been te maken. Het is een beetje wat DP schrijft dat het eigenlijk pas toegestaan zou moeten zijn vanaf de M.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 16:26 



 
Profiel   

Horseloverl schreef
Ik heb altijd spoor met wedstrijd, thuis niet altijd. Mijn paard word van de spanning zo dood aan mn been dat ik niks meer kan. Met een spoortje heb ik net ff wat meer te vertellen, is niet dat ik de gaten erin trap maar dat je net ff je spoor kan gebruiken om ze ergens langs te duwen. Ze is super groot 180+ dus vind het wel fijn dan. Als ze straks wat meer meters gemaakt heeft ga ik ook rustig zonder spoor op wedstrijd. Ik rij met horizontale rolletjes van Sprenger


Hoe meer kilometers ik maakte, hoe dooier mijn paard werd.

In het begin merkte ik daar eigenlijk niets van, maar als ik dan terugkijk naar een filmpje van een M1 proef die ik ooit op de kampioenschappen reed denk ik wel: Daar begon het al!

We versterkten elkaars spanning, waardoor ik in training de focus legde op het nog sneller aan het been zetten, zonder daarbij overige voorwaarden mee te nemen. Ik leerde mezelf slechte gewoonten aan en ging daardoor steeds slechter zitten.

Het nadeel van een paard sneller aan het been maken, is dat je heel snel voorbij gaat aan de balans die een paard van zichzelf heeft. Bij spanning raakte een paard namelijk ook al uit balans en moet compenseren om jou te kunnen dragen. Vervolgens ga je als ruiter compenseren om je paard voorwaarts te houden.

Kilometers maken is een uitspraak die je heel erg veel hoort. Maar we zijn eigenlijk nooit zo heel erg bezig met onze paarden uitleggen hoe ze zichzelf kunnen ontspannen en dan zijn we zelf op wedstrijd ook niet 1:1 te vergelijken met thuis. Dat is natuurlijk best eng voor een paard die op dat moment alleen jou heeft. Voor sommige paarden helpen die kilometers wel, voor een hoop andere paarden verandert er nooit wat of wordt het erger. Voor die paarden is de focus op het rijden helemaal niet het antwoord op hun 'hulpvraag'.

Ik wil niet stellen dat dit voor jou zal gelden, of voor wie dan ook die met deze redenering een spoortje draagt. Ik begrijp de redenering namelijk maar al te goed, ik hoop alleen wel dat meer mensen voor hun eigen plezier en dat van hun paard ook breder gaan kijken dan alleen de rijderij.

Link naar dit berichtGeplaatst: 21-03-22 18:27 



 
Profiel   

Goede post! daar ben ik het helemaal mee eens.

Je hebt inderdaad ook paarden die zich afsluiten voor het been door spanning, kun je een spoor gebruiken of gaan trainen op ontspanning. Herkennen wanneer dit gebeurd en hoe, en hoe het op te lossen is. Spoor is imo een "snelle oplossing" terwijl dat andere wat langer kan duren maar wel een betere basis legt van waar uit betere prestaties nodig zijn.

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 09:29 



 
Profiel   

Janine1990 schreef
Horseloverl schreef
Ik heb altijd spoor met wedstrijd, thuis niet altijd. Mijn paard word van de spanning zo dood aan mn been dat ik niks meer kan. Met een spoortje heb ik net ff wat meer te vertellen, is niet dat ik de gaten erin trap maar dat je net ff je spoor kan gebruiken om ze ergens langs te duwen. Ze is super groot 180+ dus vind het wel fijn dan. Als ze straks wat meer meters gemaakt heeft ga ik ook rustig zonder spoor op wedstrijd. Ik rij met horizontale rolletjes van Sprenger


Hoe meer kilometers ik maakte, hoe dooier mijn paard werd.

In het begin merkte ik daar eigenlijk niets van, maar als ik dan terugkijk naar een filmpje van een M1 proef die ik ooit op de kampioenschappen reed denk ik wel: Daar begon het al!

We versterkten elkaars spanning, waardoor ik in training de focus legde op het nog sneller aan het been zetten, zonder daarbij overige voorwaarden mee te nemen. Ik leerde mezelf slechte gewoonten aan en ging daardoor steeds slechter zitten.

Het nadeel van een paard sneller aan het been maken, is dat je heel snel voorbij gaat aan de balans die een paard van zichzelf heeft. Bij spanning raakte een paard namelijk ook al uit balans en moet compenseren om jou te kunnen dragen. Vervolgens ga je als ruiter compenseren om je paard voorwaarts te houden.

Kilometers maken is een uitspraak die je heel erg veel hoort. Maar we zijn eigenlijk nooit zo heel erg bezig met onze paarden uitleggen hoe ze zichzelf kunnen ontspannen en dan zijn we zelf op wedstrijd ook niet 1:1 te vergelijken met thuis. Dat is natuurlijk best eng voor een paard die op dat moment alleen jou heeft. Voor sommige paarden helpen die kilometers wel, voor een hoop andere paarden verandert er nooit wat of wordt het erger. Voor die paarden is de focus op het rijden helemaal niet het antwoord op hun 'hulpvraag'.

Ik wil niet stellen dat dit voor jou zal gelden, of voor wie dan ook die met deze redenering een spoortje draagt. Ik begrijp de redenering namelijk maar al te goed, ik hoop alleen wel dat meer mensen voor hun eigen plezier en dat van hun paard ook breder gaan kijken dan alleen de rijderij.


Helemaal eens! Nooit zo overna gedacht eigenlijk haha. Ze is overal moker braaf en ontspannen dus met lessen en buitenrijden ook op ander terrein en goed aan mn been. Het zit voor nu echt in de wedstrijden waar ik ook zeker meer spanning heb. Dus ik heb de goede hoop dat het bij ons wel in de kilometers zit. Hoop het als ik bouw verhaal lees haha

Link naar dit berichtGeplaatst: 22-03-22 20:00 



 
Profiel   

Een paard correct bij een sprong krijgen vraagt juist nog wel meer verfijning als een M of Z proefje vind ik.
Mijn wendingen moeten zo mogelijk nog preciezer met meer balans. Het ritme moet nog beter onderhouden worden en het resultaat van niet aan de hulpen zijn (voorwaarts of terug) heeft grotere consequenties met een hindernis voor je snuit dan wanneer je de diagonaal uitstrekt.

Dus ik vind dat helemaal niet zo gek.

Echt goed een springparcours zorgvuldig doorkomen vind ik echt een pak moeilijker dan een Z proef doorsturen. :j

Kan het ook simpel in het parcours? jazeker. Zeker in de lage klasses.
Wordt er altijd goed gereden? Nee zeker niet, ook niet door mij (zeker niet door mij)

Ik rij eigenlijk altijd zonder sporen (moest ze voor mijn laatste proef ontschimmelen omdat ze verplicht zijn) maar ben eerder geneigd om ze tijdens het springen te pakken dan tijdens de dressuur.

Citaat
maar als je paard niet gaat zonder metaal in zijn ribben te prikken, vraag ik me af of je dan wel moet gaan pushen..

NIet dat dit niet voorkomt. Maar het probleem kan juist het omgekeerde zijn. Je paard trekt zo aan op de hindernis dat ze vindt dat ze ook wel even binnendoor kan afsteken :+ Dan kán het wel educatief zijn om je paard kort en bondig uit te leggen dat het binnenbeen een signaal afgaf waarbij het wel prettig is als je je beide aan de afspraak houdt dat het iets te betekenen heeft.
En nee, paarden kloten je niet. Maar ze kunnen wel een mening hebben.

Ik lees net dat de sporen verplichting er af is dat ga ik eens nakijken. :')

Link naar dit berichtGeplaatst: 05-04-22 15:36 



 
Profiel   

Ik verplaats dit topic naar Wedstrijd, vragen en discussies.
Omhoog

Link naar dit berichtGeplaatst: 13-04-22 11:57 

Plaats een nieuw onderwerp  Plaats een reactie
Pagina 2 van de 2 [ 39 berichten ]
Ga naar pagina Vorige  1, 2
Vorig onderwerp | Volgend onderwerp




Zoek naar
Inloggen